Gå til innhold

Ser man grensepsykose i dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På 70 tallopererte man med begrepet grensepsykose som jeg husker i bøker. Husker også en studiekamerat som hadde fått den diagnosen hos tepaut.Han hadde fått tildelt bolig blant flere personer som var til rehabilitering fra fengsel da man ønsket noen " normale" blandet dem som bodde i hlybelblokka der. Han fortalte skrekkhistorier fra barndom om personer som hadde seg med dyr og må ha hatt en skrekkelig bakgrunn. Siste gang jeg traff han hadde han fått barn og var gjenforent med sin barndoms familie.

Tror dere noe her er sant?

Anonymkode: d373b...e4a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At det er slik at enkelte mennesker til slutt ingen grenser har?

FjellOgDalar
Skrevet

Det er vel snakk om en slags ekvivalent til hypomani på en måte. Man kan ha psykotiske symptomer, men allikevel bakkekontakt nok til å skjønne at ikke alt er helt som det skal

Gjest elina777
Skrevet

Grensepsykose og nærpsykose har jeg hørt jeg har hatt flere ganger i psykiatrien

Skrevet

Har selv vært grensepsykotisk flere ganger, men aldri hørt ordet nærpsykose.  Da jeg var grensepsykotisk så blandet jeg mye fortid og nåtid. Kom meg fortere da jeg var grensepsykotisk enn da jeg var psykotisk. Vet ikke helt ikke hvor grensen går fra grensepsykotisk til psykose.

Skrevet

At noen er på grensen til å være psykotisk, ser en hver dag i psykiatrien. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som renholder på en psykoseavdeling og mange av de psykotiske kan jeg ikke se det på, heller ikke når jeg snakker med dem. 

Anonymkode: ac4c8...e19

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde selv fått antydet psykose sist gang jeg snakket med han  for førti år siden og fortalte jo om det. Ikke rart vi hadde problemer i forståelsen av hverandre.Storbyen gå jo også sine utfordringer for oss begge. Husker han synes min hybelleilighet ikke var noe særlig ,men leiligheten han og samboeren som var på jobben leide må jo ha kostet tre ganger iallefall min månedsinntekt pr måned i leie. Men det gikk visst bra på det nye studiet for han. Håper også videre. Tida går ofte så altfor fort for alle tror jeg. Det er ofte ikke så lett å henge med i alt.

Ser bare min far tok også videreutdanning ca på samme tid. Hadde jeg ingen anelse om før førti år senere. Rart ,enda man jo snakker sammen.

Hva man husker. Kunne skrevet bok om jeg hadde kamuflert alt godt nok selvfølgelig.

AnonymBruker
Skrevet

Husker psykologen som holdt på å ta sitt spesialiseringstillegg i psykiatri ofte sa hun trodde det var blitt lite plass til " mine ting" i oppveksten. Mulig det kan være en forklaringsmodell. Alle har vi våre ting på en måte.

AnonymBruker
Skrevet

Kan folk med bp bli psykotiske eller grensepsykotiske etter depresjoner eller manier?

Anonymkode: 19f3a...44d

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke hun jeg snakker om var nå noen gang,  men jeg kjente han bare en stund sist i tenårene og tidlig tjueårene. Han var oppvokst på gård tror jeg. Han ville jeg skulle bli med hjem til cården og se på hestene en gang i en heseblesende tid men det var ikke så lett for meg 

Vi er ikke alle like. Noe annet ville da også vært alt for enkelt. Men innimellom om jeg hører låter fra dengang kan jeg se mange fra den tida fir meg. Men hvor de " er i livet" i dag vet jeg ikke men håper alt det beste for dem selvsagt. Selv om jeg vet at slike diagnoser ikke akkurat er noen gavepakke for noen så dessverre.

Vi er ikke alle like. Mye i livet er bare synsing og tro synes jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bp tror jeg. Tvert om nøktern og realitetsorientert og bereist og med tror forferdelig smertefulle erfaringer men sånt varmt og nærværende person. Og vakker.

