Gå til innhold

Savner dere noen på DOL?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får følelsen av at denne tråden utvikler seg mer og mer pga. et behov eller mangel på noe.  Kan det hende at dere var så avhengig av henne dere diskuterer opp og ned i mente nå at dere må i det minste diskutere henne?

Jeg er ikke her mye og kjenner ingenting til henne.  Det har aldri interessert meg å leve meg slik inn i anonyme mennesker.  Jeg husker morsomme diskusjoner før i tiden, men jeg husker veldig få nick.  Jeg er nok en av dem som sluttet å følge med her da facebook kom.  Jeg hadde mange forskjellige nick som jeg husker ikke lenger.

Anonymkode: abbb3...b45

Ja, man blir engasjert.

Egentlig hadde det vært mye bedre å ta de samme diskusjonene uten å vise til en bestemt bruker, men samtidig er det ofte vanskelig uten eksempler. Det er flere tema, som jeg her legger frem på en helt nøytral måte:

* Er det sånn at bare følger man søker hjelp/krever hjelp/bytter fastlege så blir alt bra? Det virker som om folk nærmest blir irritert over at folk sliter med samme problemer over tid til tross for hundrevis av gode råd av typen "søk hjelp" og "ta det opp med legen", "krev hjelp", "ta det opp tydeligere" etc-

* Er det noen som er for kjappe med å trekke slutninger noen ganger, eller er folk alltid balanserte og selvkritiske?

* Er det hensiktsmessig at 10 hobbypsykologer roper i munnen på hverandre i følge at et par troll? Kan det bli i meste laget selv om de fleste innleggene hver for seg er innafor?

* Lar man for mye ufint passere bare fordi man er på samme side i en diskusjon?

* Er det sånn at når en annen, kanskje syk person gjør urimelige ting, så er det fribillett til å sparke like hard tilbake, eller bør den som er frisk vise seg som en større person?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maggie55

Enkelte tråder her i nyere tid har jo diskutert nettopp dette med sannhet og løgn og " bildebruk". Vi tenker ikke alle likt og vår situasjon er ofte så forskjellig er vel bare hva jeg tenker. Ikke alltid ens erfaringsbakgrunn strekker til. Jeg har lenge prøvt å slutte men " noe" har allikevel holdt meg igjen. Nå prøver jeg å legge mobilen i " skolesekken" plassert bak døra  mi og så håper jeg at det hjelper. Takk for seg!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, påskelilje skrev:

Her var det jo snakk om å ha psykiske utfordringer over et par tiår - det er soleklart at hun ville fått hjelp dersom hun hadde formulert seg tydelig om dette til fastlegen eller til ny fastlege.

Nei, det er ikke soleklart. Godt voksne mennesker som har fungert omtrent på samme måte over flere år, vil ikke nødvendigvis bli viderehenvist - og heller ikke prioritert for behandling i spesialisthelsetjenesten. Hun skrev ganske detaljert om hva fastlegen hadde sagt til henne, og _det_ virket så avgjort troverdig. Uten at vi skal gå nærmere inn på det nå, så virket det som om fastlegen hadde også noen gode argumenter for å forholde seg til henne som han gjorde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Xtra skrev:

Tok en kikk tilbake på tråden nå, og synes det er ufattelig at jeg (og mange andre) gikk på den 😂. Interessant mekanisme hvor lett man går fem på når noen man "kjenner litt" fantaserer.

Ja det kan du si, men vi tror vel i utgangspunktet at alt vi leser er sant. Det er først når det røpes at noe er oppdiktet, at vi tar på oss skeptikerbriller, tror jeg. I alle fall er jeg slik.

Jeg har en nær bekjent som dikter opp de mest utrolige historier, og i hennes tilfelle er det behov for oppmerksomhet som styrer dette. Det tok lang tid før vi oppdaget at hun filmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Gargamel skrev:

Ja, man blir engasjert.

