Gå til innhold

Må man ringe legevakten før man kommer dit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke selvmordstanker nå, men jeg bruker av og til å få det. Det er alltid værst på kvelden, somregel har jeg klart å vente til neste dag så jeg har kunnet ta kontakt med fastlegen, men ikke alltid. 

Jeg har bestemt meg for at neste gang jeg får disse tankene og det føles uutholdelig så skal jeg ta kontakt med legevakten, men jeg har aldri vært der før så jeg er usikker på hvordan man gjør det.

Må man ringe før man kommer og si hva det gjelder eller holder det om man melder seg i luken og sier det når man kommer inn?

Anonymkode: f962b...5df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer fra sted til sted om de ønsker at du tar kontakt før du kommer. Det er også slik at noen steder i landet har man psykiatrisk legevakt, og der vil man vanligvis kunne få bedre hjelp enn på ordinær legevakt. 

Hvis du overhodet ikke klarer å vente til neste dag, så kan legevakt være nødvendig. Men det er en betydelig risiko for at det å kontakte legevakt ikke vil oppleves som så godt. De fleste legevakts-konsultasjoner varer noen få minutter og venterommet er fullt av folk som skal inn til legen. Du vil derfor fort oppleve en lege som har dårlig tid og som nok tenker at vedkommende ikke helt har tid til noen lengre samtale med deg. I en slik situasjon vil pasienten fort føle seg avvist, noe som kan gjøre at den psykiske smerten oppleves enda verre i etterkant av samtalen. 

For meg høres det ut som om du har hatt en veldig god strategi når du har valgt å vente til neste morgen for så å ta kontakt med fastlegen. 

Anonymkode: 50024...749

Skrevet

Du kan bare møte opp der. Det har ihvertfall jeg alltid gjort. Om man ringer først, kan man få et tidspunkt man skal være der (har jeg ihvertfall hørt andre få) også får man svar på om man i det hele tatt vil bli tatt imot av legevakta, eller om det er bortkastet å reise ned. Med selvmordstanker blir man forhåpentligvis tatt imot uansett.

Skrevet

Her jeg bor kan du bare komme, men de vil gjerne at du ringer først. Her har de også et eget venterom for psykiatri pasienter. Det er kjekt, ikke alltid det er like lett å være psykisk syk å sitte og vente sammen med mange andre mennesker.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det varierer fra sted til sted om de ønsker at du tar kontakt før du kommer. Det er også slik at noen steder i landet har man psykiatrisk legevakt, og der vil man vanligvis kunne få bedre hjelp enn på ordinær legevakt. 

Hvis du overhodet ikke klarer å vente til neste dag, så kan legevakt være nødvendig. Men det er en betydelig risiko for at det å kontakte legevakt ikke vil oppleves som så godt. De fleste legevakts-konsultasjoner varer noen få minutter og venterommet er fullt av folk som skal inn til legen. Du vil derfor fort oppleve en lege som har dårlig tid og som nok tenker at vedkommende ikke helt har tid til noen lengre samtale med deg. I en slik situasjon vil pasienten fort føle seg avvist, noe som kan gjøre at den psykiske smerten oppleves enda verre i etterkant av samtalen. 

For meg høres det ut som om du har hatt en veldig god strategi når du har valgt å vente til neste morgen for så å ta kontakt med fastlegen. 

Skjønner. 

Dersom jeg oppsøker legevakten vil det være for å få innleggelse på psykiatrisk akuttmottak for å hindre meg selv i å ta mitt eget liv.

Det å vente til neste dag er jo en god strategi så lenge den holder, men det har skjedd at det har blitt for mye for meg å takle så det har endt med at jeg har prøvd å ta mitt eget liv. Det er det jeg ønsker å unngå med å ta kontakt med legevakten.

Skrevet
3 timer siden, Trine skrev:

Du kan bare møte opp der. Det har ihvertfall jeg alltid gjort. Om man ringer først, kan man få et tidspunkt man skal være der (har jeg ihvertfall hørt andre få) også får man svar på om man i det hele tatt vil bli tatt imot av legevakta, eller om det er bortkastet å reise ned. Med selvmordstanker blir man forhåpentligvis tatt imot uansett.

Ok. Hadde vært veldig fint med et tidspunkt så man slepper å sitte lenger enn absolutt nødvendig å vente på venterommet. Det bruker jo som oftest å være ganske fult.

Det er litt det jeg er redd for, at jeg skal bli avvist. Behandleren min sier at det blir jeg ikke, men man vet jo aldri helt sikkert tenker jeg.

Skrevet
2 timer siden, emilie321 skrev:

Her jeg bor kan du bare komme, men de vil gjerne at du ringer først. Her har de også et eget venterom for psykiatri pasienter. Det er kjekt, ikke alltid det er like lett å være psykisk syk å sitte og vente sammen med mange andre mennesker.

Skjønner. Det beste er sikkert å ringe først. På det egne venterommet for psykiatri pasienter sitter man sammen med alle de andre som sliter psykisk eller får man vente på et eget rom for seg selv?