AnonymBruker
Skrevet

Alltid syklende i stor fart. Enkelt kledd. Akkurat som i reklamen på kino den gang. ( tror det var reklamen for lett-smør)

Husker også reklamen med han skuespilleren Bang hvor han så en dyrehage i alle menneskene på metroen med så forskjellige hårfrisyrer. Hår var så viktig den gang. Hun hadde langt mørkt hår. Ikke ulik den store låtskriver og musiker Tikkanen. Spilte også selv gitar. Kunne alt. Også psykolog.

Alle er ofte så nedgravd i sine egne problemer tror jeg. Derfor kan kommunikasjon være så vanskelig. Hva en psykose var den gang legger vi noe litt annet i begrepet i dag tror jeg. Og forskjellig ofte fra person til person tror jeg. Alt ettersom om man " kjenner noen" som er rammet tror jeg.

Vemodig å tenke på men sånn er det.  

AnonymBruker
Skrevet

Apropos grensepsykose/psykose. En gang jeg var veldig fysisk syk, så jeg noe som ikke var der. Jeg visste at dette ikke var virkelig. Er det da grensepsykose/psykose? Lurer forresten også på hva som gjør at en ser akkurat det en ser, og ikke noe annet. 

Anonymkode: c81b3...ce7

AnonymBruker
Skrevet

Noen år senere kom jeg til en psykiater s kontor ,som sa han aldri kom til å glemme hvor syk og dårlig jeg var. Som han ofte sa." Hver dag har ofte nok med sin plage og alle har sitt. " Hvor sant og sånt. Håper alt er godt med psykiateren.Det finnes god hjelp selv når alt er mørkt og trist.😊

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel helst det at man ikke klarer å bli " enig" med omgivelsene om " virkeligheten" eller hva som har skjedd.

Han jeg fortalte om var visst også blitt voldtatt av en felles eldre studiekamerat som hadde avsluttet studiene. Vet ikke hva som var skjedd men det lå lengere tilbake i tid og dengang var vi mindre opplyste om så mye tror jeg. Han følte jeg ikke forstod. Veldig vanskelig. Men jeg ble selv veldig skeptisk etter å ha hørt om dette fra henne. Det er grunn til forsiktighet.

AnonymBruker
Skrevet

Det med å se ting som ikke er der kan vel kanskje ha noe med teori og praksis å gjøre. Man leter ofte etter årsaker til hvorfor man har det slik. Og hvorfor akkurat en selv og tilsynelatende ingen andre. Vanskelig for andre å forstå hvordan det er å " få seg en slik knehase" i livet. Ord blir litt utmattende i seg selv. Og fremdeles er det slik. Så mange år senere. Tyder vel på gener. Kanskje i slektskap med depresjonen. Psykoser.Hvis det var det. Det var jo bare enkeltord som ble nevn av enkelte.Vanskelig ofte tror jeg å si hvilke bjeller man skal henge på katten. ( dyr er veldig være for lyder og skal ikke ha slike pyntebjeller som den lille yourkshire terrieren til Fleur i "Forsytesagaen" som hadde alles sympati dengang)

AnonymBruker
Skrevet

Mener på ingen måte å undervurdere mellommenneskelige problemer av i dag. Så mye tror jeg ofte ikke det er å lære av historien utover for den enkelte og kanskje være mer forsiktig med miljø man vanker i. I dag er jo muligheter blant annet for skolevalg mye større. Ikke uvanlig å gå på skole et annet sted.Mye bedre studieveiledning og hjelp i forbindelse med det tror jeg. Bulemi og spiseforstyrrelser er mere allment kjent også og man vet stadig mer. Både foreldre og barn.  Så mange pendler i dag også om noe ikke passer

Men alt er ikke bare peanuts i dag heller tror jeg så dessverre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...