Egentlig hadde det vært mye bedre å ta de samme diskusjonene uten å vise til en bestemt bruker, men samtidig er det ofte vanskelig uten eksempler. Det er flere tema, som jeg her legger frem på en helt nøytral måte:

* Er det sånn at bare følger man søker hjelp/krever hjelp/bytter fastlege så blir alt bra? Det virker som om folk nærmest blir irritert over at folk sliter med samme problemer over tid til tross for hundrevis av gode råd av typen "søk hjelp" og "ta det opp med legen", "krev hjelp", "ta det opp tydeligere" etc-

* Er det noen som er for kjappe med å trekke slutninger noen ganger, eller er folk alltid balanserte og selvkritiske?

* Er det hensiktsmessig at 10 hobbypsykologer roper i munnen på hverandre i følge at et par troll? Kan det bli i meste laget selv om de fleste innleggene hver for seg er innafor?

* Lar man for mye ufint passere bare fordi man er på samme side i en diskusjon?

* Er det sånn at når en annen, kanskje syk person gjør urimelige ting, så er det fribillett til å sparke like hard tilbake, eller bør den som er frisk vise seg som en større person?

 

 

Godt oppsummert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er interessert i konflikter og havner så merklig nok ofte i dem selv. Det er så sjenerende at det går ut over arbeidet mitt når jeg er på jobb eller i studiesammenheng. Jeg er derfor interessert i alt om hvordan unngå dette. Spesielt ønsker jeg godt samarbeide med omgivelsen så som fastlege. Veldig sjelden jeg har opplevet hva jeg si var et godt miljø. Jeg tror uenigheter ofte oppstår fordi hver side har så veldig mange grunner til ting eller være som den er. Det er de tilfeller det er så veldig mange grunner til ting. Det er min teori.

Men jeg forstår hva dere mener og vil prøve å rette meg etter det.

Anonymkode: ebe5e...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Gargamel skrev:

* Er det sånn at bare følger man søker hjelp/krever hjelp/bytter fastlege så blir alt bra? Det virker som om folk nærmest blir irritert over at folk sliter med samme problemer over tid til tross for hundrevis av gode råd av typen "søk hjelp" og "ta det opp med legen", "krev hjelp", "ta det opp tydeligere" etc-

* Er det noen som er for kjappe med å trekke slutninger noen ganger, eller er folk alltid balanserte og selvkritiske?

* Er det hensiktsmessig at 10 hobbypsykologer roper i munnen på hverandre i følge at et par troll? Kan det bli i meste laget selv om de fleste innleggene hver for seg er innafor?

* Lar man for mye ufint passere bare fordi man er på samme side i en diskusjon?

* Er det sånn at når en annen, kanskje syk person gjør urimelige ting, så er det fribillett til å sparke like hard tilbake, eller bør den som er frisk vise seg som en større person?

Dette var sannelig litt av en liste med (etter min mening) sort-hvitt formulerte retoriske spørsmål må jeg si. Jeg har skjønt for lenge siden at du (og forsåvidt Frosken, som også har uttalt det samme som deg tidligere) syns noen av oss andre lekfolk og hobbypsykologer (som jo dere er også) skal slutte å skrive når vi ikke er utelukkende støttende, når vi har noen kritiske spørsmål etc. Du (og Frosken) må nok likevel bare akseptere at vi alle ikke er av den oppfatning at beste hjelp nødvendigvis alltid er å stryke medhårs eller tie. 

39 minutter siden, frosken skrev:

Godt oppsummert. 

Du mente sikkert «helt enig»? Eller besitter Gargamel og du retten på å definere hva som er «riktig» oppsummert og «sant» i denne sammenhengen? ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innholdet her på sidene handler mye om sorg, smerte og svik for folk flest tror jeg. Alle mennesker er kanskje ikke like flinke til å verbalisere eller er i mye angst og blir kanskje mye misforståtte. Språk kan også være vanskelig. Jeg ville bare forsvare også " den utstøtte" litt.😊

Anonymkode: ebe5e...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
22 minutter siden, Kayia skrev:

Dette var sannelig litt av en liste med (etter min mening) sort-hvitt formulerte retoriske spørsmål må jeg si. Jeg har skjønt for lenge siden at du (og forsåvidt Frosken, som også har uttalt det samme som deg tidligere) syns noen av oss andre lekfolk og hobbypsykologer (som jo dere er også) skal slutte å skrive når vi ikke er utelukkende støttende, når vi har noen kritiske spørsmål etc. Du (og Frosken) må nok likevel bare akseptere at vi alle ikke er av den oppfatning at beste hjelp nødvendigvis alltid er å stryke medhårs eller tie. 

