Gå til innhold

Hvem har skylden for mobbing, den som mobber eller den som blir mobbet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

17 minutter siden, emilie321 skrev:

De fleste snakker om barn som mobber, men det er jaggu mange voksne som også mobber. Med feks utfrysing av enkelte. 

Det er nok korrekt. Men det som diskuteres her er rimelig likt enten det er barn eller voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
19 minutter siden, cathlin skrev:

Det kommer litt an på hvordan du definerer mobbing i denne sammenheng, og hvor man setter grensen for hva man normalt skal måte tåle og ikke. Folk har ulik toleransegrense og subjektive opplevelser. 

https://www.google.com/search?client=ms-android-motorola-rev2&sxsrf=ACYBGNTmZQRKmj66hiAMskgVMu7WhDYy-Q:1568055694092&q=mobbing+definisjon&sa=X&ved=2ahUKEwj-nInVtsTkAhVKl4sKHfw6A0sQ1QIwHXoECBgQHQ&biw=360&bih=592&dpr=3

Jeg greier ikke å få til å lage en mindre link enn denne, men her vises hva definisjonen av mobbing er. Det man "normalt skal måtte tåle" går derfor ikke innunder definisjonen (siden man normalt skal kunne tåle det), og er ikke mobbing. Og "subjektive opplevelser" som ikke går innunder definisjonen, er ikke mobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu

Jeg må seriøst lære meg å dele linker på en bedre måte. Her vises det jo hvilken type mobiltelefon jeg bruker. Hvis det er skadelig for meg (blir litt paranoid nå), så si i fra til meg. Da må jeg nemlig be admin om å slette dette. Jeg ble litt redd nå. 😬

Endret av Surrehuggu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Surrehuggu skrev:

Jeg må seriøst lære meg å dele linker på en bedre måte. Her vises det jo hvilken type mobiltelefon jeg bruker. Hvis det er skadelig for meg (blir litt paranoid nå), så si i fra til meg. Da må jeg nemlig be admin om å slette dette. Jeg ble litt redd nå. 😬

Marker det ordet der du vil sette inn lenken. Trykk så på symbolet lenke (nr 4 fra venstre) da får du opp en egen ramme der du limer inn linken. F. eks. denne linken til NRK.

Endret av kupton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Surrehuggu
17 minutter siden, kupton skrev:

Marker det ordet der du vil sette inn lenken. Trykk så på symbolet lenke (nr 4 fra venstre) da får du opp en egen ramme der du limer inn linken. F. eks. denne linken til NRK.

Tusen takk, kupton! Men tror du det er farlig at informasjon om telefonen min ble med i den linken? (Unnskyld for et sikkert teit spørsmål)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Surrehuggu skrev:

Mobbing er selvfølgelig IKKE greit under noen omstendighet! Håper folk forstår meg der. 

Enig med deg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som tror man kan komme seg ut av mobbing selv som barn, de har virkelig ikke vært i situasjonen selv.. Slike tråder som dette gjør meg glad for at jeg er uføretrygdet og ikke trenger å "møte" samfunnet. Jeg var et helt normalt sosialt barn med masse venner til jeg ble utsatt for langvarig mobbing av en person. Etter flere år med vold og mishandling blir man engstelig og "rar" i møte med andre, så nå har jeg sannsynligvis enda lettere for å bli mobbet i et evt nytt miljø. 

Anonymkode: 0d599...7bb

Enig. Det er nok ikke alle som har opplevd hva langvarig mobbing er  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at mange mobbere hadde sluttet å mobbe dersom de visste hvor skadet et menneske kan bli som følge av mobbing, kanskje resten av livet. Eller ville de ikke forstått det om de ble fortalt det? 

Selv er jeg hardt skadet som følge av utestenging i 9 jævlige år på skolen. Jeg prøver å reparer det. 

Anonymkode: 1676e...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så egentlig kan alle som mobbes skylde på seg selv.

Anonymkode: 8dc17...660

Hvordan klarer du å tolke teksten slik? 

"Men vi ofre har ikke ansvar for å være ofre på «riktig» måte. Det er en skadelig tankegang. Alle ofre er likestilte, uansett om de hadde på seg miniskjørt eller kjeledress, uansett om de var Oliver Twist-elskelige eller Hannah Horvath-ekle." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, adhoc skrev:

Hvordan klarer du å tolke teksten slik? 

"Men vi ofre har ikke ansvar for å være ofre på «riktig» måte. Det er en skadelig tankegang. Alle ofre er likestilte, uansett om de hadde på seg miniskjørt eller kjeledress, uansett om de var Oliver Twist-elskelige eller Hannah Horvath-ekle." 

