Gå til innhold

Forandringer av liker-funksjonen på våre innlegg


Admin

Anbefalte innlegg

Nå kan jeg umulig svare alle og enhver da mye av spørsmålene er det samme med med ulike formuleringer, men jeg skal prøve å gi ett generelt svar pga misnøyen også skal vi vurdere problemet på nytt i teamet.

Når det gjelder omgjøringen er det ikke pga noen få nye brukere, dette har vært et gjennomgående tema siden jeg begynte her.

Man liker gjerne innlegg fordi man sier seg enig i innlegget, det ser jeg også flere nevner her, og det er det som er den tiltenkte funksjonen. At istedenfor å skrive sitt eget innlegg mener man at dette er et godt svar og man ville selv mest trolig skrevet det samme.
Men flere har vegret seg fordi nicket dukker opp og da har det blitt brukt mot dem i senere anledninger hvis noe går imot hva de syntes da. Altså liksene fremprovoserer brukerdebatt. Noe misnøye har det også vært i forbindelse med at noen brukeres meninger ansees som mer riktige enn andres.

Vi skal undersøke mulighetene for anonyme likes på innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, Admin skrev:

1. Men flere har vegret seg fordi nicket dukker opp og da har det blitt brukt mot dem i senere anledninger hvis noe går imot hva de syntes da. Altså liksene fremprovoserer brukerdebatt.

2. Noe misnøye har det også vært i forbindelse med at noen brukeres meninger ansees som mer riktige enn andres.

1. Mulig dette har forekommet i tråder jeg ikke har lest, men det du skriver her har jeg faktisk aldri sett en kommentar på. 

2. Dette har jeg sett kommentarer på, men kun i sammenheng med diskusjoner om nick, aldri i sammenheng med likes. 

I grunnen bekrefter du det jeg antok mhp hvem som er hensyntatt ifm endringen. For meg er det imidlertid helt umulig å forstå behovet for å kunne like anonymt. Er det gleden ved å klikke «like» som får næring da eller tenker du? 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Admin skrev:

Men flere har vegret seg fordi nicket dukker opp og da har det blitt brukt mot dem i senere anledninger hvis noe går imot hva de syntes da. Altså liksene fremprovoserer brukerdebatt. Noe misnøye har det også vært i forbindelse med at noen brukeres meninger ansees som mer riktige enn andres.
 

Krenkehysteriet har altså nådd DOL.

Anonymkode: 43947...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Krenkehysteriet har altså nådd DOL.

Anonymkode: 43947...b6e

Likte innlegget ditt (og står inne for «likes’en»)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kayia skrev:

For meg er det imidlertid helt umulig å forstå behovet for å kunne like anonymt. Er det gleden ved å klikke «like» som får næring da eller tenker du? 

Meningen med likes er jo at man viser seg enig med innlegget, det er hvertfall det som er tiltenkt funksjon i programvaren, det er også en mulighet for å legge inn smileyes ala det man har på facebook, men det har vi valgt bort pga server o.l. Det finnes også muligheter for at de innleggene som får mest likes også får stjerne for å vise at det er et godt svar (men den funksjonen har ikke vi sett på her inne). Forum flest har ikke muligheten til å se hvem som har likt det, og det er vel noe med vaner tenker jeg. Kvinneguiden har f.eks såvidt jeg vet aldri hatt mulighet for å se nickene, alikevel finnes det innlegg der med flere hundre likes, nettopp fordi folk er enige, ergo man trykke like istedenfor å skrive et eget innlegg med omtrent samme svar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Admin skrev:

Altså liksene fremprovoserer brukerdebatt. Noe misnøye har det også vært i forbindelse med at noen brukeres meninger ansees som mer riktige enn andres.

