Gå til innhold

Når de store har talt


Gjest Fastnick

Anbefalte innlegg

27 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Jeg tviler på at noen ble såra av det Fastnick skrev. Hun lufta noen følelser, og det må være ok.

Helt OK, så lenge det går begge veier.

Hvis en føler seg veldig såret over hva andre skriver. Må en tenke litt over hva en skriver selv.

Anonymkode: 2a572...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fastnick
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

The big four, som du nevner, er for meg, hverken smartere eller klokere

og svarene  de kommer med teller ikke mer enn andres.

Hvis vi først skal trekke fram svar som teller. Har jeg stor respekt for Emilie sine råd og svar.

Hun svarer alltid kunnskapsrikt, respektfullt og med stor omtanke.

 

 

 

Anonymkode: 2a572...f30

Selvfølgelig er det mange her som kommer med gode svar, det er ikke det jeg mener. Men å si at disse fire jeg nevnte ikke er klokere blir feil for meg siden de har stor faglig kunnskap. Hvorfor tror du ellers så mange vil ha svar fra f.eks kupton og ISW her inne?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er vitsen med å kverne og mase så om hvilken status noen med nick har på forumet. Ja vel, så har de vel bygd seg opp en troverdighet og plass på forumet gjennom at de har vist kunnskap gjennom mange år. Det er da naturlig.

Anonymkode: 0b976...d02

Synes du jeg kverner og maser om det, altså? Javel. Men det du sier ellers i innlegget ditt er nettopp det jeg mener. Og da blir det litt rart for meg at noen benekter at så er tilfelle. Derfor ville jeg igjen påpeke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt OK, så lenge det går begge veier.

Hvis en føler seg veldig såret over hva andre skriver. Må en tenke litt over hva en skriver selv.

Anonymkode: 2a572...f30

Ja, jeg tolket det i går som at jeg fikk negative tilbakemeldinger på hva jeg mente, og ble litt sår på det. Jeg følte at de ikke ønsket å forstå meg og at de skulle ta meg ved å kverulere og flisespikke. Det ordnet seg dog etterhvert videre i tråden da jeg skjønte bedre.  

Likevel var ikke det å be disse og andre om å ta seg en bolle og ha bollefest noen stor greie for meg, og ifølge meg selv stod det ikke i stil med hva jeg opplevde at de andre "gjorde" mot meg. I tillegg synes jeg det er en litt humoristisk tone i det. Men jeg beklager til alle jeg måtte ha støtt eller krenket, eller gjort djupt såra og vonbråtne ved å anbefale boller! 

Jeg innrømmer glatt at jeg innimellom kan være litt paranoid, og jeg beklager at det da kan føre til at jeg oppfatter ting galt/uriktig. 

Endret av Fastnick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fastnick. Jeg er en følsom person som lett går i forsvar. Noen ganger tilegner jeg personer meninger og tanker som ikke stemmer og andre ganger har jeg rett. Men jeg har blitt mye flinkere til å lese mine egen og andre sine innlegg med « nye briller» på en måte. Vente litt med å svare hvis jeg blir opprørt. Så kan jeg etterpå se at bildet er litt annerledes  enn det jeg følte i kampens hete. At det jeg skrev faktisk kunne forståes på en annen måte enn jeg mente og det samme gjelder andres innlegg. Jeg har hatt litt problemer med autoriteter og sterke personligheter i livet mitt. Når det oppleves at flere litt profilerte nic står mot meg kan det føles litt skremmende. Jeg tror at Kupton , Frosken osv tåler det du skriver om dem. Det jeg bekymrer meg litt over når man drar frem bestemte personer på denne måten er at de legger mer bånd på seg på forumet pga det. At de ønsker derfor å bli mindre synlig og vi alle mister noen som er viktig for forumet. Med det sier jeg ikke at du og andre er viktige.,