Skrevet

Hva kan legevakten hjelpe deg med som ikke en eller annen hjelpetelefon ikke kan? (bortsett fra innleggelse)

Skrevet
3 minutter siden, kupton skrev:

Hva kan legevakten hjelpe deg med som ikke en eller annen hjelpetelefon ikke kan? (bortsett fra innleggelse)

Helsepersonell er kanskje mer kvalifiserte enn en tilfeldig frivillig man får snakke med på en hjelpetelefon? Men som sagt så er det ikke for å snakke jeg kommer til å oppsøke legevakten, men for å bli innlagt slik at jeg unngår å prøve å ta selvmord.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner. 

Dersom jeg oppsøker legevakten vil det være for å få innleggelse på psykiatrisk akuttmottak for å hindre meg selv i å ta mitt eget liv.

Det å vente til neste dag er jo en god strategi så lenge den holder, men det har skjedd at det har blitt for mye for meg å takle så det har endt med at jeg har prøvd å ta mitt eget liv. Det er det jeg ønsker å unngå med å ta kontakt med legevakten.

Dette synes jeg høres ut som en fornuftig tilnærming. Tror det er lurt å ringe på forhånd dersom du klarer det. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner. Det beste er sikkert å ringe først. På det egne venterommet for psykiatri pasienter sitter man sammen med alle de andre som sliter psykisk eller får man vente på et eget rom for seg selv?

Her er det et felles rom, men tror ikke det pleier å være så mange der av gangen. Nå bor ikke jeg i en av de største byene da. Vet ikke hvordan det er andre plasser

Skrevet
På 2.9.2018 den 11.49, AnonymBruker skrev:

Skjønner. 

Er dette helhjerta selvmordsforsøk du pleier å gjøre eller prøver du egentlig ikke på å dø?

Du burde kanskje begynne å ta tak i ditt eget liv istedenfor å ende opp på psykiatrisk i hytt og pine? Du har jo en behandler å snakke med. Det er mange som ikke en gang får behandler på dps fordi det er stappa fullt så du burde virkelig bruke det tilbudet du allerede har !!

Anonymkode: c0d4a...9de

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette helhjerta selvmordsforsøk du pleier å gjøre eller prøver du egentlig ikke på å dø?

Du burde kanskje begynne å ta tak i ditt eget liv istedenfor å ende opp på psykiatrisk i hytt og pine? Du har jo en behandler å snakke med. Det er mange som ikke en gang får behandler på dps fordi det er stappa fullt så du burde virkelig bruke det tilbudet du allerede har !!

Det er et ganske provoserende spørsmål å stille, men jeg skal gi deg et svar likevel. Jeg hadde samlet tabletter i over 1 år og tok en dødelig dose sammen med alkohol.

Skrevet

Det foretrekkes at man ringer først, selv om det går an å bare møte opp - her jeg bor i alle fall. Tlf. for legevakt er 116 117 over hele landet, man kommer da til nærmeste legevakt. Om du sitter der på en lørdag og føler deg suicidal, skader det i alle fall ikke å ta en telefon. Sitter det en fornuftig sykepleier i andre enden, kan denne ha en samtale med deg - noe som kanskje kan holde. Jeg har selv gjort det, og ble tilbudt å få legebil hjem til meg om jeg ønsket det. Vi ble enige om at jeg skulle ringe tilbake om jeg skulle føle meg dårligere, og det skjedde ikke. Dermed unngikk jeg masse styr. Likevel syntes jeg det var veldig trygt å vite at jeg hadde en fysisk kontakt å henvende meg til. 

MEN om man klarer å holde ut til fastlegen som kjenner en er tilgjengelig, så er det etter min mening klart det beste alternativet. Eventuelt kan man be om hastetime på DPS. Krisetelefoner er heller ikke noe dårlig alternativ om man bare trenger å få ventilert ut, eller bare snakke.  

Skrevet
På 3.9.2018 den 16.16, AnonymBruker skrev:

Det er et ganske provoserende spørsmål å stille, men jeg skal gi deg et svar likevel. Jeg hadde samlet tabletter i over 1 år og tok en dødelig dose sammen med alkohol.

Ja, men dersom dette var et helhjerta selvmordsforsøk så hadde du jo ikke ringt 113 og fortalt at du har tatt dødelig dose med tabletter !!

Mitt råd til deg er å heller finne mere konstruktive løsninger på hvordan du kan be om hjelp enn å gjøre det på den måten du gjør det. Det er helt åpenbart at du ikke egentlig ønsket å dø, men ønsket hjelp.

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men dersom dette var et helhjerta selvmordsforsøk så hadde du jo ikke ringt 113 og fortalt at du har tatt dødelig dose med tabletter !!

Mitt råd til deg er å heller finne mere konstruktive løsninger på hvordan du kan be om hjelp enn å gjøre det på den måten du gjør det. Det er helt åpenbart at du ikke egentlig ønsket å dø, men ønsket hjelp.

Hvor står det at jeg ringte 113? Min far så etter meg og ble redd da døren til rommet mitt var låst og han ikke fikk svar så han valgte å slå den inn og da fant han meg liggende bevisstløs på sengen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...