Det kan jeg egentlig forstå. For det er helt sant at det kan virke som om enkelte innlegg kan oppfattes som mer verdt og liksom får mer legitimitet hvis noen av de mest etablerte brukerne trykker liker på det. Det er tre-fire stk jeg tenker på da. Å få en like fra en av dem kan bety mye for en usikker sjel, men likes fra dem på andres innlegg kan også oppfattes som sårende, særlig hvis en usikker og sårbar sjel legger fram et problem hen sliter med og får et krasst svar fra f.eks Frosken, hvorpå da f.eks Kupton liker Froskens svar. Siden både Frosken og Kupton (og et par til) er såpass etablerte brukere og går for å være kloke mennesker og hjelpere, blir deres ord og meninger tyngre og tillegges mer vekt enn andre brukere sine ord og meninger. Det kan jeg forstå at noen brukere kan oppleve som vanskelig. Noen kan også oppfatte slike ting som mobbing/utfrysing hvis disse etablerte nickene (som har stor tyngde og betydning), støtter hverandre med likes mot et sårbart menneskes uttalelser. 

Så jeg trekker tilbake de sarkastiske ordene mine om krenking tidligere i tråden. For ved nærmere ettertanke så forstår jeg hva som antagelig menes, og hva som er hensikten bak endringen. 

Endret av Visma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Admin skrev:

Meningen med likes er jo at man viser seg enig med innlegget, det er hvertfall det som er tiltenkt funksjon i programvaren, det er også en mulighet for å legge inn smileyes ala det man har på facebook, men det har vi valgt bort pga server o.l. Det finnes også muligheter for at de innleggene som får mest likes også får stjerne for å vise at det er et godt svar (men den funksjonen har ikke vi sett på her inne). Forum flest har ikke muligheten til å se hvem som har likt det, og det er vel noe med vaner tenker jeg. Kvinneguiden har f.eks såvidt jeg vet aldri hatt mulighet for å se nickene, alikevel finnes det innlegg der med flere hundre likes, nettopp fordi folk er enige, ergo man trykke like istedenfor å skrive et eget innlegg med omtrent samme svar.

Nå lo jeg faktisk høyt 😂 Du mener ikke seriøst at det ikke postes likelydende svar på Kvinneguiden? Er det ett sted trådene er på 21 sider uten at innholdet er variert er det på nettopp Kvinneguiden. Årsaken til 100 likes og tråder du ikke rekker følge om du ikke får varsel er et høyt antall brukere og hyppighet på svar og kommentarer. Endringene på dol har gjort dol til et motsattforum. Her ligger trådene på dagesvis på første side, mye fordi hver endring har redusert antall brukere for hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Visma skrev:

Siden både Frosken og Kupton (og et par til) er såpass etablerte brukere blir deres ord og meninger tyngre og tillegges mer vekt enn andre brukere sine ord og meninger.

Men det er da ikke forumets feil eller problem? Det er da den som lar seg trigge av å ikke bli sett eller likt eller støttet eller whatever sin utfordring? 

Jeg har respekt for alle brukere her inne, og både «liker» og svarer basert på ytring, ikke nick. Hvorfor Frisken og Kupton og et par til (som du sier) skal gis en annen status og betydning av deg er for meg både uforståelig og lite hensiktsmessig, og jeg tror ikke de ønsker å ha en sånn betydning selv heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Kayia skrev:

2. Dette har jeg sett kommentarer på, men kun i sammenheng med diskusjoner om nick, aldri i sammenheng med likes. 

@Visma har gitt en god beskrivelse av det ovenfor her. 

Jeg forstår det, men jeg mener at det også har en positiv side - oppmuntrende, støttende innlegg får også "likes", ikke bare de "skarpe". Jeg hadde håpet at det var viktigere.

Dessuten vet jeg ikke om det er så mye bedre å se at f.eks. frosken får X anonyme "likes" enn X med nick, hvorav etpar av dem er godt kjent. Den som føler seg støtt av svaret, ser jo uansett at det blir "likt" av mange. Men jeg kan selvfølgelig ta feil. 

Jeg synes det kan være et greit kompromiss å fjerne funksjonen. Vi klarte oss uten tidligere.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Admin skrev:

Nå kan jeg umulig svare alle og enhver da mye av spørsmålene er det samme med med ulike formuleringer, men jeg skal prøve å gi ett generelt svar pga misnøyen også skal vi vurdere problemet på nytt i teamet.

Når det gjelder omgjøringen er det ikke pga noen få nye brukere, dette har vært et gjennomgående tema siden jeg begynte her.

