Gå til innhold

H or mye trening?


Betti 11

Anbefalte innlegg

Hvor mye skal man trene om å få en godt effekt på vekten? Jeg er ikke i form på grunn av sykdom, men jeg ønsker å trene meg opp. Hvor mye tid per dag? Jeg gå tur en gang i uka nå tross smerter. Det gå bra. Etterpå trenger jeg to dager å hvile. En gang i uka har jeg fysioterapi. Har ikke lyst å gå opp i vekt. Hvordan vet jeg at det er får mye? Tviler nå på meg selv. Jeg vet når jeg stresser gi jeg opp. Noe ideer her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg er det vel så viktig å få nok søvn og hvile. Jo mer sliten jeg blir, jo mer sulten og fysen blir jeg. Er jeg ikke så veldig sliten, Ja, da orker jeg å bevege meg mer også. Alt henger sammen.

Til det du spør om. Hvorfor ikke ta noen timer hos en fysioterapeut. De er ofte flinke til å tilrettelegge trening til den enkelte. Siden du sliter med sykdom så er kanskje det tryggest. Nå trenger en heller ikke henvisning fra lege (Hvis du går til en som har avtale med helfo/nav)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
2 timer siden, Betti 11 skrev:

Hvor mye skal man trene om å få en godt effekt på vekten? Jeg er ikke i form på grunn av sykdom, men jeg ønsker å trene meg opp. Hvor mye tid per dag? Jeg gå tur en gang i uka nå tross smerter. Det gå bra. Etterpå trenger jeg to dager å hvile. En gang i uka har jeg fysioterapi. Har ikke lyst å gå opp i vekt. Hvordan vet jeg at det er får mye? Tviler nå på meg selv. Jeg vet når jeg stresser gi jeg opp. Noe ideer her?

Det skal en del til. 7000 kcal per kg flesk.

Det er realistisk å trene bort et kvartkilo i uka. Det monner hvis man har god tid og fast rutine på spising så man ikke går bananas i godteskålen etter trening.

For meg har det fungert, men jeg har veldig faste måltider, drikker ikke brus, unngår snop og alkohol på ukedager. (Skikkelig kjedelig type, men andre ord.) 

Fordelen med trening er at man blir sunnere, sterkere og ser bedre ut enn hvis man bare sulter seg. Det er ikke en rask måte å gå ned i vekt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 timer siden, Betti 11 skrev:

Hvor mye skal man trene om å få en godt effekt på vekten? Jeg er ikke i form på grunn av sykdom, men jeg ønsker å trene meg opp. Hvor mye tid per dag? Jeg gå tur en gang i uka nå tross smerter. Det gå bra. Etterpå trenger jeg to dager å hvile. En gang i uka har jeg fysioterapi. Har ikke lyst å gå opp i vekt. Hvordan vet jeg at det er får mye? Tviler nå på meg selv. Jeg vet når jeg stresser gi jeg opp. Noe ideer her?

Et lite eksempel : For å forbrenne en 200 gram melkesjokolade på du gå en tur i 5 timer i vanlig tempo.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
30 minutter siden, Gargamel skrev:

Det skal en del til. 7000 kcal per kg flesk.

Det er realistisk å trene bort et kvartkilo i uka. Det monner hvis man har god tid og fast rutine på spising så man ikke går bananas i godteskålen etter trening.

For meg har det fungert, men jeg har veldig faste måltider, drikker ikke brus, unngår snop og alkohol på ukedager. (Skikkelig kjedelig type, men andre ord.) 

Fordelen med trening er at man blir sunnere, sterkere og ser bedre ut enn hvis man bare sulter seg. Det er ikke en rask måte å gå ned i vekt. 

 

Jeg er nok enda kjedeligere, siden jeg ikke drikker i helgene en gang annet enn i selskap.

Jeg og kjæresten tar frem ei vinflaske kanskje 3-4 ganger i året når det er bare oss to 🙂 

Når vi skal kose oss i helga er det Pepsi-max som gjelder 🙂

Men det er irriterende med det smågodtet han kjøper hver fredag og setter rett forran trynet mitt. Har aldri spist så mye godteri som etter at jeg traff han.

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, cilie skrev:

Det kommer helt an på inntaket. En trening spises fort opp av en sjokolade ekstra for eksempel. 

Jeg spiser ikke mye og nå spiser je bare om helga søtsaker. Jeg få problemer med magen når jeg spiser schokolade. Nå passer det godt med trening. Jeg har ikke så stor matlyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gargamel skrev:

Det skal en del til. 7000 kcal per kg flesk.

Det er realistisk å trene bort et kvartkilo i uka. Det monner hvis man har god tid og fast rutine på spising så man ikke går bananas i godteskålen etter trening.

For meg har det fungert, men jeg har veldig faste måltider, drikker ikke brus, unngår snop og alkohol på ukedager. (Skikkelig kjedelig type, men andre ord.) 

