Gå til innhold

Trenger råd (jobbsituasjon)

Anbefalte innlegg

Jeg er i en vanskelig situasjon. 

Jeg jobber 100 %. Når jeg kommer hjem er jeg ofte «dausliten» og orker lite. Mesteparten av fritiden går til hvile så jeg klarer å komme meg gjennom uka. Hver eneste uke, året rundt. Jeg presser meg hardt og stålsetter meg og drar selv om kropen stritter i mot. Tenker da på at dagen er delt opp med 3 pauser. Noen ganger har jeg også migrene. På to år har jeg kun vært borte 3 ganger, hadde jeg lyttet til kroppen hadde jeg hatt fravær hver uke. Men jeg stålsetter meg. 

Nå er vi i en situasjon der vi kan bli pålagt å jobbe overtid i 3 mnd. Lover og regler følges, fagforbundet er også inne i bildet. Dvs, først jobber vi 7-15, så må vi bære vaktlf fra kl 15-07 dagen etter. Vi er også en på vakt og må rykke ut når tlf ringer. Dette kan skje både kveld og natt. Og selv om vi jobber natt må vi stille på jobb 07 og jobbe ordinær vakt. Og slik pågår det en uke i strekk. 

Hvordan skal jeg klare dette med de helsemessige utfordringer jeg har? Hva skal jeg gjøre? Kan fastlegen hjelpe i slike tilfeller? 

Anonymkode: a6389...219

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/450396-trenger-r%C3%A5d-jobbsituasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i en vanskelig situasjon. 

Jeg jobber 100 %. Når jeg kommer hjem er jeg ofte «dausliten» og orker lite. Mesteparten av fritiden går til hvile så jeg klarer å komme meg gjennom uka. Hver eneste uke, året rundt. Jeg presser meg hardt og stålsetter meg og drar selv om kropen stritter i mot. Tenker da på at dagen er delt opp med 3 pauser. Noen ganger har jeg også migrene. På to år har jeg kun vært borte 3 ganger, hadde jeg lyttet til kroppen hadde jeg hatt fravær hver uke. Men jeg stålsetter meg. 

Nå er vi i en situasjon der vi kan bli pålagt å jobbe overtid i 3 mnd. Lover og regler følges, fagforbundet er også inne i bildet. Dvs, først jobber vi 7-15, så må vi bære vaktlf fra kl 15-07 dagen etter. Vi er også en på vakt og må rykke ut når tlf ringer. Dette kan skje både kveld og natt. Og selv om vi jobber natt må vi stille på jobb 07 og jobbe ordinær vakt. Og slik pågår det en uke i strekk. 

Hvordan skal jeg klare dette med de helsemessige utfordringer jeg har? Hva skal jeg gjøre? Kan fastlegen hjelpe i slike tilfeller? 

Er ordningen i gang slik at du vet noe om hvor mye det er vanlig å bli tilkalt? 

10 minutter siden, frosken skrev:

Er ordningen i gang slik at du vet noe om hvor mye det er vanlig å bli tilkalt? 

Ja. Vi har hatt en midlertidig løsning i snart 2 mnd med frivillige. Nå prøver fagforb å få til en særavtale. Det følger noen goder med det også, bla fri to dager før start og 1 dag etter start, samt 3 timer betaling uanset om vi jobber eller ikke - pluss ekstra lønn, selvsagt. 

Så langt har det vært minst 2-4 utrykninger pr døgn. På kveld og tidllg natt (ferdi kl 1). Men da er vi også 2 på vakt, det får vi ikke lenger. Så da må vi regne en t ekstra pr utrykning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...