Gå til innhold

Løpesko ! Hjelp 🙏🏻


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vil kjøpe meg et par løpesko og trenger derfor litt tips. 

Vil ikke ha løpesko for innebruk, men ute for å løpe i asfalt. Hvilken merke vil dere anbefale ? 

Har dessverre dårlig erfaring med andre sko jeg har kjøpt tidligere ( husker ikke merk). Den ene fikk jeg gnagsår av, den andre var ikke støtdempende og den siste tålte tydeligvis ikke regn vær. Klarte ikke å stoppe i tide, sklei, datt og slo meg. Så hva vil dere anbefale ? 

 

Anonymkode: 78114...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil kjøpe meg et par løpesko og trenger derfor litt tips. 

Vil ikke ha løpesko for innebruk, men ute for å løpe i asfalt. Hvilken merke vil dere anbefale ? 

Har dessverre dårlig erfaring med andre sko jeg har kjøpt tidligere ( husker ikke merk). Den ene fikk jeg gnagsår av, den andre var ikke støtdempende og den siste tålte tydeligvis ikke regn vær. Klarte ikke å stoppe i tide, sklei, datt og slo meg. Så hva vil dere anbefale ? 

 

Anonymkode: 78114...3c6

Skoene kan ikke gardere deg mot å skli på glatte fjell feks. Heller ikke mot gnagsår. Det er mulig å tape litt forebyggende de første turene. Goretex tåler mer vann, men jeg synes samtidig de gir mer gnagsår. 

Hvilken sko du bør kjøpe, kommer an på foten din, så jeg hadde fått hjelp i butikken. Ellers står det gode forklaringer på skoenes væremåte når du leser om dem på ulike nettsider, som feks xxlsport.no.

Jeg er glad i merker som Asics og Mizuno. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil kjøpe meg et par løpesko og trenger derfor litt tips. 

Vil ikke ha løpesko for innebruk, men ute for å løpe i asfalt. Hvilken merke vil dere anbefale ? 

Har dessverre dårlig erfaring med andre sko jeg har kjøpt tidligere ( husker ikke merk). Den ene fikk jeg gnagsår av, den andre var ikke støtdempende og den siste tålte tydeligvis ikke regn vær. Klarte ikke å stoppe i tide, sklei, datt og slo meg. Så hva vil dere anbefale ? 

 

Anonymkode: 78114...3c6

Jeg elsker Asics, men det er jo fordi de passer min fot (bred forfot, høy hælkappe osv.). Om du har muligheten er det kanskje greit å stikke innom en Løplabbet-butikk og få hjelp der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hva slags sko man skal ha kan komme an på hvilken pronasjon man har på foten.

Det er som sagt et hav og sko og velge.

Ulik pronasjon gir ulike skobehov.

De færeste kjenner til pronasjon.
 

Nøytral

Overpronasjon

Underpronjasjon

 

Mer kan leses om det her: https://www.oslosportslager.no/magasinet/hva-er-pronasjon-618.aspx

 

Er personelig glad veldig glad i Asics.

eks Asics Nimbus en grei model for de som er nøytral

en mengdesko som brukes på asfalt grus.

en av asics toppmodeller.

 

Endret av Sunset90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På 3.8.2019 den 3.27, AnonymBruker skrev:

Jeg vil kjøpe meg et par løpesko og trenger derfor litt tips. 

Vil ikke ha løpesko for innebruk, men ute for å løpe i asfalt. Hvilken merke vil dere anbefale ? 

Har dessverre dårlig erfaring med andre sko jeg har kjøpt tidligere ( husker ikke merk). Den ene fikk jeg gnagsår av, den andre var ikke støtdempende og den siste tålte tydeligvis ikke regn vær. Klarte ikke å stoppe i tide, sklei, datt og slo meg. Så hva vil dere anbefale ? 

 

Anonymkode: 78114...3c6

Jeg tror det er lurt å ta noe med en del demping hvis du er nybegynner. Jeg tror mange merker har bra sko: Asics, Nike, Hoka etc. etc.

Det er viktig at den passer godt på foten. Bruk tynne sokker som er beregnet for løping når du prøver. Det skal være plass til tærne, men ellers ikke noe rom rundt foten. Jeg bruker noen ganger litt mindre skostørrelse i løpesko enn vanlige sko Om sommeren på asfalt ser jeg ikke noe poeng i å ha vanntette sko. En lett, luftig sko holder ikke på mye vann uansett, og man blir ikke kald.

Hvis du kjøper sko til vinterbruk bør det kanskje være plass til en skisokk i tynn ull. Om vinteren er det kjekt at skoen er litt vanntett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.8.2019 den 3.27, AnonymBruker skrev:

Jeg vil kjøpe meg et par løpesko og trenger derfor litt tips. 

Vil ikke ha løpesko for innebruk, men ute for å løpe i asfalt. Hvilken merke vil dere anbefale ? 

Har dessverre dårlig erfaring med andre sko jeg har kjøpt tidligere ( husker ikke merk). Den ene fikk jeg gnagsår av, den andre var ikke støtdempende og den siste tålte tydeligvis ikke regn vær. Klarte ikke å stoppe i tide, sklei, datt og slo meg. Så hva vil dere anbefale ? 

 

Anonymkode: 78114...3c6

Som andre sier; må man prøve ulike merker, det finnes ikke en sko som passer alle. Man må også ha et visst bilde av hva man tenker å bruke skoen til. Selv løper jeg (vel, går mye..) ikke på asfalt, men mest i skog, og kjøper terrengsko, som har bedre gripesåle (mindre glatte). Asics, Salomon og Saucony passer mine føtter. Spør om kyndig hjelp i en sportsbutikk. I vanlige sportsbutikker varierer det veldig hvor flinke de er til å hjelpe deg å velge, på Löplabbet er alle veldig flinke.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg har vært fornøyd med Saucony/ og Nike. 

Jeg har kun et par joggesko. Og vurderer å kjøpe et par å variere i for helsen sin del. Kjenner at jeg sliter med smerter i beina så mulig det hjelper å variere. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...