Gå til innhold

Tror ikke psykiatrien kan gjøre mer for meg.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg blir det helt feil å skylde alt på pasienten når man ikke blir frisk fra psykisk sykdom. Jeg har aldri hørt de gjør det med en kreftpasient.

Anonymkode: d16c3...59f

Jeg tror leger til dels ville skylde på kreftpasienten som ikke ble frisk om hen ikke fulgte anbefalt behandlingsopplegg.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
4 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg tror leger til dels ville skylde på kreftpasienten som ikke ble frisk om hen ikke fulgte anbefalt behandlingsopplegg.

Du kan jo prøve å ta AP selv og se hvordan du blir da, sikkert en helt annen enn det du er nå. Og jeg merker ofte IKKE bedring ved bruk av AP. Er like faens dårlig og blir aldri bra, men cellebehandling hadde jeg kanskje blitt frisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Du kan jo prøve å ta AP selv og se hvordan du blir da, sikkert en helt annen enn det du er nå. Og jeg merker ofte IKKE bedring ved bruk av AP. Er like faens dårlig og blir aldri bra, men cellebehandling hadde jeg kanskje blitt frisk. 

Jeg uttaler meg ikke om din medikamentbruk eller manglende sådan, det har jeg ikke forutsetninger for. Skjønner selvfølgelig at det er frustrerende å aldri bli bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Akkurat nå, Xtra skrev:

Jeg uttaler meg ikke om din medikamentbruk eller manglende sådan, det har jeg ikke forutsetninger for. Skjønner selvfølgelig at det er frustrerende å aldri bli bra.

Takk for forståelsen, ja det er frustrerende. År ut og år inn med dette. Det finnes ingen mirakelmedisin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
50 minutter siden, Fionys skrev:

Det er en del grep man selv kan gjøre for å få det bedre og da tenker jeg ikke på medisiner. 

Ja er klar over det og jeg har prøvd, og det betyr ikke at jeg slutter å prøve. Du skal alltid være så nedlatende mot meg, er du virkelig så suksessfull selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Xtra skrev:

Jeg tror leger til dels ville skylde på kreftpasienten som ikke ble frisk om hen ikke fulgte anbefalt behandlingsopplegg.

Først en presisering: Jeg mener at Stjernestøv i størst mulig grad bør følge rådene - inklusive bruk av medisiner -  hun får av FACT som er ansvarlig for hennes behandling. Jeg synes allikevel det kan være grunn til å påpeke at det finnes et ikke ubetydelig antall mennesker med psykoselidelser som ikke synes de får bedre liv med antipsykotiske medikamenter. Helseministeren har valgt å lytte nøye til disse pasientene og har pålagt helseforetakene å etablere medisinfrie behandlingstilbud. Jeg er ikke overbevist om at medisinfrie behandlingstilbud vil være nyttig for mange, men jeg synes ikke det er gitt at pasienter nærmest er moralsk forpliktet til å ta medisiner, slik den rådende holdningen på dol, ser ut til å være. Jeg har fulgt Stjernestøv gjennom dol i svært mange år nå. Til tross for alvorlig sykdom, har hun klart å følge opp sine forpliktelser i forhold til familie, ikke vært til plage for noen andre og knapt nok vært innlagt (bortsett fra en utredning for en del år tilbake). Hun har hele tiden ment at hun ikke får det mye bedre i perioder hvor hun bruker medisiner, i perioder prøver hun uten, og dersom hun blir veldig dårlig, så starter hun opp igjen med medisiner - uten at andre må gripe inn og uten innleggelse. 

Jeg kunne ønske at Stjernestøv ble vist litt mer respekt for hvordan hun mestrer livet sitt til tross for at hun har vært plaget av alvorlig psykisk lidelse helt siden ungdomstiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Fionys skrev:

Det er en del grep man selv kan gjøre for å få det bedre og da tenker jeg ikke på medisiner. 

Og noen skjønner ikke at det å ikke klare å ta grep kommer av sykdommen. Det å for eksempel ikke orke å trene kommer av negative symptomer ved schizofreni, der symptomer er nettopp at en ikke orker å komme i gang med aktiviteter. Lurt å kunne litt om sykdom før en uttaler seg.

Anonymkode: 1b3d2...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Ja er klar over det og jeg har prøvd, og det betyr ikke at jeg slutter å prøve. Du skal alltid være så nedlatende mot meg, er du virkelig så suksessfull selv?

Nei jeg er ikke det, sliter med mine problemer. Klarer ikke å arbeide lenger og sliter i hverdagen. Jeg mener ikke at du skal forandre alt, men å gjøre ting som kan gjøre livet enklere. Hva det kan være for deg vet jeg ikke, det er det du som må prøve å finne ut av. Bare sånn for å ha sagt det så er det mye med deg som jeg liker. Forstår deg godt i en del ting med medisiner som du stiller spørsmålstegn til selv om jeg ikke sier det. Uansett så er det viktigste at du står på for det du mener er rett for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og noen skjønner ikke at det å ikke klare å ta grep kommer av sykdommen. Det å for eksempel ikke orke å trene kommer av negative symptomer ved schizofreni, der symptomer er nettopp at en ikke orker å komme i gang med aktiviteter. Lurt å kunne litt om sykdom før en uttaler seg.

