Gå til innhold

Hvem har skylden for mobbing, den som mobber eller den som blir mobbet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Nei jeg snakker verken om deg eller mobbing, jeg snakker om hvilket samfunn du ønsker. 

Problemet med ditt samfunn er litt som politikken til MdG. Det høres veldig fint ut, men det henger overhode ikke på greip. Pr nå klarer vi oss ikke uten oljeinntektene, og vi greier oss heller ikke dersom alle skal gjøre som de selv vil og ikke følge normer. I samfunnet må alle bidra selv om det koster og krever litt. 

Jeg forstår virkelig ikke dine synspunkt. Har du barn selv ? 

Anonymkode: 2b994...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Surrehuggu
3 minutter siden, Thebutterfly skrev:

Jeg synes ikke det er forståelig at noen blir mobbet. Og jeg synes ikke at noen bør måtte endre sin adferd for å unngå å bli mobbet. 

I utgangspunktet er jeg helt enig med deg, og i en idealverden hadde dette vært fantastisk. Men nå lever vi dessverre ikke i en idealverden, og da må man ta i betraktning hvordan realitetene er. Hvis rosafarget hår hadde blitt sett på som sært, spesielt, og rart, og man ble mobbet for å ha slik farge på håret, så er det nok lurt å slutte med å farge håret slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Denne tråden handler jo om mobbing, ikke om hvordan samfunnet skal fungere eller politikk. Jeg forstår ikke hvor du vil med dette? Jeg skrev om barn som ble mobbet,men nei samfunnet fungerer ikke slik jeg ønsker. Men det var ikke vits i å blande det inn her. 

Jeg snakker om hvordan samfunnet blir hvis det så fint skal være rom for alt og toleranse for alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

På barneskolen brakk jeg armen til en som nå soler seg i glansen av en ganske middelmådig sanger (uten at vi skal nevne navn som Google kan plukke opp). Han var et rasshøl på den tiden og drev mye med mobbing. En dag fikk jeg nok og han måtte gå med gips i mange uker. 

Det var ikke en moden reaksjon. Men det fungerte forsåvidt. 

Ikke prøv dette selv. 

Ja det fungerer å ta igjen og sette seg i respekt,vold mot vold er det eneste språket mobberne forstår. Det husker jeg fra min barndom og mine barns barndom. Jeg pleide å bake opp mobbere når jeg vokste opp og andrer ikke et sekund, jeg var en tøff jente. Ble svakere på ungdomsskolen, da var det ord og rykter. Ikke lett å ta opp kampen da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg snakker om hvordan samfunnet blir hvis det så fint skal være rom for alt og toleranse for alt. 

Det burde være rom for det meste når man vokser opp,men det burde ikke være rom for mobbere. En skole min sønn gikk på var det faktisk ikke mobbing, de tolererte det rett og slett ikke. Men den andre skolen han gikk på fikk de ikke bukt med det,de burde jo lære noe av skoler som får det til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Nei jeg snakker verken om deg eller mobbing, jeg snakker om hvilket samfunn du ønsker. 

Problemet med ditt samfunn er litt som politikken til MdG. Det høres veldig fint ut, men det henger overhode ikke på greip. Pr nå klarer vi oss ikke uten oljeinntektene, og vi greier oss heller ikke dersom alle skal gjøre som de selv vil og ikke følge normer. I samfunnet må alle bidra selv om det koster og krever litt. 

...

 

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, Surrehuggu skrev:

Selvfølgelig er det ingen som fortjener å bli mobbet, og jeg tror ikke at det var det ISW mente heller.

Jeg tror heller at han mente at det kan være forståelig at noen blir mobbet, f.eks. pga uhensiktsmessig atferd (som det går an å endre på), ikke at noen fortjener det. 

Hva slags adferd tenker du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Surrehuggu skrev:

I utgangspunktet er jeg helt enig med deg, og i en idealverden hadde dette vært fantastisk. Men nå lever vi dessverre ikke i en idealverden, og da må man ta i betraktning hvordan realitetene er. Hvis rosafarget hår hadde blitt sett på som sært, spesielt, og rart, og man ble mobbet for å ha slik farge på håret, så er det nok lurt å slutte med å farge håret slik. 

