Gå til innhold

Kredittkort til matkjøp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og det er kjempemorsomt.  Når en stakkars anonym bruker hakker på en annen anonym bruker for å heve seg overfor andre dolere så er noe galt.  Jeg kommer ikke til å bekrefte eller avbekrefte noe om min identitet så lenge jeg er på et anonymt forum.

Hvordan er en fullkommen doler?  En som plukker bær og sopp og fryser ned, kjøper kylligfilet på tilbud og fryser ned de som ikke spises samme dag,

Kanskje du hadde sluppet å bruke kredittkort hvis du hadde gjort dette? Bare en tanke.

Anonymkode: 09378...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du hadde sluppet å bruke kredittkort hvis du hadde gjort dette? Bare en tanke.

Anonymkode: 09378...8f7

Ja det er en tanke om ikke jeg hadde vært lykkelig i en hytte i skogen med utedo og uten vann og strøm.  Da hadde jeg sluppet å betale strømregning.

Anonymkode: f0d93...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle ha svart deg riktig.  Jeg har opplevd fordømmelse av bruk av kredittkort her på dol.  Det er dolere som kommer med kritikk av kredittkort.  Ingen vet i RL hvordan jeg bruker mine kort, og jeg kan ikke huske å ha snakket med noen om det.  Ingen har så vidt jeg vet noensinne lagt merke til hvilken kort jeg betaler med, og i hvert fall har ingen kommentert det.  Jeg legger heller aldri merke til kortene andre betaler med.

Det er her på dol det er diskusjoner om kredittkort og det er aldeles langt fra at jeg har stått for alle de diskusjonene.  Som med mye annet så er diskusjonene unyansert og styres en god del av mediaoverskrifter.

Det er to grupper på dol.  De som er friske og har perfekt styring på livet sitt, og de som er syke og styrer ikke livet sitt.  Det er overhodet ikke slik i RL.

Anonymkode: f0d93...881

Jeg har til gode å se noen fordømme bruk av kredittkort. Folk (inkl meg selv) har imidlertid kommet med råd om hurtig nedbetaling dersom kredittgjelden har blitt stor, rett og slett fordi det er en unødvendig kostbar måte å leve på.

Jeg har også tilgode å se kredittkortbruk tatt opp på generelt nivå, jeg har kun sett dette som tema om noen ber om råd fordi de er i en fortvilet økonomisk situasjon og opplever å ikke ha kontroll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg har til gode å se noen fordømme bruk av kredittkort. Folk (inkl meg selv) har imidlertid kommet med råd om hurtig nedbetaling dersom kredittgjelden har blitt stor, rett og slett fordi det er en unødvendig kostbar måte å leve på.

Jeg har også tilgode å se kredittkortbruk tatt opp på generelt nivå, jeg har kun sett dette som tema om noen ber om råd fordi de er i en fortvilet økonomisk situasjon og opplever å ikke ha kontroll. 

Det har vært tråder om kredittkort uten fortvilelse og med fordømmelse.  Etter mitt skjønn er det vanskelig å gi råd til noen jeg vet ingenting om. Bare se i denne tråden hvor nav blir nevnt.  Hvorfor tror du det er?

Anonymkode: f0d93...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært tråder om kredittkort uten fortvilelse og med fordømmelse.  Etter mitt skjønn er det vanskelig å gi råd til noen jeg vet ingenting om. Bare se i denne tråden hvor nav blir nevnt.  Hvorfor tror du det er?

Anonymkode: f0d93...881

Tja, ikke lett å si hvorfor vedkommende nevnte nav. Kanskje vedkommende misforstod? Jeg syns ikke det var så lett å skjønne åpningsinnlegget ditt selv jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Kayia skrev:

Tja, ikke lett å si hvorfor vedkommende nevnte nav. Kanskje vedkommende misforstod? Jeg syns ikke det var så lett å skjønne åpningsinnlegget ditt selv jeg. 

Det er greit å misforstå, men hvorfor tenker dolere automatisk på nav og økonomiske problemer hvis kredittkort.  Og, er det jeg skrev i innlegget greit, eller kan det kobles til økonomiske problemer?  Kanskje han ikke misforsto.

Anonymkode: f0d93...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er greit å misforstå, men hvorfor tenker dolere automatisk på nav og økonomiske problemer hvis kredittkort.  Og, er det jeg skrev i innlegget greit, eller kan det kobles til økonomiske problemer?  Kanskje han ikke misforsto.

Anonymkode: f0d93...881

Vet du at det er en han? Da vet du mer enn meg, jeg ser bare at vedkommende er anonym...

