Gå til innhold

Tran det samme som trankapsler?


Gjest Sundance Kid

Anbefalte innlegg

Gjest Sundance Kid

Gir flytende tran den samme virkning med hensyn til vitamininnhold som trankapsler (møllers dobbel) ?

Liker ikke smaken på flytende tran... Jeg har forøvrig fått påvist mangel av A- og D-vitaminer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sasha

Jeg henger meg på her: De trankapslene som selges her til lands er visstnok ikke tillatt solgt i Danmark? Der selger de andre typer kapsler med omega3. Kan noen forklare meg forskjellen? Har dr. Bruset noen formening om dette? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset, alternativ lege

Jeg henger meg på her: De trankapslene som selges her til lands er visstnok ikke tillatt solgt i Danmark? Der selger de andre typer kapsler med omega3. Kan noen forklare meg forskjellen? Har dr. Bruset noen formening om dette? :-)

Kjære sasha.

Det var et presseoppslag for en stund siden der det ble hevdet at Møllers dobbel inneholdt estere (en kjemisk variant av fettsyrer) som ikke var tillatt i Danmark. Generelt vil jeg hevde at mest mulig ubearbeidede råvarer er det beste og vil derfor anbefale tran fremfor trankapsler. Årsaken til at produsentene lager konsentrater er at man må spise mange kapsler omega 3 for å få i seg like mye av de gunstige fettsyrene DHA og EPA for å få i seg like mye som i en spiseskje tran. Men så var det jo det med smaken da.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset, alternativ lege

Kjære Sundance.

Flytende tran er en god kilde til omega 3 fettsyrer og i tillegg vitamin A&D. Problemet er smaken og du er ikke alene om å synes den er mindre god. Det finnes etterhvert andre smaksvarianter også med sitron etc. Du må huske på at jo mere konsentrert et fiskeoljetilskudd er, desto mere industri- bearbeidet vil det ofte være. Fiskeoljen kan endre seg til estere (som i Møllers dobbel) og mye av de naturlige vitaminene forsvinner under oppvarming av oljen. Derfor inneholder de fleste konsentrerte kapsler kunstige vitaminer som er tilsatt senere.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...