Gå til innhold

Hvem har skylden for mobbing, den som mobber eller den som blir mobbet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du hvem har skylden?

Anonymkode: 7e2b5...c40

Såklart: den som mobber gjør noe galt med å mobbe. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Thebutterfly skrev:

Såklart: den som mobber gjør noe galt med å mobbe. 

Det er sant. Dessverre er det også sånn at mobbeofre som regel blir valgt ut på grunn av en eller annen svakhet. Mobbing rammer ikke tilfeldig. Her har voksne et ansvar for å ivareta og veilede sårbare og utsatte barn. 

Anonymkode: a2abd...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Mobberne har skylden. Dessverre er mobbing ganske vanlig. Unger kan være grusomme. Manglende empati. Synes mobbere bør bli flyttet fra skolen ikke offeret.

 

Selv slipper mobberne unna med sin oppførsel, mens mobbeofrene mange ganger blir plaget psykisk for resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å få brutt den uheldige spiralen mener jeg. Alle har nok å tenke på i dag når det gjelder mobbing, både den som mobber, nærmiljø og den det går ut over. Å prøve å bytte miljø og omgangskrets tror jeg er hva man kan gjøre og oppsøke hjelp om det finnes. Skjer det i skolesammenheng eller kanskje idrettsammenheng mener jeg lærere og annet personell har et særlig ansvar.Oftest tror jeg man bør gå til Politiet som offer. Man bør prøve alt for så ødeleggende er mobbing.

Anonymkode: acf33...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker har ofte så forskjellige interesser og det må man innimellom bare godta tror jeg.

Anonymkode: acf33...906

Hva har det med mobbing å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har mobberen skylden.

 

Ofte er det slik at det er tydelig hvem som mobber, men ikke så klart hvem mobberen er. Ofte er flere sammen om å mobbe og noen mer aktive enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet den som mobber, men det er en god del man kan gjøre selv for å unngå det. 

Et eksempel: Hvis jeg vil ha venner, så er det jeg som må oppføre meg slik at noen vil være venn med meg. Jeg kan ikke sette meg og klage over at verden er dum som ikke vil være venn med meg hvis jeg oppfører meg dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

 

Et eksempel: Hvis jeg vil ha venner, så er det jeg som må oppføre meg slik at noen vil være venn med meg. Jeg kan ikke sette meg og klage over at verden er dum som ikke vil være venn med meg hvis jeg oppfører meg dårlig. 

Og dette er relatert til mobbing på hvilken måte?

Anonymkode: 7e2b5...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, issomethingwrong skrev:

På alle måter.

På mange måter er altså den som blir mobbet skyld i mobbingen.

Anonymkode: 7e2b5...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På mange måter er altså den som blir mobbet skyld i mobbingen.

Anonymkode: 7e2b5...c40

Skjønner at du har hengt deg opp i dette.

Det er en kompleks sak. Årsaken er som regel en kombinasjon. For egen del vet jeg i alle fall at jeg ville gjort ting annerledes i barndommen hvis jeg kunne valgt på nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Skjønner at du har hengt deg opp i dette.

Det er en kompleks sak. Årsaken er som regel en kombinasjon. For egen del vet jeg i alle fall at jeg ville gjort ting annerledes i barndommen hvis jeg kunne valgt på nytt. 

Som feks å ikke komme på skolen i rosa blondekjole når man er gutt? Eller ha med seg bamsen sin på skolen og insistere på at den skal sitte på pulten gjennom hele barneskolen? Eller være kjip å ikke vil dele ting/låne bort ting (neiiii, den er MIN!!!) 

Joda, slike ting kan nok føre til mobbing fordi en skiller seg ut og ikke oppfører seg som de andre barna og liksom ikke blender inn i miljøet. Så sånn sett kan nok ens egen adferd være avgjørende.

Anonymkode: bb2de...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, issomethingwrong skrev:

Det er en kompleks sak. Årsaken er som regel en kombinasjon. 

Nei, det er det slettes ikke. Skjerp deg! De aller fleste som blir mobbet blir mobbet for noe de ikke kan noe for. De som blir utsatt for mobbing, kan ofte være litt mer engstelige og usikre enn andre. De kan ha lavere status blant sine jevnaldrende, de kan bli oppfattet som lite attraktive og populære.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant. Dessverre er det også sånn at mobbeofre som regel blir valgt ut på grunn av en eller annen svakhet. Mobbing rammer ikke tilfeldig. Her har voksne et ansvar for å ivareta og veilede sårbare og utsatte barn. 

Anonymkode: a2abd...9d5

De som mobber finner gjerne NOE å ta de på samme hvordan man oppfører seg. Jeg ble mobbet fordi jeg likte å tegne og lese bøker. Når jeg ikke gadd å gi de en reaksjon gikk de på neste, han ble mobbet fordi han likte orientering istedenfor fotball. Dessverre var dette på den tiden hvor mobbing ble avfeid med de bare liker deg, det er ikke så slemt o.s.v. Nå er det nulltoleranse fra første start på de fleste skoler.

Anonymkode: 43692...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, slabbedask skrev:

Nei, det er det slettes ikke. Skjerp deg! De aller fleste som blir mobbet blir mobbet for noe de ikke kan noe for. De som blir utsatt for mobbing, kan ofte være litt mer engstelige og usikre enn andre. De kan ha lavere status blant sine jevnaldrende, de kan bli oppfattet som lite attraktive og populære.

 

Enig. Det blir som om en kvinne er skyld i at hun blir voldtatt fordi hun kler seg seksuelt utfordrende. Selv om hun gjør det finnes det ingen unnskyldning eller begrunnelse for voldtekt.

Anonymkode: bb2de...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Det blir som om en kvinne er skyld i at hun blir voldtatt fordi hun kler seg seksuelt utfordrende. Selv om hun gjør det finnes det ingen unnskyldning eller begrunnelse for voldtekt.

Anonymkode: bb2de...ec9

Skjønner poenget ditt, men i dette tilfellet er det ikke sammenlignbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til kan saken ha to sider. Foreks dersom A plaget B. Deretter så begynner B å ta tilbake med å mobbe A.  Men det er jo feil av B å ta tilbake på den måten. 

Men i mange tilfeller så oppstår mobbing på helt andre grunnlag hvor mobbeofferet ikke har gjort noe som helst galt. Og det er stygg grov mobbing. Offeret skal dermed ikke klandre seg selv. 

Uansett situasjon: mobbing er ikke greit.

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...