Gå til innhold

Forandringer av liker-funksjonen på våre innlegg


Admin

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Det skulle heller ha vært sånn at ingen fikk bruke anonym-funksjonen.

Det er ingen som tvinger deg til å poste anonymt.

Anonymkode: 147a2...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som tvinger deg til å poste anonymt.

Anonymkode: 147a2...94e

Nei, men siden noen her frykter en upersonligggjøring av forumet, så burde det da ikke ha vært mulig.

Enten burde alle skrive med nick, eller ingen. Det siste blir bare en forlengelse av det som allerede er påbegynt. Det ville ha gjort forumet helt anonymt og ingen ville hverken ha hatt noen fordeler eller ulemper knyttet til eget nick. Men fjerner man muligheten til å skrive med nick vil det bli en masseflukt fra forumet fordi folk ville ha følt at de taper ansikt og ikke kunne vise seg frem som de gode hyrdene og de kloke hjelperne. 

Uansett virker det som om forumet bare er til for dem med fast nick. Man kan få et inntrykk av at forumet kun består av 7-10 personer fordi de skriver med nick. Hvis alle måtte ha brukt Nick, ville det lettere ha kommet frem hvor mange vi er her.

Anonymkode: a6acb...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg også lagt merke til. Kanskje det truer deres ego å ikke kunne få vist frem hvem de er og hva de mener?

Det er de med høyest selvtillit og best selvbilde som bruker fast nick. På den måten bygger de seg opp et image og kan fremstå som kloke, fornuftige, snille og gode. Men når de bruker anonym-funksjonen derimot så er de nok like dårlige og dødelige som alle oss andre.

Det skulle heller ha vært sånn at ingen fikk bruke anonym-funksjonen. Alle er uansett anonyme med nick, men man ville ha tenkt seg bedre om for hva man vil poste, hva man vil svare andre, og man måtte være snill hele tiden. Husk at trollene her inne likeså kan være de med fast nick som liker å vise frem den beste siden av seg selv, men som altså er troll som anonyme.

Anonymkode: a6acb...12a

Vil bare si at det ikke bare er de med høyest selvtillit som skriver med nick. Jeg skriver med nick og jeg sliter med selvtilliten.  Dog har den nok blitt noe bedre på den tiden jeg har vært her på dol.  Det er flere grunner til at jeg skriver med nick og en av dem er at jeg kan få bedre hjelp når jeg skriver med nick. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som dere ser er det de med nic som er mest imot forandringen fordi denne funksjonen er mest til deres fordel. 

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg også lagt merke til. Kanskje det truer deres ego å ikke kunne få vist frem hvem de er og hva de mener?

Det er de med høyest selvtillit og best selvbilde som bruker fast nick. På den måten bygger de seg opp et image og kan fremstå som kloke, fornuftige, snille og gode. Men når de bruker anonym-funksjonen derimot så er de nok like dårlige og dødelige som alle oss andre.

Til vår fordel? Så de anonyme bryr seg ikke om hvem som liker innleggene deres, det er bare vi med nick som liker å klappe hverandre på skulderen for å få våre høye selvbilder ytterligere styrket?

Hvis det er slik det oppfattes å skrive under nick, skal jeg virkelig overveie å bli anonym jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Adm. Jeg ser at innlegget deres kan tolkes veldig ulikt. Noen tenker at dere vil verne om den som skriver tråen eller kommer med et innlegg og noen mener dere skal verne om de med nic som skriver likes. Når dere snakker om personvern mener dere da å verne en person fra å bli gjenkjent eller har dere også tanker om å verne en som er anonym ? Når noen slenger på en « likes « bør de forstå at det ikke er ubetydelig i debatten , det er viktig å få med. Når de samme ofte  « liker» hverandre gir det utrykk for at noen mer generelt er på lag, kanskje litt uavhengig av hva tråen handler om. Og det er stort sett greit men noen ganger skaper det en urettferdig ubelanse. Selv om « likes»  i de fleste tilfeller er godt ment.

Anonymkode: f662e...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men siden noen her frykter en upersonligggjøring av forumet, så burde det da ikke ha vært mulig.

