Gå til innhold

Kredittkort til matkjøp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke slappe litt av istedenfor å være i forsvar hele tiden?

Anonymkode: f0d93...881

Hvis den var til meg: Jeg er helt avslappet. Jeg bare oppklarer hvorfor jeg skrev som jeg gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
På 30.3.2019 den 20.32, Xtra skrev:

Fikk brått assosiasjoner til høyklassefruer 🤣

 

Er det hakket over DOL-fruer? Litt finere, kanskje.

Anonymkode: 09378...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oktaviastar

For meg er dette en helt utrolig merkelig tråd.

Jeg bruker selv alltid kredittkort til alle kjøp for å nyttegjøre meg bonuser og cashback og får dermed flere tusen kroner ekstra å rutte med i året simpelthen fordi jeg bruker diverse kredittkort i stedet for å bruke et debetkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fordømmer kredittkort (i dagens form), det er predatorisk utnyttelse av de svakeste i samfunnet, til stor profitt for utnytterne, og liten profitt til "velfungerende" elite folk som klarer holde styr på alt uten å få gigantregning etterpå, dere som klarer det dere er med på svindelen med å spre illusjonen om at kredittkort er noe en "tjener" på, som lokker flere inn i fella, og studerer dere profitten til disse selskapene så kommer dere nok til å innse at i snitt, "TJENER", kundene, ikke på dette.......

Forøvirg:

Bilderesultat for troll gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
50 minutter siden, oktaviastar skrev:

For meg er dette en helt utrolig merkelig tråd.

Jeg bruker selv alltid kredittkort til alle kjøp for å nyttegjøre meg bonuser og cashback og får dermed flere tusen kroner ekstra å rutte med i året simpelthen fordi jeg bruker diverse kredittkort i stedet for å bruke et debetkort.

Jeg tenker man må skille mellom de som betaler hele beløpet før rentene begynner å løpe, og de som ender opp med kredittkortgjeld de må betale dyrt på.

Anonymkode: 09378...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, oktaviastar skrev:

For meg er dette en helt utrolig merkelig tråd.

Jeg bruker selv alltid kredittkort til alle kjøp for å nyttegjøre meg bonuser og cashback og får dermed flere tusen kroner ekstra å rutte med i året simpelthen fordi jeg bruker diverse kredittkort i stedet for å bruke et debetkort.

Endelig noen som forstår det jeg sier, og som bruker kredittkort på lik måte og jeg.  Dette er det som er blitt vanligere den siste tiden.

Anonymkode: f0d93...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Endelig noen som forstår det jeg sier, og som bruker kredittkort på lik måte og jeg.  Dette er det som er blitt vanligere den siste tiden.

Anonymkode: f0d93...881

Men hvorfor har det så stor betydning å få anerkjennelse for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Xtra skrev:

Men hvorfor har det så stor betydning å få anerkjennelse for det?

Det du kan du få lure lenge på😏

Anonymkode: f0d93...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg bruker aldri kredittkort. Jeg er veldig organisert når det kommer til økonomi og handel av både mat og andre varer. Først skriver jeg ned en liste over alt jeg trenger basert på en 3 ukers meny. Skal jeg handle ting så sjekker jeg mange nettsider først som den her  https://www.tilbudmaskin.no/bunnpris/ før jeg handler for å se om varene er billigst her eller i andre butikker. Sjekker sider som https://www.prisjakt.no/ før jeg handler ting og https://prisguiden.no/

Er det litt i overkant kanskje? Jeg syns det er gøy i tillegg da, så det hjelper jo en del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 4.4.2019 den 18.59, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker man må skille mellom de som betaler hele beløpet før rentene begynner å løpe, og de som ender opp med kredittkortgjeld de må betale dyrt på.

Anonymkode: 09378...8f7

Av og til har man ikke valget. Jeg har en tynn økonomi i utgangspunktet. Og så dukker det opp tannlegeutgifter, annet som må fikses osv. Det endte opp med at jeg måtte bruke av kredittkortet. Men jeg skal betale det ned når feriepengene kommer. 

Anonymkode: cf459...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Heidi786543 skrev:

Jeg bruker aldri kredittkort. Jeg er veldig organisert når det kommer til økonomi og handel av både mat og andre varer. Først skriver jeg ned en liste over alt jeg trenger basert på en 3 ukers meny. Skal jeg handle ting så sjekker jeg mange nettsider først som den her  https://www.tilbudmaskin.no/bunnpris/ før jeg handler for å se om varene er billigst her eller i andre butikker. Sjekker sider som https://www.prisjakt.no/ før jeg handler ting og https://prisguiden.no/

Er det litt i overkant kanskje? Jeg syns det er gøy i tillegg da, så det hjelper jo en del. 

Beundringsverdig å planlegge handlingen slik, det har jeg hverken ork eller kapasitet til. Antar man kan spare mye om man benytter seg av de tilbudene som er, og ikke fristes til å handle mer enn man behøver.

 

Jeg bruker forøvrig kredittkort en hel del, men betaler alltid ned før forfall og før det påløper renter. Akkurat i matbutikker bruker jeg vel for det meste et debetkort, i det slike innkjøp belastes "familiekontoen", som både min mann og jeg har kort til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av og til har man ikke valget. Jeg har en tynn økonomi i utgangspunktet. Og så dukker det opp tannlegeutgifter, annet som må fikses osv. Det endte opp med at jeg måtte bruke av kredittkortet. Men jeg skal betale det ned når feriepengene kommer. 

