Gå til innhold

Å bli misforstått.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 minutter siden, newnick skrev:

Ts. Masse lykke til videre 😊

Takk for det ❤️ 

Skal trappe opp til 74 mg på søndag, får se hvordan jeg blir da. Men det er jo en grunn til at jeg alltid slutter, jeg mister noe av meg selv. Noe jeg har støttet meg til hele livet, noe som har hjulpet meg. Men vil ikke ha det negative da, så jeg blir visst nødt til å miste alt. Da blir det tomt igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Når du er hos tannlegen og tannlegen sier du har to hull, mens tannlegeassistenten  sier du har ingen hull, hvem hører du på?

Anonymkode: 012c8...f1f

Det er ingen selvfølge at man alltid skal lytte til den med høyest utdannelse fremfor den som faktisk kjenner pasienten aller best.

Anonymkode: 04bb8...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen selvfølge at man alltid skal lytte til den med høyest utdannelse fremfor den som faktisk kjenner pasienten aller best.

Anonymkode: 04bb8...a4e

Det er jeg enig i, det er sykepleieren som kommer her og kjenner meg best. Så hva skal jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Takk for det ❤️ 

Skal trappe opp til 74 mg på søndag, får se hvordan jeg blir da. Men det er jo en grunn til at jeg alltid slutter, jeg mister noe av meg selv. Noe jeg har støttet meg til hele livet, noe som har hjulpet meg. Men vil ikke ha det negative da, så jeg blir visst nødt til å miste alt. Da blir det tomt igjen. 

Hei!

Jeg har lurt en stund på noen ting, for har lest meg mye opp på autisme, de siste årene..

Vet jo du er mor til barn med autisme, så derfor nysjerrig på følgende:

Har du blitt utredet for autismespekterforstyrrelse?

Det er veldig arveldig, alle mine barn, har arvet det av meg, alle strever med ulike ting, og har ulike talenter og ulike utfordringer. Bare en ligner meg, og studerer matte, så jeg måtte jo revurdere noe av påstandene som feilaktig fremkommer om asperger syndrom/autisme.

Dette har også medvirket til min utvidede horisont om hvordan autisme gjør seg gjeldene.

En del av det du skriver, er jo også typisk for autisme, fattig mimikk, lite uttrykksfull, sære ideer og tanker.

Mennesker med autisme kan også få en psykoselidelse, og er generelt mer disponert for psykisk lidelse enn normalbefolningen, trolig tenker jeg pga av en stress sensitivitet, da trenger man i blant medisiner.

Imidlertid reagerer mange med autisme, atypisk på medikamenter, SSRI, antipsykotikae, m.m.

Iblant er de sære ideene, faktisk bare veldig avvikende, og kanskje lett å tenke ved første øyekast, må være noen form for realitetsbrist/psykose, men faktisk kan mennesker med autisme leve godt med slike realitetsbrister.

Men derfor viktig, skjønne, hva som er hva, så derfor spør jeg, er du blitt utredet for autisme selv.

Du er et av de staeste mennesker jeg har "møtt", så om vi har noe felles, så er det stahet. Dvs. andre mener jeg er sta, jeg skjønner ikke hvorfor, de mener det så nå baserer jeg min stahet på hva andre mener. Jeg har prinsipper jeg ikke fraviker, det er riktig, og jeg fraviker ikke det, uansett om noen retter en kalnasjokov, mot mitt hodet, ingen truer meg til å lyve, så mulig dette av andre blir oppfattet som stahet. For meg handler det om å være ærlig, ærlig inn til døden om jeg må det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg har lurt en stund på noen ting, for har lest meg mye opp på autisme, de siste årene..

Vet jo du er mor til barn med autisme, så derfor nysjerrig på følgende:

Har du blitt utredet for autismespekterforstyrrelse?

Det er veldig arveldig, alle mine barn, har arvet det av meg, alle strever med ulike ting, og har ulike talenter og ulike utfordringer. Bare en ligner meg, og studerer matte, så jeg måtte jo revurdere noe av påstandene som feilaktig fremkommer om asperger syndrom/autisme.