Anonymkode: 2f8fc...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei Fastnick. Jeg er en følsom person som lett går i forsvar. Noen ganger tilegner jeg personer meninger og tanker som ikke stemmer og andre ganger har jeg rett. Men jeg har blitt mye flinkere til å lese mine egen og andre sine innlegg med « nye briller» på en måte. Vente litt med å svare hvis jeg blir opprørt. Så kan jeg etterpå se at bildet er litt annerledes  enn det jeg følte i kampens hete. At det jeg skrev faktisk kunne forståes på en annen måte enn jeg mente og det samme gjelder andres innlegg. Jeg har hatt litt problemer med autoriteter og sterke personligheter i livet mitt. Når det oppleves at flere litt profilerte nic står mot meg kan det føles litt skremmende. Jeg tror at Kupton , Frosken osv tåler det du skriver om dem. Det jeg bekymrer meg litt over når man drar frem bestemte personer på denne måten er at de legger mer bånd på seg på forumet pga det. At de ønsker derfor å bli mindre synlig og vi alle mister noen som er viktig for forumet. Med det sier jeg ikke at du og andre er viktige.,

Anonymkode: 2f8fc...6d4

Den siste setningen skulle være slik: med sier jeg ikke at du og andre ikke er viktige. 😊

Anonymkode: 2f8fc...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Fastnick skrev:

Selvfølgelig er det mange her som kommer med gode svar, det er ikke det jeg mener. Men å si at disse fire jeg nevnte ikke er klokere blir feil for meg siden de har stor faglig kunnskap. Hvorfor tror du ellers så mange vil ha svar fra f.eks kupton og ISW her inne?   

Det du sier her nå er at alle andre er mindre klok bortsett fra "disse fire". Ja man kan jo tolke det du sier som man vil. 

Jeg synes at det kommer mange finne svar både fra de med fast nick og de som er anonyme. "Disse fire" gjør ikke forumet, alle her inne former forumet til det det er. 

For meg er svar fra for eksempel Stjernestøv, Villanda, Glitter eller en anonym like mye verdt som "disse fire store". 

Du snakker stadig om at folk her inne tråkker på deg og dine grenser, at du ikke føler deg velkommen. Hva tror du slike innlegg som dette kan få folk til å tenke og føle? Synes du slike innlegg som dette er greit å skrive så lenge det er du som skriver de? 

Fei for din egen dør før du feier andres.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer litt på bruken av ordet klok. Klokskap er for meg noe annet enn kunnskapsrik. Kunnskapsrik evt kompetent (summen av kunnskaper, ferdigheter og holdninger) er noe en opparbeider seg ved å søke kunnskap og arbeide med et emne over tid.

I mitt arbeid har jeg ofte veiledet pasienter i å søke råd hos kompetente. Ikke alles råd er like mye verdt på alle områder. Om jeg har to venner der den ene er bilmekaniker og den andre snekker, er den enes råd langt mer verdt om jeg har problemer med bilen.

Slik er det også på alle/de fleste fora som dekker et bestemt område. Noen har mer kompetanse akkurat på dette emne enn andre. Da er det fornuftig å ta mer hensyn til svar fra disse. Det betyr ikke at andres svar ikke kan være gode, men over tid er de ikke jevnbyrdige.

Så er det viktig at en ikke blander sammen kompetent, klok og verdifull/menneskeverd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har et spørsmål om hvilke ski jeg bør kjøpe, ønsker jeg IKKE svar fra "de fire store". Kanskje frosken, hun har vel litt ski-kompetanse. Men hadde XbellaX kommet med et svar, hadde jeg knekt sammen i latter og bedt henne ta seg en lakrisbåt. Hadde Kupton svart, hadde jeg trolig prøvd å se han for meg i stiv kuling på Hardangervidda, med husky og pulk, også hadde jeg vel flira litt av det også.

