Gå til innhold

Proteintilskudd


Erlos

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trener stort sett hverdag nå. Jeg fokuserer på styrketrening og har et ønske om å bygge muskler. Jeg har trent i 3 år nå og før det var jeg i nesten null aktivitet. Jeg merket veldig forskjell på kropp og helse i begynnelsen. Nå det siste året føler jeg ikke jeg klarer å bygge mer muskler. Jeg lurer på om det da kan være nyttig med proteinpulver. Det er så mange forskjellige meninger om dette rundt om kring. Jeg er helt enig at man ikke trenger det for å leve et sunt å bra liv, men når jeg føler jeg ikke klarer å bygge muskler, vet jeg ikke. Jeg har prøvd å spise mer proteinrik mat, men det er vanskelig siden jeg ikke er så glad i kjøtt. Jeg tenker ikke å bruke det på den måten mange bruker det nå ved å må ha en proteinshake før og etter trening osv. Jeg tenker mer for å legge til litt ekstra protein i måltid jeg allerede spiser som å legge litt ekstra til i smoothie, brød, hummus osv. Lurer altså på om det kan være positivt med bruk av proteinpulver om jeg trener hver dag, spiser et sunt kosthold ellers og føler jeg ikke helt for det jeg vil ut av treningen? Vil forresten si at dette har ingenting med vekt, slanking osv. Å gjøre. Jeg vil kun bli sterkere og har ikke noe som helst behov for å slanke meg. Jeg er forresten også 18 om det er nødvendig å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Jeg tror du kan få nytte av det når du er så ung og trener så mye styrke.

Det er ikke vits i å ha i seg enorme mengder, for det vil ikke kroppen ta opp. Tvert om kan det være skadelig. I følge Olympiatoppen er det trygt å få i seg inntil 2g per kilo kroppsvekt pr dag, mens mye over 3g kan være farlig for nyrene. 

De foreslår 1.2-1.8g per kg kroppsvekt per døgn for styrkeidrett, og 2g for unge utøvere i vekst. Til sammenligning 1g for en vanlig mosjonist, men du trener mer enn det. 

Selv 1g er ganske mye (tilsvarer 8 store egg om dagen for meg på 80 kg) , og hvis man ikke vil spise mye spesiell mat er det nok praktisk for mange å spe på med litt proteintilskudd. Sånn som jeg leser det kam du helt trygt ta inn f.eks 1.6g totalt. Du må i tillegg ha kalorioverskudd for å bygge muskler. 

Jeg anbefaler deg å google "olympiatoppen" og "protein". Da finner du masse bra info som gjelder utøvere på ulike nivå. Mye ligger som pdf, derfor klarer jeg ikke å linke direkte.

For å ha sagt det: Jeg tar ikke noe proteinpulver selv, men jeg prøver heller ikke å få større muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2019 den 9.12, Gargamel skrev:

Jeg tror du kan få nytte av det når du er så ung og trener så mye styrke.

Det er ikke vits i å ha i seg enorme mengder, for det vil ikke kroppen ta opp. Tvert om kan det være skadelig. I følge Olympiatoppen er det trygt å få i seg inntil 2g per kilo kroppsvekt pr dag, mens mye over 3g kan være farlig for nyrene. 

De foreslår 1.2-1.8g per kg kroppsvekt per døgn for styrkeidrett, og 2g for unge utøvere i vekst. Til sammenligning 1g for en vanlig mosjonist, men du trener mer enn det. 

Selv 1g er ganske mye (tilsvarer 8 store egg om dagen for meg på 80 kg) , og hvis man ikke vil spise mye spesiell mat er det nok praktisk for mange å spe på med litt proteintilskudd. Sånn som jeg leser det kam du helt trygt ta inn f.eks 1.6g totalt. Du må i tillegg ha kalorioverskudd for å bygge muskler. 

Jeg anbefaler deg å google "olympiatoppen" og "protein". Da finner du masse bra info som gjelder utøvere på ulike nivå. Mye ligger som pdf, derfor klarer jeg ikke å linke direkte.

For å ha sagt det: Jeg tar ikke noe proteinpulver selv, men jeg prøver heller ikke å få større muskler.

Hei, tusen takk for hjelp. Når du skriver 1.6 g totalt, mener du da per kg kroppsvekt eller totalt i et døgn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Erlos skrev:

Hei, tusen takk for hjelp. Når du skriver 1.6 g totalt, mener du da per kg kroppsvekt eller totalt i et døgn?

Pr kg kroppsvekt pr døgn. 😊 Hvis du veier 60 kg kan du fint spise 100 g proteiner om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lillemus skrev:

Pr kg kroppsvekt pr døgn. 😊 Hvis du veier 60 kg kan du fint spise 100 g proteiner om dagen. 

Tusentakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...