Du mente sikkert «helt enig»? Eller besitter Gargamel og du retten på å definere hva som er «riktig» oppsummert og «sant» i denne sammenhengen? ;)  

 

Når folk tyr til sånn argumentasjon som du gjør her har de tapt, tenker jeg.

Det er jo nesten ingen sammenheng mellom det jeg skriver og det du påstår jeg mener. Har jeg sagt at man utelukkende skal være støttende f.eks? Snakk om svart/hvitt tenking.

Hvis det noen som virkelig tør å gå mot strømmen og stille kritiske spørsmål her så er det meg. Problemet ditt er nok snarere at jeg stryker feil personer mot hårene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kayia skrev:

 Jeg har skjønt for lenge siden at du (og forsåvidt Frosken, som også har uttalt det samme som deg tidligere) syns noen av oss andre lekfolk og hobbypsykologer (som jo dere er også) skal slutte å skrive når vi ikke er utelukkende støttende, når vi har noen kritiske spørsmål etc. Du (og Frosken) må nok likevel bare akseptere at vi alle ikke er av den oppfatning at beste hjelp nødvendigvis alltid er å stryke medhårs eller tie. 

Det er mye jeg kan beskyldes for, men å mene at folk på dol utelukkende skal være støttende og ikke stille kritiske spørsmål, er såpass langt unna det jeg står for, at det i grunnen blir litt morsomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ikke noe kunststykke å finne feil og svakheter hos mennesker på dette forumet. Kunsten er å kunne få mennesker til å føle seg respektert og verdsatt og samtidig hjelpe de til innsikt. Og da bør jo også den som  kommer med de kritiske spørsmålene også ha litt selvinnsikt? Kanskje motivene egentlig ikke er så edle som man ønsker å tro? 

Anonymkode: 78db5...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
14 timer siden, påskelilje skrev:

Her var det jo snakk om å ha psykiske utfordringer over et par tiår - det er soleklart at hun ville fått hjelp dersom hun hadde formulert seg tydelig om dette til fastlegen eller til ny fastlege.

Enig ! Hvis fastlegen visste at brukeren  bedrev terrorvirksomhet  mot sin x , at x så seg nødt til å politianmelde, at x sin nye kjæreste ble nødt til å blokkere osv , men det er ikke lett å oppdage i løpet av et kvarters legetime at dette var noe helt annet enn stress som ble « diagnosen »

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Kayia skrev:

Dette var sannelig litt av en liste med (etter min mening) sort-hvitt formulerte retoriske spørsmål må jeg si. Jeg har skjønt for lenge siden at du (og forsåvidt Frosken, som også har uttalt det samme som deg tidligere) syns noen av oss andre lekfolk og hobbypsykologer (som jo dere er også) skal slutte å skrive når vi ikke er utelukkende støttende, når vi har noen kritiske spørsmål etc. Du (og Frosken) må nok likevel bare akseptere at vi alle ikke er av den oppfatning at beste hjelp nødvendigvis alltid er å stryke medhårs eller tie. 

Du mente sikkert «helt enig»? Eller besitter Gargamel og du retten på å definere hva som er «riktig» oppsummert og «sant» i denne sammenhengen? ;)  

Jeg har lenge hatt den følelsen at Frosken ikke er lekfolk eller hobbypsykolog.  Hun er en av de få jeg husker langt tilbake pga. hennes reflekterte svar som gjenspeiler kunnskap om mellommenneskelige forhold. 

Anonymkode: abbb3...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lenge hatt den følelsen at Frosken ikke er lekfolk eller hobbypsykolog.  Hun er en av de få jeg husker langt tilbake pga. hennes reflekterte svar som gjenspeiler kunnskap om mellommenneskelige forhold. 

