Gå til innhold

Hvem har skylden for mobbing, den som mobber eller den som blir mobbet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest elina777
5 minutter siden, Surrehuggu skrev:

Vel... Er flere eksempler på det, men siden vi befinner oss på psykiatriforumet og det er meg du spør (😅), så kan jeg trekke frem ett.

Det er uhensiktsmessig atferd å utagere på forumet når man er i følelsesmessig opprør og kaos. Heller ikke er det lurt å svare folk frekt og ufint bare fordi man er i dårlig humør. Selv om det ikke kan regnes for mobbing, så har jeg fått (helt berettiget) motstand for slik oppførsel. Da har jeg minst to valg: Enten kan jeg endre atferd og bli akseptert og respektert, eller så kan jeg fortsette som før og betale prisen. 

Siden jeg vil bli akseptert og respektert, ønsker jeg å endre meg. Jeg må endre atferd hvis jeg skal bli akseptert og respektert her inne. Hvis jeg derimot ikke endrer atferd, så er det min feil at jeg ikke får noen "venner" her. See? 

Minner meg om meg selv på psykiatrisk. De skrev i epikrisen at jeg hadde umodne og ustabile trekk. Det ville jeg ikke ha på meg, og jobbet hardt med meg selv neste innleggelse. Og trekkene ble aldri skrevet i epikrisene lenger 

 

Litt off topic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Surrehuggu
1 time siden, Thebutterfly skrev:

Dersom noen vil ha rosa hår så rettferdiggjør det ikke mobbing for det uansett. 

Selvfølgelig ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Mobbere kuer de som virker engstelige og som reagerer med å trekke seg ytterligere tilbake. Det er de som blir mobbet. Skummelt att enkelte ser på mobbing som noe man enkelt kan komme seg ut av. Barn og ungdom de kan ikke så lett endre sin adferd, dersom de er sky og innesluttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
22 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Mobbere kuer de som virker engstelige og som reagerer med å trekke seg ytterligere tilbake. Det er de som blir mobbet. Skummelt att enkelte ser på mobbing som noe man enkelt kan komme seg ut av. Barn og ungdom de kan ikke så lett endre sin adferd, dersom de er sky og innesluttet.

Det er jeg helt enig i. Man kan ikke enkelt komme seg ut av mobbing. Sånn er det såklart ikke. Jeg tror som deg at mobberne går etter personlighet og medfødt utseende, fremfor ytre ting som klær og rosa hårfarge. Men man trenger ikke å gjøre det enklere for mobberne/ legge sten til byrden med å samtidig skille seg vesentlig ut fra det som er normen i samfunnet/skolemiljøet ved eksempelvis rar oppførsel, eller merkelig klesstil. 

Og nå utelukker jeg såklart sykdom/syndrom som gjør et barn annerledes. Jeg snakker om personlige valg som vi alle har mulighet til å gjøre.

 

Endret av Surrehuggu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan bestemme hvordan en person skal kle seg osv. Mobbing er uansett en byrde. Og det er noe i veien med den som mobber uansett årsak.

Folk må få være seg selv istedet for å være nødt til å innrette seg etter "saueflokken". Men jeg tror ikke mobbing alltid kommer pga feil farge på buksa osv ..  Tror ofte det kan komme av ting som offeret ikke kan gjøre noe med. Og dessuten så kan man ikke unnskylde en mobber med at offeret burde innrettet seg litt mer etter normal moderne klestil foreks. Det blir som å unnskylde en drapsmann for noe lignende. Helt feil etter min mening. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
1 time siden, elina777 skrev:

Minner meg om meg selv på psykiatrisk. De skrev i epikrisen at jeg hadde umodne og ustabile trekk. Det ville jeg ikke ha på meg, og jobbet hardt med meg selv neste innleggelse. Og trekkene ble aldri skrevet i epikrisene lenger 

 

Litt off topic

I RL er jeg for "feig" til å utagere, det er liksom lettere skriftlig på nett. 😉

Men har slutta med å utagere her. (Synes det er bedre å skrive "har slutta" i stedet for at jeg "vil slutte", for da blir det mer virkelig. Da har jeg liksom bestemt meg, og tatt et endelig valg 😊).

Endret av Surrehuggu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Surrehuggu skrev:

Vel... Er flere eksempler på det, men siden vi befinner oss på psykiatriforumet og det er meg du spør (😅), så kan jeg trekke frem ett.

