Gå til innhold

Er muntlig beskjed om nedjustering av timer / arbeidsdager greit nok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Opplæring må du være positiv til ellers kan du fort bli overflødig. Slik er det over alt. 

Selv føler jeg at jeg har vært under opplæring konstant de siste 4 årene og jeg vet at slik vil det fortsette de neste årene også. 

Jeg synes det at han ville gi meg opplæring er noe som jeg ser på som meget positivt. Jeg vil få en del timer i den forbindelse lovet han. Så det er positivt. Men usikkerheten er det verste nå. Vet aldri hvor mye arbeid jeg får uke til uke fremover. 

Anonymkode: 7c891...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok og han burde egentlig skrevet en endring i kontrakten før han kuttet timer... 

Anonymkode: 7c891...5aa

Arbeidsgiver kan ikke "skrive en endring" i kontrakten uten å følge prosedyrene om endringsoppsigelse som jeg lenket til over her. Det forundrer meg litt at du spør om dette igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok og han burde egentlig skrevet en endring i kontrakten før han kuttet timer... 

Anonymkode: 7c891...5aa

Jeg fant noe om det her. Som du ser er det lurt av deg å være litt på hugget for å skaffe deg den opplæringen som trengs. Ikke len deg tilbake, men vis interesse. 

https://www.hegnar.no/Nyheter/Livsstil/2012/01/Kan-sjefen-kutte-i-din-stilling

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Xtra skrev:

Arbeidsgiver kan ikke "skrive en endring" i kontrakten uten å følge prosedyrene om endringsoppsigelse som jeg lenket til over her. Det forundrer meg litt at du spør om dette igjen.

Jeg har ingen anelse for jeg har og hadde full tro på at sjefen følger lovverket. Noen kollegaer mener at det han gjør er riktig med tanke på lovverket. Men jeg skal kontakte organisasjonen om dette og jeg er ihvertfall glad for at sjefen tilbyr meg opplæring. 

Anonymkode: 7c891...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg fant noe om det her. Som du ser er det lurt av deg å være litt på hugget for å skaffe deg den opplæringen som trengs. Ikke len deg tilbake, men vis interesse. 

https://www.hegnar.no/Nyheter/Livsstil/2012/01/Kan-sjefen-kutte-i-din-stilling

 

Ja jeg har interesse for å bli opplært. Takk for link. Jeg skal lese den. 

Anonymkode: 7c891...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pratet med organisasjonen. De sier at kontrakten er på en stillingsprosent på 70-85 prosent, mens de har regnet ut at jeg kun har fått 49 prosent jobbing. At jeg har godtatt dette tidligere gjør at de ikke vil forsøke å oppjustere meg i timer. Egentlig har jeg ikke godtatt det, men jeg har ikke forstått reglene om dette. 

Jeg fikk også beskjed om at det var snakk om å nedbemanne allerede før jeg meldte meg inn i organisasjonen, derfor kan ikke de hjelpe meg. Og de kan dermed heller ikke hjelpe meg om dette med at jeg ikke har fått endringsoppsigelse. Samtidig sier de at jeg kan kontakte de om jeg lurer på noe, og at reglene er slik at sjefen skal lære meg opp i andre arbeidsoppgaver slik som han nå har sagt at han skal forsøke på å gjøre. Jeg mener at det er en ny sak når endringsoppsigelse ikke forela, og det var kun et slags "rykte" om at han tenkte på å nedbemanne.. 

Anonymkode: 7c891...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte å legge til at de skrev at de kan gå inn i saken å se hvordan dette utvikler seg. 

Anonymkode: 7c891...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg fikk også beskjed om at det var snakk om å nedbemanne allerede før jeg meldte meg inn i organisasjonen, derfor kan ikke de hjelpe meg. Og de kan dermed heller ikke hjelpe meg om dette med at jeg ikke har fått endringsoppsigelse. S

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å legge til at de skrev at de kan gå inn i saken å se hvordan dette utvikler seg. 

Anonymkode: 7c891...5aa

Først sier du at de ikke kan hjelpe deg, så at de kan gå inn i saken, hva er rett?

 

Synes det er underlig om de ikke kan hjelpe deg med dette, det er tross alt en stund siden du meldte deg inn nå, og det er nye fakta i saken. Men dette med karenstiden har jeg ikke særlig greie på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Xtra skrev:

 

Først sier du at de ikke kan hjelpe deg, så at de kan gå inn i saken, hva er rett?

