Gå til innhold

Kunne du vært sammen med en pasient/ansatt i psykiatrien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne du vært sammen med en pasient/ansatt i psykiatrien?

Da tenker jeg på et forhold der dere ikke hadde kjennskap til hverandre igjennom psykiatrien før dere tilfeldigvis møttes.

Altså, om du er pasient i psykiatrien, hadde du synes det var greit å bli kjæreste med en som var ansatt i psykiatrien? Og dersom du er ansatt hadde du synes det var greit å bli kjæreste med en pasient?

Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: 842e0...818

Videoannonse
Annonse
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og dersom du er ansatt hadde du synes det var greit å bli kjæreste med en pasient?

I likhet med i somatikken er de aller fleste som en gang har vært pasienter ikke pasienter på livstid. Men ja, det er kjempestor forskjell på er og har vært.

Skrevet
11 minutter siden, kupton skrev:

I likhet med i somatikken er de aller fleste som en gang har vært pasienter ikke pasienter på livstid. Men ja, det er kjempestor forskjell på er og har vært.

Det er jo helt sant. Mener du at du ikke ville vært kjæreste med noen som er pasient, men at du kunne vært kjæreste med noen som tidligere hadde vært pasient?

Skrevet

Det relevante her som jeg synes du bør ta med er: type terapi og tidsperspektiv. Tid både i forhold til hvor lang tid siden behandling ble avsluttet og hvor lenge behandlingen pågikk. Det er stor forskjell på 5 timers hjelp til krisehåndtering i en bestemt situasjon vs 5 års samtaleterapi hver 14ende dag. Det siste utelukker en nær relasjon, mens den første kan kunne passere dersom vi snakker år tilbake i tid.

Skrevet
21 minutter siden, XbellaX skrev:

Det relevante her som jeg synes du bør ta med er: type terapi og tidsperspektiv. Tid både i forhold til hvor lang tid siden behandling ble avsluttet og hvor lenge behandlingen pågikk. Det er stor forskjell på 5 timers hjelp til krisehåndtering i en bestemt situasjon vs 5 års samtaleterapi hver 14ende dag. Det siste utelukker en nær relasjon, mens den første kan kunne passere dersom vi snakker år tilbake i tid.

Er det ikke greit å la det være åpent da? Så kan folk legge til hvor de eventuelt tenker at grensen går for hvorvidt de ønsker å innlede et forhold eller ikke?

Skrevet

Nei det kunne jeg ikke for jeg har stor respekt for at man gjennom lang erfaring i medisinsk praksis har funnet grunn til ikke å anbefale dette.

Men jeg tror dette er individuelt hva man faller ned på hvis aktuelt for tilfeldigvis noen. Og respekterer alles syn i saken.

Anonymkode: b2bc9...da2

Skrevet (endret)

Jeg oppfatter helsepersonell som en hvilken som helst annen tilbyder man kjøper en tjeneste av. Det er deres jobb, og de får sin lønn for, å hjelpe meg til å bli frisk uavhengig av om det er somatisk eller psykisk helsevern. 

For meg er relasjonen profesjonell, og jeg har ingen interesse av å bli verken venn eller kjæreste med en jeg handler en vare eller tjeneste av. Folk må begynne å forstå at leger gjør jobben sin fordi det er en jobb. De er ikke vennene deres, selv om det i terapi skal etableres en relasjon og stilles dype spørsmål. Dette må man heller ikke bli såret eller krenket av.

Endret av issomethingwrong
Gjest franklyscarlet
Skrevet

Hvis jeg forstod deg rett, trådstarter, så mente du å spørre om en ansatt i psykiatrien kunne blitt sammen med en som er psykiatrisk pasient, og motsatt, men at disse to IKKE har hatt noen relasjon innen behandlingsapparatet. Altså at trådstarter ikke spør om en pasient kan bli sammen med psykologen eller psykiateren sin, og motsatt, men om en psykolog drar på tinder-date med en tilfeldig utvalgt person hun/han aldri har møtt før, og senere finner ut at personen han/hun dater går til behandling for ptsd, for eksempel. Det blir jo noe litt annet enn i det første eksempelet. 

