Gå til innhold

Hvordan sette opp et regnestykke ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan kan man sette opp et regnestykke for å finne ut av hvor mye kcal i det er i en ting ? 

Kan ta et eksempel hær: 

En vanlig freia melkesjokolade har 560 kcal pr 100 gram og hele sjokoladen veier 200 gram. 

Hvordan kan jeg sette opp et regnestykke for å finne ut av hvor mange kcal det er i for eks 10 gram og hvordan setter jeg opp et regnestykke for å finne ut av hvor mye kcal det er i for eks  236 gram. 

 

Jeg vil bare lære meg å sette opp regnestykker for det høres enklere ut enn å drive med hoderegning. 

Har aldri vært fan av matte, men nå vil jeg virkelig lære meg dette. Håper på tilbakemelding. 

Ja jeg har kjøkkenvekt, men det er regning jeg sliter med. Trenger bare å vite om jeg skal gange, dele eller hva jeg skal gjøre. Takk! 

Anonymkode: d28b5...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man sette opp et regnestykke for å finne ut av hvor mye kcal i det er i en ting ? 

Kan ta et eksempel hær: 

En vanlig freia melkesjokolade har 560 kcal pr 100 gram og hele sjokoladen veier 200 gram. 

Hvordan kan jeg sette opp et regnestykke for å finne ut av hvor mange kcal det er i for eks 10 gram og hvordan setter jeg opp et regnestykke for å finne ut av hvor mye kcal det er i for eks  236 gram. 

Anonymkode: d28b5...599

560 kcal pr 100 g gir jo 5,6 kcal pr gram, du deler på 100 og får kaloriverdien for ett gram, du henger med på det? Så er det bare å gange med antall gram du har spist. 5,6 kcal x 236 gram = 1321,6 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Lillemus skrev:

560 kcal pr 100 g gir jo 5,6 kcal pr gram, du deler på 100 og får kaloriverdien for ett gram, du henger med på det? Så er det bare å gange med antall gram du har spist. 5,6 kcal x 236 gram = 1321,6 kcal.

100 gram= 560 kcal 

Da må man dele 560 på 100 også får man 5,6 kcal da på 1 gram. 

Så da ganger jeg bare 5,6 med for eks 236 gram hvis det er det jeg har spist og da får jeg 1321,6 kcal. 

Har jeg forstått det rett ? 

 

Hva med for eks 10 gram. 

Da tar jeg 100 gram del på 560 som blir 5,6 kcal  

Også ganger jeg 5,6 med 10 og da får jeg 56 kcal. 

 

Har jeg forstått deg rett ? 🙈 det va mye enklere enn det jeg trodde at det var! Tuuuusen takk❤️

Anonymkode: d28b5...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må bare si fra hvis jeg har mistforstått noe😅 men jeg tror at jeg skjønnte den

Anonymkode: d28b5...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

100 gram= 560 kcal 

Da må man dele 560 på 100 også får man 5,6 kcal da på 1 gram. 

Så da ganger jeg bare 5,6 med for eks 236 gram hvis det er det jeg har spist og da får jeg 1321,6 kcal. 

Har jeg forstått det rett ? 

 

Hva med for eks 10 gram. 

Da tar jeg 100 gram del på 560 som blir 5,6 kcal  

Også ganger jeg 5,6 med 10 og da får jeg 56 kcal. 

 

Har jeg forstått deg rett ? 🙈 det va mye enklere enn det jeg trodde at det var! Tuuuusen takk❤️

Anonymkode: d28b5...599

Helt riktig, det er ikke vanskelig i det hele tatt. 😊 Man kan også ta 560 kcal x 2,36 = 1321,6, men da er det mange som ramler av lasset. Hold deg til den enkleste måten du. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...