Anonymkode: abbb3...b45

Jeg er i alle fall bare hobbypsykolog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
5 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Enig ! Hvis fastlegen visste at brukeren  bedrev terrorvirksomhet  mot sin x , at x så seg nødt til å politianmelde, at x sin nye kjæreste ble nødt til å blokkere osv , men det er ikke lett å oppdage i løpet av et kvarters legetime at dette var noe helt annet enn stress som ble « diagnosen »

Takk for dette viktige innspillet. Når vedkommende selv ikke er her er vi helt avhengige av at andre kan forklare hvordan ting egentlig var. Ellers stopper jo diskusjonen helt opp. 

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
26 minutter siden, Gargamel skrev:

Takk for dette viktige innspillet. Når vedkommende selv ikke er her er vi helt avhengige av at andre kan forklare hvordan ting egentlig var. Ellers stopper jo diskusjonen helt opp. 

Det var brukeren som som detaljert forklarte hvordan der var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
34 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det var brukeren som som detaljert forklarte hvordan der var. 

Ja. Vi får bare stole på at du gir en balansert og fullstendig fremstilling så det er unødvendig med tilsvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Det var brukeren som som detaljert forklarte hvordan der var. 

Nei, det du beskriver er dine egne tolkninger og konklusjoner ut i fra elementer i det hun sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DOL har vel alltid vært et sted der enkeltpersoner kan engasjere mye, dersom de gir av seg selv. Og mange av oss, med ulik livserfaring, ønsker jo å bidra til at andre kan få et bedre liv ved at de kan lytte til hvilke erfaringer vi selv har, og hvordan vi selv løste ulike utfordringer. Jeg har selv i mange tilfeller fått råd herfra om ulike utfordringer jeg har hatt i mitt liv, - tatt til meg noe, forkastet andre råd - men hatt en innstilling om at folk her vil hjelpe når jeg selv ber om hjelp. Og når jeg har lest innlegg her der folk er frustrerte og ikke forstår hvordan de skal forbedre sin egen situasjon, har jeg som forutsetning at det som er beskrevet her, er reelt og ikke oppdiktet.

Og det er vel det som forvirrer og frustrerer mange av oss her nå. At en bruker gav oss så mye (selvsagt ikke alt) av livet sitt for en periode, spurte om råd, fikk råd, gav oss en beskrivelse av både fortid og nåtid. Mye av dette var spesielt, men ikke så hinsides at det ikke kunne være sant - men etter hvert ble det så voldsomt mye som ble spesielt. Og når det da ikke ble konsistens mellom det som tidligere var sagt, og det som plutselig ble sagt, rokker det ved selve forumet - at vi skal hjelpe hverandre med ulike ting, basert på at det vi forteller er en beskrivelse av sannheten, ikke nødvendigvis hele sannheten, men ikke at det er en stor omskriving av sannheten.

Noen av de beste rådene jeg har fått her, har vært de som får meg til å stoppe opp, får meg til å reflektere, tenke om igjen, få meg ut av vanlige mønster og ikke bare fortsette slik jeg gjør.... Mange her er dyktige til å gi slike råd. Det er ikke alltid en klarer å takle råd som ikke bare "puser" og trøster - men når en klarer å mobilisere krefter til å ta i mot slike råd, tror jeg det er slike utfordrende råd som ofte gir best resultat for en varig endring.

Jeg merker at diskusjonen her engasjerer meg. DOL har vært et viktig forum for meg nesten hele mitt voksenliv, og jeg har lært utrolig mye her om ulike mennesketyper og ulike livserfaringer. Det må være takhøyde for å trøste, for å "puse", men også for å snakke direkte og gjerne gi forventinger og sette krav (selv om vi selvsagt ikke kan kreve noe i realiteten) - stille spørsmål og utfordre. Vi vil alltid tolke innleggene ut fra den erfaringen vi selv har, og av og til ut fra dagsform og hvor god tid vi har til å lese, men de fleste her ønsker jo å bidra til at andre brukere får et bedre liv. Ingen her ønsker noe vondt for andre, men det er viktig å kunne se at et tilsynelatende skarpt og/direkte svar ikke nødvendigvis er vondt ment.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...