Gå til innhold

Hvem har skylden for mobbing, den som mobber eller den som blir mobbet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Surrehuggu
7 timer siden, Franzeska skrev:

Men hva om mobberen er et offer selv? Blir mishandlet hjemme og/eller utsatt for omsorgssvikt..? Da er det jo mobberen som blir ytterligere straffet..

Ofte er det nok sånn. Men jeg tror også at mobbeofre mange ganger kan kan være utsatt for ulike typer omsorgssvikt. Det synes jeg f.eks. kommer klart fram i historien om Ida. (se link fra Maiaia)

Hun (Ida) sier ikke noe om det selv i historien sin, men jeg synes det virker åpenbart likevel. For hva slags egen skyld har et barn som lukter vondt og går med skitne klær? Det er foreldrene som i naturlig omsorg skal sørge for at barnet dusjer og vasker seg, og at klærne er rene. Det er også foreldrenes oppgave å lære barnet at man ikke skal pille seg i nesen ute blant folk, og at man i alle fall ikke spiser sine egne buser! Lærerne kan muligens også lastes litt for at Ida ble et mobbeoffer. De skulle f.eks. ha forklart henne bedre hvordan man oppfører seg på skolen og mot sine medelever. De skulle i det hele tatt bidratt til å lære Ida sosial kompetanse i skolesammenheng.

Heldigvis er skolen blitt gode på sånne ting nå. Lærerne er opplært til å være årvåkne, og det er blitt en plikt å bry seg og ta tak i ting tidlig, helst med en gang (jmfr. nulltoleranse). Større fokus på å gi barna sosial kompetanse, og bedre samarbeid og god dialog mellom skole og hjem er også blitt viktig. Tidlig intervensjon ift "problembarn" er blitt mye bedre siden terskelen for henvisning til andre hjelpeinstanser (f.eks. PPT/BUPA) er blitt mye lavere. Lav terskel for barna til å kunne oppsøke skolens helsesøster er også bra, og mye, mye annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Jeg er lei meg  over den vendingen det fikk da de lærde og viktige innpå her tok til ordet. De man kanskje skulle tro var de man kunne forvente forståelse fra har heller dette analytiske og ufølsomme blikket. Jeg får mindre og mindre tillit til fagfolk. Det er mye kunnskap i hodet , metoder og analyser men lite ekte medfølelse og varme. I de fleste tilfeller er mobbeofferet uskyldig så det er så urettferdig å begynne å trekke frem at de som blir mobbet selv er skyld i det. Pynte på det og ha ryggen fri med å si at det bare gjelder noen og at mobbing selvfølgelig er galt. Men da er det jo allerede sagt !!!! Bare å gi mobbere og lærere en liten fluktvei for selv å ta ansvar er nok. Det er det dere gjør nå. Plutselig er spørsmålet i hvilket tilfelle ( eller grad?) mobberen selv er skyldig?. 

Anonymkode: 2b994...7ef

Jeg har ikke finlest hele tråden, men i det jeg har lest, så har jeg ikke sett at det har vært sagt at den som blir mobbet selv er skyld i det. Men jeg likte teksten til Ida Jackson, synes hun løfter frem kompleksiteten som ofte er tilstede i disse tilfellene. Dersom man vokser opp som en som ofte blir mobbet, så får man jo fryktelig dårlige forutsetninger for å utvikle seg godt i samspill med andre. Barn er jo i vekst og utvikling, og det er svært ødeleggende for utviklingen både å bli mobbet og få anledning til å være en som plager andre systematisk. Jeg liker at man fokuserer på at voksne må ta hovedansvaret for barns oppvekstsvilkår. 

Så en kommentar til de som selv sier at de tenker de delvis selv var skyld i at de ble mobbet. På den ene siden får jeg lyst til å protestere og si at det ikke er tilfellet. På den andre siden så lurer jeg på om det for noen kjennes bedre ut å ikke vil godta en rolle som offer for mobbing, og at dersom de etter hvert opplevde at mobbingen tok slutt, så kan det kjennes ok ut å attribuere både mobbingen og opphøret av den til egenskaper ved dem selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Franzeska skrev:

Da har jeg lyst å utvide debatten litt. Kanskje det verken er mobberen eller den som blir mobbet som har skylden? Men miljøet (holdninger, oppdragelse, foreldre osv osv) som har påvirket mobberen som er den/det skyldige...?