Dette har også medvirket til min utvidede horisont om hvordan autisme gjør seg gjeldene.

En del av det du skriver, er jo også typisk for autisme, fattig mimikk, lite uttrykksfull, sære ideer og tanker.

Mennesker med autisme kan også få en psykoselidelse, og er generelt mer disponert for psykisk lidelse enn normalbefolningen, trolig tenker jeg pga av en stress sensitivitet, da trenger man i blant medisiner.

Imidlertid reagerer mange med autisme, atypisk på medikamenter, SSRI, antipsykotikae, m.m.

Iblant er de sære ideene, faktisk bare veldig avvikende, og kanskje lett å tenke ved første øyekast, må være noen form for realitetsbrist/psykose, men faktisk kan mennesker med autisme leve godt med slike realitetsbrister.

Men derfor viktig, skjønne, hva som er hva, så derfor spør jeg, er du blitt utredet for autisme selv.

Du er et av de staeste mennesker jeg har "møtt", så om vi har noe felles, så er det stahet. Dvs. andre mener jeg er sta, jeg skjønner ikke hvorfor, de mener det så nå baserer jeg min stahet på hva andre mener. Jeg har prinsipper jeg ikke fraviker, det er riktig, og jeg fraviker ikke det, uansett om noen retter en kalnasjokov, mot mitt hodet, ingen truer meg til å lyve, så mulig dette av andre blir oppfattet som stahet. For meg handler det om å være ærlig, ærlig inn til døden om jeg må det.

 

Nei jeg har ikke blitt utredet for autisme, kanskje jeg skal be om det. Ja den staheten har vi nok til felles da, de sa på modum at staheten kunne ødelegge i forbindelse med behandling. Jeg er meg og kan ikke være noen andre. Datteren min nekter nå på at hun har autisme, sier ekspertene får bare utrede henne på nytt. Skal ikke blande meg opp i det, men det har jo vært så tydelig alltid. Men vi får bare se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Nei jeg har ikke blitt utredet for autisme, kanskje jeg skal be om det. Ja den staheten har vi nok til felles da, de sa på modum at staheten kunne ødelegge i forbindelse med behandling. Jeg er meg og kan ikke være noen andre. Datteren min nekter nå på at hun har autisme, sier ekspertene får bare utrede henne på nytt. Skal ikke blande meg opp i det, men det har jo vært så tydelig alltid. Men vi får bare se. 

Hei!

Ok, interessant.

Hvis jeg skal legge fordommene mine tilside, og tenker at de sære ideene dine kan ha et annet utspring, så gjør jeg det fordi, i veldig mange, for mange, innlegg, dine innlegg, har det liksom blinket asperger for meg.

Men så vil jeg ikke blande meg inn i folks diagnoser, unødvendig, av mange og gode grunner, men deg har jeg jo "kjent" noen år.

Det dumme for deg, er vel at du dessverre, har den diagnosen du har nå, samt at kompetansen på autisme, fortsatt, jevnt over er dårlig, selv om det er endringer, poistive på vei.

Det er også mulig du har autisme og psykose, men likevel viktig finne ut av om du har autisme i bunn, da svært mange med autisme reagerer atypisk på medisiner. 

Jeg kjenner en gammel psykiater som har best kunnskap på autisme hos kvinner i de nordiske land, jeg kan muligens hjelpe deg få kontakt med henne, men da send meg en pm på FB, det heter vel messenger?? Jeg har gjort nå sånn at jeg får varsler der frapå min mail.

Jeg har noen hjemmesider som er linket opp mot FB og innloggingen, derfor ser jeg om noe skjer på messenger eller fb, og da kan jeg svare deg.

Du kan også sende meg en mail.

Man må ofte tenke litt annerledes hvis det er autisme muligens inni bilde. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Ok, interessant.

