Gå til innhold

Er det vanlig med også vonde følelser ved hypomani?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ved hypomani, MÅ man bare være superhappy hele tiden, eller kan en ha vonde følelser også?

Jeg lurer på om det er vanlig å få økt angst under hypomani, og om det er vanlig å bli så overnervøs i enkelte situasjoner, slik at en mister kontrollen i situasjoner en vanligvis talker bedre?

Er det vanlig med økte fysiske symptomer som kan gi angst, slik som hurtig pust og raskere hjerteslag under hypomani?

Kan en få tendenser til å sette seg mer inn i enkelte situasjoner, slik at en reagerer veldig emosjonelt når en vanligvis ikke ville gjort det? F.eks begynne å gråte intenst over noe på tv som en vanligvis ikke hadde reagert så mye på? Eller å gråte når en leser en barnebok om egentlig er litt vel overfladisk for en voksen å gråte av?

Da mener jeg ikke at dette er de eneste symptomer, og at dette beskrevet overfor en en hypomani. Jeg mener i kombinasjon med de vanlige beskrevne symptomene hypomani. Eller er en ikke hypoman hvis en har vonde følelser i tillegg? Ofte fremstilles jo hypomani som fantastisk - men kan det være en blanding av fantastisk og svært angstfylt/urolig/lett trist? 

Goood lørdag!

Anonymkode: b5f69...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ved hypomani, MÅ man bare være superhappy hele tiden, eller kan en ha vonde følelser også?

Jeg lurer på om det er vanlig å få økt angst under hypomani, og om det er vanlig å bli så overnervøs i enkelte situasjoner, slik at en mister kontrollen i situasjoner en vanligvis talker bedre?

Er det vanlig med økte fysiske symptomer som kan gi angst, slik som hurtig pust og raskere hjerteslag under hypomani?

Kan en få tendenser til å sette seg mer inn i enkelte situasjoner, slik at en reagerer veldig emosjonelt når en vanligvis ikke ville gjort det? F.eks begynne å gråte intenst over noe på tv som en vanligvis ikke hadde reagert så mye på? Eller å gråte når en leser en barnebok om egentlig er litt vel overfladisk for en voksen å gråte av?

Da mener jeg ikke at dette er de eneste symptomer, og at dette beskrevet overfor en en hypomani. Jeg mener i kombinasjon med de vanlige beskrevne symptomene hypomani. Eller er en ikke hypoman hvis en har vonde følelser i tillegg? Ofte fremstilles jo hypomani som fantastisk - men kan det være en blanding av fantastisk og svært angstfylt/urolig/lett trist? 

Goood lørdag!

Anonymkode: b5f69...fb3

Det tror jeg. Tror ikke det er helt uvanlig i alle fall? Kan puste raskere og bli skjelven, uten at jeg forbinder det med angst egentlig. Føles fint så lenge jeg kan kjøre på i mitt tempo, verre om noen ber meg gå saktere, eller jeg vet situasjonen krever at jeg er rolig. Men det er meg, er nok individuelt hvordan en opplever det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virker som om de på DPS mener at hypomani kun er voldsom lykke og mye energi...

Anonymkode: b5f69...fb3

Det er en kjent sak at man blir gråtlabil ved hypomani. Lærte det ved dps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, elina777 skrev:

Det er en kjent sak at man blir gråtlabil ved hypomani. Lærte det ved dps

Hmm. Kanskje psykologen og legen jeg har ikke kan nok om bipolar.

Anonymkode: b5f69...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hmm. Kanskje psykologen og legen jeg har ikke kan nok om bipolar.

Anonymkode: b5f69...fb3

Dessverre er det ikke så mange som kan nok om bipolar lidelse. 

En psykepleier ved døgnposten jeg var innlagt ved en gang, mente at jeg ikke kunne ha bipolar diagnose siden jeg aldri hadde satt familiens økonomi i trøbbel, aldri hadde solgt huset og kjøpt et annet, for så å selge det igjen i løpet av samme uke. Eller dratt på jordomseiling, malt slottet i Oslo grønt, osv. Jeg ble skikkelig provosert av det, og sladret til legen ved posten. Legen kunne litt seinere fortelle meg at denne psykepleieren nå hadde fått et "lynkurs" i bipolar lidelse og de ulike typene. Hehe, det gosset jeg meg over. For det betydde jo at psykepleieren hadde fått tilsnakk. 

Anonymkode: 83a2e...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre er det ikke så mange som kan nok om bipolar lidelse. 

En psykepleier ved døgnposten jeg var innlagt ved en gang, mente at jeg ikke kunne ha bipolar diagnose siden jeg aldri hadde satt familiens økonomi i trøbbel, aldri hadde solgt huset og kjøpt et annet, for så å selge det igjen i løpet av samme uke. Eller dratt på jordomseiling, malt slottet i Oslo grønt, osv. Jeg ble skikkelig provosert av det, og sladret til legen ved posten. Legen kunne litt seinere fortelle meg at denne psykepleieren nå hadde fått et "lynkurs" i bipolar lidelse og de ulike typene. Hehe, det gosset jeg meg over. For det betydde jo at psykepleieren hadde fått tilsnakk. 

Anonymkode: 83a2e...9ea

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...