Det er uhensiktsmessig atferd å utagere på forumet når man er i følelsesmessig opprør og kaos. Heller ikke er det lurt å svare folk frekt og ufint bare fordi man er i dårlig humør. Selv om det ikke kan regnes for mobbing, så har jeg fått (helt berettiget) motstand for slik oppførsel. Da har jeg minst to valg: Enten kan jeg endre atferd og bli akseptert og respektert, eller så kan jeg fortsette som før og betale prisen. 

Siden jeg vil bli akseptert og respektert, ønsker jeg å endre meg. Jeg må endre atferd hvis jeg skal bli akseptert og respektert her inne. Hvis jeg derimot ikke endrer atferd, så er det min feil at jeg ikke får noen "venner" her. See? 

Det er noe helt annet enn det man vanligvis regner som mobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
15 minutter siden, Thebutterfly skrev:

Ingen kan bestemme hvordan en person skal kle seg osv. Mobbing er uansett en byrde. Og det er noe i veien med den som mobber uansett årsak.

Folk må få være seg selv istedet for å være nødt til å innrette seg etter "saueflokken". Men jeg tror ikke mobbing alltid kommer pga feil farge på buksa osv ..  Tror ofte det kan komme av ting som offeret ikke kan gjøre noe med. Og dessuten så kan man ikke unnskylde en mobber med at offeret burde innrettet seg litt mer etter normal moderne klestil foreks. Det blir som å unnskylde en drapsmann for noe lignende. Helt feil etter min mening. 

Ja, det er noe i veien med dem som mobber. Helt klart. Og i en ideell verden vil ingen bli mobbet av noen som helst årsak. I en ideell verden kan alle få gå kledd slik de vil, osv. Men i en reell verden er det dessverre ikke slik, og det er derfor jeg mener at man bør gjøre sitt beste for å bli godtatt. (Hvis det er det man ønsker, selvfølgelig).

 

Endret av Surrehuggu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
Akkurat nå, slabbedask skrev:

Det er noe helt annet enn det man vanligvis regner som mobbing.

Det var nettopp det jeg selv også påpekte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Surrehuggu skrev:

Det var nettopp det jeg selv også påpekte. 

Da lurer jeg litt på hvorfor du svarte som du svarte.

Men kom gjerne med eksempler på hva barn som blir mobbet skal gjøre for ikke å bli mobbet (bortsett fra å brekke armen til mobberen, som vel ikke er så lurt, og heller ikke noe alle kan klare).

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
Akkurat nå, slabbedask skrev:

Da lurer jeg litt på hvorfor du svarte som du svarte.

Men kom gjerne med eksempler på hva barn som blir mobbet skal gjøre for ikke å bli mobbet.

Tror det er blitt belyst av flere her allerede. Jeg har i alle fall forsøkt. 

Men som min tante pleier å si: Den som ønsker å misforstå ting, får det gjerne til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
3 minutter siden, slabbedask skrev:

Da lurer jeg litt på hvorfor du svarte som du svarte

Jeg svarte slik for å gi et eksempel på at man kan bli bedre godtatt om en ønsker å endre uhensiktsmessig atferd. Det var ikke relatert til mobbing, og det presiserte jeg. Men likevel kan det sammenlignes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Surrehuggu skrev:

Ja, det er noe i veien med dem som mobber. Helt klart. Og i en ideell verden vil ingen bli mobbet av noen som helst årsak. I en ideell verden kan alle få gå kledd slik de vil, osv. Men i en reell verden er det dessverre ikke slik, og det er derfor jeg mener at man bør gjøre sitt beste for å bli godtatt. (Hvis det er det man ønsker, selvfølgelig).

 

Jeg kommer aldri til å gjøre mitt beste for å bli godtatt. Noe annet er kunstig.  Men  det fins mange kunstige mennesker. Og de er som oftest usikker på seg selv.

Uansett mobbing er en grusom ting. Drap er en grusom ting. Vold er en grusom ting. Og ingenting av dette kan unnskyldes med ord som: ja men vedkommende hadde en hårfrisyre som ikke passet inn i gjengen og dermed lå vedkommende opp til å bli alvorlig plaget/ trakassert osv? Hallo? Nei det kan ikke unnskyldes. 

