Gå til innhold

Er riskaker usunt?


hanne lop

Anbefalte innlegg

Er riskaker så usunt? Har lest at det ikke er bra å spise i det hele tatt, men for eksempel de fra first price som inneholer 98% fullkornsris, skal ikke det bare være bra? Jeg er veldig glad i disse som snacks/mellommåltid. Men veldig opptatt av å spise riktig og sunn mat, tør derfor ikke spise for mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, hanne lop skrev:

Er riskaker så usunt? Har lest at det ikke er bra å spise i det hele tatt, men for eksempel de fra first price som inneholer 98% fullkornsris, skal ikke det bare være bra? Jeg er veldig glad i disse som snacks/mellommåltid. Men veldig opptatt av å spise riktig og sunn mat, tør derfor ikke spise for mange. 

Du bør også se på saltinnhold. Meny har noen økologiske som jeg synes smaker bedre, men de er dyrere. Er omtrent samme innhold som first price sine, men lavere saltinnhold. 

Anonymkode: c4314...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør også se på saltinnhold. Meny har noen økologiske som jeg synes smaker bedre, men de er dyrere. Er omtrent samme innhold som first price sine, men lavere saltinnhold. 

Anonymkode: c4314...218

hvorfor så redd for salt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hodestups skrev:

hvorfor så redd for salt? 

Jeg er ikke redd salt, og bruker det mye i matlaging selv. Men det er veldig mye salt i ferdigprodukter så totalt får vi nordmenn i oss alt for mye. Det gjør at vi får  høyt blodtrykk, og det påvirker blant annet hjerte og nyrer. Siden ts ønsker å være sunn og spise riktig så tenkte jeg det var verdt å nevne det. Også fordi helsemyndighetene har rådet folk til å være bevisst på dette 😊

Anonymkode: c4314...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke redd salt, og bruker det mye i matlaging selv. Men det er veldig mye salt i ferdigprodukter så totalt får vi nordmenn i oss alt for mye. Det gjør at vi får  høyt blodtrykk, og det påvirker blant annet hjerte og nyrer. Siden ts ønsker å være sunn og spise riktig så tenkte jeg det var verdt å nevne det. Også fordi helsemyndighetene har rådet folk til å være bevisst på dette 😊

Anonymkode: c4314...218

Men hvis man ikke sliter med høyt blodtrykk, er det vel ingen grunn til å redusere saltet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Hodestups skrev:

Det er vel ikke det verste? Står hvor mange kcal det inneholder. Så kan du regne deg frem til hvor mye det er i 1 riskake. 

At noe inneholder få kalorier er ikke ensbetydende med at det er sunt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Xtra skrev:

At noe inneholder få kalorier er ikke ensbetydende med at det er sunt. 

Tja.. det kommer an på hva målet med måltidet er, det. Riskaker er ikke usunt såfremt det ikke inneholder for mange kcal, det inneholder jo næringsstoffer. Og er ikke kreftfremkallende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Hodestups skrev:

Men hvis man ikke sliter med høyt blodtrykk, er det vel ingen grunn til å redusere saltet :D

Kanskje ikke. Men noe med poenget med å spise sunt er å forebygge slikt, og man kan gå med høyt blodtrykk uten å vite det. 

Anonymkode: c4314...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Hodestups skrev:

Tja.. det kommer an på hva målet med måltidet er, det. Riskaker er ikke usunt såfremt det ikke inneholder for mange kcal, det inneholder jo næringsstoffer. Og er ikke kreftfremkallende.

Sunt og sunt. 100 g riskaker inneholder 379kcal.. 78  karbohydrater hvorav 4 er kostfiber, resten omgjøres til sukker i kroppen. Nå er det kanskje sjelden man spiser 100 g riskaker i slengen da for de veier jo ingenting omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På 5.11.2019 den 17.56, hanne lop skrev:

Er riskaker så usunt? Har lest at det ikke er bra å spise i det hele tatt, men for eksempel de fra first price som inneholer 98% fullkornsris, skal ikke det bare være bra? Jeg er veldig glad i disse som snacks/mellommåltid. Men veldig opptatt av å spise riktig og sunn mat, tør derfor ikke spise for mange. 

Ris inneholder litt naturlig arsen (som i arsenikk) og riskaker inneholder litt mer arsen enn ris av en eller annen grunn.

https://www.dagbladet.no/mat/mattilsynet-advarer-barn-mot-a-spise-riskaker-etter-egne-undersokelser/70131216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...