Gå til innhold

Føler du at du er med i "gjengen" her på forumet?

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Berensede sosiale evner er da en av, hvis ikke, hovedkriteriet for asperger. Det samme gjelder gjensidig sosial interaksjon. 

Man sier at kvinner med asperger har andre vansker, men da lurer jeg på om det egentlig er noe annet enn asperger.

Anonymkode: 9d619...0ee

Ja, begrensede sosiale evner er et av kriteriene for diagnosen, men man trenger ikke være blottet for sosiale evner. Kvinner har naturlig bedre sosiale evner enn menn, dette gjelder også for de med asperger. Det betyr ikke at vi ikke sliter like mye som menn når det gjelder det sosiale, men vi prøver hardere å lære og vi tar oss mer sammen i sosiale settinger. Vi har ikke andre vansker enn menn, men vanskene kommer til uttrykk på andre måter. Kriteriene er de samme for kvinner og menn, men når man skal vurdere en person, må det sammenlignes med personer av samme kjønn og samme alder. Om jeg har litt dårligere sosiale ferdigheter enn en normal mann, har jeg fortsatt veldig dårlige sosiale ferdigheter fordi jeg er kvinne og det forventes at mine ferdigheter skal være bedre enn hos menn.

Men på dol finnes det ganske mange med asperger eller andre sosiale problemer, og de fleste her inne er ganske aksepterende til det. Så man blir ikke holdt utenfor selv om man er sosialt klønete. Ofte er også problemene i sosiale settinger at vi er dårlige på non-verbal kommunikasjon, noe som overhode ikke eksisterer på nett. Mange av oss er også veldig sensitive og kan lett bli distrahert av ytre stimuli, som gjør at vi ikke klarer konsentrere oss i en samtale. Ofte sliter vi også med at folk snakker i munnen på hverandre og føler oss på sidelinjen fordi hodet rett og slett ikke klarer henge med i samtalen. Også blir vi ofte ganske forvirra over plutselige tema-skifter, eller vi skifter plutselig tema selv fordi det dukken opp noe i hodet man bare måtte få sagt. Vi vet ikke helt når det er vår tur til å prate, liker ikke at folk avbryter, kan bli frustrerte over at folk ikke er interessert i en milelang avhandling om et eller annet vi selv finner veldig interessant. Slike ting er ikke et problem når kommunikasjonen foregår skriftlig. I det virkelige livet er jenter med asperger som regel mer opptatt av å late som enn det menn er. Der gutta bare går og finner på noe annet å gjøre, prøver jenter veldig hardt å forstå det sosiale samspillet. Det er en grunn til at jenter med asperger som regel får diagnosen mye senere enn menn. Hos oss er det gjerne en tilleggsdiagnose som gjør at vi i det hele tatt blir utredet. Inni oss sliter vi like mye som gutta.

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som det er en helt annen lidelse. Da bør det også hete noe annet?

Anonymkode: 9d619...0ee

Rettelse: Du syns det virker som en helt annen diagnose! Det bør ikke hete noe annet fordi du ikke har kunnskap om kvinner med asperger. Er det viktig for deg å forstå, kan du lese deg opp eller finne informasjon på f.eks youtube. Om det ikke er så viktig for deg, får du bare akseptere at det finnes ting du ikke kan noe som helst om og la folk få ha sine diagnoser i fred.

Fortsetter under...

Det sier seg selv at de med fast nick blir mest kjent her inne. Jeg ville ikke savnet anonyme som plutselig ble borte, men det er mange faste nick jeg ville lagt merke til og savnet om ble borte. Det betyr ikke at de anonyme ikke også bidrar masse. 

Endret av cilie
Gjest Edgar den kule
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men likevel tar du med svarer ditt tydelig parti. 

Anonymkode: eefe4...3a9

Det er ingen partier som står mot hverandre på forumet. Det var det ikke før, og det er det ikke nå. Ingen er mot noen så vidt jeg har skjønt.

4 timer siden, Trine skrev:

Ja, begrensede sosiale evner er et av kriteriene for diagnosen, men man trenger ikke være blottet for sosiale evner. Kvinner har naturlig bedre sosiale evner enn menn, dette gjelder også for de med asperger. Det betyr ikke at vi ikke sliter like mye som menn når det gjelder det sosiale, men vi prøver hardere å lære og vi tar oss mer sammen i sosiale settinger. Vi har ikke andre vansker enn menn, men vanskene kommer til uttrykk på andre måter. Kriteriene er de samme for kvinner og menn, men når man skal vurdere en person, må det sammenlignes med personer av samme kjønn og samme alder. Om jeg har litt dårligere sosiale ferdigheter enn en normal mann, har jeg fortsatt veldig dårlige sosiale ferdigheter fordi jeg er kvinne og det forventes at mine ferdigheter skal være bedre enn hos menn.

