Gå til innhold

Høy puls og lav respirasjon (pust) under joggingg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jogger en del og synes ikke progresjonen er som forventet. 

Under løping får jeg fort høy puls (150-160) og samtidig har jeg lav respirasjonsfrekvens. Jeg føler ikke behov for å puste mye raskere enn vanlig, på tross av høy puls. Farten er ca 8 minutt/km. 

Er dette normalt? 

(Jeg har prøvd ulike treningsformer, som rolig, intervall og fartslek for å bedre kondisjonen) 

/Roger 

Anonymkode: 7ec85...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jogger en del og synes ikke progresjonen er som forventet. 

Under løping får jeg fort høy puls (150-160) og samtidig har jeg lav respirasjonsfrekvens. Jeg føler ikke behov for å puste mye raskere enn vanlig, på tross av høy puls. Farten er ca 8 minutt/km. 

Er dette normalt? 

(Jeg har prøvd ulike treningsformer, som rolig, intervall og fartslek for å bedre kondisjonen) 

/Roger 

Anonymkode: 7ec85...0b2

Pulsen er normal. Det er rart hvis du ikke puster fortere når du jogger, men som ikke-lege tenker jeg puste-instinktet er sterkt, og at du ville merket det hvis du ikke fikk i deg nok luft. Du har vel store lunger i forhold til hjertet eller noe sånt. 

Tempoet er ikke veldig høyt, nei. Er du overvektig? Hvor gammel er du omtrent? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 

Jeg er 57 år, 181 cm og 87 kg. Vekta har variert noe mellom ca 82 og 88, uten at det har påvirket fart og puls. 

 

Endret av Roger61
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Roger61 skrev:

Takk for svar. 

Jeg er 57 år, 181 cm og 87 kg. Vekta har variert noe mellom ca 82 og 88, uten at det har påvirket fart og puls. 

 

Jeg følger med på "Running Index" på min Polar-klokke. Hvis du kan løpe 5km på 40 minutter har du en "Running Index" på mellom 30 og 35. I følge Polar er det akkurat midt på treet for en mann på din alder:

https://www.polar.com/en/smart_coaching/features/running_index/interpretation_of_running_index

Det er ikke sånn at kondisen din krever noen bestemt forklaring. Kondisen er først og fremt begrenset av hjertet, og ikke lungene. Det er nok av folk som ikke klare å løpe i det hele tatt. Du kan uansett gå til lege og sjekke at ting er OK.

Jeg vil bare råde deg til å fortsette å løpe så lenge ikke legen gir beskjed om noe annet. Få flest mulig kilometer i beina og ikke bry deg om at andre løper fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...