Gå til innhold

Hvem har skylden for mobbing, den som mobber eller den som blir mobbet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

58 minutter siden, slabbedask skrev:

Nei, det er det slettes ikke. Skjerp deg! De aller fleste som blir mobbet blir mobbet for noe de ikke kan noe for. De som blir utsatt for mobbing, kan ofte være litt mer engstelige og usikre enn andre. De kan ha lavere status blant sine jevnaldrende, de kan bli oppfattet som lite attraktive og populære.

 

Altså, hvis du blir mobbet fordi du sitter i rullestol eller av en annen etnisitet, så er jo saken grei. Det er 100% ikke din skyld. 

Men ofte er det mer komplekst enn som så.  Jeg mener selvfølgelig at mobbing er uakseptabelt, men man ser gjerne et mønster blant de som blir mobbet, med sosial utilpasning og litt rar oppførsel (som man kan gjøre noe med i mange tilfeller). Man kan faktisk bruke denne muligheten til å vokse som menneske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Altså, hvis du blir mobbet fordi du sitter i rullestol eller av en annen etnisitet, så er jo saken grei. Det er 100% ikke din skyld. 

Men ofte er det mer komplekst enn som så.  Jeg mener selvfølgelig at mobbing er uakseptabelt, men man ser gjerne et mønster blant de som blir mobbet, med sosial utilpasning og litt rar oppførsel (som man kan gjøre noe med i mange tilfeller). Man kan faktisk bruke denne muligheten til å vokse som menneske. 

Jeg mener at uansett om noen skiller seg ut til å være litt annerledes enn andre så fortjener de ikke å bli mobbet  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Altså, hvis du blir mobbet fordi du sitter i rullestol eller av en annen etnisitet, så er jo saken grei. Det er 100% ikke din skyld. 

Men ofte er det mer komplekst enn som så.  Jeg mener selvfølgelig at mobbing er uakseptabelt, men man ser gjerne et mønster blant de som blir mobbet, med sosial utilpasning og litt rar oppførsel (som man kan gjøre noe med i mange tilfeller). Man kan faktisk bruke denne muligheten til å vokse som menneske. 

Må alle passe inn i A4 boksen? For da blir man ikke mobbet? Det er mange som er utenfor den boksen, foreldre burde lære barna sine og akseptere alle. Ofte kommer det hjemmenfra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, stjernestøv skrev:

Må alle passe inn i A4 boksen? For da blir man ikke mobbet? Det er mange som er utenfor den boksen, foreldre burde lære barna sine og akseptere alle. Ofte kommer det hjemmenfra. 

Enig med deg. 

Foreks dersom jeg går med noen klær som ikke er inn i moten. Eller som er litt annerledes enn hva en vanlig nordmann har på seg, da er det ingen grunn til å mobbe selv om jeg avviker meg fra å passe inn. Dette var et eksempel.

Ofte kan mobbing komme pga misunnelse/ eller for å hevde seg selv. Mobberen har et stort problem inni seg selv. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, som selv er blitt mobbet, tenker at den som mobber helt klart  har skylden. Mobberen kan velge å mobbe eller ikke mobbe før vedkommende gjør det.  Den som blir mobbet har ikke noe valg - den må ta i mot uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Altså, hvis du blir mobbet fordi du sitter i rullestol eller av en annen etnisitet, så er jo saken grei. Det er 100% ikke din skyld. 

Men ofte er det mer komplekst enn som så.  Jeg mener selvfølgelig at mobbing er uakseptabelt, men man ser gjerne et mønster blant de som blir mobbet, med sosial utilpasning og litt rar oppførsel (som man kan gjøre noe med i mange tilfeller). 

Det er det mange som ikke har forutsetninger for. Det er helt uakseptabelt at en skal måtte tekke mobberne for å slippe å bli mobbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel

Jeg husker de verste mobberne som ganske smarte og morsomme. De kom med kommenterer som  traff og fikk folk til å le. De stakkars ofrene ble gjort til stående vitser, og alt de sa ble gjort narr av. De var gjerne for usikre eller umodne til å forsvare seg adekvat. Det hjelper ikke å si at de burde gjort sånn eller sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gargamel skrev:

Jeg husker de verste mobberne som ganske smarte og morsomme. De kom med kommenterer som  traff og fikk folk til å le. De stakkars ofrene ble gjort til stående vitser, og alt de sa ble gjort narr av. De var gjerne for usikre eller umodne til å forsvare seg adekvat. Det hjelper ikke å si at de burde gjort sånn eller sånn.