Hvis jeg skal legge fordommene mine tilside, og tenker at de sære ideene dine kan ha et annet utspring, så gjør jeg det fordi, i veldig mange, for mange, innlegg, dine innlegg, har det liksom blinket asperger for meg.

Men så vil jeg ikke blande meg inn i folks diagnoser, unødvendig, av mange og gode grunner, men deg har jeg jo "kjent" noen år.

Det dumme for deg, er vel at du dessverre, har den diagnosen du har nå, samt at kompetansen på autisme, fortsatt, jevnt over er dårlig, selv om det er endringer, poistive på vei.

Det er også mulig du har autisme og psykose, men likevel viktig finne ut av om du har autisme i bunn, da svært mange med autisme reagerer atypisk på medisiner. 

Jeg kjenner en gammel psykiater som har best kunnskap på autisme hos kvinner i de nordiske land, jeg kan muligens hjelpe deg få kontakt med henne, men da send meg en pm på FB, det heter vel messenger?? Jeg har gjort nå sånn at jeg får varsler der frapå min mail.

Jeg har noen hjemmesider som er linket opp mot FB og innloggingen, derfor ser jeg om noe skjer på messenger eller fb, og da kan jeg svare deg.

Du kan også sende meg en mail.

Man må ofte tenke litt annerledes hvis det er autisme muligens inni bilde. 

 

Jeg skal snakke med sykepleieren om det, jeg fikk jo lik score som min datter da jeg tok en autisme test så det kan være noe i det. Var hun som ville jeg skulle ta den, og jeg har følt meg annerledes og utenfor hele livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen selvfølge at man alltid skal lytte til den med høyest utdannelse fremfor den som faktisk kjenner pasienten aller best.

Anonymkode: 04bb8...a4e

Når det gjelder vurdering av helse og kompliserte symptomer, bør man nesten alltid lytte mest til en uhildet spesialist. 

Endret av Janus30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Janus30 skrev:

Når det gjelder vurdering av helse og kompliserte symptomer, bør man nesten alltid lytte mest til en uhildet spesialist. 

I mange tilfeller bør man det men slettes ikke alltid. 

Anonymkode: 04bb8...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
22 timer siden, stjernestøv skrev:

Det forvirrer meg at de har så ulikt syn på meg. Men nå kommer det inn en ny psykiater for denne skal ha permisjon, så da får vi se hva som skjer. Jeg tror nok denne her har tolket meg feil, er ganske sikker på det. Det er synd for han er et fint menneske. 

psykiater har mer erfaring med psykiske lidelser. en psykepleier er ikke så erfaren på å stille diagnose, de pleier bare å gi medisiner og sånt. da jeg var lagt inn på akuttpost1 i 2013, så ble jeg kalt psykotisk av psykiateren, men da jeg spurte to av pleierene på avdelingen der jeg var innlagt i 2 døgn, så sa de to at jeg ikke virket psykotisk, bare misstenksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

psykiater har mer erfaring med psykiske lidelser. en psykepleier er ikke så erfaren på å stille diagnose, de pleier bare å gi medisiner og sånt. da jeg var lagt inn på akuttpost1 i 2013, så ble jeg kalt psykotisk av psykiateren, men da jeg spurte to av pleierene på avdelingen der jeg var innlagt i 2 døgn, så sa de to at jeg ikke virket psykotisk, bare misstenksom.

Ja de sykepleierene kan si mye, ei sa en gang til meg "De kan ikke holde deg her" da jeg var innlagt. Jeg hadde ikke sagt noe om det eller spurt om det. Virket som om hun ville jeg skulle reise hjem. Så jeg begynte å mase om å reise hjem, var der bare 14 dager den gangen-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Ja de sykepleierene kan si mye, ei sa en gang til meg "De kan ikke holde deg her" da jeg var innlagt. Jeg hadde ikke sagt noe om det eller spurt om det. Virket som om hun ville jeg skulle reise hjem. Så jeg begynte å mase om å reise hjem, var der bare 14 dager den gangen-

