Gå til innhold

Hvordan komme i form


sydilla

Anbefalte innlegg

Har lyst å komme i bedre form. Formen min er elendig og jeg liker ikke treningsstudio. Liker egentlig ikke å trene heller. Noen tips om hvordan jeg kan begynne med å trene for å komme i bedre form? Har også lyst å sette meg et mål av noe slag men vet ikke helt hva det skal være...forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, sydilla skrev:

Har lyst å komme i bedre form. Formen min er elendig og jeg liker ikke treningsstudio. Liker egentlig ikke å trene heller. Noen tips om hvordan jeg kan begynne med å trene for å komme i bedre form? Har også lyst å sette meg et mål av noe slag men vet ikke helt hva det skal være...forslag?

Hva slags trening tenker du da? Styrke? Kondis?

Hvis du tenker styrke er det fint mulig å trene seg opp uten å ha noen apparater eller noe, greit med litt tettsittende tøy så det ikke slenger rundt, men det er en smakssak. Finnes flere bøker om trening med egen kroppsvekt som belastning, sjekk på biblioteket ditt om du ikke vil kjøpe noe i første omgang. Eller koster ikke en god treningsmatte (ligg unna de aller tynneste) all verden, heller ikke en koffert med vekter på Biltema. Ligger helt sikkert mye rimelig treningsutstyr ute på finn også.

Kondis? Sørg for å ha gode sko, du trenger ikke nødvendigvis gå på Løplabbet og få analysert løppestilen din, men stikk på en sportsbutikk og kjøp et par sko som sitter godt på foten. Du trenger ikke sko til 2000,-, men en tusenlapp er nok greit å legge i et par joggesko. Samme som ved styrke så er det greit å ha klær du er komfortabel i, dongeribukse er ikke spesielt optimalt, de fleste har kanskje en joggebukse eller noe liggende? Ut og gå! Beste trimmen som finnes! Du trenger ikke gå timesvis hver dag, om du har anledninger 2x30 min f.eks. ypperlig i begynnelsen. :) Last ned en app (jeg bruker endomondo), der kan du følge med på hvor langt du går, hvor lang tid du har brukt, kalorier forbrent og annet moro - du får også se et kart med en rød strek der du har gått, kult! Om du synes denslags er moro. Der er det lett å holde oversikt over hvor langt du har gått i denne mnd og det kan jo være et mål? At du skal gå X antall km i løpet av mars? Eller så og så mange timer i løpet av en uke? Appen kan brukes til mange ulike treningsformer, men egner seg ikke så godt til sykling for da klarer den ikke helt å henge med siden tempoet blir for høyt. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Har egentlig ikke tatt hensyn til kondis eller styrke, men en kombinasjon er vel det beste. Bor et sted med mye skog så har mange steder å gå. Selv med min dårlige råd så kan det fort hende at jeg bruker opp mot 2000 på sko - med mindre jeg kommer over et veldig godt tilbud som passer mine bein. Har brede bein så er vanskelig å finne sko  som er gode. Dessuten så vil jeg ikke at vonde sko skal drepe lysta til å trene :) Behagelig tøy å trene i har jeg helt sikkert. 

Skal laste en app jeg kan bruke når det blir litt mer bart ute og få eksen til å komme hit med hunden sin et par dager i uka når han skal på jobb slik at jeg har en turkompis også :) Hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg trodd at hunden hans har adhd og går på speed så med ham på besøk så må jeg jo ut og gå :) 

Sånn med styrketrening så finnes det sikkert noen videoer på youtube også som kan brukes? På youtube finnes det jo en video for alt har jeg på følelsen. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, sydilla skrev:

Har brede bein så er vanskelig å finne sko  som er gode. Dessuten så vil jeg ikke at vonde sko skal drepe lysta til å trene :)

Sånn med styrketrening så finnes det sikkert noen videoer på youtube også som kan brukes? På youtube finnes det jo en video for alt har jeg på følelsen. Noen forslag?

