Gå til innhold

Dårlig fysisk form, eller syk ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan vet en om en "bare" er i veldig dårlig fysisk form, eller om det er tegn på sykdom ?

F.eks jogger jeg i så rolig tempo jeg klarer, holder det bare rundt 450 meter eller ca 2 minutter før jeg er veldig andpusten og helt tom for krefter og ikke klarer få bena til å frakte meg videre ut over å skifte til gå-tempo

Jeg har jo alltid tenkt at det er fordi jeg er i dårlig form fordi jeg ikke trener, men er det slik? hvor dårlig form er det normalt at en er i dersom en ikke trener? Hvordan vet en om det er sykdom ?

Hindrer jo litt siden en ikke får trent siden en er i så dårlig form...

Er "ungdom" ikke pensjonist altså =/

Tanker?

Anonymkode: 081c6...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sykdom gir som regel andre symptomer enn at man blir andpusten ved løping. Det er jo helt normalt om man er i dårlig form/ikke særlig aktiv. Begynn med å gå deg varm, legg inn noen motbakker for å få opp pulsen. Løp deretter feks 300m, gå 150, løp 300 osv. Gjenta dette og du vil etterhvert kjenne at 300m glir lett, da øker du antall meter, evn kortere gå meter. Det fordrer selvsagt at man gjør dette noen ganger pr uke og ikke er helt inaktiv andre dager om man skal bli i bedre form. All trening er ferskvare. Noen uker uten og du er straks i dårligere form igjen. 

Anonymkode: 3981c...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎10‎.‎10‎.‎2018 den 1.56, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet en om en "bare" er i veldig dårlig fysisk form, eller om det er tegn på sykdom ?

F.eks jogger jeg i så rolig tempo jeg klarer, holder det bare rundt 450 meter eller ca 2 minutter før jeg er veldig andpusten og helt tom for krefter og ikke klarer få bena til å frakte meg videre ut over å skifte til gå-tempo

Jeg har jo alltid tenkt at det er fordi jeg er i dårlig form fordi jeg ikke trener, men er det slik? hvor dårlig form er det normalt at en er i dersom en ikke trener? Hvordan vet en om det er sykdom ?

Hindrer jo litt siden en ikke får trent siden en er i så dårlig form...

Er "ungdom" ikke pensjonist altså =/

Tanker?

Anonymkode: 081c6...e94

Enig med den som skrev over her. Du er sannsynligvis bare i dårlig form.

Prøv noen uker med 3 treningsøkter per uke, der du starter med å gå rolig, øke tempo etter noen minutter, gå på alt du orker opp bakkene, roe ned og gå rolig et par minutter, jogge noen få minutter, roe ned, gå raskt opp bakkene etc - slik at du trener både muskulatur og lunge og hjerter på litt belastning over kort tid. Gjør du dette i 3 uker, er jeg sikker på at du vil se bedring på formen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...