 

Synes det er underlig om de ikke kan hjelpe deg med dette, det er tross alt en stund siden du meldte deg inn nå, og det er nye fakta i saken. Men dette med karenstiden har jeg ikke særlig greie på.

Jeg skal skrive svaret fra dem inn her og så kan du lese hva de skrev. Jeg har svart tilbake med at jeg håper på at de kan følge med på saken. Og at dette er skikkelig belastende for meg. Jeg skal finne mail og så kan du lese hva som skrives.

Anonymkode: 7c891...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Xtra skrev:

 

Først sier du at de ikke kan hjelpe deg, så at de kan gå inn i saken, hva er rett?

 

Synes det er underlig om de ikke kan hjelpe deg med dette, det er tross alt en stund siden du meldte deg inn nå, og det er nye fakta i saken. Men dette med karenstiden har jeg ikke særlig greie på.

Hei og takk for epost !

 

Jeg ser at du var i kontakt med ....."et navn"  i midten av mai ang den planlagte avviklingen av posten i deres butikk og at du fikk noen anbefalinger om hva du kunne gjøre videre. Som "et navn" skrev den gangen har HK dessverre måttet innføre karensregler for nyinnmeldte medlemmer, og dette er jo en sak som oppstod samtidig med at du meldte den inn i HK.

 Det er riktig som "navn" skrev den gangen og som du selv antok at dersom du ikke lengre får timer iht din avtalte stillingsbrøk, som for så vidt er noe vid 70-85%, så har du rett på ikke bare et varsel, men en såkalt endringsoppsigelse. At bedriften legger avvikler posten kan vi ikke gjøre noe med, men vi kan, uten at dette utløser rett til juridisk bistand, se på hvordan stillingen din har utviklet seg

Slik jeg leser din epost under her, så har du jobbet det antall timer du har hatt tidligere fram til nå som ny vaktplan ble presentert. Du opplyser at du har jobbet 15 timer den ene uken og 21, 5 timer den andre uke, dette tilsvarer bare 48,62 % stilling,

(15 + 21,5 + 15 + 21,5) /4 = 18,25 x 4,33 =  79 t gjennomsnittlig per uke, 79/162,5 x 100 = 48,62 %

 

Forutsatt at jeg har lest og forstått informasjonen i din epost har du altså ikke jobbet mer enn i underkant av 50% stilling over lang tid, og at du har akseptert dette tidligere gjør at vi vanskelig nå kan gå inn i etterkant av en nedbemanning og kreve deg opp i stilling.

 

Du har selvfølgelig som andre som skal jobbe ellers i butikken krav på opplæring , og det er bra at arbeidsgiver innser dette og har lovet deg opplæring. Du må være proaktiv og sette deg opp på alle ledige vakter, som også du sikkert vet, så er dessverre behovet for ekstra bemanning hyppig og økende i varehandelen.

 

Håper dette var forståelig, men ta gjerne kontakt om det er noe du lurer på.

 

Anonymkode: 7c891...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei og takk for epost !

 

Jeg ser at du var i kontakt med ....."et navn"  i midten av mai ang den planlagte avviklingen av posten i deres butikk og at du fikk noen anbefalinger om hva du kunne gjøre videre. Som "et navn" skrev den gangen har HK dessverre måttet innføre karensregler for nyinnmeldte medlemmer, og dette er jo en sak som oppstod samtidig med at du meldte den inn i HK.

 Det er riktig som "navn" skrev den gangen og som du selv antok at dersom du ikke lengre får timer iht din avtalte stillingsbrøk, som for så vidt er noe vid 70-85%, så har du rett på ikke bare et varsel, men en såkalt endringsoppsigelse. At bedriften legger avvikler posten kan vi ikke gjøre noe med, men vi kan, uten at dette utløser rett til juridisk bistand, se på hvordan stillingen din har utviklet seg

Slik jeg leser din epost under her, så har du jobbet det antall timer du har hatt tidligere fram til nå som ny vaktplan ble presentert. Du opplyser at du har jobbet 15 timer den ene uken og 21, 5 timer den andre uke, dette tilsvarer bare 48,62 % stilling,

(15 + 21,5 + 15 + 21,5) /4 = 18,25 x 4,33 =  79 t gjennomsnittlig per uke, 79/162,5 x 100 = 48,62 %

 

Forutsatt at jeg har lest og forstått informasjonen i din epost har du altså ikke jobbet mer enn i underkant av 50% stilling over lang tid, og at du har akseptert dette tidligere gjør at vi vanskelig nå kan gå inn i etterkant av en nedbemanning og kreve deg opp i stilling.

