Gå til innhold

Er muntlig beskjed om nedjustering av timer / arbeidsdager greit nok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bør nok ta en samtale med han om dette. Jeg har begynt å forsøke å ikke være avhengig av han. Forsøker å løsrive meg for ja jeg synes at han har gode kvaliteter også, Men iblant kan han prate på en litt feil måte som ikke akkurat imponerer. 

Anonymkode: 7c891...5aa

Snakker han norsk? Kan det være språkproblemer?

Anonymkode: 28519...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakker han norsk? Kan det være språkproblemer?

Anonymkode: 28519...d40

Det er også litt språkproblemer. Han har aldri gått på norsk-kurs. Og ofte så er det tungt når vi skal prate sammen og han forstår ofte ikke hva jeg sier. 

Anonymkode: 7c891...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakker han norsk? Kan det være språkproblemer?

Anonymkode: 28519...d40

Det med språket er ganske tungt. Jeg forstår ikke så mye av hans språk og han ser ofte ut som et spørsmålstegn når jeg prater om viktige ting. Han begynner ofte å spørre om hva foreks enkle norske ord betyr: feks lat/ slapp/ våge, modig osv . 

Anonymkode: 7c891...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det er helt riktig at de ikke kan hjelpe hvis det har vært en pågående sak før hun meldte seg inn. 

Det er ikke så rart at det er slike regler. Ellers vil ikke folk melde seg inn før det har blitt en sak. 

Jeg har litt erfaring fra dette fra tidligere og det er utrolig mange som ringer og vil melde seg inn først når det har oppstått et

 

 

Jeg er klar over disse reglene, men lurte på om det var en liten mulighet for at dagens situasjon var en annen enn den i våres, da hun fryktet oppsigelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg er klar over disse reglene, men lurte på om det var en liten mulighet for at dagens situasjon var en annen enn den i våres, da hun fryktet oppsigelse.

Jeg tenkte at den er litt endret siden det i vår var et rykte og usikkert om det ble endring. Og siden jeg ikke fikk det jeg trodde jeg ville få : skriftlig endringsoppsigelse.  Eller varsel skriftlig en måned før endring ble foretatt.  Istedet kom endringen brått på. 

Anonymkode: 7c891...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
1 time siden, Lillemus skrev:

😮 Seriøst?! Hadde sabmboeren min sagt noe sånt så hadde jeg blitt så såret og lei meg at han jaggu skulle fått jobbe både hardt og lenge for å bli venner med meg igjen! Selvfølgelig er mange av mine kolleger yngre og penere enn meg, det er ikke det, men for ham skulle da ikke det spille noen rolle - jeg mener at ens partner er den fineste uansett.

Det er mange som ser bedre ut enn meg, så selve innholdet i kommentaren hadde jeg tålt helt fint om det f.eks kom dønn ærlig fra en 5 åring. 

Når partneren føler det er greit å si sånt er forholdet ganske dødt. Da er det ikke mye respekt igjen.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja på toppen av at jeg fikk vite om den vanskelige jobbsituasjonen min så forteller han at han har jo sett kollegaene mine. Og at de er unge. Har flottere bryster og kropp enn meg. Og at det er mulig derfor sjefen min velger å satse på dem fremfor meg. Jeg tok meg litt nær av den kommentaren selv om han mulig ikke sa det for å fornærme. Han lå jo til at de er 20 år yngre enn meg og at damer i den alderen har et bedre utseende. Men jeg er ikke enig med han. Mener at en godt voksen kvinne er vakker også. 

Anonymkode: 7c891...5aa

Jeg synes jeg hører dine egne komplekser i det han sier. Jeg lurer på om han sa det selv ut av det blå, eller jattet med på en teori du har lansert. Det blir litt annerledes i så fall.

Jeg synes uansett det med utseendet er en absurd teori. Jeg har mer tro på at det er lønn. Eller faktisk tror jeg de har et reelt behov for å nedbemanne. Han tilbyr det opplæring. Det er realt gjort og gull verd. Det er din beste løsning akkurat nå. 

Jeg var på en firmafest med følge nylig, og reflektete over at mange 40 og 50 år gamle kvinner, inkludert kona, virkelig er skjønne nå for tiden. Det er ikke fordi jeg er like gammel selv. 40-50 åringer var faktisk burugler i min barndom. Det ser man på gamle bilder.

 

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
53 minutter siden, Gargamel skrev:

Det er mange som ser bedre ut enn meg, så selve innholdet i kommentaren hadde jeg tålt helt fint om det f.eks kom dønn ærlig fra en 5 åring. 

Når partneren føler det er greit å si sånt er forholdet ganske dødt. Da er det ikke mye respekt igjen.

Jeg synes jeg hører dine egne komplekser i det han sier. Jeg lurer på om han sa det selv ut av det blå, eller jattet med på en teori du har lansert. Det blir litt annerledes i så fall.