Jeg har en fot med hallux valgus og trenger derfor brede sko, elsker mine Asics joggesko! De er ganske brede foran og har høy hælkappe, noe jeg også foretrekker så de sitter godt.

https://www.trening.no/styrke/ Her er det mange gode tips. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2019 den 19.31, Lillemus skrev:

Jeg har en fot med hallux valgus og trenger derfor brede sko, elsker mine Asics joggesko! De er ganske brede foran og har høy hælkappe, noe jeg også foretrekker så de sitter godt.

https://www.trening.no/styrke/ Her er det mange gode tips. :) 

 

På 26.2.2019 den 19.38, sydilla skrev:

Takk :) De to siste gangene jeg skulle ha joggesko og gikk på sporten for å få hjelp endte jeg med Asics. Begge gangene :) 

Har brede ben, og kjøper aldri noe annet enn Asics som joggesko for trening. Ikke de siste 20 årene iallefall. 

Jo, kom på at jeg kjøpte ett par Nike for en tre-fire år siden. De ble ikke mye brukt, da jeg fikk vondt under fotsålene. Vet ikke om det var tilfeldig, men gikk ihvertfall tilbake til Asics. 

Endret av Mëmëso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
På 26.2.2019 den 15.42, sydilla skrev:

Har lyst å komme i bedre form. Formen min er elendig og jeg liker ikke treningsstudio. Liker egentlig ikke å trene heller. Noen tips om hvordan jeg kan begynne med å trene for å komme i bedre form? Har også lyst å sette meg et mål av noe slag men vet ikke helt hva det skal være...forslag?

Kan du si litt om hvordan utgangspunktet ditt er? "Elendig form" er ganske subjektivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir  sliten av å gå et par km. Liker ikke å svette. Dessuten har jeg ei hofte jeg sliter med om dagen. Har ikke helt funnet ut av hva det kan være men holder en knapp på slimposebetennelse. Er ikke mye gåing som skal til før det blir skikkelig vondt, så da orker ikke jeg å gå turer. Og hovedproblemet er vel egentlig at jeg finner på unnskyldninger for ikke å trene 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sydilla skrev:

Blir  sliten av å gå et par km. Liker ikke å svette. Dessuten har jeg ei hofte jeg sliter med om dagen. Har ikke helt funnet ut av hva det kan være men holder en knapp på slimposebetennelse. Er ikke mye gåing som skal til før det blir skikkelig vondt, så da orker ikke jeg å gå turer. Og hovedproblemet er vel egentlig at jeg finner på unnskyldninger for ikke å trene 😕

Sykkel da? Regner med du har vært hos legen med hofta? Er det en skikkelig slimposebetennelse må den muligens tømmes for at du skal bli bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkel går bra :) bare ikke akkurat på det føret som er her nå. Har så vidt begynt hos legen for å sjekke ut hva det er - han mente det kunne være slimposebetennelse men ville ha meg på røgnten først for å sjekke om det kunne være slitasje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, sydilla skrev:

Sykkel går bra :) bare ikke akkurat på det føret som er her nå. Har så vidt begynt hos legen for å sjekke ut hva det er - han mente det kunne være slimposebetennelse men ville ha meg på røgnten først for å sjekke om det kunne være slitasje. 

Bra du er i ferd med å sjekke det ut. :) Trimsykkel da? Får du nesten slengt etter deg på finn. Hvis du bor i Trondheim har jeg en du kan få, men du må hente den. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 26.2.2019 den 15.42, sydilla skrev:

Har lyst å komme i bedre form. Formen min er elendig og jeg liker ikke treningsstudio. Liker egentlig ikke å trene heller. Noen tips om hvordan jeg kan begynne med å trene for å komme i bedre form? Har også lyst å sette meg et mål av noe slag men vet ikke helt hva det skal være...forslag?