Feks har det siste tiden vært mye fokus på at dersom et barn på en skole mobber, så er det MOBBEREN som skal måtte skifte skole og vekk fra mobbeofferet. Før var det utelukkende alltid mobbeofferet som ble ytterlige straffet og måtte ‘rømme vekk.

Men hva om mobberen er et offer selv? Blir mishandlet hjemme og/eller utsatt for omsorgssvikt..? Da er det jo mobberen som blir ytterligere straffet..

Nå snakker jeg jo først og fremst om barn som blir mobbet. Men det skjer jo urovekkende nok like ofte blant voksne. Men jeg tenker at voksne som mobber, ofte har samme bakgrunn som barna som blir mobbet. Og de har sikkert vært mobbere hele livet.

Jeg er uansett veldig glad for at det er såpass mye fokus på mobbing i dag. Både på skoler og arbeidsplasser.

Mener at man ikke skal tenke over om det er mobbeofferet sin skyld for det er det ikke. Det er den som mobber som gjør noe galt. Å peke på hva mobbeofferet burde gjøre for å unngå å bli mobbet er som å tillate at en person har rett til å kaste stein på noen, for deretter å prøve å se etter feil hos offeret.  

Det bør istedet sees nærmere på om mobberen har problemer som bidrar til handlingen. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når politiet anbefaler jenter/damer å gå sammen og ikke alene hjem fra fest midt på natta, betyr det ikke at de mener det er greit å voldta jenter som går alene. Når jeg ber barna se seg godt rundt før de krysser gata, også i gangfelt, betyr det ikke at jeg synes det er greit at noen kjører ned dem om de ikke ser seg for. Når jeg går på jakt, har jeg oransje lue. Det betyr ikke at jeg synes det er greit at andre jegere skyter folk som har grønn lue.

Å veilede folk for å minimere risikoen for at de skal få negative opplevelser, synes jeg er en moralsk plikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig  tror jeg det også skjer mobbing på arbeidsplasser rundt om. Jeg hadde vært mange år i samme jobb og folk likte å jobbe med meg fordi jeg var dyktig og omgjengelig. Med årene kom det stadig nye dataprogram og forandringer. Jeg hører til en generasjon som lærte data først i voksen alder og det var ikke en del av utdannelsen min. De siste årene jeg jobbet ble jeg rett og slett utsatt for nedlatende kommentarer fordi jeg ikke tok dette met dataen like raskt som de unge. Noen unge ansatte rottet seg sammen mot meg og jeg begynte å mistrives på jobben. I begynnelsen prøvde jeg å le litt med og snakke åpent om det men det hjalp lite. For første gang i mitt liv begynte jeg å tvile på min egen kompetanse. Spesielt en fremadstormende ung person psyket meg ned med vonde kommentarer. Tempoet var intenst på jobb både fysisk og tankemessig og jeg kjente at jeg ikke hadde så stor kapasitet som tidligere. Dette i tillegg til utfordringer privat gjorde at jeg ble veldig deprimert. Dette jeg opplevde på jobb har jeg skammet meg slik over at jeg aldri har fortalt det til noen før. Jeg rødmer faktisk når jeg skriver det her. 

Anonymkode: 2b994...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2019 den 8.54, Xtra skrev:

Hva har det med mobbing å gjøre?

Vi synes ikke alle alt er like greit. nei.Den som blir mobbet har helt andre interesser enn den som mobber. Kanskje handler det om liv eller død. Viktig at Politiet blir alarmert om sånne forhold synes jeg uansett alder på mobberene slik at de foresatte må svare og betale  for barnas handlinger.

Anonymkode: acf33...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi synes ikke alle alt er like greit. nei.Den som blir mobbet har helt andre interesser enn den som mobber. Kanskje handler det om liv eller død. Viktig at Politiet blir alarmert om sånne forhold synes jeg uansett alder på mobberene slik at de foresatte må svare og betale  for barnas handlinger.

Anonymkode: acf33...906

Voldsalarm kan kanskje være aktuelt også for barn og ungdom tror jeg. Så ille tror jeg det kan være også i vår opplyste tid. Dessverre.

Anonymkode: acf33...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Voldsalarm kan kanskje være aktuelt også for barn og ungdom tror jeg. Så ille tror jeg det kan være også i vår opplyste tid. Dessverre.