Ja, jeg er ikke stolt av at jeg var en av de som lo med som barn, jeg var for usikker til å stå opp mot de som mer aktivt mobbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
Akkurat nå, Xtra skrev:

Ja, jeg er ikke stolt av at jeg var en av de som lo med som barn, jeg var for usikker til å stå opp mot de som mer aktivt mobbet.

Samme her. Som barn har man nok med å bli godtatt selv. Hos oss fungerte det veldig bra at voksne grep inn og plasserte skylden der den hørte hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Må alle passe inn i A4 boksen? For da blir man ikke mobbet? Det er mange som er utenfor den boksen, foreldre burde lære barna sine og akseptere alle. Ofte kommer det hjemmenfra. 

Alle MÅ ikke passe inn, men jeg synes du bør ta inn over deg at dersom dette samfunnet skal fungere (og ha en verdiskapning) kan ikke alle være enten freaks eller åndelige medier eller så alternative at man aldri får en jobb. 

Husk på at noen må stå opp om morgenen og brette opp armene og holde maskineriet i gang. Og ja - uten at det har noe med mobbing å gjøre så synes jeg det bør være en del av oppdragelsen. 

I ditt idealsamfunn hadde neppe så mange hatt mat på bordet eller penger på konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
2 timer siden, Thebutterfly skrev:

Jeg mener at uansett om noen skiller seg ut til å være litt annerledes enn andre så fortjener de ikke å bli mobbet  

Selvfølgelig er det ingen som fortjener å bli mobbet, og jeg tror ikke at det var det ISW mente heller.

Jeg tror heller at han mente at det kan være forståelig at noen blir mobbet, f.eks. pga uhensiktsmessig atferd (som det går an å endre på), ikke at noen fortjener det. 

Endret av Surrehuggu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Altså, hvis du blir mobbet fordi du sitter i rullestol eller av en annen etnisitet, så er jo saken grei. Det er 100% ikke din skyld. 

Men ofte er det mer komplekst enn som så.  Jeg mener selvfølgelig at mobbing er uakseptabelt, men man ser gjerne et mønster blant de som blir mobbet, med sosial utilpasning og litt rar oppførsel (som man kan gjøre noe med i mange tilfeller). Man kan faktisk bruke denne muligheten til å vokse som menneske. 

Høres fint ut dette. Men mulighet til å vokse som menneske??. Det er ikke alltid slik. Har en datter som havnet som psykiatrisk pasient pga mobbing. Hun var litt overvektig og lærerne tok mer mobberne i forsvar fordi foreldre til mobbere har mange unnskyldninger for sine barns oppførsel. Da prøver man å finne en grunn til at noen blir mobbet og mobbeofferet må i tillegg stå igjen med skammen over selv å være grunn til mobbingen på en måte. Har også en sønn som har Asberger som fikk gjennomgå. Staten er jo så opptatt av å integrere alle inn i vanlig skole. Skolen skylder ofte på ressurser og at de ikke har kapasitet til å passe på hvordan disse blir behandlet. Så når lærere er i forsvar og foreldrene til mobbere er i forsvar har man lite å stille opp med. Jeg prøvde å gjøre ungene mine sterke i å ta imot i stedet. Samtidig føler man som foreldre at man blir dømt også, det må jo liksom være noe galt med foreldrene siden ungene har blitt som de har blitt? Så sitter jeg også igjen med skyldfølelse. Samtidig har jeg tre barn som var populære på skolen og hadde mange venner. Mobbing må taes mer på alvor!!!!! 

Anonymkode: 2b994...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Alle MÅ ikke passe inn, men jeg synes du bør ta inn over deg at dersom dette samfunnet skal fungere (og ha en verdiskapning) kan ikke alle være enten freaks eller åndelige medier eller så alternative at man aldri får en jobb. 

Husk på at noen må stå opp om morgenen og brette opp armene og holde maskineriet i gang. Og ja - uten at det har noe med mobbing å gjøre så synes jeg det bør være en del av oppdragelsen. 

I ditt idealsamfunn hadde neppe så mange hatt mat på bordet eller penger på konto.

Nå syns jeg du var frekk, dette handlet ikke om meg og mitt. Dessuten er jeg syk!

Her skrev jeg om barn som ble mobbet, det er mange de som er utenfor A4 og det bør være lov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Surrehuggu
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøvde å gjøre ungene mine sterke i å ta imot i stedet.

Jeg vet at jeg hadde lært ungene mine om å ta igjen om de hadde blitt mobbet. Men jeg er kanskje litt rar, der 😅

Jeg tenker i alle fall at det er dumt å bare ta imot, og at unger heller bør lære å forsvare seg selv, og helst sette seg i respekt. 

En mann jeg vet om ble mobbet av andre gutter som barn. Det gikk mye i slåsskamper, og han bare tok imot. Men en dag fikk han nok, og tok igjen så det sang. Da sluttet de å yppe med ham, og begynte å respektere ham mer. 