Har jeg et spørsmål om hvordan det oppleves å være innlagt, vil jeg ikke ha svar av noen som aldri har vært innlagt, selv om de kjenner til rutinene ved innleggelse. Lurer jeg derimot på rutinene, vil jeg ha svar fra noen som kan fortelle meg akkurat hva som er målet og meningen med en innleggelse og hvordan det hele skal foregå.

Lurer jeg på hvilket vaskepulver som er best, tipper jeg en av de anonyme kan svare best på akkurat det. Eller kanskje påskelilje. Ihvertfall ikke ISW. Jeg innbiller meg at påskelilje har husmorsevner. Det har nok Lillemus også, men jeg tror hun er mer opptatt av å sy og gå på ski. Lurer jeg på hvordan noe skrives, bruk av tegnsetting e.l. vil jeg ha svar fra Laban.

Er det noe som gjelder asperger eller noe ved meg jeg vil ha forklart, håper jeg Glitter gidder engasjere seg. Hun kan forstå meg på en mye mer riktig måte enn alle de som først må prøve å skjønne asperger.

Jeg håper ikke et svar fra en av de fire du nevner, veier tyngre enn et svar fra meg, dersom du har spørsmål om strøm eller hund, eller hvilken anorakk som er mest stormsikker.

Det jeg vil fram til er at vi alle har ulike kunnskapsområder. Hvilken kunnskap som er mest verdt, kommer an på hva man lurer på. Jeg håper ingen nå tror at jeg ikke vil ha svar dersom de ikke er en av de nevnte. Jeg prøver bare å få fram at "de fire store" ikke er de samme i alle situasjoner. Vi er alle litt store på hver våre områder.

XbellaX har blitt brukt som en mental boksesekk av meg opptil flere ganger. Nå ser jeg plutselig for meg at hun sitter der helt rolig i sofaen med kaffekoppen, mens jeg sparker og slår 😂 Jeg har klikka skikkelig på henne, hun har jo vært helt blåst, ikke forstått en dritt! Og når alt har roet seg, har jeg funnet ut at faen, hun hadde rett. Litt dumt da, men samtidig var det jo egentlig godt at det ikke var jeg som hadde rett, for da hadde det ikke vært håp for denne verden. Etterhvert som jeg fikk erfaring med at hun alltid endte med å ha rett, prøvde jeg selv å tenke ut hva hun ville svart. For selv om jeg ikke trodde på det der og da, viste det seg jo at jeg kunne spart meg for mye frustrasjon i mange situasjoner. Når jeg hadde erfart det nok ganger, var jeg i bedre stand til å selv få meg ut av frustrasjonene. Det har også hjulpet meg til å først lese. Blir jeg provosert, går jeg tur før jeg svarer. Så leser jeg en gang til og ofte sitter jeg igjen og "eh, hæ, det var da ikke det jeg leste i sta".

Jeg syns egentlig det er greit å overreagere på folk man vet tåler det, gitt at man tar lærdom av erfaringene og man klarer å si unnskyld. Jeg er helt sikker på at XbellaX visste at jeg kom til å klikke for det hun skrev. Men hun visste nok også at jeg kom til å ta opp ting med henne igjen. Hun valgte egentlig selv å være boksesekk, hun visste jo hvordan jeg kom til å reagere. Hun kunne bare jattet med. Det hadde ikke hjulpet meg en dritt. Kanskje akkurat da, men ikke på sikt.

Jeg vet ikke hvilken tråd du snakker om, så jeg kan egentlig ikke si noe om akkurat den. Men jeg vet at det ofte ikke er så ille som man selv klarer få det til å bli. Jeg er glad du fortsatt vil være her og jeg håper du etterhvert vil lære at det kan hende det var du som misforsto dem og ikke motsatt. At noen ganger er det de svarene man tror man ikke vil ha, som er de svarene som faktisk hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Trine skrev:

Lurer jeg på hvilket vaskepulver som er best, tipper jeg en av de anonyme kan svare best på akkurat det. Eller kanskje påskelilje. Ihvertfall ikke ISW. Jeg innbiller meg at påskelilje har husmorsevner. Det har nok Lillemus også, men jeg tror hun er mer opptatt av å sy og gå på ski.

