Gå til innhold

Kredittkort til matkjøp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du sånn generelt om ekskludering og nedlatenhet?

Anonymkode: f0d93...881

Du må være veldig krenkbar.

Anonymkode: 09378...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De fleste sier at det ikke er lurt med kredittkort, men tallene om bruken sier noe annet.

De fleste sier at det ikke er lurt å ta opp høy kredittkortgjeld som man bruker lang tid på å betale ned. At svært mange har / bruker kredittkort, har nok en god del med reiser og netthandel å gjøre.

Det er vel ingen som legger seg opp i hva du betaler med, så lenge du ikke får problemer med tilbakebetalingen? Jeg aner ikke hva folk mener om hvordan jeg bruker kredittkortene mine - jeg forteller jo ingen om det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, laban skrev:

De fleste sier at det ikke er lurt å ta opp høy kredittkortgjeld som man bruker lang tid på å betale ned. At svært mange har / bruker kredittkort, har nok en god del med reiser og netthandel å gjøre.

Det er vel ingen som legger seg opp i hva du betaler med, så lenge du ikke får problemer med tilbakebetalingen? Jeg aner ikke hva folk mener om hvordan jeg bruker kredittkortene mine - jeg forteller jo ingen om det? 

Det er vel ingen heller som legger seg opp i om jeg har problemer med tilbakebetalingen, men det er ingen noen sinne som har sagt at det er lurt å bruke kreditt når man ikke vet hvordan det skal betales tilbake.  Det er dyrt å være fattig.

Det er flere og flere som bruker kredittkort til vanlig handel.  Det betyr ikke at alle har betalingsproblemer.

Hva er ellers forskjellen på å betale med kredittkort for øl og hamburger når jeg reiser til Stavanger, eller når jeg reiser til Ålborg eller Hamborg?

Jeg kjenner ingen som snakker om temaene her på dol med noen i RL.  Har aldri diskutert kredittkort eller dobørster i lunsjen på jobben.

Anonymkode: f0d93...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er flere og flere som bruker kredittkort til vanlig handel.  Det betyr ikke at alle har betalingsproblemer.

Nei, det tror ikke jeg heller. Men at det er veldig enkelt å få tak i kredittkort og SMS-lån med høy rente, kan føre til at flere får betalingsproblemer.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ingen som snakker om temaene her på dol med noen i RL.

Poenget mitt er at det virker som om du opplever fordømmelse for hvordan du bruker kredittkort - og da lurer jeg på hvem det er som kommer med den kritikken? Hvem vet hvordan du bruker kortene dine og påstår at det er noe galt med det, hvis du ikke selv snakker om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, laban skrev:

Nei, det tror ikke jeg heller. Men at det er veldig enkelt å få tak i kredittkort og SMS-lån med høy rente, kan føre til at flere får betalingsproblemer.

Poenget mitt er at det virker som om du opplever fordømmelse for hvordan du bruker kredittkort - og da lurer jeg på hvem det er som kommer med den kritikken? Hvem vet hvordan du bruker kortene dine og påstår at det er noe galt med det, hvis du ikke selv snakker om det?

Det er ingen som vet hvordan jeg bruker kortene mine i RL og derfor ingen som påstår at det er noe galt med det.  Jeg vet heller ikke hva skulle vært galt med det.  Jeg snakker helst ikke om penger i mitt daglige liv, men det som jeg har lagt merke til er at noen legger gjerne ut om sin fantastiske evne til å ha styr på økonomien og hvis de ikke har det så er det myndigheternes feil.

Ingen har noensinne fordømt meg for min økonomi, for all del.

At det er for lett å få tak i kreditt for unge mennesker, betale på avdrag osv. er helt riktig, og de mister for ofte fotfestet og det leser vi om i media (ikke de andre). 

Det er mange her på dol som skriver om livet sitt som kontrast mot dem som er på medisinsk forum pga. problemer.  Det er mye mer sårbart å være alene om alle utgifter og da er det lett å falle utenfor.

Anonymkode: f0d93...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
23 minutter siden, Fionys skrev:

For en idiotisk tråd.

Tenk så lurt det hadde vært for deg å la være å lese den, og enda lurere å la være og svare i den🤮

Anonymkode: f0d93...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På ‎31‎.‎03‎.‎2019 den 20.16, laban skrev:

Nei, det tror ikke jeg heller. Men at det er veldig enkelt å få tak i kredittkort og SMS-lån med høy rente, kan føre til at flere får betalingsproblemer.

Poenget mitt er at det virker som om du opplever fordømmelse for hvordan du bruker kredittkort - og da lurer jeg på hvem det er som kommer med den kritikken? Hvem vet hvordan du bruker kortene dine og påstår at det er noe galt med det, hvis du ikke selv snakker om det?

Jeg skulle ha svart deg riktig.  Jeg har opplevd fordømmelse av bruk av kredittkort her på dol.  Det er dolere som kommer med kritikk av kredittkort.  Ingen vet i RL hvordan jeg bruker mine kort, og jeg kan ikke huske å ha snakket med noen om det.  Ingen har så vidt jeg vet noensinne lagt merke til hvilken kort jeg betaler med, og i hvert fall har ingen kommentert det.  Jeg legger heller aldri merke til kortene andre betaler med.

Det er her på dol det er diskusjoner om kredittkort og det er aldeles langt fra at jeg har stått for alle de diskusjonene.  Som med mye annet så er diskusjonene unyansert og styres en god del av mediaoverskrifter.

Det er to grupper på dol.  De som er friske og har perfekt styring på livet sitt, og de som er syke og styrer ikke livet sitt.  Det er overhodet ikke slik i RL.

