Gå til innhold

Hva er din favoritt dessert?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg elsker desserter! Mmmmmm! Har det veldig sjelden - desto deiligere når jeg har anledning til det!

Mine favoritter:

*tilslørte bondepiker (trolig helt på topp)

*sitronfromasj

* karamellpudding med krem og karamellsaus

* sjokoladepudding med krem

*pannacotta

*moltekrem

*hermetiske pærer med krem

*sjokolademousse

*fruktcoctail med krem

*sorbetis

Haha - her var det jammen mye med krem 😅😅😅

11 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg elsker desserter! Mmmmmm! Har det veldig sjelden - desto deiligere når jeg har anledning til det!

Mine favoritter:

*sitronfromasj

*pannacotta

*moltekrem

*sjokolademousse

*fruktcoctail med krem

*sorbetis

Haha - her var det jammen mye med krem 😅😅😅

Ja det ser ut til at du er glad i dessert :) Har smakt på alle dine favoritter.

43 minutter siden, Fionys skrev:

Jeg er ikke en person som er så glad i dessert, men kan spise det av og til. Kanskje dere spiser noe som kunne vært godt.

Favoritten min er kanskje vaniljeis med multer. Er ikke så glad i is, men med multer blir det bra.

Crème brulee og choc mint ostekake, og mandarin kake.... yum....

Anonymkode: e56b6...639

Jeg er egentlig ikke noe dessertmenneske, særlig ikke etter kraftige middager med vin, men er generelt svak for sjokolade. Desserter med både mørk sjokolade, noe frukt bær og krem eller is er en sikker vinner hos meg. Samt sjokoladmousse og sjokoladefondant og andre sjokoladedesserter, i tillegg til crème brullée, selvfølgelig, men synes ofte det blir for tungt.

Endret av Xtra
1 time siden, Fionys skrev:

Jeg er ikke en person som er så glad i dessert, men kan spise det av og til. Kanskje dere spiser noe som kunne vært godt.

Favoritten min er kanskje vaniljeis med multer. Er ikke så glad i is, men med multer blir det bra.

Jeg eeeeelsker desserter! Alt med sjokolade står på toppen på lista! Slenger du på krem så er du også sikret en god plassering. Karamellpudding er ikke noen stor favoritt, men jeg spiser det aller meste av søte desserter. Må legge til at vi ikke har det særlig ofte altså, blir heller en liten sjokoladebit og en tekopp en stund etter middagen.

Annonse

8 timer siden, påskelilje skrev:

Mine favoritter:

*sitronfromasj

*pannacotta

*moltekrem

*sjokolademousse

*fruktcoctail med krem

*sorbetis

Déjà vu! Med unntak av pannacotta og sorbet høres dette ut som et gjennomsnittlig selskap i hjembyen min ala 1985 :D 

12 timer siden, Glitter skrev:

Er i grunn ikke noe dessertmenneske (eller drittmenneske som tlf min skulle ha det til). Er mer glad i kaker og boller. Men jeg er glad i pappas karamellpudding og fruktsalat med MASSE vaniljesaus er en slager. 

Fruktsalat er godt, med litt vaniljesaus eller vaniljeis.

4 timer siden, Gargamel skrev:

Varm rabarbrapai med is. Uten tvil. 

Har aldri smakt det, men rabarbra er syrlig så dette er noe jeg kunne like.

Annonse

Her har det allerede blitt nevnt mye godt :) Vi har ikke så ofte dessert her hjemme heller, men om vi har, er nok favoritten av ting som ikke allerede har blitt nevnt banansplit med alle de godsakene man kan ha inntil som tenkes kan (is er selvsagt, krem, sjokoladesaus, sjokoladesstrø, iskjeks m.m.). Bare synd at desserten er så mektig...

Andre ting som er litt mer eksotisk er mangolassi eller hva med å eksprimentere litt med kiwilassi eller ananaslassi?