😂 Bare så du vet det - vanligvis er jeg mest opptatt av å finne på en unnskyldning for å slippe hele skituren, bare for å være kjempeglad for at jeg ble med allikevel etter en liten stund. ;) Hver eneste gang. Jeg er lat som bare det! Men jeg har ikke angret på at jeg har vært ute på tur, sånn etterpå nei. At du ikke tillegger meg særlig med husmorevner er helt riktig... 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
2 timer siden, Fionys skrev:

Det du sier her nå er at alle andre er mindre klok bortsett fra "disse fire". Ja man kan jo tolke det du sier som man vil. 

Jeg synes at det kommer mange finne svar både fra de med fast nick og de som er anonyme. "Disse fire" gjør ikke forumet, alle her inne former forumet til det det er. 

For meg er svar fra for eksempel Stjernestøv, Villanda, Glitter eller en anonym like mye verdt som "disse fire store". 

Du snakker stadig om at folk her inne tråkker på deg og dine grenser, at du ikke føler deg velkommen. Hva tror du slike innlegg som dette kan få folk til å tenke og føle? Synes du slike innlegg som dette er greit å skrive så lenge det er du som skriver de? 

Fei for din egen dør før du feier andres.

 

Nå var det ikke jeg som først og fremst brukte ordene "smart og klok". Det var det ab f30 som gjorde. Jeg beklager at jeg brukte ordet 'klok" videre i mitt svar til denne ab. 

Som jeg også har sagt i tråden så er det mange flotte svar fra andre brukere, både de med fast nick og de uten. Det jeg mener med "de fire store" er at de er mer kunnskapsrike og mer kompetente til å besvare visse typer spørsmål. Det betyr Ikke at andre forumbrukere ikke kan komme med noe bra. 

De to siste avsnittene i innlegget ditt forstod jeg ikke helt. Hva mener du med "slike innlegg som dette"? Mener du innlegg som påpeker at andre er mer kunnskapsrike på visse temaer enn andre? Mener du at jeg pga det kom med et hjertesukk ovenfor dem som benekter at det er fakta? Eller mener du det at jeg ba folk ta seg en bolle/ha bollefest? Siden jeg selv ikke synes hovedinnlegget er spesielt dramatisk eller ondsinnet, kan jeg ikke ta ansvar for hva andre måtte tenke og føle når de leser det. Jeg forstår ikke hva du mener med å spørre meg "Synes du slike innlegg er greit å skrive så lenge det er du som skriver de?" Igjen; hva mener du med "slike innlegg"?

Jeg håper jeg aldri har prøvd å feie for andres dører, men jeg kan jo huske feil der. Til slutt må jeg jo bare si at jeg har like mye ytringsfrihet som dere andre. Og når jeg har følelsesmessige utfordringer og skriver at ingen liker meg, at jeg ikke føler meg velkommen her, o.l., så synes jeg at jeg må få lov til det. Jeg er en like verdig bruker av psykiatriforumet som alle andre, og må få kunne komme med det jeg føler og tenker, jeg som alle andre. Men har jeg misforstått der så beklager jeg dypt. Apropos beklagelser; forsøkt sett objektivt, så tror jeg ikke at det er så mange som forsøker å forklare og beklage ting som jeg. 

Men som jeg har sagt før: Jeg er ikke god på skriftlig kommunikasjon, og jeg tar det til meg en gang for alle nå. Det er ikke noen god ide å være her hvis jeg gjør folk opprørte og lei seg med ting jeg skriver. Det er heller ingen vits for meg å være her når det for andre oppleves verre at jeg gir uttrykk for personlige problemer enn når andre gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick

Til slutt for å klargjøre en ting som er ganske viktig. Hvis ikke jeg har klart å formidle det på en god nok måte tidligere, så vil jeg si at jeg med "de fire store" aldri har ment noe negativt. Jeg synes de alle er en god og viktig ressurs for psykiatriforumet. Det jeg har hengt meg opp i, og irritert meg over, er at mange benekter at disse finnes.