Det er jeg uenig i. Dersom noen vil ha rosa hår så rettferdiggjør det ikke mobbing for det uansett. Mobbing burde være straffbart. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thebutterfly skrev:

Det er jeg uenig i. Dersom noen vil ha rosa hår så rettferdiggjør det ikke mobbing for det uansett. 

Nå viser det seg at det er lite med barns utseende som fører til mobbing.

https://www.utdanningsnytt.no/grunnskole/dette-kjennetegner-et-mobbeoffer/199941

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, slabbedask skrev:

Nå viser det seg at det er lite med barns utseende som fører til mobbing.

https://www.utdanningsnytt.no/grunnskole/dette-kjennetegner-et-mobbeoffer/199941

Barn blir mobbet fordi de har cp f.eks,og ikke går likt som alle andre men er treg og liten av vekst. Når jeg vokste opp ble folk med rødt hår mobbet, og ei med leddgikt ble mobbet. Og ei som hadde epilepsi husker jeg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, slabbedask skrev:

Nå viser det seg at det er lite med barns utseende som fører til mobbing.

https://www.utdanningsnytt.no/grunnskole/dette-kjennetegner-et-mobbeoffer/199941

Jeg ble mobbet som barn. Og jeg vet hvorfor. Jeg var veldig sjenert og beskjeden av natur. Hadde problemer med å ta kontakt med andre. Det er årsaken til at jeg ble mobbet. Jeg forsøkte å endre adferden min men mobbingen fortsatte. Jeg mener uansett at folk er ulike av natur og at det må respekteres. Noe annet blir kunstig og feil. 

Jeg har alltid følt meg litt annerledes enn alle andre. Og jeg har det best når jeg er meg selv. Skal ikke forsøke å endre seg bare for å skli inn. Jeg ville ikke sklidd inn uansett. Jeg var vel alltid litt stemplet fordi jeg hadde et utseende som også lyste sjenanse og beskjedenhet så om jeg forsøkte å endre meg så sa de det til meg. De sa at du er født inn i en kropp som skal være beskjeden.  

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thebutterfly skrev:

Jeg ble mobbet som barn. Og jeg vet hvorfor. Jeg var veldig sjenert og beskjeden av natur. Hadde problemer med å ta kontakt med andre. Det er årsaken til at jeg ble mobbet. Jeg forsøkte å endre adferden min men mobbingen fortsatte. Jeg mener uansett at folk er ulike av natur og at det må respekteres. 

Det skal ikke mye annerledeshet til for å bli mobbet dessverre,og jeg tror de tar det med hjemmen ifra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det skal ikke mye annerledeshet til for å bli mobbet dessverre,og jeg tror de tar det med hjemmen ifra. 

Ja jeg lurer på hvor de tar det med seg fra. Mulig de er selv usikre blant andre mennesker og dermed bruker de mobbingen som et verktøy for å skyve seg selv opp. Men det er så forferdelig styggt at de burde vært satt i fengsel uavhengig om de er barn eller voksne. Altså for å få bukt med mobbing.

Er liv som går tapt pga mobbing. Folk som får psykiske problemer. Folk som gruer seg til hver skoledag foreks. Så straffen for mobbing burde vært streng i mål om å få mobbingen bort. Jeg husker godt hvor mye jeg gruet meg til hver skoledag. Det var et mareritt. Men jeg har tilgitt det nå. Men det er noe som jeg ikke ønsker noen skal måtte oppleve. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Thebutterfly skrev:

Ja jeg lurer på hvor de tar det med seg fra. Mulig de er selv usikre blant andre mennesker og dermed bruker de mobbingen som et verktøy for å skyve seg selv opp. Men det er så forferdelig styggt at de burde vært satt i fengsel uavhengig om de er barn eller voksne. Altså for å få bukt med mobbing. 