Anonymkode: acf33...906

Voldsalarm kunne vært en idé. Og streng straff for dem som mobber slik at det ikke blir fristende å fortsette med mobbingen. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Thebutterfly skrev:

Mener at man ikke skal tenke over om det er mobbeofferet sin skyld for det er det ikke. Det er den som mobber som gjør noe galt. Å peke på hva mobbeofferet burde gjøre for å unngå å bli mobbet er som å tillate at en person har rett til å kaste stein på noen, for deretter å prøve å se etter feil hos offeret.  

Det bør istedet sees nærmere på om mobberen har problemer som bidrar til handlingen. 

Da misforstod du nok kommentaren min litt. Jeg mente aldri at jeg syntes mobbofferet har noe som hels skyld for å bli mobbet. Mente bare at i noen situasjoner så er kanskje mobberen også et offer pga ødelagt oppvekst/miljø. Så for å sette det på spissen, så e det kanskje rett og slett foreldrenes eller andre omsorgspersoners skyld at vedkommende mobber pga h*n har hatt en vanskelig oppvekst/omsorgssvikt/mishandling osv.

Anonymkode: b616f...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da misforstod du nok kommentaren min litt. Jeg mente aldri at jeg syntes mobbofferet har noe som hels skyld for å bli mobbet. Mente bare at i noen situasjoner så er kanskje mobberen også et offer pga ødelagt oppvekst/miljø. Så for å sette det på spissen, så e det kanskje rett og slett foreldrenes eller andre omsorgspersoners skyld at vedkommende mobber pga h*n har hatt en vanskelig oppvekst/omsorgssvikt/mishandling osv.

Anonymkode: b616f...830

Jeg tror heller ikke at det behøver å være omsorgssvikt/ mishandling som gjør at noen blir mobbere. Det kan like gjerne komme fra miljø. Det behøver ikke å ha med foreldrene å gjøre. 

Min erfaring er at mobberne er ofte selv redd for å ikke få innpass i miljøet. 

 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg husker ikke hva jeg slulle se etter her, men kom da tilfeldigvis over denne tråden som ble startet for nøyaktig fire år siden på forumet her. Jeg må si det var en del oppsiktsvekkende og interessant her. Siden temaet er veldig aktuelt ettersom tallene dessverre har steget når det gjelder mobbing nå, så kanskje flere vil lese denne igjen. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu skrev (På 9.9.2019 den 14.54):

Selvfølgelig er det ingen som fortjener å bli mobbet, og jeg tror ikke at det var det ISW mente heller.

Jeg tror heller at han mente at det kan være forståelig at noen blir mobbet, f.eks. pga uhensiktsmessig atferd (som det går an å endre på), ikke at noen fortjener det. 

Så hvis man fex er er stille og beskjeden eller tykk eller har tale feil etter er autist er det "forståelig" at man blir mobbet. Ærlig talt, du høres ut som en tidligere mobber som ikke vil ta innover deg ondskapen du har påført andre.

Anonymkode: d793d...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så hvis man fex er er stille og beskjeden eller tykk eller har tale feil etter er autist er det "forståelig" at man blir mobbet. Ærlig talt, du høres ut som en tidligere mobber som ikke vil ta innover deg ondskapen du har påført andre.

Anonymkode: d793d...8b5

Forventer du virkelig svar fra en eks-bruker som var her i 2019? 

Anonymkode: 03db0...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Så hvis man fex er er stille og beskjeden eller tykk eller har tale feil etter er autist er det "forståelig" at man blir mobbet. Ærlig talt, du høres ut som en tidligere mobber som ikke vil ta innover deg ondskapen du har påført andre.

Anonymkode: d793d...8b5

Jeg tror kanskje at tidligere mobbeofre kan tenke i de baner. Mest fordi de vil påta seg et ansvar for å få en grunn til hvorfor nettopp de ble mobbet. Også at de "har lært" noe ikke alle gjør, og dermed klarte å komme seg ut av mobbeoffer-tilværelsen. Det KAN være grunner uten at de har mobbet selv tenker jeg ..

Det er ingen grunn til å mobbe noen.  Aldri uansett.  Hvis et barn har en så problemfylt adferd som plager andre så de får mot ungen, så må voksne gripe inn og hjelpe barnet før det utvikler seg til mobbing. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...