Endret av Fastnick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Fastnick skrev:

Til slutt for å klargjøre en ting som er ganske viktig. Hvis ikke jeg har klart å formidle det på en god nok måte tidligere, så vil jeg si at jeg med "de fire store" aldri har ment noe negativt. Jeg synes de alle er en god og viktig ressurs for psykiatriforumet. Det jeg har hengt meg opp i, og irritert meg over, er at mange benekter at disse finnes.

Jeg har nå som du vet litt autoritetsfrykt og kan føle det på samme måte som deg. Samtidig synes jeg Trine sitt innlegg var fornuftig skrevet. 

Jeg håper du blir værende på forumet. Det må da være takhøyde for å vise at man har svingninger og usikkerheter rundt seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Trine skrev:

Hvis jeg har et spørsmål om hvilke ski jeg bør kjøpe, ønsker jeg IKKE svar fra "de fire store". Kanskje frosken, hun har vel litt ski-kompetanse. Men hadde XbellaX kommet med et svar, hadde jeg knekt sammen i latter og bedt henne ta seg en lakrisbåt. Hadde Kupton svart, hadde jeg trolig prøvd å se han for meg i stiv kuling på Hardangervidda, med husky og pulk, også hadde jeg vel flira litt av det også.

Har jeg et spørsmål om hvordan det oppleves å være innlagt, vil jeg ikke ha svar av noen som aldri har vært innlagt, selv om de kjenner til rutinene ved innleggelse. Lurer jeg derimot på rutinene, vil jeg ha svar fra noen som kan fortelle meg akkurat hva som er målet og meningen med en innleggelse og hvordan det hele skal foregå.

Lurer jeg på hvilket vaskepulver som er best, tipper jeg en av de anonyme kan svare best på akkurat det. Eller kanskje påskelilje. Ihvertfall ikke ISW. Jeg innbiller meg at påskelilje har husmorsevner. Det har nok Lillemus også, men jeg tror hun er mer opptatt av å sy og gå på ski. Lurer jeg på hvordan noe skrives, bruk av tegnsetting e.l. vil jeg ha svar fra Laban.

Er det noe som gjelder asperger eller noe ved meg jeg vil ha forklart, håper jeg Glitter gidder engasjere seg. Hun kan forstå meg på en mye mer riktig måte enn alle de som først må prøve å skjønne asperger.

Jeg håper ikke et svar fra en av de fire du nevner, veier tyngre enn et svar fra meg, dersom du har spørsmål om strøm eller hund, eller hvilken anorakk som er mest stormsikker.

Det jeg vil fram til er at vi alle har ulike kunnskapsområder. Hvilken kunnskap som er mest verdt, kommer an på hva man lurer på. Jeg håper ingen nå tror at jeg ikke vil ha svar dersom de ikke er en av de nevnte. Jeg prøver bare å få fram at "de fire store" ikke er de samme i alle situasjoner. Vi er alle litt store på hver våre områder.

XbellaX har blitt brukt som en mental boksesekk av meg opptil flere ganger. Nå ser jeg plutselig for meg at hun sitter der helt rolig i sofaen med kaffekoppen, mens jeg sparker og slår 😂 Jeg har klikka skikkelig på henne, hun har jo vært helt blåst, ikke forstått en dritt! Og når alt har roet seg, har jeg funnet ut at faen, hun hadde rett. Litt dumt da, men samtidig var det jo egentlig godt at det ikke var jeg som hadde rett, for da hadde det ikke vært håp for denne verden. Etterhvert som jeg fikk erfaring med at hun alltid endte med å ha rett, prøvde jeg selv å tenke ut hva hun ville svart. For selv om jeg ikke trodde på det der og da, viste det seg jo at jeg kunne spart meg for mye frustrasjon i mange situasjoner. Når jeg hadde erfart det nok ganger, var jeg i bedre stand til å selv få meg ut av frustrasjonene. Det har også hjulpet meg til å først lese. Blir jeg provosert, går jeg tur før jeg svarer. Så leser jeg en gang til og ofte sitter jeg igjen og "eh, hæ, det var da ikke det jeg leste i sta".