 

Jeg skulle fortalt om en jentunge som ikke vasket seg ordentlig, som snakket rart, som skrøt av ting de andre ikke syntes var noe å skryte av, som gjorde de andre ukomfortable.

Jeg utelot å fortelle om hvor sjelden jeg skiftet klær. Jeg fortalte ikke om hvordan de hadde sett meg pelle meg i nesa og spise busene. Jeg fortalte ikke hvordan jeg lo av de andre når de ikke fikk til ting jeg syntes var lett. ... barnet du var var mye nærmere Hannah i Girls: Vanskelig å like...

Anonymkode: 8dc17...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg er lei meg  over den vendingen det fikk da de lærde og viktige innpå her tok til ordet. De man kanskje skulle tro var de man kunne forvente forståelse fra har heller dette analytiske og ufølsomme blikket. Jeg får mindre og mindre tillit til fagfolk. Det er mye kunnskap i hodet , metoder og analyser men lite ekte medfølelse og varme. I de fleste tilfeller er mobbeofferet uskyldig så det er så urettferdig å begynne å trekke frem at de som blir mobbet selv er skyld i det. Pynte på det og ha ryggen fri med å si at det bare gjelder noen og at mobbing selvfølgelig er galt. Men da er det jo allerede sagt !!!! Bare å gi mobbere og lærere en liten fluktvei for selv å ta ansvar er nok. Det er det dere gjør nå. Plutselig er spørsmålet i hvilket tilfelle ( eller grad?) mobberen selv er skyldig?. 

Anonymkode: 2b994...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De man kanskje skulle tro var de man kunne forvente forståelse fra har heller dette analytiske og ufølsomme blikket. 

Vi som har opplevd mobbing, er forskjellige, uavhengig av hvilken rolle vi i dag måtte inneha. Jeg synes det er synd at diskusjonen til dels har et veldig sort-hvitt preg. Jeg har opplevd mobbeofre som lukter vondt og spytter etter medelever. Jeg har opplevd mobbeofre som sitter helt stille og stirrer ned i pulten. Jeg har opplevd mobbere som blir banket helseløse hjemmefra. Jeg har opplevd tilsynelatende veltilpassede skoleflinkiser som  mobber.

Jeg vet i noen grad hvordan mobbing oppleves. Jeg vet at både mine greier og mobbers greier kan ha utløst og vedlikeholdt situasjonen. Og jo eldre mobberen blir, desto større objektivt ansvar. Uavhengig av velmenende forklaringer på atferden. 

Verden er ikke sort-hvit, den er grå. Men jeg tror verden ville vært litt bedre om voksne tok tak i de situasjonene de selv vet ikke er ok. 

Endret av adhoc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.9.2019 den 23.30, AnonymBruker skrev:

Hva mener du hvem har skylden?

Anonymkode: 7e2b5...c40

Da har jeg lyst å utvide debatten litt. Kanskje det verken er mobberen eller den som blir mobbet som har skylden? Men miljøet (holdninger, oppdragelse, foreldre osv osv) som har påvirket mobberen som er den/det skyldige...?

Feks har det siste tiden vært mye fokus på at dersom et barn på en skole mobber, så er det MOBBEREN som skal måtte skifte skole og vekk fra mobbeofferet. Før var det utelukkende alltid mobbeofferet som ble ytterlige straffet og måtte ‘rømme vekk.

Men hva om mobberen er et offer selv? Blir mishandlet hjemme og/eller utsatt for omsorgssvikt..? Da er det jo mobberen som blir ytterligere straffet..

Nå snakker jeg jo først og fremst om barn som blir mobbet. Men det skjer jo urovekkende nok like ofte blant voksne. Men jeg tenker at voksne som mobber, ofte har samme bakgrunn som barna som blir mobbet. Og de har sikkert vært mobbere hele livet.

Jeg er uansett veldig glad for at det er såpass mye fokus på mobbing i dag. Både på skoler og arbeidsplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som tror man kan komme seg ut av mobbing selv som barn, de har virkelig ikke vært i situasjonen selv.. Slike tråder som dette gjør meg glad for at jeg er uføretrygdet og ikke trenger å "møte" samfunnet. Jeg var et helt normalt sosialt barn med masse venner til jeg ble utsatt for langvarig mobbing av en person. Etter flere år med vold og mishandling blir man engstelig og "rar" i møte med andre, så nå har jeg sannsynligvis enda lettere for å bli mobbet i et evt nytt miljø. 

Anonymkode: 0d599...7bb

Det er sant. Jeg følte at jeg ble rar i møte med andre etter 4 år med ganske konstant mobbing på skolen. De årene føltes som langt mer enn 4 år. 

Anonymkode: bd9b3...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...