Jeg synes uansett det med utseendet er en absurd teori. Jeg har mer tro på at det er lønn. Eller faktisk tror jeg de har et reelt behov for å nedbemanne. Han tilbyr det opplæring. Det er realt gjort og gull verd. Det er din beste løsning akkurat nå. 

Jeg var på en firmafest med følge nylig, og reflektete over at mange 40 og 50 år gamle kvinner, inkludert kona, virkelig er skjønne nå for tiden. Det er ikke fordi jeg er like gammel selv. 40-50 åringer var faktisk burugler i min barndom. Det ser man på gamle bilder.

 

Ja, det er rart hvordan det endrer seg det der. Når jeg synes at en 60-åring kan være kjekk, da skjønner man at man ikke er helt ung selv lenger 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Gargamel skrev:

Det er mange som ser bedre ut enn meg, så selve innholdet i kommentaren hadde jeg tålt helt fint om det f.eks kom dønn ærlig fra en 5 åring. 

Når partneren føler det er greit å si sånt er forholdet ganske dødt. Da er det ikke mye respekt igjen.

Jeg synes jeg hører dine egne komplekser i det han sier. Jeg lurer på om han sa det selv ut av det blå, eller jattet med på en teori du har lansert. Det blir litt annerledes i så fall.

Jeg synes uansett det med utseendet er en absurd teori. Jeg har mer tro på at det er lønn. Eller faktisk tror jeg de har et reelt behov for å nedbemanne. Han tilbyr det opplæring. Det er realt gjort og gull verd. Det er din beste løsning akkurat nå. 

Jeg var på en firmafest med følge nylig, og reflektete over at mange 40 og 50 år gamle kvinner, inkludert kona, virkelig er skjønne nå for tiden. Det er ikke fordi jeg er like gammel selv. 40-50 åringer var faktisk burugler i min barndom. Det ser man på gamle bilder.

 

Det er nok et reelt behov for å nedbemanne. Sjefen er pliktet til å gi opplæring på andre avdelinger i en slik situasjon om det lar seg gjøre. Og han lover å gjøre det. Det er veldig bra!. 

Men jeg liker ikke måten han nedjustert timene på uten et skriftlig varsel på forhånd. Men ser jo det fagforbundet sier at han har jo gjort det samme før uten skriftlig varsel. Men denne gangen sliter jeg for nå har jeg null kontroll på om jeg klarer husleien neste måned. Jeg vet kun hva jeg skal jobbe uke for uke. Og dermed er det umulig å si om jeg tjener 6000 , 8000 kr, 10000, eller 14000 kroner neste måned.. 

Jeg er mulig blitt gammel når jeg synes at både menn og kvinner i 40 til 50 årene er flotte.  Men jeg synes det. 

Jeg vet at jeg er en kollega som gjør at jeg kan for å gjøre en bra jobb. Og jeg vet at jeg har gode og bra kvaliteter.  Og årsaken til at det er valgt å kutte ned på mine timer først må nok være lønn, pluss det sjefen sier at jeg ikke er lært opp ennå så dermed går jeg i bakerste rekken. 

Anonymkode: 7c891...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Xtra skrev:

Jeg er klar over disse reglene, men lurte på om det var en liten mulighet for at dagens situasjon var en annen enn den i våres, da hun fryktet oppsigelse.

Problemet er at jeg vet kun hvor mye jeg skal jobbe uke for uke. Og dermed kan jeg risikere å sitte igjen med for lav lønn til å makte regningene mine. Og jeg håpet på at jeg hadde rett på mer krav om kontroll på dette også slik at jeg ikke får problemer med å klare utgiftene og regningene mine. Vet ikke hvordan de reglene er. 

Jeg har også alltid stolt 100 prosent på at sjefen gjorde alt som var rett ifølge loven. Men jeg håper på at han viser hensyn og forståelse for knipen min nå. Og følger dette opp.

Jeg måtte ta det opp med fagforbundet fordi jeg ble helt fortvilt og rådløs.  Men blir det problener med for liten inntekt så går jeg på sosialkontoret. 

Anonymkode: 7c891...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fionys skrev:

Har du sjekket opp reglene for å få dagpenger siden du jobber så lite?

Ja jeg har sjekket. Jeg må reduseres med 50 prosent for å få dagpenger. Men jeg har regnet ut at jeg vil tjene mer på å få dagpenger enn å jobbe der dersom jeg får så lite vakter som jeg nå begynner å få. 

Anonymkode: 7c891...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fionys skrev:

Har du sjekket opp reglene for å få dagpenger siden du jobber så lite?

Problemet er at vaktene settes opp kun en uke eller dager før jeg skal jobbe de. Så jeg har nå null kontroll på hvor mye vakter jeg får frem til neste lønn. Og det er utrolig usikkert. 

Anonymkode: 7c891...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at vaktene settes opp kun en uke eller dager før jeg skal jobbe de. Så jeg har nå null kontroll på hvor mye vakter jeg får frem til neste lønn. Og det er utrolig usikkert. 

