Gå til innhold

Hadde du turt å kjøpt en bolig med høy fellesgjeld?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feks. Fellesgjeld på 1 800 000 mill.kr. .En leilighet som hadde vært helt ny.

Eller hadde du heller kjøpt en gammel leilighet med mye mindre gjeld. 

Anonymkode: f1ce5...bdb

Jeg ville absolutt foretrukket en eldre leilighet med lite eller ingen fellesgjeld. Husk at beboere/andelshavere er solidarisk ansvarlig for fellesgjeld; sagt litt forenklet må resten betale om én beboer ikke betaler på sin andel fellesgjeld.

Det er totalsummen som er viktig, andel fellesgjeld har liten betydning.

Unntaket kan være dersom man har tenkt å videreselge boligen ganske snart. Noe er skeptiske til fellesgjeld fordi de ikke forstår at det er totalsummen som er viktig. Dersom du har råd til å nedbetale (deler av) fellesgjelden forut for videresalg - og det er mulighet til det i sameiet/borettslaget - har graden av fellesgjeld heller ingen betydning for et ev. videresalg. 

2 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg ville absolutt foretrukket en eldre leilighet med lite eller ingen fellesgjeld. Husk at beboere/andelshavere er solidarisk ansvarlig for fellesgjeld; sagt litt forenklet må resten betale om én beboer ikke betaler på sin andel fellesgjeld.

Slik var det f.eks. på 80-tallet, men i dag er det vanlig at borettslag/sameie er medlem av sikringsordning. Dersom borettslaget ikke er sikret ville jeg ikke vurdert å kjøpe leilighet der - uavhengig av fellesgjeld.

Jeg bor i en blokk fra 70 tallet. Nå driver de med ett digert prosjekt her, de setter opp nye balkonger. Det blir 400 000,- ++ per andel. Så det kan komme høye utgifter på gamle bygg også.

Jeg ville nok ikke flyttet til en leilighet med 1,8 mill i fellesgjeld. Men en 7-800000 ville jeg ikke vært redd for. Men når det blir over det så ville jeg ikke gjort det. Med mindre det var IN ordning og jeg hadde penger å betale ned med.

Anonymkode: 2fa6e...9fe

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...