Gå til innhold

Havre - kjelde til jern eller i samme gate som spinat?


th3ooos

Anbefalte innlegg

Eg lurer virkelig på om havre virkelig er ei kjelde til jern? Etter å ha tatt kosttilskot medan eg var gravid, fekk eg vete at ein ikkje skulle ta jern og magnesium samstundes pga av magnesiumen hindrer opptaket av jern. I havre og andre "jernkjelder" ser eg at det er litt jern og masse magnesium! Eg forstår ikkje dette, er det nokon ernæringsekspertar her som kan hjelpe?

Bispørsmål: visst ein og et havregryn med mjølk, hindrar jo og kalsiumen opptaket av jern, korleis skal ein då få i seg jern? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Du lurer på om Havre er en god kilde til Jern?

tja, Havre er nok ikke den beste kilden som inneholder mest jern

Mye jern i Kjøtt,nøtter,bønner, eks fullkorns typer av brød

 

 

fåtallet går rundt og tenker på dette, jeg tror neppe det er noen fare, men skal følge dit og dat, så kan man ikke spise noen ting, vis når det skal påvirke andre ting

dette må være ment i store doser, som påvirker andre mineraler,vitaminer.

Og jeg vet av ingen som går slik i detalj i kostholdet og tenker på det, dette blir nesten som kjemi på høyt nivå.

en ting som er sikkert er at den er en balansegang i hvor mye man skal ha i seg pr dag.


Fant noe under her på nettet, som kan være relatert til dette.

 

 

Vitaminer og mineraler er viktige for at vi skal ha det bra, men det kan være vanskeligå vite når og hvordan man skal ta dem

Mineraler og vitaminer kan påvirke hverandres absorbsjon, og kombinerer man feil preparater får man ikke ønsket effekt. Jern hindrer for eksempel absorbsjon av sink som i sin tur hemmer absorbsjon av både kalsium og kobber. Kalsium hemmer i sin tur absorbsjon av magnesium og jern.

Det holder ikke bare å ta sine tilskudd slik at de ikke hemmer hverandre, men man må også tenke på doseringen. Får man i seg for høye doser av for eksempel sink kan det føre til mangel på kalsium og/eller kobber. Absorbsjonen av næringsstoffer gjelder altså ikke bare for en kortere periode, men høye doseringer av for eksempel kalsium minsker absorbsjonen av jern/magnesium også på sikt.

Mineraler og vitaminer kan hemme hverandre, men de kan også hjelpe kroppen å ta opp i seg tilskudd. Jern kan med fordel tas sammen med c-vitamin ettersom c-vitamin hjelper kroppen å ta opp i seg jern.

Tenk på at vitaminer og mineraler ikke bare finnes i tabletter eller brustabletter, men også i vanlig mat. Når du spiser jerntabletter kan du drikke vanlig apppelsinjuice, men du bør unnvike meieriprodukter som inneholder kalsium.

Når du tar vitaminer er det altså bra å tenke på hvilken mat du spiser sammen med dem – dels for å ikke spise mat som hemmer opptak, dels fordi visse vitaminer er fettløselige. Vitamin A, D og E er alle fettløselige vitaminer, hvilket innebærer at de bør tas sammen med mat som inneholder fett.

Knotete?

Her kommer en liten oversikt som kan være til hjelp

C-Vitamin hjelper opptaket av jern. Jern hemmer opptaket av sink

Sink hemmer absorbsjon av kalsium og kobber

Kalsium hemmer absorbsjon av jern og magnesium

Magnesium hemmer absorbsjon av jern og kalsium

 

Endret av Sunset90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 20.5.2019 den 2.29, Sunset90 skrev:

Du lurer på om Havre er en god kilde til Jern?

tja, Havre er nok ikke den beste kilden som inneholder mest jern

Mye jern i Kjøtt,nøtter,bønner, eks fullkorns typer av brød

 

 

fåtallet går rundt og tenker på dette, jeg tror neppe det er noen fare, men skal følge dit og dat, så kan man ikke spise noen ting, vis når det skal påvirke andre ting

dette må være ment i store doser, som påvirker andre mineraler,vitaminer.

Og jeg vet av ingen som går slik i detalj i kostholdet og tenker på det, dette blir nesten som kjemi på høyt nivå.

en ting som er sikkert er at den er en balansegang i hvor mye man skal ha i seg pr dag.


Fant noe under her på nettet, som kan være relatert til dette.

 

 

Vitaminer og mineraler er viktige for at vi skal ha det bra, men det kan være vanskeligå vite når og hvordan man skal ta dem

Mineraler og vitaminer kan påvirke hverandres absorbsjon, og kombinerer man feil preparater får man ikke ønsket effekt. Jern hindrer for eksempel absorbsjon av sink som i sin tur hemmer absorbsjon av både kalsium og kobber. Kalsium hemmer i sin tur absorbsjon av magnesium og jern.

Det holder ikke bare å ta sine tilskudd slik at de ikke hemmer hverandre, men man må også tenke på doseringen. Får man i seg for høye doser av for eksempel sink kan det føre til mangel på kalsium og/eller kobber. Absorbsjonen av næringsstoffer gjelder altså ikke bare for en kortere periode, men høye doseringer av for eksempel kalsium minsker absorbsjonen av jern/magnesium også på sikt.

Mineraler og vitaminer kan hemme hverandre, men de kan også hjelpe kroppen å ta opp i seg tilskudd. Jern kan med fordel tas sammen med c-vitamin ettersom c-vitamin hjelper kroppen å ta opp i seg jern.