Ja det burde blitt politianmeld, og mobberne burde byttet skole. Utestenging er også en måte å gjøre det på, en veldig stygg måte. De bør jo heller lære hjemme at de som er annerledes sikkert trenger mer støtte også,men har sett det og at mobbing avler mibbing. Som far som sønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja det burde blitt politianmeld, og mobberne burde byttet skole. Utestenging er også en måte å gjøre det på, en veldig stygg måte. De bør jo heller lære hjemme at de som er annerledes sikkert trenger mer støtte også,men har sett det og at mobbing avler mibbing. Som far som sønn. 

Enig. Jeg fikk virkelig oppleve et sant "mareritt" på skolen i oppveksten. Så min utdannelse ble ødelagt. Jeg husker at jeg ventet på å bli voksen i håp om å slippe unna alt som het skole og mobbing. Jeg mener at det slås for lite hardt ned på mobbing. Mobbing burde være like ulovlig og straffbart som andre kriminelle forbrytelser. Hjelper ikke til at de er barn. Mye mobbing foregår også skjult. Jeg forsøkte å skjule at jeg ble mobbet fordi jeg ville ikke at mine foreldre skulle bli lei seg. 

Jeg er allikevel fornøyd med at jeg kom meg såpass bra ut av mobbingen. Det takket være at jeg hadde det fint hjemme.  Mobbingen skjedde kun på skolen. Men det satte spor i meg som aldri glemmes. Men det er lagt bak meg. 

 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Thebutterfly skrev:

Enig. Jeg fikk virkelig oppleve et sant "mareritt" på skolen i oppveksten. Så min utdannelse ble ødelagt. Jeg husker at jeg ventet på å bli voksen i håp om å slippe unna alt som het skole og mobbing. Jeg mener at det slås for lite hardt ned på mobbing. Mobbing burde være like ulovlig og straffbart som andre kriminelle forbrytelser. Hjelper ikke til at de er barn. Mye mobbing foregår også skjult. Jeg forsøkte å skjule at jeg ble mobbet fordi jeg ville ikke at mine foreldre skulle bli lei seg. 

Jeg er allikevel fornøyd med at jeg kom meg såpass bra ut av mobbingen. Men det satte spor i meg som aldri glemmes. Men det er lagt bak meg. 

 

Ja slike ting burde bli tatt på alvor og tatt tak i,men det gjør ikke det dessverre. Det setter spor ja,jeg får angst hvis jeg ser en gjeng ungdommer til og med i dag. Får assosiasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja slike ting burde bli tatt på alvor og tatt tak i,men det gjør ikke det dessverre. Det setter spor ja,jeg får angst hvis jeg ser en gjeng ungdommer til og med i dag. Får assosiasjoner. 

Ble du også mobbet? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thebutterfly skrev:

Ble du også mobbet? 

 

Ble mye mobbet på ungdomsskolen, på barneskolen var jeg nok tøffere. Vet ikke helt hva som skjedde,men skolen var aldri min ting. De lo jo av meg for det og på barneskolen,satt ofte i min egen verden. Men vil ikke si det var mobbing, på ungdomsskolen var det regelrett mobbing. Jeg og en venninne skulket mye for å slippe unna skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
1 time siden, slabbedask skrev:

Hva slags adferd tenker du på?

Vel... Er flere eksempler på det, men siden vi befinner oss på psykiatriforumet og det er meg du spør (😅), så kan jeg trekke frem ett.

Det er uhensiktsmessig atferd å utagere på forumet når man er i følelsesmessig opprør og kaos. Heller ikke er det lurt å svare folk frekt og ufint bare fordi man er i dårlig humør. Selv om det ikke kan regnes for mobbing, så har jeg fått (helt berettiget) motstand for slik oppførsel. Da har jeg minst to valg: Enten kan jeg endre atferd og bli akseptert og respektert, eller så kan jeg fortsette som før og betale prisen. 

Siden jeg vil bli akseptert og respektert, ønsker jeg å endre meg. Jeg må endre atferd hvis jeg skal bli akseptert og respektert her inne. Hvis jeg derimot ikke endrer atferd, så er det min feil at jeg ikke får noen "venner" her. See? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...