Gå til innhold

Er det innafor?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Ok, jeg har flere kjoler fra bubbleroom som jeg klart IKKE anser som jobbkjoler fordi de er for kroppsnære. Fine i selskap, men ikke på jobb.

Når det gjelder jobbkjoler, synes jeg det er vanskelig å vurdere i min alder. Er 53 år. Vil helst ikke se simpel ut og vil heller ikke være kjerring 😀 Jeg er glad i enkel og klassisk stil, dvs helst ikke bråkete kjoler med mye farger, blomster osv.  Og store flagrende kjoler passer ikke på meg. Da blir jeg bare seende enda tynnere ut enn jeg er. Det har motsatt virkning.

Kan du finne en kjole du anser som jobbkjole ?

 

Vi to har nok totalt ulik smak i kjoler, men denne er jo helt enkel og grei:

https://www.zalando.no/selected-femme-slfquincy-vienna-midi-dress-kjole-black-se521c0ou-q11.html

Selv bor jeg i disse for tiden, med korte ermer og i ulike mønstre:

https://www.epla.no/handlaget/produkter/941746/

Elsker denne kjolen! Har liggende stoff til i alle fall to til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, påskelilje skrev:

Hæ???

Hvilken periode snakker du om nå, når du sier "tidligere"?

1960-70 tallet?

Jeg har nå aldri sett poplinkåpe på noen under 60 år...

Jeg begynte å jobbe på midten av 1990-tallet, og har aldri følt noe press for verken kort hår eller poplinkåpe 😄 😄 😄 

Da jeg begynte på skolen i 1975 hadde min mor permanent og poplinskåpe, hun var da 37 år. :) Hun så likedan ut i mange, mange år, egentlig ganske vanskelig å aldersbestemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Bruker ikke kvinner gjerne ganske korte skjørt der hvor man *virkelig* kler seg formelt på jobb?

Når jeg ser for meg en kvinnelig advokat e.l har hun gjerne en slags pen jakke og skjørt til knærne eller rett over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Akkurat nå, Lillemus skrev:

Da jeg begynte på skolen i 1975 hadde min mor permanent og poplinskåpe, hun var da 37 år. :) Hun så likedan ut i mange, mange år, egentlig ganske vanskelig å aldersbestemme.

Haha - ja, det er sant - mange kvinner så like ut fra de var 30 til de var 60 😄 

Når jeg ser på bilder fra min mor var liten, så min mormor helt lik ut som slik hun var  da jeg var barn, altså fra ca 40 til 85 😮 

Men tilbake til poplinkåpe - min mor hadde vel også det på 70, kanskje 80-tallet - men poenget mitt var at det er da flere tiår siden at det var vanlig, og at det ikke er noe nytt at en kan kle seg mye mer individualistisk nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 minutter siden, Lillemus skrev:

Vi to har nok totalt ulik smak i kjoler, men denne er jo helt enkel og grei:

https://www.zalando.no/selected-femme-slfquincy-vienna-midi-dress-kjole-black-se521c0ou-q11.html

Selv bor jeg i disse for tiden, med korte ermer og i ulike mønstre:

https://www.epla.no/handlaget/produkter/941746/

Elsker denne kjolen! Har liggende stoff til i alle fall to til...

Ja, vi har nok det :)

I den første kjolen vil jeg bli seende ut som ei flaggstang. 

Den andre kjolen er søt, men litt for søt for ei dame på over 50. Skjørtet blir for voldsomt for meg. Ser for meg at 18-åringen min ville vært søt i en slik :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
2 minutter siden, Gargamel skrev:

Bruker ikke kvinner gjerne ganske korte skjørt der hvor man *virkelig* kler seg formelt på jobb?

Når jeg ser for meg en kvinnelig advokat e.l har hun gjerne en slags pen jakke og skjørt til knærne eller rett over.