Anonymkode: cf459...4db

Hva slags rente har du på kredittkortet? Det er veldig dyrt lån. Sjekket nå, og ser at at mitt MasterCard har 18% nominell rente, effektiv blir jo da enda høyere. Tror andre kort har enda høyere rente. Om du trenger å låne penger vil jeg tror det er lurere å øke det andre lånet du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 25.4.2019 den 12.45, Xtra skrev:

Hva slags rente har du på kredittkortet? Det er veldig dyrt lån. Sjekket nå, og ser at at mitt MasterCard har 18% nominell rente, effektiv blir jo da enda høyere. Tror andre kort har enda høyere rente. Om du trenger å låne penger vil jeg tror det er lurere å øke det andre lånet du har.

På åttitallet var renta på boliglån ca. 16% og mange tok opp lån på flere hundre tusen.  På ligningen ser jeg at jeg brukte ca. 500 kr. i renter på kredittkort året 2018.  Jeg har brukt noen hundre lapper allerede i 2019.

Hvis jeg må til tannlegen og betaler med kredittkort for siden å vente på feriepenger tror jeg ikke det blir et problem.  Det er først når du må til tannlegen og ikke får feriepenger at det blir et problem.  Hvis du må betale mer hver måned enn du får inn da går det ikke.  De som er fattige trenger medisiner, tannlege, mat, klær osv.  Fattige foreldre bruker noen ganger kredittkort til å holde jul for barna.  Jeg forstår dem.  De dytter ballen foran seg og håper på mirakel.  

Det som er et problem er økningen i unge som bruker kreditt for å skaffe seg noe de ikke har råd til.  Det er en økning i unge som ikke har vokst opp med økonomisk vett.  Det har ikke noe med å spare for alt du skal kjøpe.  Det skal ikke være sånn at foreldre sparer og sparer for at ungene trenger aldri å ta lån og stå på egne ben.

Anonymkode: f0d93...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På åttitallet var renta på boliglån ca. 16% og mange tok opp lån på flere hundre tusen.  På ligningen ser jeg at jeg brukte ca. 500 kr. i renter på kredittkort året 2018.  Jeg har brukt noen hundre lapper allerede i 2019.

Hvis jeg må til tannlegen og betaler med kredittkort for siden å vente på feriepenger tror jeg ikke det blir et problem.  Det er først når du må til tannlegen og ikke får feriepenger at det blir et problem.  Hvis du må betale mer hver måned enn du får inn da går det ikke.  De som er fattige trenger medisiner, tannlege, mat, klær osv.  Fattige foreldre bruker noen ganger kredittkort til å holde jul for barna.  Jeg forstår dem.  De dytter ballen foran seg og håper på mirakel.  

Det som er et problem er økningen i unge som bruker kreditt for å skaffe seg noe de ikke har råd til.  Det er en økning i unge som ikke har vokst opp med økonomisk vett.  Det har ikke noe med å spare for alt du skal kjøpe.  Det skal ikke være sånn at foreldre sparer og sparer for at ungene trenger aldri å ta lån og stå på egne ben.

Anonymkode: f0d93...881

Det var en periode boliglånsrenten var på 16 %, men da var også prisstigningen mye høyere enn i dag.

 

Helt enig i at det er forskjell på fornuftig og ufornuftig bruk av kredittkort. Likevel er antakelig andre lån billigere, om man har mulighet til dét.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, Xtra skrev:

Det var en periode boliglånsrenten var på 16 %, men da var også prisstigningen mye høyere enn i dag.

Skattereglene var også helt forskjellige. Så det kan ikke sammenlignes, nei.

Anonymkode: 09378...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Xtra skrev:

Det var en periode boliglånsrenten var på 16 %, men da var også prisstigningen mye høyere enn i dag.

 

Helt enig i at det er forskjell på fornuftig og ufornuftig bruk av kredittkort. Likevel er antakelig andre lån billigere, om man har mulighet til dét.

Det er ikke billigere for kort tid.  Hvis du forhøyer boliglånet så kommer det kostnader av det.  De som er fattige har ikke mulighet for andre lån.

Anonymkode: f0d93...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skattereglene var også helt forskjellige. Så det kan ikke sammenlignes, nei.

Anonymkode: 09378...8f7

Jeg husker godt denne perioden og det kan godt sammenlignes.  Studenter protesterte mot høye renter på studielån.  Prisstigningen har vært mye voldsommere i senere tid.

Anonymkode: f0d93...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg husker godt denne perioden og det kan godt sammenlignes.  Studenter protesterte mot høye renter på studielån. 

Det stemmer nok, men den gang var lønns- og prisstigningen mye høyere. På 80-tallet kunne du også få fradrag for inntil 75% av renteutgiftene på skatten, mot 23% nå. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prisstigningen har vært mye voldsommere i senere tid.

Nei, det har den ikke vært. Prisstigningen var langt høyere på 70- og 80-tallet. Det er bare å sjekke på SSB.

Anonymkode: 09378...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Studenter protesterte mot høye renter på studielån.

Først og fremst mot renter i studietida, som det stadig ble truet med å innføre, og mot den mikroskopiske stipendandelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, laban skrev:

Først og fremst mot renter i studietida, som det stadig ble truet med å innføre, og mot den mikroskopiske stipendandelen.

Det ble også protestert mot skyhøye renter. 

Anonymkode: f0d93...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...