Jeg har også lyst å bli flinkere å trene. Jeg trener litt men lett trening. Men treningsstudio er for dyrt for meg. Jeg har lyst å trene inne på studio... 

Anonymkode: a1c6a...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det koster ca 1000 kr for meg om jeg skal melde meg inn på treningsstudio, altså med innmeldingsavgiften. Før trente jeg fast der. Men nå har jeg funnet ut at det blir for dyrt. 

Anonymkode: a1c6a...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Lillemus skrev:

Bra du er i ferd med å sjekke det ut. :) Trimsykkel da? Får du nesten slengt etter deg på finn. Hvis du bor i Trondheim har jeg en du kan få, men du må hente den. :) 

Trondheim blir nok litt langt unna, men skal følge med på finn😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det koster ca 1000 kr for meg om jeg skal melde meg inn på treningsstudio, altså med innmeldingsavgiften. Før trente jeg fast der. Men nå har jeg funnet ut at det blir for dyrt. 

Anonymkode: a1c6a...4af

Kanskje det finnes noe som er rimeligere? Hva med friskis og svettis? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 3.3.2019 den 10.12, sydilla skrev:

Kanskje det finnes noe som er rimeligere? Hva med friskis og svettis? 

Jepp det er jo en investering for helsen.  Jeg savner å trene på treningssenter så jeg tror jeg begynner på igjen selv om det koster litt. 

Anonymkode: a1c6a...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp det er jo en investering for helsen.  Jeg savner å trene på treningssenter så jeg tror jeg begynner på igjen selv om det koster litt. 

Anonymkode: a1c6a...4af

Hva med aktiv på dagtid?   Her jeg bor kan en trene 3-4 dager i uka på treningssenter  hvis en er med på aktiv på dagtid. Det er for de som ikke er i jobb (opp til 65 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
På 6.3.2019 den 17.51, emilie321 skrev:

Hva med aktiv på dagtid?   Her jeg bor kan en trene 3-4 dager i uka på treningssenter  hvis en er med på aktiv på dagtid. Det er for de som ikke er i jobb (opp til 65 år)

Er det gratis? Jeg er i jobb, men jeg har en del fritid iblant :) 

Jeg har funnet et treningssenter som koster 290 i måneden. Det funker, men jeg kan ikke trene for 499 i måneden pluss innmeldingsgebyr på 300 kroner. Det blir for dyrt. 

Jeg elsker å trene i naturen og, men når det er kaldt og dårlig vær er det greit å trene på treningssenter.

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Thebutterfly skrev:

Er det gratis? Jeg er i jobb, men jeg har en del fritid iblant :) 

Jeg har funnet et treningssenter som koster 290 i måneden. Det funker, men jeg kan ikke trene for 499 i måneden pluss innmeldingsgebyr på 300 kroner. Det blir for dyrt. 

Jeg elsker å trene i naturen og, men når det er kaldt og dårlig vær er det greit å trene på treningssenter.

Nei, det koster 400 i halvåret, men er for de som av en eller annen grunn står utenfor arbeidslivet. 

290 i måneden er jo billig. Skjønner godt at 500 + +, er for mye penger å måtte ut med i måneden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
21 minutter siden, emilie321 skrev:

Nei, det koster 400 i halvåret, men er for de som av en eller annen grunn står utenfor arbeidslivet. 

290 i måneden er jo billig. Skjønner godt at 500 + +, er for mye penger å måtte ut med i måneden

290 kroner var ikke så ille. Men jeg har litt lengre vei til treningssenteret enn før. Det blir ca 3 km å gå til treningssenteret og 3 km tilbake.... så om jeg ikke tar buss så får jeg nok trim av å bare gå til treningssenteret :D . Jeg vurderer derfor å bare trene ute... Men et alternativ er å bare ta bussen... Det er jo ikke fristende å trene ute når været er dårlig... 

Men det er verdt å betale 290 kroner i måneden for å trene inne. Det er sundt for helsen å trene. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...