Jo, er jo litt enig med deg. Hos oss er det veldig uformelt, men når det er viktige møter, har de som er med der, gjerne kort skjørt eller kjole, med dressjakke utapå, ja. Men da med strømpebukse, da er en litt mer kledt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida

Dette er også kjoler jeg har fra bubbleroom, men som jeg klart IKKE anser som jobbkjoler. I det hele tatt finner jeg mye jeg liker på den nettsiden. På Zalando finner jeg aldri noe.

https://www.bubbleroom.no/nn/klær/dame/ax-paris/midi-knelengde/high-neck-floral-dress-navy

https://www.bubbleroom.no/nn/klær/dame/goddiva/midi-knelengde/bardot-pleat-midi-dress-navy

https://www.bubbleroom.no/nn/klær/dame/goddiva/maxikjoler/bardot-pleat-maxi-dress-wine

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

-jeg synes ellers det har skjedd en oppmykning de senere år, mtp. hva modne kvinner kan tillate seg - heldigvis. Både langt hår, hullete bukser og lårkort er akseptert, sammen med en generell mer individualistisk look. Tidligere var det mer type kort hår og poplinskåpe fra trettiårsalderen som var normen. 

Jeg har jobbet i snart 40 år (halvparten i privat firma og halvparten i offentlig sektor) og aldri fått med meg noen krav til hårlengde eller yttertøy. Derimot har jeg registrert at "reglene" har blitt strengere når det gjelder kropp og klesdrakt på fritiden: Ikke gå i ermeløs overdel, shorts eller badetøy hvis du ikke er ung eller slank eller begge deler, liksom. Hadde sommerkropp-begrepet blitt lansert 30-40 år tidligere, hadde jeg vel aldri gått i noe annet enn langbukser i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Ja, vi har nok det :)

I den første kjolen vil jeg bli seende ut som ei flaggstang. 

Den andre kjolen er søt, men litt for søt for ei dame på over 50. Skjørtet blir for voldsomt for meg. Ser for meg at 18-åringen min ville vært søt i en slik :)

 

Jeg er jo nesten like gammel som deg og har sydd 3 slike kjoler til meg selv + 1 som ligner og har altså planer om flere - jeg elsker det mønsteret og får stadig komplimenter på hvor fine kjolene er og hvor god jeg kler dem og den fasongen. :) Men jeg har en kroppsfasong som kler denne typen kjole, jeg hadde ikke sett ut i måneskinn i de kjolene du la ut selv om jeg synes de var nydelige! For det var de altså, de passer bare ikke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
22 minutter siden, laban skrev:

Jeg har jobbet i snart 40 år (halvparten i privat firma og halvparten i offentlig sektor) og aldri fått med meg noen krav til hårlengde eller yttertøy. Derimot har jeg registrert at "reglene" har blitt strengere når det gjelder kropp og klesdrakt på fritiden: Ikke gå i ermeløs overdel, shorts eller badetøy hvis du ikke er ung eller slank eller begge deler, liksom. Hadde sommerkropp-begrepet blitt lansert 30-40 år tidligere, hadde jeg vel aldri gått i noe annet enn langbukser i det hele tatt.

Synes du dette gjelder i Oslo altså ? 

Jeg synes det er mer tillatt med alt mulig her. 

Det som slår meg når jeg kommer til barndomsbygda mi, er at mindre er tillatt. 

Folk går med ganske lik frisyre fra i hvert fall 30 og oppover. Det kan selvfølgelig komme av få frisører i bygda og at alle lært seg å klippe samme frisyre. Det er i hvert fall lite variasjon å se. 

Det samme når det gjelder klær. I Oslo er det litt mer tillatt å pynte seg. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
9 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg er jo nesten like gammel som deg og har sydd 3 slike kjoler til meg selv + 1 som ligner og har altså planer om flere - jeg elsker det mønsteret og får stadig komplimenter på hvor fine kjolene er og hvor god jeg kler dem og den fasongen. :) Men jeg har en kroppsfasong som kler denne typen kjole, jeg hadde ikke sett ut i måneskinn i de kjolene du la ut selv om jeg synes de var nydelige! For det var de altså, de passer bare ikke meg.

