Gå til innhold

Er muntlig beskjed om nedjustering av timer / arbeidsdager greit nok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det gis ca 10 måneder på forhånd? Og gjentatte muntlige beskjeder om det? 

Anonymkode: 7c891...5aa

Slike ting skal man ha skriftlig. Det er svært useriøst av arbeidsgiver om du ikke får dette skriftlig i god tid før endringen trer i kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillemus skrev:

Slike ting skal man ha skriftlig. Det er svært useriøst av arbeidsgiver om du ikke får dette skriftlig i god tid før endringen trer i kraft.

Jeg fikk beskjed på jobben en uke før nedkutt at en dag ble kuttet i uken. Jeg sa at jeg ble paff over det for jeg klarer ikke å få økomien til å strekke til om jeg mister den dagen. Fikk som svar at jeg har jo fått muntlige beskjeder om det gjentatte ganger i 10 måneder. Og to smser som var sendt ut om at det ble nedkutting i timer for noen ansatte. 

 

Anonymkode: 7c891...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det gis ca 10 måneder på forhånd? Og gjentatte muntlige beskjeder om det? 

Anonymkode: 7c891...5aa

Som sagt av mange, mange ganger: Nei. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Xtra skrev:

Som sagt mange ganger - reduksjon av arbeidstid i forhold til ansettelsesavtale regnes for å være en endringsoppsigelse, og det er strenge regler for hvordan dette kan gis:

 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/endringsoppsigelse/

 

 

Ok. En kollega påsto at det er kun strenge regler dersom jeg mistet alle timene mine. Sjefen sa at jeg har fått muntlige gjentatte beskjeder om dette, men at han forstår situasjonen og vil lære meg opp til noe nytt. Og så se situasjonen deretter om det blir flere timer eller ikke. 

Jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle håndtere det. Men jeg får mulig flere timer under opplæring av nye arbeidsoppgaver snart. Det ble kun to jobbdager denne uken. Men neste uke blir det mulig mer om han gir meg opplæring i noe nytt. 

Anonymkode: 7c891...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beskjed på jobben en uke før nedkutt at en dag ble kuttet i uken. Jeg sa at jeg ble paff over det for jeg klarer ikke å få økomien til å strekke til om jeg mister den dagen. Fikk som svar at jeg har jo fått muntlige beskjeder om det gjentatte ganger i 10 måneder. Og to smser som var sendt ut om at det ble nedkutting i timer for noen ansatte. 

 

Anonymkode: 7c891...5aa

Du har tatt opp dette før og da fikk du mange gode svar. 

Hvorfor spør du igjen ?

Du sa du hadde kontrakt og det er den som gjelder. Der skal det stå hva slags stillingsprosent du har.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kayia skrev:

Som sagt av mange, mange ganger: Nei. 

Hvordan håndtere dette da? Vente til neste uke å se om han gir opplæringstimene i noe nytt på annen avdeling? 

Anonymkode: 7c891...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok. En kollega påsto at det er kun strenge regler dersom jeg mistet alle timene mine. Sjefen sa at jeg har fått muntlige gjentatte beskjeder om dette, men at han forstår situasjonen og vil lære meg opp til noe nytt. Og så se situasjonen deretter om det blir flere timer eller ikke. 

Jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle håndtere det. Men jeg får mulig flere timer under opplæring av nye arbeidsoppgaver snart. Det ble kun to jobbdager denne uken. Men neste uke blir det mulig mer om han gir meg opplæring i noe nytt. 

Anonymkode: 7c891...5aa

Hvorfor har du ikke tatt kontakt med fagforening?

Anonymkode: e1591...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Du har tatt opp dette før og da fikk du mange gode svar. 

Hvorfor spør du igjen ?

Du sa du hadde kontrakt og det er den som gjelder. Der skal det stå hva slags stillingsprosent du har.

 

Det skjedde nå nylig . Altså kutting av arbeidsdag... 

Anonymkode: 7c891...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du ikke tatt kontakt med fagforening?

