Gå til innhold

Hvordan synes dere Norge håndterer Corona-trusselen?

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel

Jeg mener myndighetene i Norge tar dette ganske alvorlig. Skoler blir stengt i Frosta, Holmenkollen avlyst etc.

USA gir mer blaffen. De har registrert en del døde, men relativt få smittede. Altså må det være mange smittede som ikke er fanget opp.

Så har man Afrika og Midtøsten....Iran er et moderne land med høyt utdannet befolkning, derfor får man rapporter om corona derfra. Det forundrer meg hvis ikke dette sprer seg ganske fritt i mindre utviklede land uten at det fanges opp.

Uansett hvor flinke vi er i Norge vil det sive inn smitte fra land som er mer slurvete. Det å stenge en skole er et ganske midlertidig tiltak.

Fortsetter under...

Gjest Fastnick
3 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg mener myndighetene i Norge tar dette ganske alvorlig. Skoler blir stengt i Frosta, Holmenkollen avlyst etc

Ja, nå begynner de å ta mer affære, men jeg synes kanskje det kommer bittelitt seint? Kanskje de skulle ha vært mer "føre var" litt tidligere? Det med å avlyse Holmenkollen måtte de jo diskutere seg i mellom en stund før de landet på å avlyse. Etter min mening burde det ikke være rom for tvil om man skal ta grep for å hindre smittespredning gjennom f. eks sosiale arrangementer. Jeg synes kanskje myndighetene er litt "treige" om du skjønner. Og jeg vet ikke om jeg synes det er noen trøst at andre land er enda "treigere"...

Drømmeautomat

Jeg syns Norge har takla dette dårlig. Dette var en varsla katastrofe. Mitt inntrykk er at myndighetene her hele tida er på etterskudd, tiltak settes inn først når man innser hvor alvorlig situasjonen er. Men vi visste hva som kom til å skje allerede i januar. Nå har vi allerede mangel på åndedrettsvern, og helsepersonell som tester personer med mistanke om smitte kan bare bruke vanlige munnbind som ikke beskytter dem noe særlig. Det er et kjempeproblem, for det er ikke bra når helsepersonell blir syke, og det vil de bli. Norge kunne begynt å planlegge for dette ved å kjøpe inn utstyr i januar. Jeg har ikke inntrykk av at det ble gjort.

Vi burde hatt streng grensekontroll allerede fra januar også. Når det påvises smitte burde karantenen vært strengere, sett gjerne fotlenke på folk sånn at de ikke går på treningssenter og smitte andre. I forhold til innbyggertallene har vi en høy andel smitta her.

Flertallet i befolkningen er i fornektelse. Og jeg kan skjønne at de ikke vil bruke energi på noe de ikke kan gjøre så mye med. En studie anslår at et best case scenario der 15 millioner vil dø på verdensbasis, i verste fall 89 millioner. https://www.msn.com/en-us/health/medical/as-the-coronavirus-spreads-one-study-predicts-that-even-the-best-case-scenario-is-15-million-dead-and-a-2424-trillion-hit-to-global-gdp/ar-BB10MtVb I tillegg vil det bli enorme økonomiske konsekvenser.

Det er selvfølgelig grenser for hva vi kan gjøre nå når dette har fått lov til å gå så langt som det har. Og det er stort sett eldre og mennesker med underliggende sykdommer som vil dø, ikke så mange i arbeidsfør alder. Det er nok tatt med i regnskapet. Men dette vil likevel få konsekvenser for andre, for med den belastningen som vil komme på helsevesenet vil deres kapasitet også bli redusert til å behandle andre lidelser.

Jeg syns det er et paradoks at et diktatur som Kina ser ut til å ha mer omsorg for innbyggerne sine en vestlige demokratier. Kina, Sør-Kora og kanskje særlig Singapore har reagert veldig bra på denne krisa. Norge har takla det godt under middels. Og USA er kanskje det landet som har takla det aller, aller dårligst. Der dør folk, men det tester omtrent ikke, og det er nok politisk styrt og et forsøk på å feie de virkelige tallene under teppet. Når det ikke lenger lar seg gjøre vil det bli virkelig stygt.