Noen klarer aldri å bli del av "gjengen"/fellesskapet uansett hvor mye de prøver, og blir alltid stående alene. Men du skal være glad du er så velfungerende som du er.

Anonymkode: fa821...f27

2 timer siden, cilie skrev:

Det sier seg selv at de med fast nick blir mest kjent her inne. Jeg ville ikke savnet anonyme som plutselig ble borte, men det er mange faste nick jeg ville lagt merke til og savnet om ble borte. Det betyr ikke at de anonyme ikke også bidrar masse. 

Jo, du ville ha savnet meg litt som pleier å tulle om deg og ISW 💕:rolleyes: selv om jeg er anonym

Anonymkode: 84878...346

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen klarer aldri å bli del av "gjengen"/fellesskapet uansett hvor mye de prøver, og blir alltid stående alene. Men du skal være glad du er så velfungerende som du er.

Hvor hardt har du prøvd å bli en del av et fellesskap? Her er du anonym, og det gjør det klin umulig å lære noe som helst om deg. Men du får jo svar på kommentarene dine, så da er du jo en del av fellesskapet. Du blir lagt merke til. Det er uendelig mange "fellesskap" som jeg aldri har vært en del av. Jeg har ikke hatt den minste idé om hvordan jeg skal kunne bli en del av en gjeng. Og for de fleste andre, er ikke jeg en spesielt interessant person. Men siden du har asperger, har du vel også en særinteresse? Det er lettere å bli en del av et fellesskap dersom man deler interesser med de andre. Også kan det jo hende du har litt for høye krav til hva du kaller et fellesskap. Jeg trener sammen med noen andre mennesker, de hater meg ikke, supert, jeg er en del av et fellesskap. Men når du mener du ikke er en del av "dol-fellesskapet", mistenker jeg at det skal veldig mye til før du føler du er en del av noe.

13 timer siden, Trine skrev:

Det er ikke noen sammenheng mellom asperger og det å falle utenfor på dol. Tror du gjør lurt i å ikke blande asperger og personlighet så mye, selv om personligheten selvfølgelig formes av asperger. F.eks. Madelenemie har asperger, men hun var jo nesten på A-laget etter denne skalaen. Nå tror jeg ikke hun har tid til å være her så mye. Meg selv ville jeg plassert på B-laget, eller i gruppe B, og jeg har asperger. På nett er jo ofte der vi stiller sterkest fordi alt foregår skriftlig. Vi slipper altså forstå kroppsspråk og tonefall. I tillegg er det ingen som merker om man må tenke skikkelig lenge for å svare. Det nytter jo ikke i en muntlig samtale. Jeg sliter veldig med å få fram poenger, når jeg snakker med folk. Føler ikke at jeg sliter like mye med det når jeg skriver. Føler det litt når det er en chat, men ikke når man poster innlegg som her. Eller, jeg sliter like mye med det, men her får jeg tid til å tenke og jeg blir ikke stressa selv om formuleringen ikke dukker opp i hodet mitt med engang.

Det er ikke alt jeg henger med på her inne, men jeg må jo si det er svært lite diskusjoner om mann/kone og barn. Men nå plager det meg ikke at folk diskuterer ting som er svært lite interessant for meg. Før kunne jeg bruke mye energi på å tenke på hvorfor de tingene som opptok normale folk, var så totalt uinteressant for meg. Også kunne jeg prøve å gjøre det interessant, og det gikk jo selvfølgelig aldri bra, og da følte jeg meg mislykket og feil. Nå tenker jeg mer at dette er ting folk syns er interessant, og det er helt normalt at jeg ikke syns det er interessant. Men jeg kan selvfølgelig late som jeg syns det er interessant og delta i diskusjonen fordet. Asperger er ikke en diagnose som tar fra folk muligheten til å si "jaha, mhm, aha", men det kan være at man trenger å øve litt på det (i rl altså), på nett kan man velge å bare delta i det som er interessant.

Dette ble mye, men.... hvorfor mener du vi med asperger faller helt utenfor på dol?

Jeg har Asperger og ville blitt kjendis på Kvinneguiden om jeg stod frem med nick. Men nå er jeg utestengt fordi jeg nevnte et forbudt ord der inne, selv om jeg ikke skulle gjøre det...handlingen i ordet altså.

jeg forstår kroppsspråk og tonefall, men klarer ikke bruke eget! Det er skikkelig frustrerende. 

Jeg er også veldig skriftlig. Liker ikke å snakke i tlf eller få beskjeder vokalt. 