Tenk på at vitaminer og mineraler ikke bare finnes i tabletter eller brustabletter, men også i vanlig mat. Når du spiser jerntabletter kan du drikke vanlig apppelsinjuice, men du bør unnvike meieriprodukter som inneholder kalsium.

Når du tar vitaminer er det altså bra å tenke på hvilken mat du spiser sammen med dem – dels for å ikke spise mat som hemmer opptak, dels fordi visse vitaminer er fettløselige. Vitamin A, D og E er alle fettløselige vitaminer, hvilket innebærer at de bør tas sammen med mat som inneholder fett.

Knotete?

Her kommer en liten oversikt som kan være til hjelp

C-Vitamin hjelper opptaket av jern. Jern hemmer opptaket av sink

Sink hemmer absorbsjon av kalsium og kobber

Kalsium hemmer absorbsjon av jern og magnesium

Magnesium hemmer absorbsjon av jern og kalsium

 

Tusen takk! Har du kjelda til dette?

Ja, eg synes kanskje aller mest at det er interessant! Også har eg tenkt på det for babyen vår no når han skal få annan mat. Me kan ikkje gje han kjøpegraut pga mjølkeproteinallergi, så eg tenkjer å lage maten sjølv, og då treng han god jernholdig mat, er det sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

9 timer siden, th3ooos skrev:

Tusen takk! Har du kjelda til dette?

Ja, eg synes kanskje aller mest at det er interessant! Også har eg tenkt på det for babyen vår no når han skal få annan mat. Me kan ikkje gje han kjøpegraut pga mjølkeproteinallergi, så eg tenkjer å lage maten sjølv, og då treng han god jernholdig mat, er det sagt!

Nestle sin Sinlac grøt er uten melkeprotein, men beriket med jern og div. viaminer. Semper har en melkefri maisgrøt med banan, også den beriket. 

Anonymkode: b0594...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ja kilden er fra her.

http://thyroidea.no/fagstoff/vitaminer-mineraler/nar-hvordan/

 

Interesse er bra 👍

Slenger med en link her også under.

https://www.ullevalkiropraktor.no/jernrik-mat-baby/

 

Jeg vil tror om du lager en purre babymat/mos, med de rette ingrediensene så blir det bra.

Kjøtt er som sagt høyt på jern

 

https://lagbarnemat.wordpress.com/2013/08/20/nok-jern-i-hjemmelaget-grot/

Det er viktig å gi babyen jernrike matvarer. Gode kilder til jern er blant annet:

  • Kjøtt (spesielt rødt kjøtt) og innmak
  • Fet fisk som makrell, sild, laks og sardiner
  • Fullkorn, spesielt havre, hirse og quinoa)
  • Tørket frukt som aprikos, svisker og fiken
  • Frukt og grønnsaker med kraftig grønnfarge (kiwi, brokkoli..)
  • Bær og belgfrukter

 

De mest jernrike matvarene

  • Svinelever
  • Reinsdyrkjøtt
  • Reinsdyrlever
  • Storfelever
  • Lammelever
  • Kyllinglever
  • Leverpostei
  • Blodpudding
  • Blåskjell
  • Knekkebrød med ekstra høyt fiberinnhold
  • Grønne og brune linser
  • Hvite og røde bønner
  • Cashewnøtter
  • Soltørkede tomater
  • Sesamfrø med skall
  • Havrekli
  • Linfrø

 

Håper noe er til hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.6.2019 den 1.11, AnonymBruker skrev:

 

Nestle sin Sinlac grøt er uten melkeprotein, men beriket med jern og div. viaminer. Semper har en melkefri maisgrøt med banan, også den beriket. 

Anonymkode: b0594...1b9

Tusen takk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2019 den 1.50, Sunset90 skrev:

Hei Ja kilden er fra her.

http://thyroidea.no/fagstoff/vitaminer-mineraler/nar-hvordan/

 

Interesse er bra 👍

Slenger med en link her også under.

https://www.ullevalkiropraktor.no/jernrik-mat-baby/

 

Jeg vil tror om du lager en purre babymat/mos, med de rette ingrediensene så blir det bra.

Kjøtt er som sagt høyt på jern

 

https://lagbarnemat.wordpress.com/2013/08/20/nok-jern-i-hjemmelaget-grot/

Det er viktig å gi babyen jernrike matvarer. Gode kilder til jern er blant annet:

  • Kjøtt (spesielt rødt kjøtt) og innmak
  • Fet fisk som makrell, sild, laks og sardiner
  • Fullkorn, spesielt havre, hirse og quinoa)
  • Tørket frukt som aprikos, svisker og fiken
  • Frukt og grønnsaker med kraftig grønnfarge (kiwi, brokkoli..)
  • Bær og belgfrukter

 

De mest jernrike matvarene

  • Svinelever
  • Reinsdyrkjøtt
  • Reinsdyrlever
  • Storfelever
  • Lammelever
  • Kyllinglever
  • Leverpostei
  • Blodpudding
  • Blåskjell
  • Knekkebrød med ekstra høyt fiberinnhold
  • Grønne og brune linser
  • Hvite og røde bønner
  • Cashewnøtter
  • Soltørkede tomater
  • Sesamfrø med skall
  • Havrekli
  • Linfrø

 

Håper noe er til hjelp

Tusen takk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...