AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 Skrevet 11. februar 2020 Feks. Fellesgjeld på 1 800 000 mill.kr. .En leilighet som hadde vært helt ny. Eller hadde du heller kjøpt en gammel leilighet med mye mindre gjeld. Anonymkode: f1ce5...bdb 0 Siter
Gjest Xtra Skrevet 11. februar 2020 Skrevet 11. februar 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Feks. Fellesgjeld på 1 800 000 mill.kr. .En leilighet som hadde vært helt ny. Eller hadde du heller kjøpt en gammel leilighet med mye mindre gjeld. Anonymkode: f1ce5...bdb Jeg ville absolutt foretrukket en eldre leilighet med lite eller ingen fellesgjeld. Husk at beboere/andelshavere er solidarisk ansvarlig for fellesgjeld; sagt litt forenklet må resten betale om én beboer ikke betaler på sin andel fellesgjeld. 0 Siter
E7H7 Skrevet 11. februar 2020 Skrevet 11. februar 2020 Det er totalsummen som er viktig, andel fellesgjeld har liten betydning. Unntaket kan være dersom man har tenkt å videreselge boligen ganske snart. Noe er skeptiske til fellesgjeld fordi de ikke forstår at det er totalsummen som er viktig. Dersom du har råd til å nedbetale (deler av) fellesgjelden forut for videresalg - og det er mulighet til det i sameiet/borettslaget - har graden av fellesgjeld heller ingen betydning for et ev. videresalg. 0 Siter
E7H7 Skrevet 11. februar 2020 Skrevet 11. februar 2020 2 minutter siden, Xtra skrev: Jeg ville absolutt foretrukket en eldre leilighet med lite eller ingen fellesgjeld. Husk at beboere/andelshavere er solidarisk ansvarlig for fellesgjeld; sagt litt forenklet må resten betale om én beboer ikke betaler på sin andel fellesgjeld. Slik var det f.eks. på 80-tallet, men i dag er det vanlig at borettslag/sameie er medlem av sikringsordning. Dersom borettslaget ikke er sikret ville jeg ikke vurdert å kjøpe leilighet der - uavhengig av fellesgjeld. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 Skrevet 11. februar 2020 Jeg bor i en blokk fra 70 tallet. Nå driver de med ett digert prosjekt her, de setter opp nye balkonger. Det blir 400 000,- ++ per andel. Så det kan komme høye utgifter på gamle bygg også. Jeg ville nok ikke flyttet til en leilighet med 1,8 mill i fellesgjeld. Men en 7-800000 ville jeg ikke vært redd for. Men når det blir over det så ville jeg ikke gjort det. Med mindre det var IN ordning og jeg hadde penger å betale ned med. Anonymkode: 2fa6e...9fe 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.