Gå til innhold

Selvmord blant leger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det fortsatt slik at selvmord blant leger er hyppig forekommende, og at det er den yrkesgruppen med flest selvmord? Overhørte en samtale om dette mellom to eldre damer da jeg satt på bussen. 

Håper ikke det. Ble litt sjokkert, fordi dette visste jeg ikke. Syntes det var så trist å høre! :(

Anonymkode: df4e8...e53

Videoannonse
Annonse
motorPrøysen
Skrevet (endret)

Det er riktig at selvmordsraten blant leger er høyere enn normalbelfolkningen. Enkelte studier viser at legeyrket har høyest selvmordsrate blant alle yrker. Vi vet ikke hvorfor, men det er flere teorier:

- Kunnskap om og tilgang til medikamenter, enklere å gjennomføre selvmord.

- Kunnskap om sykdom og lidelse som følger med (og dermed valg om selvmord ved uhelbredelig sykdom). 

- Leger er har mer depresjon enn andre. Hvorfor vet vi ikke. Belastende yrke? Eller er personer med f.eks. perfeksjonistisk og depressiv personlighet mer tilbøyelige til å velge yrket? 

- Terskel for å søke hjelp. Som lege kan det være skambelagt/føles som et nederlag å selv ha behov for hjelp. Mange leger kan også  ha svært høy terskel for egenomsorg, f.eks. i form av egenmelding eller å be om sykemelding.

Endret av motorPrøysen
Skrevet
59 minutter siden, motorPrøysen skrev:

Det er riktig at selvmordsraten blant leger er høyere enn normalbelfolkningen. Enkelte studier viser at legeyrket har høyest selvmordsrate blant alle yrker. Vi vet ikke hvorfor, men det er flere teorier:

- Kunnskap om og tilgang til medikamenter, enklere å gjennomføre selvmord.

- Kunnskap om sykdom og lidelse som følger med (og dermed valg om selvmord ved uhelbredelig sykdom). 

- Leger er har mer depresjon enn andre. Hvorfor vet vi ikke. Belastende yrke? Eller er personer med f.eks. perfeksjonistisk og depressiv personlighet mer tilbøyelige til å velge yrket? 

- Terskel for å søke hjelp. Som lege kan det være skambelagt/føles som et nederlag å selv ha behov for hjelp. Mange leger kan også  ha svært høy terskel for egenomsorg, f.eks. i form av egenmelding eller å be om sykemelding.

Ja, dette virker som mange "gode" årsaksforklaringer. 

Jeg tror legeyrket kan være svært så belastende. Spesielt for de du nevner som både har en perfeksjonistisk og depressiv personlighet. Hos disse tror jeg det også finnes en høy andel med (for?) høy samvittighet, som f.eks. vil takle feilbehandlinger av pasienter svært dårlig. Spesielt hvis det fører til varig sykdom og/eller død. 

I tillegg kommer ofte merbelastninger i form av f.eks. anmeldelser og saksøkinger fra de pårerørende, og f.eks. baksnakking og bekymringsmeldinger fra kollegaer. Det må være steintøft å stå i for en samvittighetsfull person med hang til perfeksjonisme og depressivitet. 

Gjest Maggie55
Skrevet

Alt er vel ikke så lett for noen å måtte stå på egne ben og måtte gjøre alt selv. Det gjelder jo for så mange yrker. En flygeleder for eksempel. Eller en yrkessjåfør. Men leger har kanskje fått en mer og mer ufri rolle i et uoversiktlig helsesystem i forhold til distriktsleger og slik opp gjennom historien. Hvis selvmordsfare har økt for denne gruppen isolert da. En annen ting som jeg tror gjelder så mange yrkesgrupper såsom politi eller lege er ønsket om å få drive med forebygging av lidelse og død. At det er for lite rom for dette på grunn av åpenbar ressursmangel og for lite ansatte. Men pasienten er jo som regel helt uten innflytelse direkte på alt sånt og har lite mulighet til å forstå.

Når det gjelder leger så har jeg for eksempel fulgt litt med på debatten om spiral. Jeg har hørt utallige kvinnehistorier om hvordan spiral ( jeg er ingen abortmotstander)kke har vært noen god ting i deres liv uten at dette kommer frem i debatten. Mer og mer drives frem av kommersielle hensyn uten utgangspunkt i humane verdier tror jeg. Mange mulige etiske og samvittighetsdilemmaer som man nok ikke møter i andre yrkesgrupper. Men akkurat hva som står i de kommentarfeltene ja det virker litt selvhenførende å bry seg stort om.Men selvsagt stalking er kanskje ikke langt unna. Kunne i grunnen godt tenkt meg det yrket selv men det var aldri å tenke på for min del.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dette virker som mange "gode" årsaksforklaringer. 

Jeg tror legeyrket kan være svært så belastende. Spesielt for de du nevner som både har en perfeksjonistisk og depressiv personlighet. Hos disse tror jeg det også finnes en høy andel med (for?) høy samvittighet, som f.eks. vil takle feilbehandlinger av pasienter svært dårlig. Spesielt hvis det fører til varig sykdom og/eller død. 