 

Du har selvfølgelig som andre som skal jobbe ellers i butikken krav på opplæring , og det er bra at arbeidsgiver innser dette og har lovet deg opplæring. Du må være proaktiv og sette deg opp på alle ledige vakter, som også du sikkert vet, så er dessverre behovet for ekstra bemanning hyppig og økende i varehandelen.

 

Håper dette var forståelig, men ta gjerne kontakt om det er noe du lurer på.

 

Anonymkode: 7c891...5aa

Fordi det har gått så lang tid, regnes det tydeligvis som at du har akseptert den kortere arbeidstiden. Hvor lang tid er det snakk om? Jeg kjenner dog ikke reglene/praksis vedr. passivitet her.

 

Du burde tydeligvis reagert før, men det hjelper deg jo ikke nå. Eller har du noe dokumentasjon på at du har reagert på det tidligere? Det kunne være relevant. J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Xtra skrev:

Fordi det har gått så lang tid, regnes det tydeligvis som at du har akseptert den kortere arbeidstiden. Hvor lang tid er det snakk om? Jeg kjenner dog ikke reglene/praksis vedr. passivitet her.

 

Du burde tydeligvis reagert før, men det hjelper deg jo ikke nå. Eller har du noe dokumentasjon på at du har reagert på det tidligere? Det kunne være relevant. J

Jeg har spurt sjef og kollegaer om dette med kontrakten er lovlig tidligere. Altså bare justere bort timer uten endrings oppsigelse. Jeg fikk beskjed av dem at det var fullt lovlig. Derfor forsto jeg ikke helt greien . Jeg våget ikke annet enn å ta det jeg fikk. Vet jeg helt sikkert var dum og blind på det. Jeg har ingen dokumentasjon på dette. Følte meg i perioder mobbet av en på arbeidsplassen og jeg slet virkelig så jeg ble mulig litt satt ut av det også. 

Uansett som du sier : det hjelper meg ikke nå. Jeg må sørge for at jeg får stønader om jeg ikke får nok penger på konto til å klare meg. Jeg vet at jeg ikke har rett på arbeidsledighetstrygd så lenge jeg fortsetter å ta de timer han tilbyr selv om det er få timer. Jeg kan dermed risikere å tape på å jobbe om jeg får for lite. Derfor bør jeg søke om sosial stønad om det blir for lite. 

Jeg skrev om det som svar til organisasjonen. Dette er en kraftig påkjenning. Og det var kun et rykte om nedbemanning på forhånd og dessuten så burde jeg nå fått en endringsoppsigelse siden jeg kan tape så mye timer. Jeg skrev at jeg håper på at de ihvertfall kan følge litt med på saken. Men det spørs.... 

Anonymkode: 7c891...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Xtra skrev:

Fordi det har gått så lang tid, regnes det tydeligvis som at du har akseptert den kortere arbeidstiden. Hvor lang tid er det snakk om? Jeg kjenner dog ikke reglene/praksis vedr. passivitet her.

 

Du burde tydeligvis reagert før, men det hjelper deg jo ikke nå. Eller har du noe dokumentasjon på at du har reagert på det tidligere? Det kunne være relevant. J

Jeg betaler mye for denne organisasjonen så det er litt bittert å være medlem når jeg ikke får den hjelp jeg behøver. Men jeg håper på at dette kan løse seg. 

Anonymkode: 7c891...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har spurt sjef og kollegaer om dette med kontrakten er lovlig tidligere. Altså bare justere bort timer uten endrings oppsigelse. Jeg fikk beskjed av dem at det var fullt lovlig. Derfor forsto jeg ikke helt greien . Jeg våget ikke annet enn å ta det jeg fikk. Vet jeg helt sikkert var dum og blind på det. Jeg har ingen dokumentasjon på dette. Følte meg i perioder mobbet av en på arbeidsplassen og jeg slet virkelig så jeg ble mulig litt satt ut av det også. 