Jeg kan ikke svare for andre enn meg selv, men jeg - som flere andre i tråden her - tenker at kredittkortbruk ikke nødvendigvis betyr økonomiske problemer. Jeg ønsker imidlertid ikke å ha unødvendige lån selv, og jeg ønsker ikke å betale unødvendig høy rente på lånene jeg har. Jeg betaler derfor betaler alltid ned kredittkortlån før renten begynner å løpe. Hva du gjør bryr jeg meg nada om.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Kayia skrev:

Vet du at det er en han? Da vet du mer enn meg, jeg ser bare at vedkommende er anonym...

Jeg kan ikke svare for andre enn meg selv, men jeg - som flere andre i tråden her - tenker at kredittkortbruk ikke nødvendigvis betyr økonomiske problemer. Jeg ønsker imidlertid ikke å ha unødvendige lån selv, og jeg ønsker ikke å betale unødvendig høy rente på lånene jeg har. Jeg betaler derfor betaler alltid ned kredittkortlån før renten begynner å løpe. Hva du gjør bryr jeg meg nada om.

Jeg vet ikke at det er han.  Jeg skulle ha skrevet hen.  Når begynner renta å løpe?  Er det bedre å sitte hjemme i noen tiår og betale ned lånene sine for så å dø når man er gjeldsfri og aldri har hatt tid til å ha det moro?

Anonymkode: f0d93...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært tråder om kredittkort uten fortvilelse og med fordømmelse.  Etter mitt skjønn er det vanskelig å gi råd til noen jeg vet ingenting om. Bare se i denne tråden hvor nav blir nevnt.  Hvorfor tror du det er?

Vedkommende som skrev det er en smule "forvirret". Det kan hun ikke noe for.

Anonymkode: 09378...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke at det er han.  Jeg skulle ha skrevet hen.  Når begynner renta å løpe?  Er det bedre å sitte hjemme i noen tiår og betale ned lånene sine for så å dø når man er gjeldsfri og aldri har hatt tid til å ha det moro?

Anonymkode: f0d93...881

Så lenge du sørger for at det er nok midler igjen i boet til å nedbetale gjelden er vel det ok hvis du syntes det er problemfritt å ta opp rådyre forbrukslån.

Anonymkode: 09378...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du sørger for at det er nok midler igjen i boet til å nedbetale gjelden er vel det ok hvis du syntes det er problemfritt å ta opp rådyre forbrukslån.

Anonymkode: 09378...8f7

Jeg har ikke sagt at det er problemfritt å ta opp rådyre forbrukslån.  Jeg spurte når renta begynte å løpe.  Det går noen uker som det er rentefritt og de fleste overlever med noen tusenlapper som det må betales renter av i kort tid.  Jeg har ennå ikke forstått forskjellen på å kjøpe hamburger og øl på kreditt i Hamborg og Stavanger.

Anonymkode: f0d93...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vedkommende som skrev det er en smule "forvirret". Det kan hun ikke noe for.

Anonymkode: 09378...8f7

Jeg er ikke sikker på at hen er mer forvirret enn andre i denne tråden.

Anonymkode: f0d93...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke sikker på at hen er mer forvirret enn andre i denne tråden.

Anonymkode: f0d93...881

Du kjenner heller ikke klientellet her.

Anonymkode: 09378...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man hele tiden er nødt til å betale med kredittkort så har man kommet litt skjevt ut økonomisk, slik at man hele tiden ligger i minus. Det er ikke noe galt å leve slik hvis man ønsker, men er ikke veldig sikkert økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når begynner renta å løpe? 

Anonymkode: f0d93...881

Etter én mnd på mine kort. 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det bedre å sitte hjemme i noen tiår og betale ned lånene sine for så å dø når man er gjeldsfri og aldri har hatt tid til å ha det moro?

Anonymkode: f0d93...881

Jeg har boliglån, og det er nok for meg.

Når det kommer til daglig forbruk er det bedre for meg å bruke pengene på morro framfor å bruke dem på kredittkortrenter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ennå ikke forstått forskjellen på å kjøpe hamburger og øl på kreditt i Hamborg og Stavanger.

Anonymkode: f0d93...881

Det er ikke hva du kjøper hvor som er utfordringen slik jeg ser det, men om du betaler det varen koster, eller om du betaler varekostnader + renter. Det siste ønsker jeg å unngå, jeg ønsker å bruke mine penger på annet vis. Hva du gjør bryr jeg meg ikke så mye om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er greit å misforstå, men hvorfor tenker dolere automatisk på nav og økonomiske problemer hvis kredittkort. 

Hvis du har så mye empati for de sykeste og fattigste brukerne av DOL som du uttrykker, synes jeg du skal se bort fra den NAV-bemerkningen. Det var én eneste bruker som tolket det du skrev om at du bruker kredittkort til alt du handler daglig, som et uttrykk for økonomiske problemer. Det er ingen grunn til å generalisere dette til alle "dolere".