I tillegg kommer ofte merbelastninger i form av f.eks. anmeldelser og saksøkinger fra de pårerørende, og f.eks. baksnakking og bekymringsmeldinger fra kollegaer. Det må være steintøft å stå i for en samvittighetsfull person med hang til perfeksjonisme og depressivitet. 

Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg trakk fram kun den ene gruppen du skisserer, motorPrøysen. Selvsagt er det like ille for alle, ikke bare den jeg trakk fram.

Gjest Maggie55
Skrevet

Spørs om man da bør søke seg til det yrket om man strir med tilbakevendende depresjoner. Kanskje med latente selvmordstilbøyligheter og hang til å gi opp i første sving. Ikke bare å være tilstrekkelig åpen for pasientens ofte usammenhengende ting da og prøve å nøste opo og finne ut hva man kan gjøre for pasienten." Man må ta en ting av gangen" øvelsen og ikke minst avdekke alvorlig sykdom som mulig  kan stoppes i tide. Men jeg ser at her er mange muligheter for problemer. " Hva kan jeg gjøre for deg" spurte legene i gamle dager. Nå er det sjelden annet en enstavelsesord som blir hikstet frem.Kanskje flere leger heller burde gått kunstens tornefulle vei som konsertpianist eller lignende.Tror ikke det er vanskelig å finne nye kandidater som er  genuint interessert i hr.X sine uforklarlige opplevelser og et barns halsvondt og ungdomm som snakker om alt mulig annet en problemene på skolen. Feilen er kanskje at leger samarbeider for dårlig og har for lite langsiktige mål for helse i lokalbefolkningen. Sjalusi og misunnelse strir også leger med tror jeg.Også går det politikk i så altfor mye. Man ser ikke hvem det er som egentlig bestemmer.  Legene som jobber tettest på folk burde jo være dem som fikk best informasjon om ny viten og kunnskap men blant mennesker som tradisjonelt er flinke så er delinsraten omvendt proporsjonal med rentefoten på bankinnskudd eller aksjeportefølje tror jeg. Skal kanskje legge til at jeg har aldri kjent noen leger personlig men hadde jo min russetid og gjorde mine observasjoner som så mange.

Ofte så legger ikke pasienter merke til snøen som falt Ifjord i det hele tatt. Leger burde lese mer ukeblad og være mere snille med seg selv tror jeg. De har fortjent all hjelp og støtte som kan gis. Enkelte få leger har vel også prøvet å rette fokus mot problemene ettersom hva står i media. Og det er bra. Alt kan ikke være bare. Ikke lett å forstå hva som skjer med " legerollen" men det har vel alt med utdanningen samfunnet gir å gjøre. Alle var jo så begeistret når fastlegereformen kom. Hvis det har med det å gjøre da. Håper man gjør en grundig jobb når man evaluerer problemene så legene slipper å belastes så mye at det kan føre til selvmord. Leger burde jo ta tak i sånne farer synes jeg av mer enn ideelle hensyn føler jeg. Må jo ha stor smitteefekt til så mye. Leger har fortjent å ha et trygt liv som alle andre. Men må kanskje også stikke fingeren i jorda av og til.

Gjest Maggie55
Skrevet

Men jeg vil gjerne få legge til at jeg vet at ting er ikke så lett. Når man har  vært noe i arbeidslivet uansett stilling eller stand får man mer forståelse av det.

Men selvmord burde ikke behøve å skje blant noen i 2018 synes jeg.

Skrevet
55 minutter siden, Maggie55 skrev:

Kanskje flere leger heller burde gått kunstens tornefulle vei som konsertpianist eller lignende.

Det er et stykke mellom disse karriereveiene, vel? Krever litt ulike evner og interesser / fagvalg?

Gjest Maggie55
Skrevet

Dette er jo ofte veldig flinke og begavede mennesker da. Tilfeldigvis husker jeg dem ofte som svært musikalske i motsetning til meg selv, men dette er ofte mennesker som har mange faktiske karrierevalg også senere i livsløpet. Om man ønsker noe annet enn å være lege tror jeg akkurat dette er en utdanning som gir uendelig med muligheter.  Folk griper fast i det positive som er i dag tror jeg bare. Men med en legeutdanning har man mer å gripe fast i tror jeg om krisa bare er der. Men alle kan trenge hjelp til å komme seg i livet etter overbelastninget og man kan jo bare håpe det skjer også for leger  for her har samfunnet mye å tjene. Men kanskje det er for vanskelig for leger å hive inn håndkleet tidsnok? Men er det bare på grunn av visse karaktertrekk?

Skrevet

Har hørt tannleger toppet selvmordsstatistikken.

Anonymkode: b22b0...359

Skrevet

Sikkert ulike undersøkelser rundt om. Har lest at leger , sykepleiere og politifolk er langt opp på statistikken.( sikkert flere grupper ). En undersøkelse i Danmark viste at sykepleiere hadde 75 % større sjanse for å begå selvmord en andre kvinner. Dessuten var de overrepresentert ang depresjon. 