Anonymkode: 7c891...5aa

Har dere ikke fast turnus? Timelister skal være satt opp minst 14 dager før https://arbeidsmiljoloven.com/article/§-10-3-arbeidsplan/

 

Er butikken du jobber i organisert? Da er det enda strengere enn å bare ha arbeidsmiljøloven der. Når det gjelder HK ville jeg vært har på det at det kun har vært rykter når du meldte deg inn, men selve saken har ikke oppstått før nå da du ikke har fått noen konkret skriftelig beskjed om nedbemanning av din stilling. Ville også hørt med HK om det er en hovedtillitsvalgt i kjeden. De fleste store kjeder i Norgesgruppen har hvertfall dette.

Anonymkode: ac1aa...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere ikke fast turnus? Timelister skal være satt opp minst 14 dager før https://arbeidsmiljoloven.com/article/§-10-3-arbeidsplan/

 

Er butikken du jobber i organisert? Da er det enda strengere enn å bare ha arbeidsmiljøloven der. Når det gjelder HK ville jeg vært har på det at det kun har vært rykter når du meldte deg inn, men selve saken har ikke oppstått før nå da du ikke har fått noen konkret skriftelig beskjed om nedbemanning av din stilling. Ville også hørt med HK om det er en hovedtillitsvalgt i kjeden. De fleste store kjeder i Norgesgruppen har hvertfall dette.

Anonymkode: ac1aa...2a6

Timelistene blir for tiden lagt opp forløpende slik at de kan velge å kutte timer fortløpende hos ansatte i denne prosessen. Det er forløbig bare meg som er blitt rammet av dette. De henger opp timelistene foreks torsdagen for uken etter mandag til søndag. Jeg vet kun at jeg skal jobbe to dager / tilsammen 10 timer neste uke, uken etter blir ikke hengt opp før torsdag neste uke. Dette gjør de for å justere på timene. Jeg kan risikere å få kun en dag uken etter, men han har lovet meg å forsøke å gi meg flere vakter enn det slik at jeg klarer meg. 

Jeg skrev ny melding til HK om at det kun var rykter, og at jeg stolte på sjefen og kollegaer om at jeg hadde ingenting å si på om at arbeidskontrakten min har feil stilingsprosent. Jeg skrev at jeg visste ikke timeantallet ut måneden, så jeg kan risikere at jeg får altfor lav lønning til å dekke husleie og andre utgifter, og jeg har kun kort frist på å betale dette, og da kan jeg få problemer om ikke andre rundt meg klarer å hjelpe meg. 

Jeg vet ikke om butikken er organisert. Vet kun at vi er ca 20 ansatte tilsammen, og at vi er kun to organiserte i hele bedriften. 

Jeg mener HK burde gått inn å sett på hvordan timelistene fungerer fordi det er jo litt krise nå når jeg heller ikke kan forberede meg på om jeg klarer husleie, og regninger osv. Venter på svar fra HK. Håper på at sjefen gjør som lovet slik at jeg ikke får problemer. Nedkuttingen har jo kun rammet meg forløbig. 

Anonymkode: 7c891...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere ikke fast turnus? Timelister skal være satt opp minst 14 dager før https://arbeidsmiljoloven.com/article/§-10-3-arbeidsplan/

 

Er butikken du jobber i organisert? Da er det enda strengere enn å bare ha arbeidsmiljøloven der. Når det gjelder HK ville jeg vært har på det at det kun har vært rykter når du meldte deg inn, men selve saken har ikke oppstått før nå da du ikke har fått noen konkret skriftelig beskjed om nedbemanning av din stilling. Ville også hørt med HK om det er en hovedtillitsvalgt i kjeden. De fleste store kjeder i Norgesgruppen har hvertfall dette.

Anonymkode: ac1aa...2a6

Så da brytes reglene anngående timelister også. Jeg føler at jeg jobber i et vikarbyrå for tiden. Vet kun vaktene 4 dager før ny uke, og sånn er det hele tiden nå, for de vil sette opp en uke om gangen nå for å trappe ned. 

Anonymkode: 7c891...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da brytes reglene anngående timelister også. Jeg føler at jeg jobber i et vikarbyrå for tiden. Vet kun vaktene 4 dager før ny uke, og sånn er det hele tiden nå, for de vil sette opp en uke om gangen nå for å trappe ned. 

Anonymkode: 7c891...5aa

Jeg tror det kommer til å ordne seg jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kayia skrev:

Jeg tror det kommer til å ordne seg jeg. 

Jeg håper det. Jeg bor heldigvis i Norge. 

Anonymkode: 7c891...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper det. Jeg bor heldigvis i Norge. 

Anonymkode: 7c891...5aa

Ja. Og verden er ofte snillere med pene folk, sånn som deg og samboeren din:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kayia skrev:

Ja. Og verden er ofte snillere med pene folk, sånn som deg og samboeren din:)

Pene folk ? Jeg er ikke noe pen. Men jeg står på og gjør mitt beste i jobb og ellers. :)

Anonymkode: 7c891...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...