Man liker gjerne innlegg fordi man sier seg enig i innlegget, det ser jeg også flere nevner her, og det er det som er den tiltenkte funksjonen. At istedenfor å skrive sitt eget innlegg mener man at dette er et godt svar og man ville selv mest trolig skrevet det samme.
Men flere har vegret seg fordi nicket dukker opp og da har det blitt brukt mot dem i senere anledninger hvis noe går imot hva de syntes da. Altså liksene fremprovoserer brukerdebatt. Noe misnøye har det også vært i forbindelse med at noen brukeres meninger ansees som mer riktige enn andres.

Vi skal undersøke mulighetene for anonyme likes på innlegg.

Så da er poenget å verne de med nic mot å bli krenket. Fordi om de er enige og støtter noe som står i et innlegg er det galt å la dem stå stå for meningen sin?

Anonymkode: f662e...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Admin skrev:

Men flere har vegret seg fordi nicket dukker opp og da har det blitt brukt mot dem i senere anledninger hvis noe går imot hva de syntes da.

Akkurat det problemet går det an å løse ved å sitere og skrive "Enig" som anonym, i stedet for å "like" med nick. Det tar riktignok noen flere sekunder.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, laban skrev:

@Visma har gitt en god beskrivelse av det ovenfor her. 

Jeg skjønte hva hun mente, jeg har bare ikke sett at dette har blitt diskutert ifm «likes». 

Som jeg sa har jeg derimot sett en diskusjon om dette ifm nick. Det har blitt hevdet at Nick1 siterer Nick2 og gir støtte, så får begge støtte i form av supplerende svar av Nick3, noe som får Anonym1 til å føle seg dum.

Selv om Anonym2 og Anonym3 støtter Anonym1, veier det ikke opp for at Nick1, 2 og 3 mener det motsatte. Det er da argumentert for at årsaken er at Nick1, 2 og 3 har en «høyere verdi» og nærmest er dol-konger/dronninger.

Forøvrig enig i poengene dine. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå en av de brukere her inne som er lett krenkbar, men dette med likes har jeg faktisk aldri tenkt over. Jeg ante ikke at det var et problem en gang.. 

Anonymkode: f9f74...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, cilie skrev:

Vær så snill ikke sammenlikn Kvinneguiden og Doktor Online. 

En kan lure på om admin. ser KG som idealet og forsøker å få DOL til å ligne. Hvilket gjør forumet mindre interessant for mange av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Xtra skrev:

En kan lure på om admin. ser KG som idealet og forsøker å få DOL til å ligne. Hvilket gjør forumet mindre interessant for mange av oss.

Definitivt. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik nå at noen bitre og krenkede fikk fjernet den personlige like-funksjonen, kjenner jeg at jeg ikke orker å være her. Det blir for Russland for meg.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da er poenget å verne de med nic mot å bli krenket. Fordi om de er enige og støtter noe som står i et innlegg er det galt å la dem stå stå for meningen sin?

Anonymkode: f662e...586

Nei omvendt. Man vil verne de anonyme.

Nå kan de anonyme klikke «like» på alle innlegg uten at det er synlig at det er de som har «liket», og det er visstnok bra for dem - ifølge Admin - å slippe å stå for meningen sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Admin skrev:

Forum flest har ikke muligheten til å se hvem som har likt det, og det er vel noe med vaner tenker jeg. Kvinneguiden har f.eks såvidt jeg vet aldri hatt mulighet for å se nickene, alikevel finnes det innlegg der med flere hundre likes, nettopp fordi folk er enige, ergo man trykke like istedenfor å skrive et eget innlegg med omtrent samme svar.

 

Nå er DOL helt annerledes enn KG, heldigvis! Her er det langt færre brukere, og noen har vært her i over 20 år. Nå er det et ønske om at denne endringen på likes reverseres, så jeg håper vi blir hørt på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Xtra skrev:

En kan lure på om admin. ser KG som idealet og forsøker å få DOL til å ligne. Hvilket gjør forumet mindre interessant for mange av oss.

Snodig sammenligning. Det blir som å sammenligne oppdrettsyngel og hval 😛 Ikke be meg utdype... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...