Gå til innhold

Selvforsvar - Bør turister få beskjed om at det ikke er "lov" i Norden ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En kjent rapper sitt crew i Sverige ble angrepet av 2 afghanske ungdommer, muligens asylsøkere, etter å ha tatt imot slag uten å levere slag tilbake, for deretter å trekke seg tilbake og gitt angriperne godt med muligheter til å avslutte angrepet, velger de til slutt å nøytralisere angriperne med motvold, som VG og andre viser video av for å vise hvor voldelig og slem rapperen er, helt uten kontekst selvfølgelig.

Dette er selvsagt ikke lov i Norden, men for utlendinger fra f.eks USA er nok dette ikke helt opplagt, slår du noen for deretter å forfølge dem må du forstå at ting kan skje andre veien også av lite hyggelig art. Bør vi dele ut informasjonsbrosjyrer til turister slik at de vet at dersom afghanske migranter slår dem i sentrum, skal de ta imot slagene passivt og gi dem penger/annet de ber om, isteden for å slå tilbake , for ellers riiskerer du 6 års fengsel.

Er du for Nordens syn på selvforsvar, eller liker du Amerikanernes syn bedre ? Bør voldelige angripere beskyttes mot motangrep, evt hvordan skal dette forklares for turister ? Og vil turister fortsette å komme dersom forbrytere skal beskyttes for enhver pris, mens lovlydige folk som 

Bør kriminelle voldelige gjenger i sentrum, vernes for enhver pris mot motangrep fra borgere, eller finnes det viktigere ting her i livet synes du ?

Kjør debatt ! :) 

Anonymkode: 930dd...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du har selvsagt lov til å forsvare deg i Norge også. Du har derimot ikke lov til å yte mer motstand/vold enn absolutt nødvendig for å avverge situasjonen og beskytte deg selv/andre.

Anonymkode: 33684...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har selvsagt lov til å forsvare deg i Norge også

Anonymkode: 33684...c28

Nei nei nei....... Dette er ikke korrekt. 

La meg gi deg et bedre praktisk eksempel slik at du kanskje forstår "problemet" (evt ikke problemet, er vel delte meninger om dette) med norsk selvforsvars-lover.

Du er en kvinne på 1'50 høy og 50 kilo, du går hjem fra byen på nattestid og ser en mann løpe mot deg på mistenkelig sett, det er ingen i nærheten. Du har en selvforsvarsspray i veska. Mannen vil kunne slå deg bevisstløs med 1 raskt slag om han kommer frem til deg. Nå har du 2 valg, enten spray han med selvforsvarssprayen før han når frem til deg (ulovlig) eller vent til han slår deg ut med 1 slag og du er bevisstløs (eh.. lykke til med å bruke sprayen da). 

Hvilket selvforsvar er det du ser for deg at denne kvinnen skal bruke. I Norge er det juridisk sett ingen andre alternativer enn å la mannen komme frem til deg og slå deg ned, gjør du noe annet bryter du norsk lov. 

Mannen har ikke gjort kvinnen noe, enda, dermed er dine alternativer 0, du må bare ta det som det kommer. 

 

For amerikanerne vil dette høres merkelig ut, og da synes jeg det er rett og rimelig å opplyse om det på forhånd, slik at de vet hva de har å forholde seg til av lover her i Norden, og hvor gjerningsmenn skal beskyttes for enhver pris og all tvil skal komme dem til gode. Har gjerningsmannen en kniv i lomma, det vet vi ikke men vi skal anta at han ikke har det og la han stikke deg i brystet dersom han har det, for ellers bruker du unødvendig makt ettersom du ikke har sett noen kniv, etc

Amerikanerne har et helt annet syn på slikt, og kanksje de har feil, kanskje de har rett, men uansett må det opplyses om synes jeg

Anonymkode: 930dd...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så får du ta på deg oppdraget med å si ifra til dem, da. Aktivt oppsøke amerikanere på besøk i landet, flyers, etc. 

Anonymkode: 8490e...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym12358

Jeg antar at det er Asap rocky du snakker om? jeg må innrømme at jeg ikke hadde hørt om situasjonen tidligere, men syns dette virket merkelig. Leste dermed saken:

https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/e86r54/aap-rocky-maa-bli-i-sverige-i-minst-to-uker-han-er-lei-seg-for-dette

Ingen sier noe om at han ikke har lov til å forsvare seg selv. I den andre videoen i denne saken er det angivelig Rocky og 3 andre menn som står rundt en mann som ligger nede. Man kan se at de sparker og slår, og de skal vist nok ha brukt våpen også.

Ingen nekter for at Rocky har rett til å beskytte seg selv, men har han lov til å kontinuerlig angripe en mann sammen med 3 andre, når denne mannen er nøytralisert? Det er debatten.

Rocky er ikke funnet skyldig i noe som helst, han er bare varetektsfengslet for to uker foreløpig. 