Uansett som du sier : det hjelper meg ikke nå. Jeg må sørge for at jeg får stønader om jeg ikke får nok penger på konto til å klare meg. Jeg vet at jeg ikke har rett på arbeidsledighetstrygd så lenge jeg fortsetter å ta de timer han tilbyr selv om det er få timer. Jeg kan dermed risikere å tape på å jobbe om jeg får for lite. Derfor bør jeg søke om sosial stønad om det blir for lite. 

Jeg skrev om det som svar til organisasjonen. Dette er en kraftig påkjenning. Og det var kun et rykte om nedbemanning på forhånd og dessuten så burde jeg nå fått en endringsoppsigelse siden jeg kan tape så mye timer. Jeg skrev at jeg håper på at de ihvertfall kan følge litt med på saken. Men det spørs.... 

Anonymkode: 7c891...5aa

Jeg kan ikke nok om dette, men jeg synes du bør presse på overfor organisasjonen om å få hjelp, denne situasjonen er på mange måter ny nå. Du bør også si at du stolte på sjefen da han sa han kunne gi deg færre timer, og at dette var grunnen til at du ikke reagerte før. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg kan ikke nok om dette, men jeg synes du bør presse på overfor organisasjonen om å få hjelp, denne situasjonen er på mange måter ny nå. Du bør også si at du stolte på sjefen da han sa han kunne gi deg færre timer, og at dette var grunnen til at du ikke reagerte før. Lykke til.

Takk for gode råd. Jeg er enig med deg. Jeg må presse på organisasjonen. Jeg forsøkte å svare med at jeg stolte på sjef og kollegaer og at jeg ikke kjente lovverket om dette. Jeg stolte på at sjefen følger loven.  Men tydeligvis så kan man ikke det. 

Jeg er fryktelig sliten, bekymret og oppgitt av situasjonen. Jeg forstår ikke hvordan jeg skal klare meg. 

Samboer og jeg har delt økonomi så jeg må stå for min del av husleie og utgifter. Derfor må jeg nødt å gå på sosialkontoret om jeg ikke får nok arbeid. 

Tok meg også litt nær av at samboer sier at han tror at sjefen synes at de andre kollegaene er penere enn meg og derfor vil han kaste meg ut. Han har sett kollegaene og sier rett ut at de er yngre og penere. Altså jeg er ikke sjefen favoritt sa han.  Litt tungt å høre. Men jeg tror også at det er sannheten. Han vil skubbe meg ut. Men får håpe på at det skjer endringer og at organisasjonen griper litt inn. 

Sjefen vet at jeg sliter ekstremt tungt økomisk og jeg mener at han bør ta litt hensyn til de omstendighetene. Fins kollegaer som er ansatt etter meg som ikke har samme behovet som meg for pengene. Men de får beholde jobben. 

Anonymkode: 7c891...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Tok meg også litt nær av at samboer sier at han tror at sjefen synes at de andre kollegaene er penere enn meg og derfor vil han kaste meg ut. Han har sett kollegaene og sier rett ut at de er yngre og penere.

Anonymkode: 7c891...5aa

Denne samboeren din synes og mener mye rart. Jeg synes det er uhørt å si noe sånt. Tviler dessuten på at utseende har så stor betydning ved tildeling av jobb, med mindre du skal jobbe som glamourmodell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du på død og liv stå i den jobben? Hvorfor prøver du ikke å få deg en ny jobb?

Som arbeidstaker bør man sette seg inn i enkelte lover og regler, er man usikker så spør man noen som har peiling, man venter ikke uker, måneder eller år.

Anonymkode: ce25c...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

(...)

Tok meg også litt nær av at samboer sier at han tror at sjefen synes at de andre kollegaene er penere enn meg og derfor vil han kaste meg ut. Han har sett kollegaene og sier rett ut at de er yngre og penere. Altså jeg er ikke sjefen favoritt sa han.  Litt tungt å høre. Men jeg tror også at det er sannheten. Han vil skubbe meg ut. Men får håpe på at det skjer endringer og at organisasjonen griper litt inn.

(...)

Anonymkode: 7c891...5aa

Det var da virkelig stygt sagt av samboeren din. Du fortjener bedre enn det. ALLE fortjener bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du på død og liv stå i den jobben? Hvorfor prøver du ikke å få deg en ny jobb?

Ikke bare bare å få seg ny jobb.

Anonymkode: 28519...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bare bare å få seg ny jobb.

Anonymkode: 28519...d40

Det er sant, men skal man ha en ny jobb må man gjøre et forsøk.

Anonymkode: ce25c...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...