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kina hauset dette veldig opp, men om det er fordi de var redd for det, eller om de prøvde å få fokuset bort fra protestene i Hong Kong er jo noe annet.

Anonymkode: 27d29...76a

De har ikke hauset det opp. De skjøv det først under teppet, så satte de inn drastiske tiltak for å stoppe spredningen. Noe som har fungert. 

Anonymkode: fb791...68c

Gjest Gargamel
4 minutter siden, Fastnick skrev:

Ja, nå begynner de å ta mer affære, men jeg synes kanskje det kommer bittelitt seint? Kanskje de skulle ha vært mer "føre var" litt tidligere? Det med å avlyse Holmenkollen måtte de jo diskutere seg i mellom en stund før de landet på å avlyse. Etter min mening burde det ikke være rom for tvil om man skal ta grep for å hindre smittespredning gjennom f. eks sosiale arrangementer. Jeg synes kanskje myndighetene er litt "treige" om du skjønner. Og jeg vet ikke om jeg synes det er noen trøst at andre land er enda "treigere"...

Jeg mener ikke at det er en trøst at andre er treigere, men at våre tiltak bare utsetter problemet hvis ikke alle land er med. Da vil smitten bli importert om og om igjen, og det er måte på hvor lenge vi kan stenge ned alt.

Jeg har ingen sterk mening om det egentlig. Jeg hadde inntrykk av at de var for treige, men det inntrykket endret seg etter at de avlyste kollen og stenger skoler.

Samtidig: Hundretusener reiser med trikk og buss hver bidige dag. Hvorfor skulle det ene arrangementet gjøre så mye fra eller til? Litt symbolsak, kanskje, men det kan også være viktig og riktig å sende et signal.

Annonse

Drømmeautomat

De burde gått ut og oppfordra folk til å ta mindre offentlig transport og også minska tilbudet. Alle som kan burde også blitt oppfordra til hjemmekontor. Ja, katta er ute av sekken, dette kan ikke stoppes. MEN: Det vi fortsatt har litt kontroll over er hvor raskt dette vokser og dermed hvor eksplosivt trykket på helsevesenet blir. Det er viktig å få spredt dette ut i tid sånn at ikke helsevesenet blir overbelasta og folk dør fordi de ikke får behandling. 

Gjest Fastnick
8 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg mener ikke at det er en trøst at andre er treigere, men at våre tiltak bare utsetter problemet hvis ikke alle land er med. Da vil smitten bli importert om og om igjen, og det er måte på hvor lenge vi kan stenge ned alt.

Jeg har ingen sterk mening om det egentlig. Jeg hadde inntrykk av at de var for treige, men det inntrykket endret seg etter at de avlyste kollen og stenger skoler.

Samtidig: Hundretusener reiser med trikk og buss hver bidige dag. Hvorfor skulle det ene arrangementet gjøre så mye fra eller til? Litt symbolsak, kanskje, men det kan også være viktig og riktig å sende et signal.

Jeg har vel egentlig ikke noen sterk mening om det jeg heller. Som deg hadde jeg et inntrykk av at norske myndigheter var for treige, men at det endret seg etter at Kollen-arrangementer ble avlyst og at skoler ble stengt. 

Til ditt siste avsnitt: Nettopp. Jeg tror ikke at de tiltakene de har satt i gang nå vil hindre stor-spredning. Det er jo som du sier tusenvis som reiser kollektivt hver dag, og vi oppholder oss nær hverandre gjennom hele dagen på f.eks jobb, butikker, osv. Dette er nok mer av symbolverdi enn at det faktisk hindrer spredning. 

Så kanskje vi bare må gi tapt mtp videre spredning, og så får ting bare gå sin gang. Tror ikke det er så mye å få gjort med det uansett. 

Gjest Fastnick
14 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Ja, katta er ute av sekken, dette kan ikke stoppes. MEN: Det vi fortsatt har litt kontroll over er hvor raskt dette vokser og dermed hvor eksplosivt trykket på helsevesenet blir. Det er viktig å få spredt dette ut i tid sånn at ikke helsevesenet blir overbelasta og folk dør fordi de ikke får behandling. 