Fordelen med trening er at man blir sunnere, sterkere og ser bedre ut enn hvis man bare sulter seg. Det er ikke en rask måte å gå ned i vekt. 

 

Nei, det er ikke kjedelig å spise alltid på samme tid. Jeg håper å få det til. Kan jeg drikker fortsatt sukkerfri brus? Det med maten er i arbeid. Fastlegen vet om det. Det skyldes stoffshifte og medisin og smerter at jeg har for høy vekt. Jeg var ikke så mobil i ett år. Det blir tid. Når jeg ikke bli kvitt smerter hvet jeg at jeg har prøvd alt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Et lite eksempel : For å forbrenne en 200 gram melkesjokolade på du gå en tur i 5 timer i vanlig tempo.

 

Hvordan vet jeg det med hvor mye jeg forbrenner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
Akkurat nå, Betti 11 skrev:

Nei, det er ikke kjedelig å spise alltid på samme tid. Jeg håper å få det til. Kan jeg drikker fortsatt sukkerfri brus? Det med maten er i arbeid. Fastlegen vet om det. Det skyldes stoffshifte og medisin og smerter at jeg har for høy vekt. Jeg var ikke så mobil i ett år. Det blir tid. Når jeg ikke bli kvitt smerter hvet jeg at jeg har prøvd alt ut. 

Jeg leste ikke innlegget ditt grundig nok første gang, og tror kanskje du bør fokusere på helse først og ikke vekt. Du har nok en vei å gå før du er i stand til å trene så mye at det monner på vekten.

Det viktigste er å komme i form etter å ha vært passiv så lenge. Målet for treningen bør være å få bedre kondisjon og styrke musklene. Da må du gi på så du får litt puls. Jeg vil tro du fysisk tåler å trene mye mer enn én tur i uka, (med forbehold om at jeg ikke er lege og ikke vet hva du lider av.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
44 minutter siden, Betti 11 skrev:

Hvordan vet jeg det med hvor mye jeg forbrenner?

Last ned Endomondo på mobilen. Jeg synes det er ganske motiverende. Da kan du følge med både på hvor langt du går og hvor mange kalorier du forbrenner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å gjøre det. Det er vanskelig og smertefull. Jeg får nå behandling for helsen min. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg er nok enda kjedeligere, siden jeg ikke drikker i helgene en gang annet enn i selskap.

Jeg og kjæresten tar frem ei vinflaske kanskje 3-4 ganger i året når det er bare oss to 🙂 

Når vi skal kose oss i helga er det Pepsi-max som gjelder 🙂

Men det er irriterende med det smågodtet han kjøper hver fredag og setter rett forran trynet mitt. Har aldri spist så mye godteri som etter at jeg traff han.

Det skjønner jeg. Partneren min er også søtsaksglad 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Last ned Endomondo på mobilen. Jeg synes det er ganske motiverende. Da kan du følge med både på hvor langt du går og hvor mange kalorier du forbrenner. 

Det er kjempebra. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
33 minutter siden, Betti 11 skrev:

Det skjønner jeg. Partneren min er også søtsaksglad 

Må bare presisere at det ikke er hsn jeg blir irritert på altså, men meg selv :)

Jeg kan ikke skylde på andre enn meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg leste ikke innlegget ditt grundig nok første gang, og tror kanskje du bør fokusere på helse først og ikke vekt. Du har nok en vei å gå før du er i stand til å trene så mye at det monner på vekten.

Det viktigste er å komme i form etter å ha vært passiv så lenge. Målet for treningen bør være å få bedre kondisjon og styrke musklene. Da må du gi på så du får litt puls. Jeg vil tro du fysisk tåler å trene mye mer enn én tur i uka, (med forbehold om at jeg ikke er lege og ikke vet hva du lider av.)

Det stemmer helsa mi er ikke den beste, men jeg må gjøre litt. Heldigvis har jeg fysioterapi. Få se hva kommer. Behandleren sa jeg må ut. Så gjør jeg det. Jeg er nå svingdørspasient hos fastlegen og sykehus og da blir det ikke mye tid for trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
9 timer siden, Betti 11 skrev:

Nei, det er ikke kjedelig å spise alltid på samme tid. Jeg håper å få det til. Kan jeg drikker fortsatt sukkerfri brus? Det med maten er i arbeid. Fastlegen vet om det. Det skyldes stoffshifte og medisin og smerter at jeg har for høy vekt. Jeg var ikke så mobil i ett år. Det blir tid. Når jeg ikke bli kvitt smerter hvet jeg at jeg har prøvd alt ut. 

Du kan drikke sukkerfri brus, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Gargamel skrev:

Du kan drikke sukkerfri brus, ja. 

Flott, da har jeg mindre sukker allerede, tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...