Gå til innhold

Hvilke antipsykotika anbefales?

Anbefalte innlegg

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Jeg ble ganske positivt overrasket over Latuda, men jeg har ikke samme diagnose som deg, da. Samtidig er det jo schizofreni den var ment for i utgangspunktet. Hadde få bivirkninger av den sammenlignet med andre AP.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første er jeg overrasket over de negative kommentarene til @stjernestøv i denne tråden. Når man diskuterer medisiner, er bivirkninger en ganske vesentlig del av helhetsbildet. Selvsagt rammer ikke alle bivirkninger alle, men jeg synes ikke at man av den grunn skal tie i hjel andres personlige brukererfaringer.

Selv har jeg erfaring med zyprexa og abilify, hvis sistnevnte jeg går på nå. Zyprexa (også kalt apedop) har sine klare ulemper i form av ulvehunger, vektoppgang, slapphet, økt søvnbehov, man føler seg ganske raskt som en zombie. Jeg skiftet derfor over til abilify, som har en langt snillere bivirkningsprofil. Noen klager over rastløshet, men jeg har ikke opplevd dette.

Skrevet
7 minutter siden, Atium skrev:

For det første er jeg overrasket over de negative kommentarene til @stjernestøv i denne tråden. Når man diskuterer medisiner, er bivirkninger en ganske vesentlig del av helhetsbildet. Selvsagt rammer ikke alle bivirkninger alle, men jeg synes ikke at man av den grunn skal tie i hjel andres personlige brukererfaringer.

Selv har jeg erfaring med zyprexa og abilify, hvis sistnevnte jeg går på nå. Zyprexa (også kalt apedop) har sine klare ulemper i form av ulvehunger, vektoppgang, slapphet, økt søvnbehov, man føler seg ganske raskt som en zombie. Jeg skiftet derfor over til abilify, som har en langt snillere bivirkningsprofil. Noen klager over rastløshet, men jeg har ikke opplevd dette.

Er litt enig med deg om at bivirkninger er viktig å høre om, selvom det dermed ikke er sagt at alle får dette. Det negative mot @stjernesøv er nok fordi hun ofte kommer med negative kommentarer mot medisiner.

Har blant annet gått i mange år på en høy dose med Trilafon, men byttet heldigvis til Abilify som du sier er mye snillere i forhold til bivirkninger.

Nå er jeg for medisiner da. Hvorfor skal en ha det vondt og være mer psykisk ustabil når en kan få det bedre med medisiner, tenker jeg. 

Nicklusheletida
Skrevet
På 20.8.2018 den 15.57, stjernestøv skrev:

Xeplion fikk jeg klumper av og har en klump enda, nesten et år siden sprøyten ble satt. Det er vel ikke helt normalt? De kunne vel ikke sette sprøyter skikkelig?

Gjør det noe ? Er det plagsomt ?

Skrevet (endret)
29 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Gjør det noe ? Er det plagsomt ?

Det var plagsomt når jeg fikk flere klumper og noen ganger var det veldig ømt, og hun på legesenteret som setter p.sprøyta sa det var rart at jeg skulle få klumper. Fikk jo ikke det når hun satt p.sprøyta. Så jeg tror de som stakk ikke kunne det skikkelig,tror ikke det er vanlig å få klumper av det. Spurte en an, han fikk ikke klumper. Kanskje det var noe med skinkene mine, vet ikke ;) Og så stakk de ikke rett mente hun på legesenteret, man skal sette midt på skinka. De satt helt oppe,tror ikke det var rett. Men kanskje den muskelen er veldig stor, vet ikke jeg. Og hun på legesenteret sa det var ikke bra at de stakk i de klumpene, så jeg var nervøs for det og. 

Endret av stjernestøv
Nicklusheletida
Skrevet
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Det var plagsomt når jeg fikk flere klumper og noen ganger var det veldig ømt, og hun på legesenteret som setter p.sprøyta sa det var rart at jeg skulle få klumper. Fikk jo ikke det når hun satt p.sprøyta. Så jeg tror de som stakk ikke kunne det skikkelig,tror ikke det er vanlig å få klumper av det. Spurte en an, han fikk ikke klumper. Kanskje det var noe med skinkene mine, vet ikke ;) Og så stakk de ikke rett mente hun på legesenteret, man skal sette midt på skinka. De satt helt oppe,tror ikke det var rett. Men kanskje den muskelen er veldig stor, vet ikke jeg. Og hun på legesenteret sa det var ikke bra at de stakk i de klumpene, så jeg var nervøs for det og. 

Jeg vet bare at sønnen min også får harde klumper av å sette immunsviktmedisinen og at eneste plagen er at han ikke måtte sette på samme sted hver gang . 

Jeg bare tenker at dette må da være en liten plage i forhold til selve sykdommen. Såpass liten at det ikke burde være så mye å henge seg opp i ?

Du sier jo selv at nå etter 1 år er det bare en klump igjen. 

Skrevet
1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg vet bare at sønnen min også får harde klumper av å sette immunsviktmedisinen og at eneste plagen er at han ikke måtte sette på samme sted hver gang . 

Jeg bare tenker at dette må da være en liten plage i forhold til selve sykdommen. Såpass liten at det ikke burde være så mye å henge seg opp i ?

Du sier jo selv at nå etter 1 år er det bare en klump igjen. 

Ok. Kanskje det er normalt at noen får klumper da,men det er vel ikke normalt at de varer så lenge? De skiftet jo høyre/venstre for hver gang,men hadde jo klumper på begge sider lenge. Jeg hang meg sikkert litt mye opp i det,kunne tenkt meg at hun på legesenteret satt sprøytene istedenfor. Klumpen er nesten borte nå heldigvis. 

Nicklusheletida
Skrevet
14 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Kanskje det er normalt at noen får klumper da,men det er vel ikke normalt at de varer så lenge? De skiftet jo høyre/venstre for hver gang,men hadde jo klumper på begge sider lenge. Jeg hang meg sikkert litt mye opp i det,kunne tenkt meg at hun på legesenteret satt sprøytene istedenfor. Klumpen er nesten borte nå heldigvis. 

Eller du kan sette den selv kanskje ?

Skrevet
1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Nei, det er ikke anbefalt. 

Anonymkode: 925ce...5fd

Skrevet
1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Fra felleskatalogen: Administrering: Kun beregnet til i.m. bruk, administrert av helsepersonell. Skal ikke administreres på annen måte.

Anonymkode: 925ce...5fd

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...