Anonymkode: 86664...665

3 timer siden, Trine skrev:

Hvor hardt har du prøvd å bli en del av et fellesskap? Her er du anonym, og det gjør det klin umulig å lære noe som helst om deg. Men du får jo svar på kommentarene dine, så da er du jo en del av fellesskapet. Du blir lagt merke til. Det er uendelig mange "fellesskap" som jeg aldri har vært en del av. Jeg har ikke hatt den minste idé om hvordan jeg skal kunne bli en del av en gjeng. Og for de fleste andre, er ikke jeg en spesielt interessant person. Men siden du har asperger, har du vel også en særinteresse? Det er lettere å bli en del av et fellesskap dersom man deler interesser med de andre. Også kan det jo hende du har litt for høye krav til hva du kaller et fellesskap. Jeg trener sammen med noen andre mennesker, de hater meg ikke, supert, jeg er en del av et fellesskap. Men når du mener du ikke er en del av "dol-fellesskapet", mistenker jeg at det skal veldig mye til før du føler du er en del av noe.

J

3 timer siden, Trine skrev:

Hvor hardt har du prøvd å bli en del av et fellesskap? Her er du anonym, og det gjør det klin umulig å lære noe som helst om deg.

Jeg har skrevet med nick før. Men hva er poenget, fikk andri svar i vanlige diskusjoner og ble bare ignorert. Som RL. Har gitt opp.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har Asperger og ville blitt kjendis på Kvinneguiden om jeg stod frem med nick. Men nå er jeg utestengt fordi jeg nevnte et forbudt ord der inne, selv om jeg ikke skulle gjøre det...handlingen i ordet altså.

jeg forstår kroppsspråk og tonefall, men klarer ikke bruke eget! Det er skikkelig frustrerende. 

Jeg er også veldig skriftlig. Liker ikke å snakke i tlf eller få beskjeder vokalt.

Anonymkode: 86664...665

De på kvinneguiden får jo oss med aperger til å virke normale 😂 Sånne steder forteller jeg lett at jeg har diagnosen. Mest for underholdningen, tror jeg. Der skal de ikke skryte på seg høy iq ihvertfall. Herregud, så mye tåplige kommentarer.

Jeg trodde jeg forsto kroppsspråk og tonefall, helt til det ble testet. Nå vet jeg at jeg ikke alltid skal stole så veldig på egen tolkning.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har skrevet med nick før. Men hva er poenget, fikk andri svar i vanlige diskusjoner og ble bare ignorert. Som RL. Har gitt opp.

At folk ikke svarer, du tror ikke det kanskje kan ha noe med holdningene dine å gjøre, mer enn at du har asperger? Hvis man prøver å hjelpe eller komme med noen forslag, får man jo bare beskjed om at du har gitt opp. Det virker ikke som du har lyst til å prøve. Så hva skal folk svare til innleggene dine? Nå f.eks; du svarer på en liten del av mitt innlegg. Den delen hvor du har ,ulighet til å svare noe negativt. Alt det andre som skrives, virker det som du ikke engang registrerer. Mulig jeg tar feil, men tipper det er du som ikke har hund heller. Hvorfor skal man bruke masse tid og energi på å komme med forslag når du bare ignorerer dem og kun fokuserer på det du kan komme med en "stakkars meg" kommentar til.

Jeg forstår at du ikke har det noe bra, men du får det garantert ikke bedre av å kun fokusere på det negative.

Annonse

Mener du å antyde at noen av oss ikke er like omnsluttet av " det gode selskap" som de andre her på forumet? 

Jeg tror kanskje mange her har stått utenfor så mye i sitt liv eller følt de har måttet avstå fra så mye i livet at kanskje de ikke lenger merker noe forskjell. Man forteller jo ofte ikke hele sin situasjon til fremmede som man er engstelig bare er ute for å utnytte en. Noor er jo helt privat også for de fleste vil jeg tro.

Anonymkode: e340d...872

Jeg føler også at jeg har ikke lyst til å være med på dette mer ( jeg sender heller min robot ved første anledning).

Husker en daværende venninne fikk innskytelse at vi skulle besøke noen i et stort hus med mange levende lys i en stor by vi begge studerte. Hun som bodde der hadde arvet huset fortalte hun og overalt hadde hun satt levende lys i alle fasonger og størrelser i forskjellige lysestaker. En ærverdig gammel sveitservilla ved veien innrammet av et smijernsgjerde. Jeg tror min daværende venninede kjente denne kvinnen kanskje fordi hun selv bodde hos en gammel tante i  dette finr strøket. Jeg overdriver ikke. Det var lys overalt i alle etasjer nesten litt sydlandsk denne kvelden. Våre veier skiltes på denne tiden. Huset tror jeg borte og gitt plass for noe nytt  og vårt vennskap likeså men en fantastisk felles opplevelse fra et sammensatt og mangfoldig søttitall.

Derav navnet " Lysfontene" .

Jeg var aldri del av noe gjeng nei utover på jobben da.

Endret av Lysfontene
flisespikkeri
Gjest Fastnick
8 minutter siden, Elektronet skrev:

Jeg er gjengen og det er alle andre som er utenfor. 

Har i grunnen skjønt at det er sånn du tenker og føler. Det er liksom deg mot alle... Du har aldri tenkt gjennom hvorfor du opplever det sånn?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...