Gå til innhold

Laktoseintollerans - tar ikke opp næring?


Fatso91

Anbefalte innlegg

Hei

første innlegg her, men lurer på noe angående laktose intolleranse.

jeg har dette, ikke plaget med annet en blir i dårligere humør og luft i magen.

Men elsker is, kan spise meg ihjel på det, lagt merke til at jeg ikke virker å legge på mæ av dette som om jeg skulle spist noe annet med samme kallori innhold.

leste på laktoseintollerans for en stund siden, og der var det forklart at grunnen man hadde dette var at kroppen ikke klarte å bryte ned å ta opp næring fra laktosen.

 

vil det dermed si, at hvis jeg spiser is som tilsvarer 200kcal, at kroppen min som er laktoseintollerant eventuelt bare klarer å ta opp 80kcal fra dette måltidet? Eller er jeg helt på bærtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er på bærtur.

Laktoseintolerente (som jeg også er) mangler et enzym - laktase - som bryter ned sukkerstoffet i meieriprodukter - laktose, men dette har ingenting med kalorier eller nedbryting av fettstoffer etc å gjøre.

Imidlertid går mange ned i vekt før intoleransen oppdages. Om du fortsetter å ha i deg mye meieriprodukter vil du nemlig etterhvert få slitte tarmtotter og slimhinner i tarmen, og kroppen blir da gradvis dårligere på å ta opp næringsstoffer fra alle matvarer. Holder du på lenge nok med dette kommer du nok til å få sår i magesår og tarmer, og dette gir ubehag/smerter. Mange får plager med eksem på kroppen og i ansiktet som reaksjon på dette, og jeg var en av dem. Jeg var temmelig sår og betent i tarmen da legen fant ut at det var laktose som var problemet, jeg var da svært tynn (167/46), hadde masse magesmerter, lite energi og hadde store eksemplarer. Når jeg kuttet meieriprodukter gikk jeg opp til normalvekten min dengang (167/50), ble kvitt kvalme, smerter og ikke minst kvitt skjemmende eksem etter et par tre måneder.

I dag spiser jeg normalt sunt, men styrer unna meieriprodukter og ubehaget disse gir. Jeg veier fremdeles ikke mer enn 52 kg, men dette er det selvfølgelig totale kalorier og mengde, dvs energi inn vs energi ut som regulerer. 

Laktoseintoleranse er heldigvis ufarlig, bare ubehagelig, men en svært dårlig slankekur på sikt om det er dét du håper på. Hvorfor spiser du ikke is uten laktose istedenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ved voksen alder blitt generelt lite plager med dette, kun vis jeg spiser enorme mengder. Dermed koser jeg meg med grøt og is nå som jeg ikke kunne spise så mye i barndommen.

 

men er du helt sikker i din sak? Laktosefri melk f.eks der kun melkesukker er fjernet, er det 40kcal pr mot 46 pr dl, og her har de kun fjernet melkesukkeret. Hvis kroppen da ikke klarer å ta opp dette og går rett i tykktarmen, så vil jo det i midt hode bli til at hvis jeg drikker vanlig melk med 46kcal pr dl, klarer jo min kropp som ikke kan ta opp melkesukker kun å ta opp 40kcal pr dl?

Må bare påpeke at jeg ikke sliter med vekten og prøver å finne unnskyldninger, bare nyssgjerrig hvorfor det virker som jeg kan spise mye mer av is enn annen mat med tilsvarende kalorier.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...