Det kan du nok ha rett i. :)

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har ikke hauset det opp. De skjøv det først under teppet, så satte de inn drastiske tiltak for å stoppe spredningen. Noe som har fungert. 

Anonymkode: fb791...68c

Nyhetene i Norge er dessverre litt trege og jeg leste om både karantener og innestenging av folk i leiligheter for å forhindre smitte i rundt en uke før det kom info om det i norske aviser. På Imgur av alle steder. Så selv de første ukene hvor Kina fikk mye kjeft var det flere som var sperret inne og kom ikke ut pga viruset. Men det trengs jo litt mer dratiske tiltak der når de bor som sild i tønne og like mange i en by som vi har i landet.

Anonymkode: 27d29...76a

Worrisome Plenty

Det store spørsmålet er vel dette?

Er antallet smittede egentlig 10x eller 100x større enn det som er registrert? Da blir det ganske mye lavere dødlighet. Jeg synes det er rart så mange nordmenn har blitt smittet i Italia, dersom det bare er 3000 italienere som er smittet? 

Samtidig er dette ett utrolig smittsomt virus som lever på dørhåndtak i dagesvis. Så det skulle jo tyde på att det er langt flere smittede enn det som er offisielle tall. Influensavirus dør etter langt kortere tid. Samme med forkjølelsesvirus.

Dødeligheten er også mye større i Wuhan provinsen enn i for eksempel Japan og Korea, kanskje de fanger opp flere smittede fordi de har tester av de som har vært i risikosoner?

Endret av Worrisome Plenty

Annonse

Gjest Gargamel
1 time siden, Worrisome Plenty skrev:

Det store spørsmålet er vel dette?

Er antallet smittede egentlig 10x eller 100x større enn det som er registrert? Da blir det ganske mye lavere dødlighet. Jeg synes det er rart så mange nordmenn har blitt smittet i Italia, dersom det bare er 3000 italienere som er smittet? 

Samtidig er dette ett utrolig smittsomt virus som lever på dørhåndtak i dagesvis. Så det skulle jo tyde på att det er langt flere smittede enn det som er offisielle tall. Influensavirus dør etter langt kortere tid. Samme med forkjølelsesvirus.

Dødeligheten er også mye større i Wuhan provinsen enn i for eksempel Japan og Korea, kanskje de fanger opp flere smittede fordi de har tester av de som har vært i risikosoner?

Jeg tenker som deg, og tror det er veldig mange flere smittede i Italia enn de som er registrert. Den ene indikasjonen er at så mange nordmenn blir smittet i løpet av en ferietur. Den andre er at det dør 30 per døgn der. Det indikerer det at det er mange titusener, kanskje opp mot 100 000 som er smittet (i følge et overslag i mitt hode) 

Sør-Korea har kanskje best koll på antall smittede siden veldig mange var i en kristen menighet. Der er dødeligheten ganske lav.

Drømmeautomat

Ja, man skiller mellom Infection fatality rate (IFR) og Case fatality rate (CFR). Typisk vil CFR være mye høyere fordi man ofte bare fanger opp de som oppsøker helsevesenet. Så at IFR er lav er jo i og for seg betryggende hvis man begynner å kjenne symptomer. Men sida dette viruset er veldig smittsomt er det likevel mange som vil dø og stor fare for at helsevesenet blir overbelasta. At dette ikke er dødelig for de aller fleste betyr ikke at det ikke vil få store samfunssmessige konsekvenser.

AnonymBruker
2 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Ja, man skiller mellom Infection fatality rate (IFR) og Case fatality rate (CFR). Typisk vil CFR være mye høyere fordi man ofte bare fanger opp de som oppsøker helsevesenet. Så at IFR er lav er jo i og for seg betryggende hvis man begynner å kjenne symptomer. Men sida dette viruset er veldig smittsomt er det likevel mange som vil dø og stor fare for at helsevesenet blir overbelasta. At dette ikke er dødelig for de aller fleste betyr ikke at det ikke vil få store samfunssmessige konsekvenser.

Det er derfor de prøver å forhindre mest mulig smitte. For å ikke overbelaste helsevesenet.

Anonymkode: 6d44d...0d9

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...