Enten burde alle skrive med nick, eller ingen. Det siste blir bare en forlengelse av det som allerede er påbegynt. Det ville ha gjort forumet helt anonymt og ingen ville hverken ha hatt noen fordeler eller ulemper knyttet til eget nick. Men fjerner man muligheten til å skrive med nick vil det bli en masseflukt fra forumet fordi folk ville ha følt at de taper ansikt og ikke kunne vise seg frem som de gode hyrdene og de kloke hjelperne. 

Uansett virker det som om forumet bare er til for dem med fast nick. Man kan få et inntrykk av at forumet kun består av 7-10 personer fordi de skriver med nick. Hvis alle måtte ha brukt Nick, ville det lettere ha kommet frem hvor mange vi er her.

Anonymkode: a6acb...12a

Jeg synes det er greit å ha muligheten til å skrive anonymt. Jeg skriver anonymt selv noen ganger hvis det er ting som er for utleverende eller truer anonymiteten til nicket.

Ellers er det du skriver er ganske presist. Så lenge jeg har rollen som god hyrde og bedrevitende hjelper er det risikofritt å bruke nick. Når jeg har vært langt nede og hjelpetrengende selv har jeg valgt å være anonym et par ganger. Ikke for å ta vare på imaget her, men av frykt for å bli gjenkjent i RL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det er stort sett greit men noen ganger skaper det en urettferdig ubelanse.

Urettferdig er det vel aldri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei Adm. Jeg ser at innlegget deres kan tolkes veldig ulikt. Noen tenker at dere vil verne om den som skriver tråen eller kommer med et innlegg og noen mener dere skal verne om de med nic som skriver likes. Når dere snakker om personvern mener dere da å verne en person fra å bli gjenkjent eller har dere også tanker om å verne en som er anonym ? Når noen slenger på en « likes « bør de forstå at det ikke er ubetydelig i debatten , det er viktig å få med. Når de samme ofte  « liker» hverandre gir det utrykk for at noen mer generelt er på lag, kanskje litt uavhengig av hva tråen handler om. Og det er stort sett greit men noen ganger skaper det en urettferdig ubelanse. Selv om « likes»  i de fleste tilfeller er godt ment.

Anonymkode: f662e...586

Du virker veldig krenket av andre som skriver, og gir likes, med nick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, emilie321 skrev:

Vil bare si at det ikke bare er de med høyest selvtillit som skriver med nick. Jeg skriver med nick og jeg sliter med selvtilliten.  Dog har den nok blitt noe bedre på den tiden jeg har vært her på dol.  Det er flere grunner til at jeg skriver med nick og en av dem er at jeg kan få bedre hjelp når jeg skriver med nick. 

Jeg opplever også at det er mange ulike personer med ulik bakgrunn som skriver med nick. Det er ikke slik at vi med fast nick er en homogen gruppe uten egne meninger.... Blir alltid glad når jeg ser ser den gule løvetannen din 🙂 Tenker alltid først på at det er ei sol, men så ser jeg at det er en løvetann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det truer deres ego å ikke kunne få vist frem hvem de er og hva de mener?

Det er de med høyest selvtillit og best selvbilde som bruker fast nick. På den måten bygger de seg opp et image og kan fremstå som kloke, fornuftige, snille og gode.

 

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men fjerner man muligheten til å skrive med nick vil det bli en masseflukt fra forumet fordi folk ville ha følt at de taper ansikt og ikke kunne vise seg frem som de gode hyrdene og de kloke hjelperne. 

Uansett virker det som om forumet bare er til for dem med fast nick.

Det er tydeligvis ikke lite som leses ut av valget om å bruke nick. Jeg har ikke tenkt på at man dermed "framstår" som noe som helst. Mitt inntrykk av brukerne her henter jeg fra det de skriver, ikke fra underskriften.

Jeg forstår ikke hvordan det kan virke som om forumet bare er til for dem med fast nick. Det er da ganske mange anonyme innlegg her hver dag, både blant trådstartere og de som svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Admin skrev:

Etter en vurdering i teamet har vi forandret litt på liker-funksjonen vi har på innlegg her på forumet. Pga personvern har vi valgt å fjerne muligheten for å kunne se hvem som har likt innlegg for medlemmene.

Da åpner man opp muligheten for at man kan like innlegg uten å avsløre brukernavn slik at man kan ha en mer anonym fremtredelse på forumet om det ønskes.