Anonymkode: f0d93...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er her på dol det er diskusjoner om kredittkort og det er aldeles langt fra at jeg har stått for alle de diskusjonene. 

Så vidt jeg kan huske, oppstår de fleste seriøse trådene om kredittkortbruk ved at noen spør om i hvilken grad andre bruker slike kort, hvor høy gjeld de har, osv. Da vil det nødvendigvis bli noen ytterpunkter - de som er helt nødt til å ha kredittkortgjeld over ganske lang tid fordi de (i en periode) har dårlig råd, og de som stort sett bruker kort av praktiske hensyn.

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd fordømmelse av bruk av kredittkort her på dol.  Det er dolere som kommer med kritikk av kredittkort. 

Ting blir nå engang litt unyansert i kjapp, skriftlig form. Det er noen få som har gitt seg selv "totalforbud" mot kortbruk, fordi de vet at det fort kan gå for langt. Jeg oppfatter det ikke som at DOL-brukere er generelle motstandere av kredittkort så lenge man har en plan for bruken - og den trenger ikke alltid være å betale ved aller første forfall, men for eksempel når man får feriepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, laban skrev:

Så vidt jeg kan huske, oppstår de fleste seriøse trådene om kredittkortbruk ved at noen spør om i hvilken grad andre bruker slike kort, hvor høy gjeld de har, osv. Da vil det nødvendigvis bli noen ytterpunkter - de som er helt nødt til å ha kredittkortgjeld over ganske lang tid fordi de (i en periode) har dårlig råd, og de som stort sett bruker kort av praktiske hensyn.

Ting blir nå engang litt unyansert i kjapp, skriftlig form. Det er noen få som har gitt seg selv "totalforbud" mot kortbruk, fordi de vet at det fort kan gå for langt. Jeg oppfatter det ikke som at DOL-brukere er generelle motstandere av kredittkort så lenge man har en plan for bruken - og den trenger ikke alltid være å betale ved aller første forfall, men for eksempel når man får feriepenger.

Jeg leser overhodet ikke alle tråder på dol og vet ikke argumentene for hva er seriøst og hva ikke er det.  Jeg tror mer enn gjerne at de fleste ikke er generelle motstandere av kredittkort, men det er ikke stemmen av de fleste som "høres" mest. 

Jeg kommer på det nå at jeg har snakket med noen som har gitt seg selv det du kaller totalforbud mot kredittkort, men det er lenge siden og absolutt ikke noe jeg festet meg ved.

Anonymkode: f0d93...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
På 30.3.2019 den 16.05, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker kredittkortet mitt til alt jeg handler daglig.  I går kveld tok jeg to øl og en hamburger på en pøbb og betalte med kredittkortet mitt.  På veien hjem handlet jeg og betalte igjen med kredittkortet mitt.  Jeg var hos frisør for noen dager siden og betalte med kredittkort.  Tok drosje hjem og betalte med kredittkort.

Anonymkode: f0d93...881

Jeg ser ikke noe spørsmål her.

Hva ønsker du med innlegget ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg ser ikke noe spørsmål her.

Hva ønsker du med innlegget ?

Nei, hvorfor det?

Anonymkode: f0d93...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hvorfor det?

Anonymkode: f0d93...881

Hva ønsker du med innlegget ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Hva ønsker du med innlegget ?

Jeg skulle kanskje ha skrevet nederst "Drøft i vei"-  Det er det jeg ønsker, en drøfting.  Fra et akademisk ståsted så er det vanlig å sette frem noe som vekker spørsmål hos publikum.

Anonymkode: f0d93...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er to grupper på dol.  De som er friske og har perfekt styring på livet sitt, og de som er syke og styrer ikke livet sitt.  Det er overhodet ikke slik i RL.

Anonymkode: f0d93...881

Hvordan vet du det, du som ikke er så mye på DOL og langt fra leser alle tråder.

Anonymkode: 09378...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du det, du som ikke er så mye på DOL og langt fra leser alle tråder.

Anonymkode: 09378...8f7

Vi kan si det slik at jeg leser nok.

Anonymkode: f0d93...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg ser ikke noe spørsmål her.

Hva ønsker du med innlegget ?

Foreslår du leser hele tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Xtra skrev:

Foreslår du leser hele tråden.

Jeg antar at Nicklus har gjort det.

Anonymkode: f0d93...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
9 minutter siden, Xtra skrev:

Foreslår du leser hele tråden.

Skjønte hvem det var på første innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Skjønte hvem det var på første innlegg :)

Og det er kjempemorsomt.  Når en stakkars anonym bruker hakker på en annen anonym bruker for å heve seg overfor andre dolere så er noe galt.  Jeg kommer ikke til å bekrefte eller avbekrefte noe om min identitet så lenge jeg er på et anonymt forum.

Hvordan er en fullkommen doler?  En som plukker bær og sopp og fryser ned, kjøper kylligfilet på tilbud og fryser ned de som ikke spises samme dag, maler kjøkkenet gråblått og har rødrutete kjøkkengardiner som blafrer i sommerbrisen, går aldri i operaen, men av og til på konserter som betales av småsparingen og aldri med kredittkort. Har egen bolig og en samboer så økonomien er ikke spesielt sårbar, har aldri trengt å betale innskudd på leie med kredittkort, leser ikke særlig bøker utenom populær litteratur, har ikke vaskehjelp siden det er helt greit å vaske selv, Slikt bruker man ikke småsparingen sin til.  Går på ski i helgene om vinteren sammen med kjæresten og på stranda om sommeren.

Dette var egentlig ikke en beskrivelse av syke, fattige, enslige mennesker som det er og har vært mange av på dol.

Anonymkode: f0d93...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...