Gå til innhold

Kupton. Kan man være for ærlig mot psykiateren?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helt skjelven etter samtale hos psykiateren i går . Jeg var veldig ærlig, langt over det som jeg egentlig er komfortabel med. At alt snakket om overgrep får meg til å få ubehagelige følelser i forhold til psykiateren. Ikke direkte seksuelle følelser men at man krysser intime grenser bare gjennom samtale. Og at fordi jeg snakker er det jeg som på en måte går over hans grenser. Jeg føler meg plutselig som en overgriper. Dette prøvde jeg å si til han i går. Han ble litt stille og gav meg ingen respons på det. Han virket nesten forlegen. Jeg ble veldig skamfull fordi jeg føler han misforstod meg. Jeg holder på å dø av skam. Dessuten har jeg blitt mye flinkere til å si fra hvis noe han sier får meg til å føle meg verre eller oppleves ubehagelig. Det kan jo oppleves som kritikk.  Etterpå har jeg en veldig skyldfølelse for det. Får lyst til å gå tilbake og be han glemme alt jeg sa og fortelle at alt er min feil, at det var ikke meningen å kritisere osv osv. Jeg blir sprø av alt dette tankekjøret etterpå. Kan man være for ærlig hos psykiateren? 
 

Anonymkode: c4e41...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt skjelven etter samtale hos psykiateren i går . Jeg var veldig ærlig, langt over det som jeg egentlig er komfortabel med. At alt snakket om overgrep får meg til å få ubehagelige følelser i forhold til psykiateren. Ikke direkte seksuelle følelser men at man krysser intime grenser bare gjennom samtale. Og at fordi jeg snakker er det jeg som på en måte går over hans grenser. Jeg føler meg plutselig som en overgriper. Dette prøvde jeg å si til han i går. Han ble litt stille og gav meg ingen respons på det. Han virket nesten forlegen. Jeg ble veldig skamfull fordi jeg føler han misforstod meg. Jeg holder på å dø av skam. Dessuten har jeg blitt mye flinkere til å si fra hvis noe han sier får meg til å føle meg verre eller oppleves ubehagelig. Det kan jo oppleves som kritikk.  Etterpå har jeg en veldig skyldfølelse for det. Får lyst til å gå tilbake og be han glemme alt jeg sa og fortelle at alt er min feil, at det var ikke meningen å kritisere osv osv. Jeg blir sprø av alt dette tankekjøret etterpå. Kan man være for ærlig hos psykiateren? 
 

Anonymkode: c4e41...893

Jeg synes det er litt dårlig å ikke gi respons på din usikkerhet. Når han ikke svarer deg, kan det lett bli tolket som om at det du sier, frykter og tror, er riktig. Og da blir skyldfølelsen, angsten, og selvbebreidelsene mye større. Å ikke få respons på sånne ting fører til et veldig tankekjør, og man kan ofte ende opp dårligere enn man var i utgangspunktet. 

Anonymkode: 0be74...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er litt dårlig å ikke gi respons på din usikkerhet. Når han ikke svarer deg, kan det lett bli tolket som om at det du sier, frykter og tror, er riktig. Og da blir skyldfølelsen, angsten, og selvbebreidelsene mye større. Å ikke få respons på sånne ting fører til et veldig tankekjør, og man kan ofte ende opp dårligere enn man var i utgangspunktet. 

Anonymkode: 0be74...0a9

Du forstår meg riktig. 

Anonymkode: c4e41...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig modig du er! Det må ha krevd mye av deg å være helt ærlig med behandleren din. Du har ikke trådt feil her i det hele tatt. Synes det var dumt at behandleren din ikke ga deg en ordentlig respons. Kanskje han ble litt satt ut, overrasket, hvis du vanligvis er sparsom med hva du deler. 

Jeg tenker at dette må du ta opp neste time. At du ble veldig usikker på om du sa for mye, eller sa noe feil. Kan ikke tenke meg noe annet enn at han da kommer med en ordentlig tilbakemelding og en beklagelse. Forhåpentligvis ser han selv at han ikke reagerte optimalt forrige time. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Cesium skrev:

Så utrolig modig du er! Det må ha krevd mye av deg å være helt ærlig med behandleren din. Du har ikke trådt feil her i det hele tatt. Synes det var dumt at behandleren din ikke ga deg en ordentlig respons. Kanskje han ble litt satt ut, overrasket, hvis du vanligvis er sparsom med hva du deler. 

Jeg tenker at dette må du ta opp neste time. At du ble veldig usikker på om du sa for mye, eller sa noe feil. Kan ikke tenke meg noe annet enn at han da kommer med en ordentlig tilbakemelding og en beklagelse. Forhåpentligvis ser han selv at han ikke reagerte optimalt forrige time. 

Så jeg gjorde ikke noe galt? 

Anonymkode: c4e41...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg gjorde ikke noe galt? 

Anonymkode: c4e41...893

nei på ingen måte. det er aldri galt å fortelle om opplevde overgrep

Anonymkode: d215a...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, man kan ikke være for ærlig. Tvert imot er ærlighet en forutsetning for å kunne få god hjelp. Du er helt på rett vei.

Han burde gitt deg en støttende respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Nei, man kan ikke være for ærlig. Tvert imot er ærlighet en forutsetning for å kunne få god hjelp. Du er helt på rett vei.

Han burde gitt deg en støttende respons.

Dette var beroligende. 

Anonymkode: c4e41...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var beroligende. 

Anonymkode: c4e41...893

En av hovedårsakene til manglende effekt av samtalebasert terapi, er at pasienten ikke er ærlig om sine tanker og problemer. 

Hvis man ikke er klar for å snakke sant om det som virkelig plager en, er samtalene bortkastet tid for både deg og behandleren. 

Anonymkode: 9aac7...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...