Det er heller ikke verdens største feiltolking å anta at en som bruker kredittkort til alle kjøp, har gått tom for penger, når det ikke opplyses om noe annet.  Du har rett i at det har blitt mer vanlig å bruke slike kort, men det er kanskje ikke alle her som har fulgt med på den utviklingen. Man skal ikke ekstremt langt tilbake i tid før kreditt var mer synonymt med en løsning som ble valgt fordi man var nødt, ikke fordi det var praktisk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, laban skrev:

Hvis du har så mye empati for de sykeste og fattigste brukerne av DOL som du uttrykker, synes jeg du skal se bort fra den NAV-bemerkningen. Det var én eneste bruker som tolket det du skrev om at du bruker kredittkort til alt du handler daglig, som et uttrykk for økonomiske problemer. Det er ingen grunn til å generalisere dette til alle "dolere".

Det er heller ikke verdens største feiltolking å anta at en som bruker kredittkort til alle kjøp, har gått tom for penger, når det ikke opplyses om noe annet.  Du har rett i at det har blitt mer vanlig å bruke slike kort, men det er kanskje ikke alle her som har fulgt med på den utviklingen. Man skal ikke ekstremt langt tilbake i tid før kreditt var mer synonymt med en løsning som ble valgt fordi man var nødt, ikke fordi det var praktisk.

 

Hvor mye empati jeg har for de sykeste og fattigste tror jeg ikke jeg har uttrykt meg om.  Ellers synes jeg svaret ditt er bra. Jeg har aldri skrevet at jeg bruker pengene mine på kredittrenter, kun at jeg handler med kredittkort som jeg siden betaler tilbake etter noen uker.  Jeg gjør det fordi det er praktisk og oversiktlig og det er blitt vanlig.  Nå i april kommer jeg til å ha noen få tusenlapper igjen istedenfor å begynne å røre penger som er "hellige", men pengene er der.

Jeg var i den situasjonen for noen år siden å holde på å miste alt.  Jeg var syk i lang periode og måtte bruke kredittkort for å få det til å gå rundt.  Heldigvis kom jeg meg ut av den situasjonen uten å miste noe annet enn de pengene jeg betalte i renter.  Det ville aldri ha falt meg inn på den tiden å skrive om det på dol.  Hvilken råd kunne jeg ha fått som hadde hjulpet meg?  At jeg måtte spare og spare og jeg kunne gå i skogen alene og plukket bær når jeg var så syk at det å kle på meg var et problem?  Jeg hadde aldri kunnet skrive ALT om min situasjon og erfaringen hadde også lært meg at det kun kan gjøre vondt verre.

Jeg har i minne erfaringer fra flere år tilbake hvor det gjorde meg skikkelig vondt å lese svar jeg fikk som dreide og dro på alt jeg skrev.  Det lærte meg at det å søke råd på nettet går ikke.  Dol kan ikke være annet enn tidsfordriv, men ganske bra slik for mange syke.

Jeg ble rådet til å kontakte Nav for å få hjelp med økonomien.  Jeg kontaktet Nav og fikk beskjed om å komme med alle regninger og så skulle vi gå igjennom hvem skulle betales først.  Hallo, de hadde ikke oppdaget nettbank engang.  Jeg hadde ingen problemer med å betale i nettbanken, men jeg hadde problemer med å ha for lite penger til utgiftene mine.  Jeg husker godt følelsen av å ha aldri råd til noe, men kjøpe det likevel.  Jeg husker også følelsen av å stenge meg inne og slutte å møte venner og bekjente fordi jeg hadde ikke penger.

Jeg fikk også beskjed om at jeg måtte komme på kurs i regi av Nav selv om jeg var syk og kunne ikke.  Tilfeldigvis kom naboen innom og viste meg tilsvarende brev.  Hun er somalisk alenemor helt uten utdannelse.  Vi skulle sitte sammen og lære å skrive CV.  Jeg hadde vist frem min CV på engelsk og det gikk ikke for ingen ville forstå den. Antageligvis forsto de som jeg viste den ikke noe selv og overførte det til alle andre.

Jeg står for det jeg har skrevet før at diskusjoner om slike ting som kredittkort er for ensidige.  Det er altfor mange som får problemer, og kredittlån er altfor lett å få tak i.  Det forandrer ikke på at de aller fleste har kredittkort og stor gruppe greier å bruke dem uten problemer.  Det er ganske mange også som drikker alkohol uten å være alkoholikere.

Anonymkode: f0d93...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye empati jeg har for de sykeste og fattigste tror jeg ikke jeg har uttrykt meg om.

Det var ut fra disse sitatene (fra to forskjellige innlegg du har på forrige side):

Det er mange her på dol som skriver om livet sitt som kontrast mot dem som er på medisinsk forum pga. problemer. (...)
Dette var egentlig ikke en beskrivelse av syke, fattige, enslige mennesker som det er og har vært mange av på dol.

Men nå tror jeg vi har avklart det som lar seg avklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...