Det ligger jo i instinktene våre å forsvare oss mot trusler, uten at jeg vil si at det i alle tilfeller er riktig å ta igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Surrehuggu skrev:

Selvfølgelig er det ingen som fortjener å bli mobbet, og jeg tror ikke at det var det ISW mente heller.

Jeg tror heller at han mente at det kan være forståelig at noen blir mobbet, f.eks. pga uhensiktsmessig atferd (som det går an å endre på), ikke at noen fortjener det. 

Jeg synes ikke det er forståelig at noen blir mobbet. Og jeg synes ikke at noen bør måtte endre sin adferd for å unngå å bli mobbet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Surrehuggu skrev:

Jeg vet at jeg hadde lært ungene mine om å ta igjen om de hadde blitt mobbet. Men jeg er kanskje litt rar, der 😅

Jeg tenker i alle fall at det er dumt å bare ta imot, og at unger heller bør lære å forsvare seg selv, og helst sette seg i respekt. 

En mann jeg vet om ble mobbet av andre gutter som barn. Det gikk mye i slåsskamper, og han bare tok imot. Men en dag fikk han nok, og tok igjen så det sang. Da sluttet de å yppe med ham, og begynte å respektere ham mer. 

Det ligger jo i instinktene våre å forsvare oss mot trusler, uten at jeg vil si at det i alle tilfeller er riktig å ta igjen. 

Men det virket ikke på mine unger. De ble ødelagt i stedet. Hva tenker du da? 

Anonymkode: 2b994...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Surrehuggu skrev:

Jeg vet at jeg hadde lært ungene mine om å ta igjen om de hadde blitt mobbet. Men jeg er kanskje litt rar, der 😅

Jeg tenker i alle fall at det er dumt å bare ta imot, og at unger heller bør lære å forsvare seg selv, og helst sette seg i respekt. 

En mann jeg vet om ble mobbet av andre gutter som barn. Det gikk mye i slåsskamper, og han bare tok imot. Men en dag fikk han nok, og tok igjen så det sang. Da sluttet de å yppe med ham, og begynte å respektere ham mer. 

Det ligger jo i instinktene våre å forsvare oss mot trusler, uten at jeg vil si at det i alle tilfeller er riktig å ta igjen. 

På skolen lærer de jo at det ikke er lov å ta igjen,de skal kontakte en voksen. Men det løser ingenting, å sette seg i respekt løser mye. Men mange mobbeofre bare tar imot og ofte er det flere mot en, det er veldig feigt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, stjernestøv skrev:

Nå syns jeg du var frekk, dette handlet ikke om meg og mitt. Dessuten er jeg syk!

Her skrev jeg om barn som ble mobbet, det er mange de som er utenfor A4 og det bør være lov. 

Nei jeg snakker verken om deg eller mobbing, jeg snakker om hvilket samfunn du ønsker. 

Problemet med ditt samfunn er litt som politikken til MdG. Det høres veldig fint ut, men det henger overhode ikke på greip. Pr nå klarer vi oss ikke uten oljeinntektene, og vi greier oss heller ikke dersom alle skal gjøre som de selv vil og ikke følge normer. I samfunnet må alle bidra selv om det koster og krever litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Nei jeg snakker verken om deg eller mobbing, jeg snakker om hvilket samfunn du ønsker. 

Problemet med ditt samfunn er litt som politikken til MdG. Det høres veldig fint ut, men det henger overhode ikke på greip. Pr nå klarer vi oss ikke uten oljeinntektene, og vi greier oss heller ikke dersom alle skal gjøre som de selv vil og ikke følge normer. I samfunnet må alle bidra selv om det koster og krever litt. 

Denne tråden handler jo om mobbing, ikke om hvordan samfunnet skal fungere eller politikk. Jeg forstår ikke hvor du vil med dette? Jeg skrev om barn som ble mobbet,men nei samfunnet fungerer ikke slik jeg ønsker. Men det var ikke vits i å blande det inn her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

På skolen lærer de jo at det ikke er lov å ta igjen,de skal kontakte en voksen. Men det løser ingenting, å sette seg i respekt løser mye. Men mange mobbeofre bare tar imot og ofte er det flere mot en, det er veldig feigt. 

På barneskolen brakk jeg armen til en som nå soler seg i glansen av en ganske middelmådig sanger (uten at vi skal nevne navn som Google kan plukke opp). Han var et rasshøl på den tiden og drev mye med mobbing. En dag fikk jeg nok og han måtte gå med gips i mange uker. 

Det var ikke en moden reaksjon. Men det fungerte forsåvidt. 

Ikke prøv dette selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...