Kjolene du la ut var fine. Den siste var kjempesøt, selv om ikke jeg ville trivdes så godt i en slik. 

I den første hadde jeg ikke sett ut i måneskinn som du sier 😀, men det er fordi jeg er for formløs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Synes du dette gjelder i Oslo altså ? 

Jeg synes det er mer tillatt med alt mulig her. 

 

6 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

I Oslo er det litt mer tillatt å pynte seg. 

Det kan sikkert stemme, jeg merker lite eller ingenting til "regler" for klær, og jeg har ikke familie på steder med bygdedyr. 

Derimot jeg tar det til meg når jeg leser at folk ikke liker å se for store lår i shorts eller uinnpakkede, stygge overarmer. Men nå synker temperaturen, så det skal nok gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 minutter siden, laban skrev:

 

Det kan sikkert stemme, jeg merker lite eller ingenting til "regler" for klær, og jeg har ikke familie på steder med bygdedyr. 

Derimot jeg tar det til meg når jeg leser at folk ikke liker å se for store lår i shorts eller uinnpakkede, stygge overarmer. Men nå synker temperaturen, så det skal nok gå bra.

Huffda, jeg forstår ikke hvor du har det i fra. Synes jeg ser alle mulige varianter og tviler på at noen tar anstøt. Men ja, ser frem til litt kjøligere temperatur nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Huffda, jeg forstår ikke hvor du har det i fra.

For meg startet det med denne tråden her (ikke det tullete startinnlegget som sikkert ble skrevet for å provosere, men kommentarene fra Pricilla og de andre alminnelige, fornuftige DOL-brukerne som skrev at de aldri gikk i shorts av samme årsak): https://forum.doktoronline.no/topic/58492-feite-damer-i-shorts/#comments

Men jeg er figurløs og en god del eldre enn deg, så det blir noe helt annet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Armene går ned til albuen. Vid kjole med knyting i midjen. Ensfarget mørk blå og formell. Flate sko. Ingen utringing.

Ingenting utfordrende med den, annet enn at jeg er i tvil om lengden blir feil.

Innafor. Tror ikke du er en som ville vurdert et vulgært antrekk på jobb, så det at du selv tenker at det er innafor er overbevisende :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
22 minutter siden, laban skrev:

For meg startet det med denne tråden her (ikke det tullete startinnlegget som sikkert ble skrevet for å provosere, men kommentarene fra Pricilla og de andre alminnelige, fornuftige DOL-brukerne som skrev at de aldri gikk i shorts av samme årsak): https://forum.doktoronline.no/topic/58492-feite-damer-i-shorts/#comments

Men jeg er figurløs og en god del eldre enn deg, så det blir noe helt annet.

 

 

Temmelig høy temperatur i den tråden, og folk som slang kraftig med leppa 😮 

Hadde nok ikke blitt akseptert i dag, det der, nei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kjoler fra bl a Tiger, Filippa K og Joseph Ribkoff på jobb. Typisk er kjolene til like over eller under knærne, og ikke trange. Skal jeg i øter har jeg jakke over.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
55 minutter siden, Kayia skrev:

Innafor. Tror ikke du er en som ville vurdert et vulgært antrekk på jobb, så det at du selv tenker at det er innafor er overbevisende :) 

Oj, du verden for et kompliment Kayia. Tusen takk 😘😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
53 minutter siden, påskelilje skrev:

Temmelig høy temperatur i den tråden, og folk som slang kraftig med leppa 😮 

Hadde nok ikke blitt akseptert i dag, det der, nei....

Ja, der var det mye stygt. Det var et annet nivå på trådene den gangen ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...