Gå til innhold

Mani grunn til innleggelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er manisk og hadde hatt godt av "å komme meg ned på jorda" igjen siden jeg gjør mye dumt som får store konsekvenser i hverdagen. Kan jeg be om frivillig innleggelse? 

Anonymkode: e1f2b...087

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er mulig. Utfordringen er å få den maniske til å samarbeide om nødvendige tiltak inkl medisinering under innleggelsen.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er manisk og hadde hatt godt av "å komme meg ned på jorda" igjen siden jeg gjør mye dumt som får store konsekvenser i hverdagen. Kan jeg be om frivillig innleggelse? 

Og jeg som trodde at mani var psykose. Så feil kan man altså ta. 

Jeg tenker da på om en psykotisk person selv klarer å forstå at hen er syk og trenger hjelp, f.eks. innleggelse.

Dette er ikke spydig ment, jeg synes det er interessant å lære mer om mani.

Anonymkode: 03eeb...9f3

påskelilje
Skrevet
2 timer siden, kupton skrev:

Ja, det er mulig. Utfordringen er å få den maniske til å samarbeide om nødvendige tiltak inkl medisinering under innleggelsen.

Det var vår erfaring også, i de årene vi hadde en nær slektning med mani. Han følte seg frisk som en fisk, og sprek som en ungdom, og "trengte absolutt ikke noe innleggelse eller medisinering". Veldig vanskelig å være pårørende i en slik situasjon - så utrolig bra når den som er syk ønsker hjelp selv og innser at ikke det er hensiktsmessig å la manien styre hverdagslivet og løpe mer løpsk.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg som trodde at mani var psykose. Så feil kan man altså ta. 

Jeg tenker da på om en psykotisk person selv klarer å forstå at hen er syk og trenger hjelp, f.eks. innleggelse.

Dette er ikke spydig ment, jeg synes det er interessant å lære mer om mani.

Anonymkode: 03eeb...9f3

Jeg har hatt mani med psykose og selv bedt om hjelp og blitt lagt inn noen ganger. Har nok arvet tendensen til innsikt fra min mor. 

Anonymkode: aac84...455

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, kupton skrev:

Det forstår jeg faktisk, for det er som å si nei til gull.

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, påskelilje skrev:

Det var vår erfaring også, i de årene vi hadde en nær slektning med mani. Han følte seg frisk som en fisk, og sprek som en ungdom, og "trengte absolutt ikke noe innleggelse eller medisinering". Veldig vanskelig å være pårørende i en slik situasjon - så utrolig bra når den som er syk ønsker hjelp selv og innser at ikke det er hensiktsmessig å la manien styre hverdagslivet og løpe mer løpsk.

Jeg har heldigvis god sykdomsinnsikt og konsekvensene av manien er store, så jeg blir redd etterpå.

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt mani med psykose og selv bedt om hjelp og blitt lagt inn noen ganger. Har nok arvet tendensen til innsikt fra min mor. 

Kan jeg spørre hva tiltakene bestod i? Hvor lenge måtte du bli der før du ble bra?

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hva tiltakene bestod i? Hvor lenge måtte du bli der før du ble bra?

Første gangen ble jeg beltelagt flere ganger, og var på skjermet i over en måned, men da var jeg skrekkelig dårlig og den frivillige innleggelsen ble gjort om til tvang da jeg ville skrive meg ut. I ettertid fikk jeg hjelp MYE raskere og fikk medisin og ble der fem uker sist men da snudde manien til depresjon etter to uker

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Første gangen ble jeg beltelagt flere ganger, og var på skjermet i over en måned, men da var jeg skrekkelig dårlig og den frivillige innleggelsen ble gjort om til tvang da jeg ville skrive meg ut. I ettertid fikk jeg hjelp MYE raskere og fikk medisin og ble der fem uker sist men da snudde manien til depresjon etter to uker

Det er sånt jeg ikke hadde taklet når jeg er midt i en mani. Da er jeg altfor motorisk og mentalt urolig og frihetsberøvelse ser jeg på som det aller verste som da kan skje, men det er kanskje den eneste måten å roe det hele ned på? 

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sånt jeg ikke hadde taklet når jeg er midt i en mani. Da er jeg altfor motorisk og mentalt urolig og frihetsberøvelse ser jeg på som det aller verste som da kan skje, men det er kanskje den eneste måten å roe det hele ned på? 

Jeg kledde meg naken og knuste en dør og angrep personalet osv, derfor

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kledde meg naken og knuste en dør og angrep personalet osv, derfor

Skjønner. Jeg gjør andre ting, men det er like ille bare på en annen måte og det får konsekvenser for alltid dessverre. Det er i de periodene jeg skulle ønsket at jeg ble "fanget opp" eller rett og slett fått mulighet til selv å si i fra, så kanskje det kunne ha vært forhindret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...