Anonymkode: 1b3d2...0aa

Jeg forstår det bedre enn du tror, for jeg mangler både tiltakslyst og motivasjon til å gjøre ting. Har dessverre ingen til å gjøre alle tingene som må gjøre så jeg er nødt til å tvinge meg til å gjøre det mest nødvendige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, Xtra skrev:

Jeg tror leger til dels ville skylde på kreftpasienten som ikke ble frisk om hen ikke fulgte anbefalt behandlingsopplegg.

Jeg kjente ei som fikk kreft. Fikk behandling og ble frisk for en stund. Ved tilbakefall orket hun ikke en ny behandlingsrunde og døde. 

Selv har jeg i årevis slitt psykisk. Det ble mer og mer medisiner, mens virkningen uteble. På dol fikk jeg bare høre at jeg måtte jobbe med meg selv. Nå har jeg seponert alt med usikker effekt, og beholdt den ene som har vist effekt. Har det mye bedre, selv om jeg sliter fremdeles. Og det stemmer nok at vi skal jobbe med oss selv. Men for meg er det blitt " jobb mindre og lev mer" finn en hobby som kan fortrenge litt av det vonde. Det har fungert best for meg.

Stjernestøv har annen diagnose, og medisiner har nok en sentral plass i behandlingen. Likevel må behandlere lytte til pasientene, og vurdere bivirkninger i forhold til virkning.

Anonymkode: d16c3...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, frosken skrev:

Først en presisering: Jeg mener at Stjernestøv i størst mulig grad bør følge rådene - inklusive bruk av medisiner -  hun får av FACT som er ansvarlig for hennes behandling. Jeg synes allikevel det kan være grunn til å påpeke at det finnes et ikke ubetydelig antall mennesker med psykoselidelser som ikke synes de får bedre liv med antipsykotiske medikamenter. Helseministeren har valgt å lytte nøye til disse pasientene og har pålagt helseforetakene å etablere medisinfrie behandlingstilbud. Jeg er ikke overbevist om at medisinfrie behandlingstilbud vil være nyttig for mange, men jeg synes ikke det er gitt at pasienter nærmest er moralsk forpliktet til å ta medisiner, slik den rådende holdningen på dol, ser ut til å være. Jeg har fulgt Stjernestøv gjennom dol i svært mange år nå. Til tross for alvorlig sykdom, har hun klart å følge opp sine forpliktelser i forhold til familie, ikke vært til plage for noen andre og knapt nok vært innlagt (bortsett fra en utredning for en del år tilbake). Hun har hele tiden ment at hun ikke får det mye bedre i perioder hvor hun bruker medisiner, i perioder prøver hun uten, og dersom hun blir veldig dårlig, så starter hun opp igjen med medisiner - uten at andre må gripe inn og uten innleggelse. 

Jeg kunne ønske at Stjernestøv ble vist litt mer respekt for hvordan hun mestrer livet sitt til tross for at hun har vært plaget av alvorlig psykisk lidelse helt siden ungdomstiden. 

Ja, innser at man skal være forsiktig med å uttale seg om noe man ikke har særlig greie på, og jeg kommenterer også sjelden medisinbruk. Kunne sagt en del mer, men tror jeg lar være :). Ønsker alt det beste for Stjernestøv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Når jeg snakker med folk det være seg i drosjer på bussen eller eldreuniversitetets foredrag får jeg inntrykk av at folk flest mer og mer søker seg til private løsninger på ting inkludert helseområdet fordi det kommunale eller offentlige helsetjeneste tilbudet oppleves for mangelfullt. Både til seg selv og foreldre og barn. Helt klart en forandring som skjer. 

Anonymkode: fb257...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkelsbær

Håper inderlig du får hjelp mot smertene, Stjernestøv. Folk med store psykiske utfordringer kan da ha andre plager og få andre sykdommer også! Kjenner at jeg blir irritert og lei meg på dine vegne, når så mange av "rådene" du får her inne, kun går ut på at du må ta tak i alt selv, komme deg på trening etc.

Håper du kan finne ut av ting sammen med sykepleier og psykiater. Kanskje er du avhengig av Vival, men hva så? Noe må du jo få for å dempe det du sliter med. Det er mange som er avhengige av Vival, og det er jo i grunnen trist, men hva er alternativet for en del mennesker? Jeg kjenner flere som bruker Sobril for å komme gjennom dagen + sove om natten, og de er da riktig bra og gode mennesker allikevel.

