Gå til innhold

Hvordan takler dere sterk skam og angst...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal jeg komme meg videre? Kjenner på en vedvarende uro. Har ødelagt for meg selv fordi jeg har vist noen alt for mye. 

Anonymkode: 1bae4...1b2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal jeg komme meg videre? Kjenner på en vedvarende uro. Har ødelagt for meg selv fordi jeg har vist noen alt for mye. 

Dette vet du svaret på selv. 

Følelser er følelser. Gjort er gjort. 

Anonymkode: 862fb...e11

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette vet du svaret på selv. 

Følelser er følelser. Gjort er gjort. 

Da hadde jeg ikke spurt!! 

Ja, gjort er gjort. Da må jeg ta konsekvensene av det og aldri gjøre det mer. 

AnonymBruker
Skrevet

Bare lurer på noe: er det ikke ille når noen må ha pause fra en (ikke fra andre)? 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare lurer på noe: er det ikke ille når noen må ha pause fra en (ikke fra andre)? 

Dersom noen har sagt til deg at de trenger en pause fra deg, så er det hovedsakelig to måter å forstå dette på. Den ene er at vedkommende har så mye stress i sitt eget liv at sosial kontakt oppleves belastende og derfor ønsker en pause. Den andre innebærer at du har oppført deg på en måte som den andre opplever som så krevende at vedkommende ikke orker mer av dette akkurat nå. 

Paradoksalt nok kan for eksempel det å stadig søke bekreftelse på at en selv er bra nok eller å tolke mye som bevis for at en ikke er bra nok i andres øyne, kunne bli oppfattet som svært krevende oppførsel. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom noen har sagt til deg at de trenger en pause fra deg, så er det hovedsakelig to måter å forstå dette på. Den ene er at vedkommende har så mye stress i sitt eget liv at sosial kontakt oppleves belastende og derfor ønsker en pause. Den andre innebærer at du har oppført deg på en måte som den andre opplever som så krevende at vedkommende ikke orker mer av dette akkurat nå. 

Paradoksalt nok kan for eksempel det å stadig søke bekreftelse på at en selv er bra nok eller å tolke mye som bevis for at en ikke er bra nok i andres øyne, kunne bli oppfattet som svært krevende oppførsel. 

Det var det jeg regnet med. Og det tar jeg konsekvensen av. 

Jeg skal ikke være til bry for noen mer. Takk for at du var ærlig, ingen andre har turt å være så ærlig mot meg når det kommer til dette. 

Jeg har bestemt meg for å kutte all kontakt fordi jeg ikke klarer mer og har gitt vedkommende delvis beskjed om det. Hen vil ikke høre mer fra meg. 

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var det jeg regnet med. Og det tar jeg konsekvensen av. 

Jeg skal ikke være til bry for noen mer. Takk for at du var ærlig, ingen andre har turt å være så ærlig mot meg når det kommer til dette. 

Jeg har bestemt meg for å kutte all kontakt fordi jeg ikke klarer mer og har gitt vedkommende delvis beskjed om det. Hen vil ikke høre mer fra meg. 

Problemet med denne løsningen er at du da gjør mer av det som er problemet. Løsningen ligger mer i å ikke gjøre noe mer i forhold til den aktuelle situasjonen, la det gå litt tid mens du slikker dine sår, og så fortsette som før når det gjelder det konstruktive i kontakten. (Dette vet du nok et eller annet sted i deg selv også, da det stort sett alltid ender sånn.)

De sterke reaksjonene du får innimellom, skaper en del ekstra problemer for deg, tenker jeg. I løpet av slike følelsesstormer så rekker du å rive ned en del av det du møysommelig har bygd opp, - og så må du begynne å bygge deg opp igjen på nytt. Jeg tror du trenger å lære deg en slags "time out" strategi, sånn at du ikke ødelegger fullt så mye for deg selv når følelsene blir vanskelige. 

Det er neppe slik at andre tenker så veldig mye negativt om deg i etterkant av slike episoder, men de vil ikke bli dratt inn i behovet ditt for bekreftelse. Så dersom du klarer å svelge stoltheten og tåler skamfølelsen din, så er ting glemt i løpet av kort tid. 

Se fremover nå, ikke bruk mer energi på dette. Gjort er gjort og spist er spist;-)

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet med denne løsningen er at du da gjør mer av det som er problemet. Løsningen ligger mer i å ikke gjøre noe mer i forhold til den aktuelle situasjonen, la det gå litt tid mens du slikker dine sår, og så fortsette som før når det gjelder det konstruktive i kontakten. (Dette vet du nok et eller annet sted i deg selv også, da det stort sett alltid ender sånn.)

