Gå til innhold

Psykologen ble irritert

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er fersk i dette med å gå til psykolog, og går for å få hjelp med litt angst og fødselsdepresjon bl.a. 

Idag nevnte jeg at en av tingene som jeg var redd for var å være ute der det var mange asylsøkere/innvandrere pga en del belyste drap og vold/terrorhandlinger. 

Vet jo at dette er irrasjonell tankegang, men angsten er reell. 

Det samme med flyskrekken, jeg mener at om flyet styrter fra full høyde er oddsen for å overleve tilnærmet null. 

Psykologen reagerte med å bli synlig irritert og stresset, og ble stresset i snakking osv. Gikk og lette etter statistikk på google. Sa bare at h*n ikke ville diskutere temaet og gikk videre i timen.

Er dette profesjonelt? Jeg følte at om jeg ikke godtok forklaringene på at angsten min ikke baserer seg på reelle farer, så var det oppgitthet og irritasjon i møte. 

Vil få bytta behandler siden jeg ikkeblir komfortabel med å gå til student, men fikk høre at det ikke var så lett. (Av sekretær der.) 

Endret av Spirrevipps
Videoannonse
Annonse
FjellOgDalar
Skrevet

En ting er hva sekretærene sier, en annen ting er hva Administrator for hele poliklinikken mener i hver enkel sak.

Jeg ville selv opplevd det som uproft om psykologen framsto irritert, og ikke minst begynte å google (den tar jo kaka!). Dette bør han konfronteres med. både de som veileder profesjonelt og av deg som pasient. En profesjonell behandler har selvsagt rett til  ha følelser, men de skal ikke gå utover en pasient som bare er ærlig om hvordan angsten kan opptre. Jeg kan og slite med utlendinger. Ikke fordi jeg er så redd for å bli utsatt for vold om jeg tar forholdsregler som ikke å gå aleine hjem fra en kveld ute, generelt være forsiktig med å gå steder hvor det ikke ferdes en del andre folk utpå kvelden osv. De kjente triksene i boka liksom. Det jeg får angst av er språkproblemer. Får jeg ikke en verbal kommunikasjon der den jeg snakker med både er helt forståelig, og i stand til å forstå meg så er det greit. Hvis ikke kan jeg få regelrett panikk, så jeg har ekstremt høy respekt for de som jobber for å integrere våre nye landsmenn. Kjenner bl.a. en virkelig ildsjel, som jobber med det store deler av uka frivillig. Nei, det var en digresjon. Men jeg har ALDRI opplevd at psykologer/psykiatere har dømt meg for det. De har heller vist forståelse, og prøvd å hjelpe meg og takle den angsten. Det er sånn behandlere skal være etter min mening.

Skrevet

Det er uprofesjonelt. All angst er i utgangspunktet ufornuftig. Det er derfor det er en sykdom.

Å være redd for noe som virkelig er farlig, kalles frykt og er fornuftig.

Angst er enten å være redd for noe som faktisk ikke er farlig (sosial fobi), eller en stor feiloppfatning av sannsynligheten for at noe virkelig farlig skal skje (flystyrt). Å Google noe for å korrigere en pasients feiloppfatning er helt ok. Det som ikke er ok er at behandler blir irritert for at en pasient med angst har en slik feiloppfatning.

Skrevet

Takk for svar :) detdet føltes ihvertfall uprofesjonelt at personen tydelig ble personlig engasjert av temaet og ikke ville snakke om det. Kanskje traff jeg er øm nerve for akkurat den psykologen , som gjorde at det ble vanskelig å ikke bli inhabil mht temaet. 

Skal ta det opp med klinikken - og høre om også veileder kan delta om jeg ikke får byttet . 

AnonymBruker
Skrevet

Virkelig uprofesjonelt av psykologen, jeg hadde byttet da tilliten hadde vært brutt. 

Anonymkode: b150c...6fe

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...