Jeg tror du kunne hatt nytte og glede av en innleggelse, men du bestemmer selvsagt selv. Selv om du har dårlige erfaringer fra tidligere innlegging, kan mye være forandret i hvordan opplegget er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
13 timer siden, Fionys skrev:

Nei jeg er ikke det, sliter med mine problemer. Klarer ikke å arbeide lenger og sliter i hverdagen. Jeg mener ikke at du skal forandre alt, men å gjøre ting som kan gjøre livet enklere. Hva det kan være for deg vet jeg ikke, det er det du som må prøve å finne ut av. Bare sånn for å ha sagt det så er det mye med deg som jeg liker. Forstår deg godt i en del ting med medisiner som du stiller spørsmålstegn til selv om jeg ikke sier det. Uansett så er det viktigste at du står på for det du mener er rett for deg.

Ok. Da er det ikke greit nei, forstår deg godt. 

Men selv om det ikke kommer frem her har jeg gjort masse opp gjennom årene, på tross for at jeg har vært dårlig. Og jeg prøver mitt beste nå også, være der for folk rundt meg osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Stikkelsbær skrev:

Håper inderlig du får hjelp mot smertene, Stjernestøv. Folk med store psykiske utfordringer kan da ha andre plager og få andre sykdommer også! Kjenner at jeg blir irritert og lei meg på dine vegne, når så mange av "rådene" du får her inne, kun går ut på at du må ta tak i alt selv, komme deg på trening etc.

Håper du kan finne ut av ting sammen med sykepleier og psykiater. Kanskje er du avhengig av Vival, men hva så? Noe må du jo få for å dempe det du sliter med. Det er mange som er avhengige av Vival, og det er jo i grunnen trist, men hva er alternativet for en del mennesker? Jeg kjenner flere som bruker Sobril for å komme gjennom dagen + sove om natten, og de er da riktig bra og gode mennesker allikevel.

Jeg tror du kunne hatt nytte og glede av en innleggelse, men du bestemmer selvsagt selv. Selv om du har dårlige erfaringer fra tidligere innlegging, kan mye være forandret i hvordan opplegget er nå.

Takk ❤️ 

Ja de kan ikke bare ta vekk lyrica sånn plutselig når det hjelper meg mot smertene,det trenger jeg. Men få se hva de kommer fred til. 

Jeg tenker også hva så? Det hjelper meg jo i hverdagen og om natten.

Får se hva de sier ang innleggelse, har ikke så lyst til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, stjernestøv skrev:

Takk ❤️ 

Ja de kan ikke bare ta vekk lyrica sånn plutselig når det hjelper meg mot smertene,det trenger jeg. Men få se hva de kommer fred til. 

Jeg tenker også hva så? Det hjelper meg jo i hverdagen og om natten.

Får se hva de sier ang innleggelse, har ikke så lyst til det. 

Hvorfor tar de fra deg Lyrica? Har de andre alternativer til deg? Eller mener de at du skal takle de grusomme smertene uten medisiner?

Anonymkode: fa6df...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
15 timer siden, frosken skrev:

Først en presisering: Jeg mener at Stjernestøv i størst mulig grad bør følge rådene - inklusive bruk av medisiner -  hun får av FACT som er ansvarlig for hennes behandling. Jeg synes allikevel det kan være grunn til å påpeke at det finnes et ikke ubetydelig antall mennesker med psykoselidelser som ikke synes de får bedre liv med antipsykotiske medikamenter. Helseministeren har valgt å lytte nøye til disse pasientene og har pålagt helseforetakene å etablere medisinfrie behandlingstilbud. Jeg er ikke overbevist om at medisinfrie behandlingstilbud vil være nyttig for mange, men jeg synes ikke det er gitt at pasienter nærmest er moralsk forpliktet til å ta medisiner, slik den rådende holdningen på dol, ser ut til å være. Jeg har fulgt Stjernestøv gjennom dol i svært mange år nå. Til tross for alvorlig sykdom, har hun klart å følge opp sine forpliktelser i forhold til familie, ikke vært til plage for noen andre og knapt nok vært innlagt (bortsett fra en utredning for en del år tilbake). Hun har hele tiden ment at hun ikke får det mye bedre i perioder hvor hun bruker medisiner, i perioder prøver hun uten, og dersom hun blir veldig dårlig, så starter hun opp igjen med medisiner - uten at andre må gripe inn og uten innleggelse. 

Jeg kunne ønske at Stjernestøv ble vist litt mer respekt for hvordan hun mestrer livet sitt til tross for at hun har vært plaget av alvorlig psykisk lidelse helt siden ungdomstiden. 

Takk ❤️ 

Jeg har gjort mye opp gjennom årene og ei i BV sa til meg "Du har ihvertfall ikke vært arbeidsledig". Jeg stilte opp på alle møter og det var ikke få, en gang var jeg innlagt og da skrev jeg et brev de skulle lese. Det har vært veldig mye å ta seg til,og nei jeg har ikke vært arbeidsledig. Klart det er roligere nå som barna er voksne, men jeg stiller opp for dem fremdeles. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tar de fra deg Lyrica? Har de andre alternativer til deg? Eller mener de at du skal takle de grusomme smertene uten medisiner?

Anonymkode: fa6df...e3b

Fordi jeg kunne bli avhengig, men det er det eneste som har hjulpet meg. Prøvde to medisiner før det og de hjalp ikke. Jeg skulle visst få noe annet, så får vi se om det hjelper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...