Dette er ikke en kulturforskjell. Hadde Rocky gjort akkurat det samme i USA hadde han også kunnet blitt tiltalt. Siden det er nesten samme regler på dette i USA er det unødvendig å gi ut brosjyrer for å fortelle folk at samme lover regler gjelder i norden.

https://www.bostoncriminallawyer.com/excessive-use-of-force-in-self-defense-or-defense-of-another.html

 

Endret av Anonym12358
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet og stoler 100% på att hvis jeg blir rana av noen flerkulturelle her jeg bor, så får de maks en dask på lanken. De er jo for unge for fengsel stakkars. Og traumatiserte av krig stakkera. 

Jeg mener en god regel måtte være att man mister mulighet til statsborgerskap dersom man blir tatt i å gjøre noe kriminelt uansett om man bare er 16-17 år. Da ville det nok blitt mindre kriminalitet.

Anonymkode: 2afb8...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym12358

Jeg kan godt være enig i mye av det du skriver, det er tydelig at politiet må gjøre noe med gjengkriminalitet i enkelte Oslostrøk. (regner med du er fra Oslo, gitt at det er det eneste stedet jeg vet vi har utbredte gjengproblemer i Norge?) 

Men når det kommer til selvforsvar, så er det viktig å huske på at man bare har lov å forsvare liv og helse, og hindre skade. Man kan ikke ta loven i egne hender å "Straffe" kriminelle selv! 

Det er det at rapperen går til angrep på denne ungdommen etterpå som gjør at han er i varetekt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg synes det er en kraftig overreaksjon at han sitter to uker i varetekt for dette. Det er det flere som mener:

https://www.dagbladet.no/kultur/tordner-mot-fengsling-av-rapstjerne/71387166

Jeg synes de legger alt for mye ansvar på den som blir angrepet og helt uskyldig havner i en sånn situasjon. Det blir for lett å sitte trygt å se på en video. 

Man kan ikke forvente at vanlige folk skal være like behersket og rolige som trente politifolk. Jeg ville i alle fall vært livredd om jeg ble angrepet av en afghaner i Sverige. Jeg ville ikke følt meg trygg bare fordi jeg fikke ham i bakken.

Mulig grensene for selvforsvar i prinsippet er de samme i USA, men i praksis er det ikke det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Nå har Rocky sittet tre uker i fengsel uten rettssak. (Norge er også ganske ekstreme på bruk av varetekt, og har fått kritikk flere ganger) 

Jeg synes det er en veldig drøy reaksjon for å slenge en aggressiv og innpåklengende person i bakken. Skulle nesten tro saken var løst med litt tilsnakk fra politiet. Det er rimelig at USA tar kontakt. Norsk  UD tar også kontakt når nordmenn blir arrestert, og særlig når man kan lure på om rettssikkerheten er ivaretatt.

https://www.dagbladet.no/kjendis/tilbyr-seg-a-betale-asap-rockys-kausjon---henges-ut-pa-twitter/71417396

Det virker veldig rart at Trump personlig ringer Løfven og komisk at ha. skal " betale kausjon". Han lytter inne mye til rådgivere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly

Det ville være farlig om man ikke har lov å forsvare seg i Norge. Jeg trodde det var lov. Dersom noen angriper meg så bør jeg vel få forsvare meg. Første er å stikke fra situasjonen, og å melde ifra til politiet, men dersom man ikke klarer å stikke så bør man vel få lov til å forsvare seg om det er absolutt nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AlleGodeBrukernavnErTatt

mye interessante nye funn, nå som fakta kommer opp i lyset :)

Endret av AlleGodeBrukernavnErTatt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

sant det, noen svær interessante nye funn, som dere motstandere av selvforsvar mot voldelige angripere bør være klar over, kanskje det vil få dere til å endre mening, om selvforsvar, asyl systemet, eller andre ting, opp til dere jeg bare leverer fakta, så får dere tolke faktaene som dere vil:

Det var 2 afghanske mennene som hadde fått asyl etter å ha kommet som mindreårige enslige asylsøkere og bedt sverige om beskyttelse mot slemme folk i Afghanistan. Svenskene godtok dette og ga dem asyl og beskyttelse, penger, mat, klær og bosted

Afghaner nr 2, som stod bak afghaner 1 som ble slått av de slemme voldelige rapperne, sitter idag i varetekt, for å ha ranet butikker med kniv. Jeg gjentar, afganer 2, som var backup bak den aggressive afghaneren som ble utsatt for de slemme rapperne, og følgte etter rett bak den aggressive afghaner 1, ble 3 uker etter tatt i å ha ranet butikker med kniv. Mest sannsynlig var denne personen bevæpnet med kniv i denne situasjonen, men han lot vær å gå inn trolig fordi han innså at selv med kniv hadde han ikke sjangs før eventuelle andre afghaner-backup hadde kommet til stedet for å hjelpe de 2 afghanerne i slosskampen.