pleierene ga rapport om at jeg virket som om jeg var i en parralell verden, firdi de trudde jeg hallusinerte fluer i spisesalen og fordi jeg godsnakket med fluer på soverommet. jeg har alltid godsnakket med insekter, men det er bare fordi de er så skjønne og firdi det er sån jeg har vært i alle år. i spusesalen såg jeg faktisk ekte fluer, men de var sånne minifluer som går på frukt, som flydde rundt lysrørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Blomsterfluen skrev:

pleierene ga rapport om at jeg virket som om jeg var i en parralell verden, firdi de trudde jeg hallusinerte fluer i spisesalen og fordi jeg godsnakket med fluer på soverommet. jeg har alltid godsnakket med insekter, men det er bare fordi de er så skjønne og firdi det er sån jeg har vært i alle år. i spusesalen såg jeg faktisk ekte fluer, men de var sånne minifluer som går på frukt, som flydde rundt lysrørene.

Ja mye rart man skal oppleve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Janus30 skrev:

Jeg kjenner kona mi vesentleg bedre enn tannlegen hennes gjør. Kan jeg av den grunn uttale meg med like stor sikkerhet om tannhelsen hennes? 

Absurd sammenligning.

Anonymkode: 8ba2e...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Absurd sammenligning.

Anonymkode: 8ba2e...6c8

Det er jeg enig i. Her gjelder det noe man kan se,og de som kjenner en best er flinkest til å se det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Absurd sammenligning.

Anonymkode: 8ba2e...6c8

Nei, god sammenligning. Det virker som om TS hører mest på sykepleieren fordi han sier du hun liker å høre.

Anonymkode: 012c8...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.1.2019 den 21.18, frosken skrev:

Du har sikkert hatt en ekstra stor sensitivitet hele livet, og du fikk heller ikke den hjelp du burde ha hatt i din oppvekst. Som voksen har du fortsatt en så stor sensitivitet at du ikke helt klarer å sortere inntrykk, - det blir for mye for deg. Som du vet, så forstår du virkeligheten en del forskjellig fra det de fleste av oss gjør. Du har satt sammen informasjon fra litt ulike kilder og dannet deg en forståelse av virkeligheten, som skiller seg fra slik de fleste av oss tenker.  Denne følsomheten og virkelighetsforståelsen gir deg mye angst, og du trenger hjelp og støtte fra helsevesenet for å ikke bli altfor overveldet av inntrykk og angst. 

Jeg tror du trenger medisiner for ikke å bli altfor overveldet. Du trenger å ikke bruke hele oppmerksomheten din på ting de fleste av oss ikke forholder oss til. Helsevesenet definerer måten du har det på som sykdom, men det betyr ikke at du kun tenker syke tanker eller at du ikke har friske sider. Så lenge energiene og lysene ikke tar altfor stor plass, så virker det som at det beriker livet ditt, - derfor er det viktig at du tar såpass mye medisiner at følsomheten din ikke blir et altfor stort problem for deg. 

Jeg er glad over å lese at det virker som om du for tiden har et bedre behandlingstilbud enn du har hatt på mange år. Du snakker jevnlig med en sykepleier som har kjent deg lenge nå, innimellom snakker du også med psykiateren, og du deltar på treningstilbud i regi av DPS. Du har også klart deg uten innleggelser i mange år. Dersom du nå kan klare å ta nok medisiner og fortsette å ta vare på deg selv som best du kan (med både medisiner og aktivitet/trening), så synes jeg du fortjener å bli respektert for din evne til å håndtere det som er vanlig å oppfatte som alvorlig psykisk sykdom. 

Jeg har lyst til å heie på deg, jeg synes du er en bra dame:-)

Vil bare si ; jeg heier og på Stjernestøv!

Anonymkode: 541a8...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare si ; jeg heier og på Stjernestøv!

Anonymkode: 541a8...d10

Takk for det ❤️ Godt å vite jeg har folk i ryggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...