Gå til innhold

Ukas trening uke 12


 cilie

Anbefalte innlegg

Ikke gått helt etter planen som var å få til tre ganger denne uken. Det ble bare to, da jeg på slutten av økt to med forsiktig jogging, brått fikk en akutt smerte i bakleggen.

Da jeg stod opp i dag tidlig, var leggen så øm og vond at jeg også måtte avlyse det jeg så for meg som en ren styrkeøkt. 

Dette er skikkelig dritt! Jeg har opplevd dette før og vet at det dessverre er veldig ødeleggende for jogging både på mølle og i skogen. Det virker å være dette: https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/legg-ankel-fot/legg-senebetennelse-akutt/ og nå vet jeg ikke om jeg skal prøve noe behandling eller bare belage meg på å trene alternativt 🙄 Åhhh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel
På ‎24‎.‎03‎.‎2019 den 16.31, cilie skrev:

Ikke gått helt etter planen som var å få til tre ganger denne uken. Det ble bare to, da jeg på slutten av økt to med forsiktig jogging, brått fikk en akutt smerte i bakleggen.

Da jeg stod opp i dag tidlig, var leggen så øm og vond at jeg også måtte avlyse det jeg så for meg som en ren styrkeøkt. 

Dette er skikkelig dritt! Jeg har opplevd dette før og vet at det dessverre er veldig ødeleggende for jogging både på mølle og i skogen. Det virker å være dette: https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/legg-ankel-fot/legg-senebetennelse-akutt/ og nå vet jeg ikke om jeg skal prøve noe behandling eller bare belage meg på å trene alternativt 🙄 Åhhh...

Det var synd det gikk sånn. Jeg antar du ikke er trent nok til å jogge rett og slett. Det er nok ganske vanlig å få vondt første gang man prøver seg og man ikke har noe grunnlag. Jeg håper du prøver igjen om et par uker, men forsiktig.

Jeg støtter det som står i linken: Hvis du får vondt i leggmuskel/akilles så bør du ha sko med mer demping. Hardt underlag og lite demping gir først og fremst større belastning på leggmuskelen. (Dette er ikke lett å forstå hvorfor det er sånn, men sånn er det altså.)

 

Jeg fikk trent litt mindre enn jeg ville: En skitur og to x styrketrening.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Gargamel skrev:

Det var synd det gikk sånn. Jeg antar du ikke er trent nok til å jogge rett og slett. Det er nok ganske vanlig å få vondt første gang man prøver seg og man ikke har noe grunnlag. Jeg håper du prøver igjen om et par uker, men forsiktig.

Jeg støtter det som står i linken: Hvis du får vondt i leggmuskel/akilles så bør du ha sko med mer demping. Hardt underlag og lite demping gir først og fremst større belastning på leggmuskelen. (Dette er ikke lett å forstå hvorfor det er sånn, men sånn er det altså.)

 

Jeg fikk trent litt mindre enn jeg ville: En skitur og to x styrketrening.

 

 

Takk for råd! Dette synes imidlertid å være en «svakhet» eller hva jeg skal kalle det. Oppstod første gang for 8 år siden da jeg både var godt trent og lettere. Skoene mine er alltid bra. I løpet av de siste 8 årene har det oppstått med jevne mellomrom. Et nærtfamiliemedlem sliter med samme sak. 

Men ski og to styrke høres bra ut :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg har glemt å svare, men Ikke all verden å skryte av da det kommer så mye i veien hele tiden. Denne uka skal bli bedre. 

Mandag: rask kveldstur. 5 km. 

Tirsdag : Treningssenter. 1 time. Halvtime kondisjon og halvtime styrke.

Tirsdag og onsdag forsvant i bursdagmiddag hos svigerforeldre og middag med jobben. Fredag og lørdag ble det heller ingengting. 

Søndag: 8 km rask gåtur. 

Utenom dette blir det daglig en halvitime til og fra jobb + de 9 etasjene hjemme i steden for heisen. Noen dager tar jeg de 9 etasjene 2 ganger. Jeg har foressten trent med manualer hjemme også. 

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
På 24.3.2019 den 16.31, cilie skrev:

Ikke gått helt etter planen som var å få til tre ganger denne uken. Det ble bare to, da jeg på slutten av økt to med forsiktig jogging, brått fikk en akutt smerte i bakleggen.

Da jeg stod opp i dag tidlig, var leggen så øm og vond at jeg også måtte avlyse det jeg så for meg som en ren styrkeøkt. 

Dette er skikkelig dritt! Jeg har opplevd dette før og vet at det dessverre er veldig ødeleggende for jogging både på mølle og i skogen. Det virker å være dette: https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/legg-ankel-fot/legg-senebetennelse-akutt/ og nå vet jeg ikke om jeg skal prøve noe behandling eller bare belage meg på å trene alternativt 🙄 Åhhh...

God bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
13 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg har glemt å svare, men Ikke all verden å skryte av da det kommer så mye i veien hele tiden. Denne uka skal bli bedre. 

Mandag: rask kveldstur. 5 km. 

Tirsdag : Treningssenter. 1 time. Halvtime kondisjon og halvtime styrke.

Tirsdag og onsdag forsvant i bursdagmiddag hos svigerforeldre og middag med jobben. Fredag og lørdag ble det heller ingengting. 

Søndag: 8 km rask gåtur. 

Utenom dette blir det daglig en halvitime til og fra jobb + de 9 etasjene hjemme i steden for heisen. Noen dager tar jeg de 9 etasjene 2 ganger. Jeg har foressten trent med manualer hjemme også. 

 

Går det bedre med mannen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
4 timer siden, Gargamel skrev:

Går det bedre med mannen din?

Det går over all forventning. 

Da jeg så han på sykehuset med 3 brudd i ryggen og punktert lunge, trodde jeg han kom til å bli sittende i en stol lenge med store smerter. 

Men han er en tøffing og begynte å gå turer med en gang han kom hjem fra sykehuset. Jeg måtte be han roe seg litt fordi han så askegrå ut i ansiktet. Ble litt bekymret. Da tok han det med ro et oar dager og så var det på'n igjen. 

Det skjedde på en onsdag. Han var sykmeldt ut uka etterpå og så begynte han å jobbe 100% igjen :)

Nå lever han nesten helt som normalt. Det har han gjort en god stund. Kan ikke se noe på han. Eneste jeg merker er at han har litt vondt på natta når han skal snu seg. Det er litt «styr» i senga, men han klager aldri 🙂

Eneste han ikke har begynt med enda er å trene utenom gåturene. 

Er imponert over han. Jeg trodde jeg skulle få en pleiepasient hjemme en god stund fremover, men det fikk jeg aldri :)

 

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på her igjen. Er ikke helt i form psykisk, men prøver å holde hode over vannet. Og da hjelper det å få trent.

Greier ikke å gå langt pga en utslitt hofte, men jeg greier å trene styrke. Har fått trent styrke 2 ganger (90 min + 75 min)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...