Altså, så dere forstår poenget, venter du til de to afghanerne, ene trolig med kniv, andre uten kniv, får backup til å komme, så blir det et blodbad. De slemme rapperne, ventet ikke på at afghanerne skulle hente gjengmedlemmene sine til å bistå dem, de ventet en stund men så gikk de til motangrep for å sikre seg selv, mot aggressive gjengmedlemmer som opptrådte aggressivt og fysisk angrep dem

Afghaner 1, som ble utsatt for slemme voldelige rappere, er tidligere straffet for mishandel tyveri og narko salg

 

Tenk at det at du finner deg selv i følgende situasjon  du går i gata uten å plage noen, noen aggressive afghanere kommer opp til deg, forsøker selge dop, du sier nei, de slår deg i hodet, kaster hodetelefoner mot deg, ber deg erstatte skadene på hodetelefonen. DU sier nei og trekker deg unna. De følger etter deg. Den ene har kniv i lomma, den andre ringer etter backup. Går du inn og ende situasjonen mens du enda kan, eller venter du til å bli et slakt offer ? Skal fokuset ditt være å bruke silkehansker, eller avslutte situasjonen fort så du ikke blir stukket i ryggen av assistenten ?

Er det virkelig ikke selvforsvar å avslutte situasjonen med ditt liv og helse i behold, er selvforsvar å vente på resten av gjengen slik at du trolig ikke kommer unna i live ? Er DET selvforsvaret vi har lov til i Norge og Sverige?

Dere som ikke forstår at dette er selvforsvar, og ytterst nødvendig, er ekstremt naive og rett og slett idioter. Håper folk våkner opp før det er for sent, dette er ikke folk som trenger asyl, dette er folk som folk trenger asyl fra.... Folk flyktet til sverige for å unnslippe slike folk, men Sverige henter dem bare hit sammen med offrene deres. Dette er ren idioti og galskap.

Og mot-søksmålet fra livvakten mot den aggressive kriminelle afghaneren som slo han så han blødde ble selvsagt avslåttmed en gang (hehe...)

Våkn opp ?

 

kilder https://www.expressen.se/noje/han-vittnar-mot-asap-rocky-kommer-direkt-fran-haktet/

Anonymkode: 930dd...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikke at det er noen overraskelse at svenske rettssystem er en vits, Assange sagaen fortsetter jo også . Kongo kvalitet over rettsystemet til svenskene. Men men. Får håpe ting endrer seg. Men tviler på det

Anonymkode: 930dd...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel bare nødrett man evt kan påberope seg i en rettsak senere.Tror det skal mye til i dagens system å få forståelse for noe voldelige affærer av noe slag. Men enkelte mennesker kan være provoserende. Skulle tro de trodde de var hele menneskeheten selv. Jeg tror det er konsekvensene av nymoralismen som herjer hele verden i dag. Klart det er mye alvorlige saker i verden å ta hensyn til men det må jo ikke gå på helsa løs mener nå jeg. Det er bare tragedie føler jeg.

Anonymkode: dd739...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg er spent på hva som kommer frem. Hvis det viser seg at ASAP har brukt en flaske er det langt ut over grensen for selvforsvar, men vi får se.

Ganske typisk at påtalemyndighetene lekker opplysninger før rettssaken for å påvirke opinionen. De sier at det skal ha blitt brukt en flaske. I neste setning at de har videoopptak som andre ikke har sett. De etterlater et inntrykk av at de sitter på gode bevis.

Når bevisene skal på bordet har de fint lite å legge frem. Sånn ser det ut så langt i alle fall, men det kan jo komme frem mer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt ærlig så vet vi ikke akkurat hva som skjedde. Det som forundrer meg er hvorfor en slik populær person som har livvakter i det hele tatt trengte å « forsvare» seg. Og kanskje man i USA kan kjøpe seg fri fra det meste men slik fungerer det heldigvis ikke i Norden. At straffen  er for streng er jeg kanskje enig i men jeg mener at han utøvet vold helt unødvendig. Han blei sannsynligvis provosert og mistet besinnelsen. Men han burde kanskje få komme tilbake til USA med en advarsel eller bot, eller utestengelse fra Sverige eller noe. 

Anonymkode: 57990...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AlleGodeBrukernavnErTatt skrev:

mye interessante nye funn, nå som fakta kommer opp i lyset :)

😋

Anonymkode: fe33b...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enkelte mennesker har så i overflod tror jeg bare. Eneste problem de har.

Anonymkode: dd739...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det ikke deilig att innvandrer-ungdom kan herje som de vil i Norden? Kanskje risikerer de ett ørlite dask på lanken, mens du som offer, blir fengslet om du tar igjen. Jeg tar bussen gjennom noen av de tetteste innvandrer konsentrasjonene i Norge, og jeg skal love jeg hører litt av hvert. Det er mye drittpakk. De flyr ute til alle døgnets tider, og lager kvalme, for de vet de i verste fall blir fulgt hjem til mor og far, som gir blanke, for æren ligger ikke hos guttene, den er det deres forknytte døtre som skal holde.

 

Verden vil bedras, og det er bra folk for se det i praksis. Disse Afganerne, er neppe under strafferetslig alder, men sånn er nå ståa, mvh en som bor i Oslo-Øst.

Anonymkode: 2afb8...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...