Gå til innhold

Behandling og medisinering av migrene / klasehodepine


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en 29 år ung mann, som for første gang i juli "helt ut av det blå" fikk oppleve mitt første, mest skremmende og smertefulle hodepineanfall. Eller, det stemmer ikke helt. I nesten to år før dette hadde det blitt relativt gjevnlige legebesøk med plager som jeg aldri før var blitt plaget av, som lysskyhet, hevelse/plage/kløe i øyne/øyet og generellt ofte en følelse av utmattelse, "mild spenningshodepine" og redusert søvnkvalitet. Det ble konkludert med at jeg var allergisk mot hus-mid. Fikk allergimedisin min dette uten at det forandret tilstanden i noen spesiell grad. Dette kom tilbake, i perioder. Etter det første smerte-anfallet i juni oppsøkte jeg legen, livredd og urolig for hva som var i veien med meg. Jeg skjønte at dette måtte være noe mer enn en allergisk reaksjon. Han tok prøver, kunne ikke finne noe unormalt, skrev ut en resept på smertestillende og sykemeldte meg ut uka. Dagene etter det første anfallet skulle bli den verste uka i mitt liv. 8 anfall i døgnet med en variehet på 1-3 timer, med smerter av grad 7-10, på en smerteskala fra 0-10, flere legevaktbesøk og et umenskelig høyt inntak av smertestillende uten noen som helst effekt, ble jeg livredd og rådvill. Legen hadde jo gjort sitt... Desperat, etter å lest meg opp på alle mulige sykdommer/årsaker av mine plager fant jeg til slutt en diagnose der alt stemte overens når det gjaldt symptomer. Kroppen ropte; DER, ER DEN.. Cluster headache, eller klasehodepine som det heter på norsk. Dagen etter oppsøkte jeg en Nevrolog på Volvat som umiddelbart satt meg på utprøvende medisinering, sterke smertestillende behandling mot å finne en riktig diagnose. Det ble tidlig klart at jeg mest sannsynlig, hadde fått den autoimune nervesykdommen klasehodepine. Etter noen uker med det betennelsesdempende medikamentet; Prednisolon, skulle jeg gå over på triptaner, først sumatriptan nasal (nesespray) som ga lite/ingen effekt før jeg fikk sumatriptan injeksjon, som viste seg å være en mye mer effektiv mot mine anfall. Problemet var at denne kun kunne taes maks. 2 ganger pr. døgn eller maks. 3 ganger pr. uke. Etter flere måneder med høyt inntak av smertestillende opioder merket jeg ettervært mindre effekt av disse, kraftigere bivirkninger og abstinenser. Etter 5 mnd. Ble det helt stopp. Nevrologen så at dette hadde blitt et problem, nå skulle jeg kun ta sumatriptan injeksjonene ved anfall, opptil 6 ganger i døgnet, hver dag om det så måtte til. Apotekeren ble målløs og undrende av medisineringen på denne resepten og sa at dette var langt over anbefalt dosering og ba meg dobbeltsjekke dette med legen. Jeg som egentlig i utgangspunktet er skeptisk til medisiner generelt, fikk en ekstra dårlig følelse her. Jeg har i ettertid også trappet opp på blodtrykksmedisinen Isoptin som forebyggende og er nå på "full dose" - har hatt en ganske god periode i det siste, injeksjonen er noe jeg kvier meg for å ta så denne har kun blitt brukt ved kraftigere anfall. Anfallene får jeg som regel på natten og derfor fått store søvnproblemer i tilleg til angsten om når neste anfall skal skje.. alt jeg vil er å bli frisk og komme meg tilbake til Jobb, føler jeg gjør det jeg kan for å bli i bedre form, samtidig føler jeg at disse medisinene "jobber i mot meg" ved at jeg blir slapp og sliten, men samtidig rastløs og engstelig... Noen i samme situasjon som meg som har noen råd? Føler jeg har lest alt jeg km finne om dette på nett, det største håpet jeg har fått er faktisk innenfor alternativ medisin, som psilocybin. Dette blir nå etter mange år uten prioritering forsket på igjen der det skal være funnet banebrytende gode resultater for en rekke sykdommer, utrolig spennende å se hva som vil skje på dette feltet om noen år!:) Tror jeg kunne skrevet i dager om alt dette. Jeg har uten tvil nå i den siste tiden spesielt, gått igjennom en forandring. Psykisk, spirituelt. Rett og slett gått dypt inn i meg selv og I større grad blitt mer åpen og ikke minst takknemlig, for tiden der glede og kjærligheten speiles. Ja nå ble det nesten litt Aune Sand faktor på slutten her, haha. Men hadde vært hyggelig med tilbakemeldinger! Takk for meg! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...