Anonymkode: b63fb...45d

Gjest Maggie55
Skrevet

Høres ut til å ha mye med bedriftskulturen på arbeidsstedet å gjøre synes jeg. At folk blir bevisst feiltolket. Man sier kanskje " Jeg tror jeg blir gal av den støyen eller lignende" Også iler " mobben" til å " behandler" en som ordentlig gal eller sinnsyk etter ordene faller i kanskje et forsøk på å få noe frem i lyset av damarbeidsproblemer på lavest mulig nivå. Må ha med bedriftskulturen på stedet å gjøre tror jeg og egentlig et ledelsesansvar. Kan ikke de ansatte si fra når det går over stokk og stein ja da kan det være farlig også for pasientene ville jeg tenke. En lege er vel ikke god reklame for medisinfaget om ikke vedkommende selv har det bra?

Når det gjelder tannleger har jeg sett enkelte som til og med underviste andre som selv har innsatte tenner hvis det er hva du tenker på.

Må ha med rar bedriftskultur å gjøre tror jeg.  Kanskje denne type personell burde ha et lignende fora som dette  her med mulighet for full anonymitet 24 timer i døgnet med en ekspert som holdt i trådene? Hvor bare helsepersonell kunne være medlem. En måte å hjelpe hverandre på en fordomsfri måte men dette vil selvsagt ikke avhjelpe krise i helsesektoren som vi kanskje ikke forstår helt noen av oss. For kommunene sliter veldig tror jeg. Og her er vel mye kommuneøkonomi innblandet.Men alle trenger å ses som enkeltmennesker også leger og tannleger. Ingen mener vel noe annet. Men det er arbeidsgiver sin plikt.

Gjest Maggie55
Skrevet

Mange arbeidsgivere gjør ikke sin plikt og følger opp de ansatte på god nok måte tror jeg. Men man gjør alt for å spare penger og det er vanskelig å se noen løsning på krisene. Folk kjemper om sykehussengene og kanskje legene selv trenger dem mest når alt kommer til alt.

Skrevet
10 minutter siden, Maggie55 skrev:

Folk kjemper om sykehussengene og kanskje legene selv trenger dem mestr alt kommer til alt.

Det er mange yrkesgrupper som er sykere enn leger.

Worrisome Plenty
Skrevet (endret)

De har vel tilgang til info og legemidler om hvordan gjøre det slutt uten pinsler, dersom de selv får uhelbredelige og dødelige sykdommer.

Jeg tenker aktiv dødshjelp ville vært bra for mange. Selvfølgelig bare ved terminal sykdom.

Endret av Worrysome plenty
Gjest Maggie55
Skrevet

Kanskje. Det er så mye rart i dag som nok ingen forstår tror jeg. Det burde bli vanskelig er å skrive ut behandlingstrengende pasienter til så godt som  intet iallefall synes jeg. Fordi man ikke har penger til noe mer.  Bare ut i løse luften.

Gjest Maggie55
Skrevet

Det synes jeg er dårlig idé. Det er juks. Hvor mye feil blir ikke gjort og hva vet man med særlig sikkerhet. Ingenting.

Gjest Maggie55
Skrevet

Men jeg kan ikke få sagt hvor enig jeg er i at det er mye vanskelig også i dag i 2018. Men jeg tror ikke noen av oss har " det hele bildet"  av alt og  livet sitt bør man prøve å bevare best mulig. Og vi som samfunn har alle et ansvar og en arbeidsgiver spesielt. Men ofte vet vel denne gruppen ikke hvem dette er. Forskjellige personer fra kommunen kanskje uten noen helhetlig personalpolitikk og bare ansvarspulveriisering kanskje. Og de ser jo ikke pasientene slik som legene kanskje gjør. Hvis det er slik det foregår da. Ikke rart folk føler de bare får nok av alt. Det er jo tydelig at systemet svikter. Men kan det repareres slik man  prøver? Er ikke mengden med veldig syke pasienter bare så mye større enn da problemene først ble varslet. Vi vet alle for lite til å kunne hjelpe kanskje. Man må bare håpe at ingen tar skade av all eksperimenteringen for det virker sånn for en ufaglært i faget.

Men dere mener det er spesielt utsatte leger eller helsepersonell som rammes og at det har med deres personlige egenskaper å gjøre? Da er det kanskje lettere å hjelpe og støtte hvis man klare å gi signal om at dette er uvanlig store belastninger for alle.

Skrevet
1 time siden, Worrysome plenty skrev:

De har vel tilgang til info og legemidler om hvordan gjøre det slutt uten pinsler, dersom de selv får uhelbredelige og dødelige sykdommer.

Jeg tenker aktiv dødshjelp ville vært bra for mange. Selvfølgelig bare ved terminal sykdom.

Kan det altså ikke tenkes at et belastende yrke kan gi psykiske utfordringer ?. Vel og merke hadde vel forskningen klart å avsløre om alle disse tok livet sitt pga alvorlig sykdom. Man tar vell ikke livet sitt bare fordi man kan. 

Anonymkode: b63fb...45d

Skrevet

Det er en svært liten del av selvmord, både blant leger og andre, som skjer pga alvorlig somatisk sykdom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...