For å svare på spørsmålet ditt, så hadde jeg fint kunne blitt sammen med en som er lege, sykepleier, psykolog eller liknende. Hvilket yrke en person har, spiller liten rolle for meg. Jeg har vært sammen med en apputvikler, eiendomsmegler, snekker, bilmekaniker, og en lektor, men ingen som har jobbet innen helsevesenet. 

Skrevet
52 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg oppfatter helsepersonell som en hvilken som helst annen tilbyder man kjøper en tjeneste av. Det er deres jobb, og de får sin lønn for, å hjelpe meg til å bli frisk uavhengig av om det er somatisk eller psykisk helsevern. 

For meg er relasjonen profesjonell, og jeg har ingen interesse av å bli verken venn eller kjæreste med en jeg handler en vare eller tjeneste av. Folk må begynne å forstå at leger gjør jobben sin fordi det er en jobb. De er ikke vennene deres, selv om det i terapi skal etableres en relasjon og stilles dype spørsmål. Dette må man heller ikke bli såret eller krenket av.

Men det var ikke snakk om å ha forhold med noen en har en pasient/hjelper relasjon til?

Skrevet
5 timer siden, franklyscarlet skrev:

Hvis jeg forstod deg rett, trådstarter, så mente du å spørre om en ansatt i psykiatrien kunne blitt sammen med en som er psykiatrisk pasient, og motsatt, men at disse to IKKE har hatt noen relasjon innen behandlingsapparatet. Altså at trådstarter ikke spør om en pasient kan bli sammen med psykologen eller psykiateren sin, og motsatt, men om en psykolog drar på tinder-date med en tilfeldig utvalgt person hun/han aldri har møtt før, og senere finner ut at personen han/hun dater går til behandling for ptsd, for eksempel. Det blir jo noe litt annet enn i det første eksempelet. 

For å svare på spørsmålet ditt, så hadde jeg fint kunne blitt sammen med en som er lege, sykepleier, psykolog eller liknende. Hvilket yrke en person har, spiller liten rolle for meg. Jeg har vært sammen med en apputvikler, eiendomsmegler, snekker, bilmekaniker, og en lektor, men ingen som har jobbet innen helsevesenet. 

Det stemmer. Jeg spør om det er aktuelt for dere å bli sammen med en som er ansatt i psykiatrien som dere IKKE har hatt en tidligere relasjon til som behandler o.l.

Skrevet
4 timer siden, Villanda skrev:

Men det var ikke snakk om å ha forhold med noen en har en pasient/hjelper relasjon til?

Det stemmer. Jeg spør om det er aktuelt for dere å bli sammen med en som er ansatt i psykiatrien som dere IKKE har hatt en tidligere relasjon til som behandler o.l. Det samme for den som er pasient.

Skrevet

Jeg vet ikke. Er redd det kan bli en skjevhet i forholdet uansett.

Skrevet

Tror nok jeg ville slite med det. Hadde sikkert fått helt noia for vedkommendes mening om mine problemer. Tror det er en tøff balansegang for mange. Som venner kunne det nok gå greit, men ikke noe nærmere. 

Andre pasienter? Nå er "pasient" veldig mye forskjellig. La oss si at scenarioet var at begge var og hadde vært stabile lenge, så hadde jeg kanskje ikke vært så skeptisk. Samtidig har jeg en gang brent meg veldig på å inngå et "vennskap" med en som viste seg å være det jeg vil kalle en betydelig mer krevende person (psyk pasient) å forholde seg til enn inntrykket mitt var over noe tid. Det hele ble svært dysfunksjonelt for begge parter. Vi har ikke kontakt mer. 

Så man bør etter min mening trå meget varsomt

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...