Jeg syns egentlig det er greit å overreagere på folk man vet tåler det, gitt at man tar lærdom av erfaringene og man klarer å si unnskyld. Jeg er helt sikker på at XbellaX visste at jeg kom til å klikke for det hun skrev. Men hun visste nok også at jeg kom til å ta opp ting med henne igjen. Hun valgte egentlig selv å være boksesekk, hun visste jo hvordan jeg kom til å reagere. Hun kunne bare jattet med. Det hadde ikke hjulpet meg en dritt. Kanskje akkurat da, men ikke på sikt.

Jeg vet ikke hvilken tråd du snakker om, så jeg kan egentlig ikke si noe om akkurat den. Men jeg vet at det ofte ikke er så ille som man selv klarer få det til å bli. Jeg er glad du fortsatt vil være her og jeg håper du etterhvert vil lære at det kan hende det var du som misforsto dem og ikke motsatt. At noen ganger er det de svarene man tror man ikke vil ha, som er de svarene som faktisk hjelper.

Veldig bra skrevet, er så enig i dette.

Angående det å bli dillet med. Hvis jeg møter en behandler eller andre innen gamet som bare diller med meg, så blir jeg både usikker og utrygg.  Jeg tror også på at fremgangen vil i beste fall gå saktere med slike folk rundt seg. Og det er fullt mulig å være respektfull selv om en ikke diller med folk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
6 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg håper du blir værende på forumet. Det må da være takhøyde for å vise at man har svingninger og usikkerheter rundt seg selv. 

Ja, det var det jeg også trodde det var på et psykiatriforum. Men ifølge @Fionys så er det nok ikke det. I alle fall ikke for meg. 

Og ja, Trine skriver som alltid veldig bra! :)

Endret av Fastnick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg bekymrer meg litt over når man drar frem bestemte personer på denne måten er at de legger mer bånd på seg på forumet pga det. At de ønsker derfor å bli mindre synlig og vi alle mister noen som er viktig for forumet. Med det sier jeg ikke at du og andre er viktige.,

Det er i alle fall ikke min intensjon med å trekke det fram. Og jeg håper ikke at jeg ved det har ødelagt verken for dem eller andre. Det beklager jeg i så fall veldig!! Tror det er best at jeg ikke er her mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
3 timer siden, Fionys skrev:

Du snakker stadig om at folk her inne tråkker på deg og dine grenser, at du ikke føler deg velkommen.

En ting til, Fionys: Jeg har de siste minuttene tenkt litt på det du skriver her, og funnet ut at det ikke stemmer. Når jeg bebreider er det først og fremst meg selv jeg bebreider, ikke andre. Rart om du ikke har fått med deg det! Jeg har skrevet lange innlegg om hvor dum, rar og mislykket jeg er, at jeg hater meg selv, osv. Sjeldent har jeg vel bebreidet andre! Så det du sier der, stemmer rett og slett ikke. Kanskje er det DU som bør feie for egen dør før du angriper andre og kommer med uriktige påstander? 🤔

Endret av Fastnick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Drømmeautomat skrev:

Jeg tviler på at noen ble såra av det Fastnick skrev. Hun lufta noen følelser, og det må være ok.

En moderne glutenallergiker kan bli så krenket over å bli bedt om å ta seg en bolle at vedkommende tyr til både egenmelding og kronikk i avisa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...