Anonymkode: e1591...3e7

Jeg er veldig ny medlem. Det er en viss karantenetid. Har kun vært medlem i 4 måneder og siden det allerede var en oppstått sak før jeg meldte meg inn så kunne de ikke gjøre så mye annet enn å gi råd. Men jeg skal ta kontakt. 

Anonymkode: 7c891...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det skjedde nå nylig . Altså kutting av arbeidsdag... 

Anonymkode: 7c891...5aa

Hva står det i kontrakten din ? Kan du finne den frem ?

Det er ingen vits at vi sitter her og gir deg råd når vi ikke vet hva som står i kontrakten fra da du ble ansatt. 

Først men du finne frem kontrakten din. Fortell oss hva som står der. Deretter kan vi gi deg råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skjedde nå nylig . Altså kutting av arbeidsdag... 

Anonymkode: 7c891...5aa

Som også sagt mange ganger før: Du bør kontakte fagforeningen. Det er vanskelig å håndtere en slik sak alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Hva står det i kontrakten din ? Kan du finne den frem ?

Det er ingen vits at vi sitter her og gir deg råd når vi ikke vet hva som står i kontrakten fra da du ble ansatt. 

Først men du finne frem kontrakten din. Fortell oss hva som står der. Deretter kan vi gi deg råd.

Det står stillingsprosent, og at det er oppsigelsesfrist på en måned fra begge parter. Står ingenting om oppsigelsen skal være skriftlig. 

Anonymkode: 7c891...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Xtra skrev:

Som også sagt mange ganger før: Du bør kontakte fagforeningen. Det er vanskelig å håndtere en slik sak alene.

Det er det. Jeg er fornøyd med at sjefen forstår den økonomiske vanskeligheten som jeg nå kommer i. Og at han vil se på å gi meg flere opplæringstimer neste uke.. Men jeg bør nok ha noen som kan gi meg råd i situasjonen. Jeg står her helt rådløs. Jeg kontakter organisasjonen og forklarer situasjonen. 

Anonymkode: 7c891...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står stillingsprosent, og at det er oppsigelsesfrist på en måned fra begge parter. Står ingenting om oppsigelsen skal være skriftlig. 

Anonymkode: 7c891...5aa

Det er det som står i kontrakten som gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan håndtere dette da? Vente til neste uke å se om han gir opplæringstimene i noe nytt på annen avdeling? 

Anonymkode: 7c891...5aa

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står stillingsprosent, og at det er oppsigelsesfrist på en måned fra begge parter. Står ingenting om oppsigelsen skal være skriftlig. 

Anonymkode: 7c891...5aa

Ta med kontrakten til fagforeningen. Ikke ring eller send mail, ta direkte ansikt-til-ansikt med kontrakten og annen dokumentasjon i veska. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det. Jeg er fornøyd med at sjefen forstår den økonomiske vanskeligheten som jeg nå kommer i. Og at han vil se på å gi meg flere opplæringstimer neste uke.. Men jeg bør nok ha noen som kan gi meg råd i situasjonen. Jeg står her helt rådløs. Jeg kontakter organisasjonen og forklarer situasjonen. 

Anonymkode: 7c891...5aa

Opplæring må du være positiv til ellers kan du fort bli overflødig. Slik er det over alt. 

Selv føler jeg at jeg har vært under opplæring konstant de siste 4 årene og jeg vet at slik vil det fortsette de neste årene også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det. Jeg er fornøyd med at sjefen forstår den økonomiske vanskeligheten som jeg nå kommer i. Og at han vil se på å gi meg flere opplæringstimer neste uke.. Men jeg bør nok ha noen som kan gi meg råd i situasjonen. Jeg står her helt rådløs.

Du har da fått masse råd om dette tidligere.

Anonymkode: e1591...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det er det som står i kontrakten som gjelder. 

Ok og han burde egentlig skrevet en endring i kontrakten før han kuttet timer... 

Anonymkode: 7c891...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...