Gå til innhold

Hadde du latt 17 åringen få lov...??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en straks 17 årig sønn som vil overnatte hos jente. Hadde du latt han få lov. Han er en veldig grei og moden gutt for alderen. (Og vi har pratet om sex i et forhold etc)

Hilsen usikker mamma

Anonymkode: 12949...30b

Ja, hvorfor ikke? Jeg overnattet hos min eks hver eneste helg på den alderen. Hadde ingen prat om sex og slikt med mine foreldre og det tror jeg var like greit. ;) Når jenta har fått lov av sine foreldre ser jeg ingen grunn til at han skal nektes det av deg.

11 minutter siden, Lillemus skrev:

Ja, hvorfor ikke? Jeg overnattet hos min eks hver eneste helg på den alderen. Hadde ingen prat om sex og slikt med mine foreldre og det tror jeg var like greit. ;) Når jenta har fått lov av sine foreldre ser jeg ingen grunn til at han skal nektes det av deg.

Ts her. Så greie dere er som gir så gode svar! Det blir nok overnatting ja, men ikke kjempeofte tenker jeg. Han har en tvillingbror som ikke er "der" ennå. Men kommer nok før jeg aner det! Plutselig, ble disse guttene mine så store!!

Takk til dere som har svart.

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en straks 17 årig sønn som vil overnatte hos jente. Hadde du latt han få lov. Han er en veldig grei og moden gutt for alderen. (Og vi har pratet om sex i et forhold etc)

Hilsen usikker mamma

Ja, synes han skal få lov. Og det at han og kjæresten faktisk spør om lov istedenfor å snike rundt, viser at de er modne nok :)

Anonymkode: b5ef7...c7d

Annonse

Vi lot vår få lov. 
Tillit er viktig, begge veier, så vi snakket sammen. Han var moden for det og det var jenta også. 

Vi satt også stor pris på å bli kjent med jenta, så når de var hos oss, så laget vi gjerne god mat og hadde en koselig stund sammen.

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så greie dere er som gir så gode svar! Det blir nok overnatting ja, men ikke kjempeofte tenker jeg.

Får komme med motsattstemmen jeg da :) Snart 17 = 16, og i den alderen var nok vi mye mer restriktive ja.

Jr hadde samme kjæreste fra slutten av ungdomskolen (16-ish?) og til etter videregående, og han spurte om det samme på samme tidspunkt. Vi visste at de hadde sex, og hadde snakket med han om prevensjon uavhengig av (og forut) overnattingsforespørselen. Vårt nei til overnatting handlet dermed ikke om sex, men om at vi ikke syns det var for tidlig for dem å få voksenliv-par-alvoret i livet. De hang sammen HELE tiden uavhengig av dette, så fremdeles tenker jeg at det var greit at de sov hver for seg. De overnattet først like før de var 18, og da var det til gjengjeld omtrent hver eneste helg. Før den tid svippet vi hjem frøkena rundt midnatt når de var hos oss, og hennes foreldre svippet hjem vår.

2 timer siden, Kayia skrev:

Får komme med motsattstemmen jeg da :) Snart 17 = 16, og i den alderen var nok vi mye mer restriktive ja.

Jr hadde samme kjæreste fra slutten av ungdomskolen (16-ish?) og til etter videregående, og han spurte om det samme på samme tidspunkt. Vi visste at de hadde sex, og hadde snakket med han om prevensjon uavhengig av (og forut) overnattingsforespørselen. Vårt nei til overnatting handlet dermed ikke om sex, men om at vi ikke syns det var for tidlig for dem å få voksenliv-par-alvoret i livet. De hang sammen HELE tiden uavhengig av dette, så fremdeles tenker jeg at det var greit at de sov hver for seg. De overnattet først like før de var 18, og da var det til gjengjeld omtrent hver eneste helg. Før den tid svippet vi hjem frøkena rundt midnatt når de var hos oss, og hennes foreldre svippet hjem vår.

Jeg ville ikke nektet overnatting av prinsipp, men jeg har full forståelse for det du skriver om at det kan bikke over i et voksen-liv-parforhold-alvor. Det kommer helt an på kontekst og hvor mye de hadde vært sammen ellers, hvor ofte det var snakk om overnatting etc. 

Men det er kun av teoretisk betydning for meg, da dette ikke var et tema før etter myndighetsdagen. ;))  

Annonse

1 time siden, kupton skrev:

Hva er problemet?

Trådstarter skal få svare hva hun og mannen syns er problematisk, men for oss var utfordringen at jr (og forsåvidt kjæresten) ikke var spesielt voksne av seg. Ikke spesielt barnslige heller, bare akkurat så mellom barn og voksne som dagens 16-åringer kan være. På samme måte som vi regulerte PC/mobilbruk om natten mente vi at nettene kunne tilbringes hver for seg til de var litt eldre og modnere.

Forøvrig gjorde vi det samme da han passerte 18. Selv om han i hht norsk lov kunne kjøpe og drikke så masse øl han bare gadd, grensesatte vi feks via innetider. Vi kunne sikkert bare overlatt det til han å erfare grensesetting selv på alt «nytt», men vi har ikke trodd på den oppdragelses-strategien. 

Endret av Kayia
22 timer siden, kupton skrev:

Jeg innrømmer at jeg har problem med å forstå hvorfor det er verre at to 17-åringer har seg i fred og ro en hel natt, enn om de har seg en stressende kjappis mens foreldrene er ute på handel.

Enig. Vi var nok ikke bedre selv, så hvorfor skal vi nekte barna våre å utforske og glede seg over noe som er så naturlig og fint? Begge er over den seksuelle lavalder, og de gjør ikke noe ulovlig. Det er etter min mening viktigere at foreldre fokuserer på å oppmuntre ungdommene til å bruke prevensjon. 

Anonymkode: 116c8...0d8

22 timer siden, kupton skrev:

Jeg innrømmer at jeg har problem med å forstå hvorfor det er verre at to 17-åringer har seg i fred og ro en hel natt, enn om de har seg en stressende kjappis mens foreldrene er ute på handel.

Som jeg sa tidligere, for oss handlet det ikke om sex. Vi visste at de hadde sex. 

Min 15-åring (snart 16) får ikke overnatte hos kamerater (inkludert en hun er litt forelska i). Storesøstera fikk kjærest da hun var 17, han bodde langt borte, og de fikk overnatte sammen unntatt den første gangen han var på besøk. Eldstemann fikk kjærest da han var 17,5, og de overnattet sammen ganske tidlig i forholdet.

Forstår det argumentet om at det kan bli mye bare de to, hvis de henger sammen natt og dag. Var forsåvidt litt sånn med han eldste vår, vi burde muligens ha holdt litt mer igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...