Er det noen her som vil mobbe noen dersom de går i en klesstil som ikke passer inn i normalen, og som samtidig vil si at det rettferdiggjør mobbingen ? 

Mobbing, vold og drap er galt uansett klesstil. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
1 minutt siden, Thebutterfly skrev:

Og ingenting av dette kan unnskyldes med ord som: ja men vedkommende hadde en hårfrisyre som ikke passet inn i gjengen og dermed lå vedkommende opp til å bli alvorlig plaget? Hallo? Nei det kan ikke unnskyldes. 

Jeg gjentar: I en ideell verden .... osv.... kontra en reell verden .... osv...

Zzzzz... 😴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, slabbedask skrev:

Nå viser det seg at det er lite med barns utseende som fører til mobbing.

https://www.utdanningsnytt.no/grunnskole/dette-kjennetegner-et-mobbeoffer/199941

Jeg fikk gjennomgå hele ungdomsskolen på grunn av utseende mitt. Det var altså ingenting med atferden min. Men jeg vokste opp et sted hvor det skulle ekstremt lite for å skille seg ut og det var alltid negativt. Heldigvis er det bedre der i dag.

Jeg var drittlei, men jeg overså det og det hjalp å tenke at de var idioter og at jeg, når vil møtes igjen om 20 år, vi se bedre ut mens de har forfalt mye. Det morsomme (for meg), er at det også langt på vei har stemt. 

Anonymkode: fa810...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
6 minutter siden, Thebutterfly skrev:

Jeg kommer aldri til å gjøre mitt beste for å bli godtatt. Noe annet er kunstig.  Men  det fins mange kunstige mennesker. Og de er som oftest usikker på seg selv.

Uansett mobbing er en grusom ting. Drap er en grusom ting. Vold er en grusom ting. Og ingenting av dette kan unnskyldes med ord som: ja men vedkommende hadde en hårfrisyre som ikke passet inn i gjengen og dermed lå vedkommende opp til å bli alvorlig plaget/ trakassert osv? Hallo? Nei det kan ikke unnskyldes. 

Er det noen her som vil mobbe noen dersom de går i en klesstil som ikke passer inn i normalen, og som samtidig vil si at det rettferdiggjør mobbingen ? 

Mobbing, vold og drap er galt uansett klesstil. 

Mobbing er selvfølgelig IKKE greit under noen omstendighet! Håper folk forstår meg der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som tror man kan komme seg ut av mobbing selv som barn, de har virkelig ikke vært i situasjonen selv.. Slike tråder som dette gjør meg glad for at jeg er uføretrygdet og ikke trenger å "møte" samfunnet. Jeg var et helt normalt sosialt barn med masse venner til jeg ble utsatt for langvarig mobbing av en person. Etter flere år med vold og mishandling blir man engstelig og "rar" i møte med andre, så nå har jeg sannsynligvis enda lettere for å bli mobbet i et evt nytt miljø. 

Anonymkode: 0d599...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette diskuterte vi flere ganger i behandlingsmøter på jobben. Konklusjonen var at det er noen som har en adferd som gjør at de blir mobbet.

Tross dette er det ikke akseptabelt å mobbe noen. Mobbing er mobberens ansvar. Men det er likevel hensiktsmessig å veilede den som blir mobbet slik at vedkommende blir klar over sin negative adferd og dermed får mulighet til å endre den.

Jeg var en gang korpsleder i et skolekorps. Vi hadde en gutt med en adferd som kunne erget på seg en stein. Han var kontinuerlig en pain in the ass for de andre. Han ble til slutt utsatt for det en må kalle mobbing. Her intervenerte vi ikke bare mot mobberne, men også mot denne gutten og hans foreldre.

På jobben traff vi av og til på kvinner/jenter som hadde blitt voldtatt både tre og fire ganger. Voldtekten er selvsagt overgripers ansvar. Men i tillegg fikk vi en moden, kvinnelig behandler til å veilede disse jentene slik at de ikke gang på gang utsatte seg for risikosituasjoner der det kunne ende med voldtekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du hvem har skylden?

Anonymkode: 7e2b5...c40

Det kommer litt an på hvordan du definerer mobbing i denne sammenheng, og hvor man setter grensen for hva man normalt skal måte tåle og ikke. Folk har ulik toleransegrense og subjektive opplevelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...