Legger til at administratorene fortsatt har mulighet til å sjekke hvem som liker innlegg om det skulle bli behov for det, samt at man fortsatt ikke har muligheten til å like sine egne innlegg.

Admin

Dere får massiv kritikk her for denne endringen. Jeg kan ikke se at det å avsløre brukernavn på likes er noe negativt. Det er helt frivillig å bruke likes. Dere kunne evt lagt inn en koding på at det går an å ha en anonym liking, uten nick, dersom en vil det - men da vil jo problemet med ironiske likes fortsatt være der.

Siden så mange er i mot denne endringen, håper jeg dere svarer på om dere har fått mange henvendelser fra brukerne om dette, eller om det er et ytterst lite fåtall som har bedt om endringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen liker mine innlegg 😤

Anonymkode: f9f74...133

Hvis det er slik at ingen pleier å like dine innlegg - hva tenker du om denne endringen? Vil det ha noe å si for din opplevelse av DOL? Synes du det er leit at du får få eller ingen likes?

Vil du tenke at andre får færre, slik at forskjellen ikke blir så stor, vil du håpe at du får flere når alle er anonyme? Eller ønsker du at ordningen skal være slik den har vært, med nick-likes, slik at andre kan se når du liker andres innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, påskelilje skrev:

Dere får massiv kritikk her for denne endringen. Jeg kan ikke se at det å avsløre brukernavn på likes er noe negativt. Det er helt frivillig å bruke likes. Dere kunne evt lagt inn en koding på at det går an å ha en anonym liking, uten nick, dersom en vil det - men da vil jo problemet med ironiske likes fortsatt være der.

Siden så mange er i mot denne endringen, håper jeg dere svarer på om dere har fått mange henvendelser fra brukerne om dette, eller om det er et ytterst lite fåtall som har bedt om endringen?

Støtter denne. Er endringen blitt gjort pga en eller to henvendelser av nye brukere som kødder til hele forumet?

Anonymkode: ddfce...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, emilie321 skrev:

Vil bare si at det ikke bare er de med høyest selvtillit som skriver med nick. Jeg skriver med nick og jeg sliter med selvtilliten.  Dog har den nok blitt noe bedre på den tiden jeg har vært her på dol.  Det er flere grunner til at jeg skriver med nick og en av dem er at jeg kan få bedre hjelp når jeg skriver med nick. 

Enig. Jeg har overhodet ikke god selvtillit, men jeg skriver med nick for det meste. Når jeg selv oppretter en tråd er det ofte som anonym, men det er bare fordi jeg ikke vil at det skal være mulig å søke opp trådene jeg har opprettet og knytte det til brukeren min fordi jeg ikke vil bli kjent igjen IRL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, laban skrev:

Hvis det er slik det oppfattes å skrive under nick, skal jeg virkelig overveie å bli anonym jeg også.

Som man pleier å si til folk på psykiatriforumet, så må du ikke la ett menneskes utsagn gjelde som sannhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Støtter denne. Er endringen blitt gjort pga en eller to henvendelser av nye brukere som kødder til hele forumet?

Anonymkode: ddfce...ebb

Er kanskje en eller to som har følt seg krenket for et eller annet, da... Og som kjent fra ellers i samfunnet så er det viktig å la mindretallet bestemme over flertallet... fordi krenking kan man ikke ha noe av eller gjøre seg bekjent av å ha bidratt til... Det er tross alt viktigst å ta hensyn til de krenkede! 

(Ironi, hvis det skulle være tvil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Visma skrev:

Er kanskje en eller to som har følt seg krenket for et eller annet, da... Og som kjent fra ellers i samfunnet så er det viktig å la mindretallet bestemme over flertallet... fordi krenking kan man ikke ha noe av eller gjøre seg bekjent av å ha bidratt til... Det er tross alt viktigst å ta hensyn til de krenkede! 

(Ironi, hvis det skulle være tvil)

Syntes det har vært veldig mange som føler seg krenket her i det siste. Men det er mulig det bare gjelder én eller to.

Anonymkode: 147a2...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Visma skrev:

Som man pleier å si til folk på psykiatriforumet, så må du ikke la ett menneskes utsagn gjelde som sannhet. 

Neida, du har nok rett i det. Jeg syntes bare det å bruke nick ble dratt mye lenger enn jeg kunne forestille meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...