Et annet godt dessertips som jeg liker godt, som ikke er så mektig, er å trekke sjokolade på friske frukter og servere, f.eks. på druer, jordbær, appelsinbåter, ananasbiter, bringebær, bananbiter, biter av kiwi - hva du måtte ønske å forsøke.

Her er forresten oppskriften på den mangolassien jeg er fornøyd med og også har forsøkt å bytte ut med ananas og kiwi. Jeg husker ikke hvor jeg en gang har hentet oppskriften fra og mulig jeg også har gjort mine egne notater i oppskriften opp igjennom årene:

Mangolassi

Til 2 porsjoner:

• 1 pakistansk mango
  • 2 dl naturell yoghurt (eller soyayoghurt naturell)
  • 1,5 dl melk (eller soyamelk)

Ta ut mangokjøttet og ha det i en blender sammen med yoghurt og melk. (Eller bruk en stavmikser)

Mango lassi er klar når blandingen er glatt og kremete. Ha i mer melk dersom du synes blandingen er for tykk, og litt sukker eller agavesyrup dersom du ønsker søtere mangolassi.

Tips:
Du kan også ha i litt sukker, kardemomme eller frisk mynte.

Den opprinnelige drikken ble laget ved å blande jogurt, vann, salt og krydder som for eksempel ingefær, kanel, muskat, chili, spisskummen eller koriander til en skummende drikk.

Du kan eksempelvis bytte ut mango med moset ananas, kiwi, bringebær, blåbær, jordbær eller banan.

20 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg eeeeelsker desserter! Alt med sjokolade står på toppen på lista! Slenger du på krem så er du også sikret en god plassering. Karamellpudding er ikke noen stor favoritt, men jeg spiser det aller meste av søte desserter. Må legge til at vi ikke har det særlig ofte altså, blir heller en liten sjokoladebit og en tekopp en stund etter middagen.

Jeg er også glad i desserter. Her er også alt med sjokolade på toppen av lista, og kramellpudding spiser jeg kun for å være høflig. Spiser stort sett bare dessert hvis jeg er borte. 

12 timer siden, Kayia skrev:

Déjà vu! Med unntak av pannacotta og sorbet høres dette ut som et gjennomsnittlig selskap i hjembyen min ala 1985 :D 

Haha 😅😅😅

Ja, på enkelte områder klamrer jeg meg nok fremdeles til 80-tallet 🤪😮😅

58 minutter siden, påskelilje skrev:

Haha 😅😅😅

Ja, på enkelte områder klamrer jeg meg nok fremdeles til 80-tallet 🤪😮😅

Ble nostalgisk og ringte mamma etter å ha lest alle hennes gamle favoritter (pluss hjemmelagde karamellpudding) listet opp 😂🥰

23 timer siden, Fionys skrev:

Jeg er ikke en person som er så glad i dessert, men kan spise det av og til.

Jeg har ikke søtsug, og jeg spiser sjelden dessert utenom når jeg er i selskap. På store buffeter går jeg glatt forbi alle puddingene, fromasjene og kakene og tar heller ost og kjeks. Jeg er ikke noe glad i krem, så mange tradisjonelle desserter ryker ut av den grunn. 

Jeg var veldig glad i is som barn og da jeg var yngre, nå er det ikke så viktig lenger. Men noen typer is (som pistasj eller Royals appelsin & sjokolade - sistnevnte er vel utgått, noe som er typisk for mine favoritter) og sorbet liker jeg fremdeles kjempegodt. "Vanlig" is som vanilje sammen med (masse) bær står også høyt på lista, det kan gjerne være mest bær og mindre is. F.eks. villbringebær som har fått en rask oppvarming i mikroen, og vaniljeis. Norske jordbær naturell eller med litt vaniljeis hører også med om sommeren.   

Som ung voksen fikk jeg appelsinis servert i appelsinskall i forbindelse med et firmabesøk. Den var uforglemmelig. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...