De sterke reaksjonene du får innimellom, skaper en del ekstra problemer for deg, tenker jeg. I løpet av slike følelsesstormer så rekker du å rive ned en del av det du møysommelig har bygd opp, - og så må du begynne å bygge deg opp igjen på nytt. Jeg tror du trenger å lære deg en slags "time out" strategi, sånn at du ikke ødelegger fullt så mye for deg selv når følelsene blir vanskelige. 

Det er neppe slik at andre tenker så veldig mye negativt om deg i etterkant av slike episoder, men de vil ikke bli dratt inn i behovet ditt for bekreftelse. Så dersom du klarer å svelge stoltheten og tåler skamfølelsen din, så er ting glemt i løpet av kort tid. 

Se fremover nå, ikke bruk mer energi på dette. Gjort er gjort og spist er spist;-)

Ok. 

Ja, skal se fremover nå, har snart litt ferie og da skal jeg ikke tenke på noe annet enn å ha det så bra som mulig, fokusere på det som er positivt :) har jobba hardt i over et år uten fri fra jobb i tillegg til mye annet som skjer for tiden, er veldig sliten. Setter pris på svaret ditt. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok. 

Ja, skal se fremover nå, har snart litt ferie og da skal jeg ikke tenke på noe annet enn å ha det så bra som mulig, fokusere på det som er positivt :) har jobba hardt i over et år uten fri fra jobb i tillegg til mye annet som skjer for tiden, er veldig sliten. Setter pris på svaret ditt. 

God ferie:-) Ta vare på deg selv og prøv å nekte deg selv å kverne på temaer som gir deg vanskelige følelser. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

God ferie:-) Ta vare på deg selv og prøv å nekte deg selv å kverne på temaer som gir deg vanskelige følelser. 

Skal gjøre mitt beste. 

Takk :) 

Skrevet
På ‎30‎.‎07‎.‎2018 den 16.04, kupton skrev:

Gjøre - ikke føle. Leve livet og gjøre aktiviteter akkurat slik som andre. Ikke fortape seg i følelser og negative tanker. Gjøre det en liker å holde på med. Omgås de som er bra for en.

Min mestringsstrategi har vært gjøre - ikke føle og det funker ikke særlig bra i lengden, men kan sikkert være bra i kortere perioder. 

Gjest Maggie55
Skrevet

Jeg tenker lignende tanker selv for tida.  Er også engstelig for at noe er galt "noe sted".

Men jeg har et gjennomgående positivt menneskesyn og tror at kan vi mennesker gjøre noen forskjell i livet så tror jeg vi gjør det.

Og da må man jo inkludere seg selv i disse positive tanker.

En annen ting er at det er veldig retrospektiv fokus i media nå og kanskje hviler vi alle for mye på laurbærene. Er redd for å bli enda mer smittet av overoptemisme som jeg ikke har så mye grunnlag for om du skjønner. Kanskje ikke redd nok for å " miste meg selv" Vet ikke. Den unormale tropevarme mange av oss har pest oss ekstra gjennom gir jo utslag for tankevirksomhet også. Det er jo naturlig. Alle som er i jobb føler sikkert alt dette så mye sterkere. Gir nok utslag på sykestatistikker og uføreandel vil jeg tro. Alt henger sammen med alt. Svært alvorlig tror jeg. Sykdom kan ramme alle.

Gjest Maggie55
Skrevet

Jeg er veldig enig med de som sier at det er så veldig lett å forstrekke  seg. Kunsten er å være forsiktig i sin uttalelser på en forstandig måte men samtidig også å bry seg om hva som skjer både en selv og de nærmeste i livet. Kanskje mer diplomat. En godt likt diplomat kanskje helst. Eller kanskje hva de la i ordet før Og samtidig huske alle de som gjør en masse godt i det stille.Angst har mye å si for masse kommunikasjonsstøy tror jeg. Angst er ofte ikke så lett å se og kanskje forstå.

Man blir kanskje en person for hvem alt bare er ord. Alle har sitt og alle saker har ofte flere sider.

Gjest Maggie55
Skrevet

Men jeg angrer også veldig hver gang jeg har snakket en masse om ting jeg ikke har greie på og vet ingenting om og shoppet for mye eller sånt.  Man vil så gjerne fungere på en måte selv om man på en måte er falt utenfor. Alt er ofte ikke så lett å forstå. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...