Gå til innhold

Bør Norge selge oljen billigere enn dagens "markeds"pris ? (OPEC Kartellet)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kartellet OPEC manipulerer opp oljeprisen ved å strupe tilgangen til olje gjennom kunstige produksjonskutt i alliansen, dette fører til at oljeprisen blir høyere enn om det var et fritt marked. Selv om Norge ikke er med i kartellet, profitterer vi like mye av denne uretten. Bør Norge ta ansvar og selge oljen tilsvarende hva markedsprisen er uten kartellvirksomheten. Norge hevder jo å være for både klima og rettferdighet, har jeg hørt.

Kunstig høy oljepris, er i likhet med kunstig høy boligpris, fordel for de med olje/hus, men det er tilsvarende på bekostning av andre her land uten betydelige egne oljereserver

Bør vi profitere fra urett, eller ta ansvar? Kjør debatt !

Anonymkode: 0bbc4...293

Fortsetter under...

Drømmeautomat

Det var nå også et tidspunkt å komme med dette på. Oljeprisen har ikke vært så lav sida februar 2016 og jeg tror ikke det er lenge til den er under $30 fatet. Tror du olje er den eneste varen hvor man begrenser produksjonen når man ser at tilbudet er større enn etterspørselen?

Storbritannia, Nederland, Tyskland, Sverige og USA er blant de største kjøperne av Norsk olje. Ja, jeg syns det er bra vi får godt betalt for olja. Vi kunne sikkert satt ned prisen på andre ting vi eksporterer også, som laks, og gått glipp av inntekter til statskassa som blant annet sikrer norsk velferd, men jeg syns ikke det er en spesielt god idé.

AnonymBruker
22 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Det var nå også et tidspunkt å komme med dette på. Oljeprisen har ikke vært så lav sida februar 2016 og jeg tror ikke det er lenge til den er under $30 fatet. Tror du olje er den eneste varen hvor man begrenser produksjonen når man ser at tilbudet er større enn etterspørselen?

Storbritannia, Nederland, Tyskland, Sverige og USA er blant de største kjøperne av Norsk olje. Ja, jeg syns det er bra vi får godt betalt for olja. Vi kunne sikkert satt ned prisen på andre ting vi eksporterer også, som laks, og gått glipp av inntekter til statskassa som blant annet sikrer norsk velferd, men jeg syns ikke det er en spesielt god idé.

Ja tenkte på det når jeg så oljeprisen, når det er mer balanse mellom etterspørsel og tilbud får du en mer "fair" pris for varen (koster oss 20 dollar å produsere et fat som selges for 45 dollar nå) Det er jo dumt for oss at prisen ikke er høyrere, men tilsvarende bra for alle andre da

At varer med overflod fører til lavere priser er vanlig det, er derfor brødet du handler i butikken er så billig, det er derfor kjøpekraften din er så høy. Frukt er "gratis" i butikken pga overflod. Er det galt at det skal være slik? det er hele prosessen med fri handel varer blir billigere levestandarden øker, alle vinner litt.

1 minutt siden, Kayia skrev:

Nei!!!!!

OK, nå har matkartellet satt opp prisen på handlevognen din med 1000%, NEI vi skal ikke stanse matkartellets prisjuks, NEI du skal betale prisen fordi det har de med makt bestemt. Har du ikke råd? NEI ikke klag du får sulte ihjel !

Hva slags samfunn er det du ser for deg hvor slikt ikke fører til problemer ?

Jeg tror ikke det er mye håp for verden, om selv nordmenn ikke ser problemet med slikt, bare det rammer "andre" er uretten grei. Tenk om den "andre" var deg selv. De er mennesker de også.

siterte_sitater571.jpg

På 7.3.2020 den 13.15, AnonymBruker skrev:

Hva slags samfunn er det du ser for deg hvor slikt ikke fører til problemer ?

Hvorfor jukset du med det jeg sa i sitatet? Greier ikke å ta diskusjonen seriøst når du forfalsker andres bidrag.  

AnonymBruker
9 minutter siden, Kayia skrev:

Hvorfor jukset du med det jeg sa i sitatet? Greier ikke å ta diskusjonen seriøst når du forfalsker andres bidrag.  

Jeg ga deg en vei ut, og du tok den. Bra jobbet.  :) 

Du har overbevist meg, prisjuks er bra hipp hurra, håper du ser frem mot handlekurver som koster 10 '000 kroner. For det er kult.

Lykke til

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ga deg en vei ut, og du tok den. Bra jobbet.  :) 

Du har overbevist meg, prisjuks er bra hipp hurra, håper du ser frem mot handlekurver som koster 10 '000 kroner. For det er kult.

Lykke til

Glad i å vri ting i retning overdrivelser du 😂

Gjest Gargamel
På 6.3.2020 den 11.20, AnonymBruker skrev:

Kartellet OPEC manipulerer opp oljeprisen ved å strupe tilgangen til olje gjennom kunstige produksjonskutt i alliansen, dette fører til at oljeprisen blir høyere enn om det var et fritt marked. Selv om Norge ikke er med i kartellet, profitterer vi like mye av denne uretten. Bør Norge ta ansvar og selge oljen tilsvarende hva markedsprisen er uten kartellvirksomheten. Norge hevder jo å være for både klima og rettferdighet, har jeg hørt.

Kunstig høy oljepris, er i likhet med kunstig høy boligpris, fordel for de med olje/hus, men det er tilsvarende på bekostning av andre her land uten betydelige egne oljereserver

Bør vi profitere fra urett, eller ta ansvar? Kjør debatt !

Oljeprisen svinger sterkt etterspørselen. OPEC skulle sikkert ønske de kunne diktere prisen, men det kan de ikke. De kan påvirke, men det er produsenter utenfor OPEC som står klare hvis prisen blir for høy. 

Hvis vi skulle solg olje til produksjonskosten i Saudi-Arabia ville vi tapt penger, så det er et kunstig scenario.

En annen sak er at ingen produserer olje. De henter opp en begrenset ressurs som blir brukt opp. Selv om man ser bort fra klima og forurensning er det ganske drøyt at noen få generalsjoner skal brenne opp noe så verdifullt. Verdien er mye mer enn hva det koster å hente det opp.

Det beste for alle ville vært om olje, gass og kull kostet 3-4x så mye. 

AnonymBruker

På 7.3.2020 den 12.39, Drømmeautomat skrev:

jeg tror ikke det er lenge til den er under $30 fatet.

34 dollar nå, kan hende du får rett :o 

Tror vi er rundt markedspris nå ja, så da trenger vi ikke denne tråden lenger ;) 

Vi får håpe kartellet kommer i gang igjenn, så vi kan få bedre betalt for oljen vår 😅

evt, kanksje vi bør bli med i kartellet ? :o 

Men da blir det vel får åpenlyst, best å drive med grums i mørket, med den rene oljen  fra platformer driftet av vannkraft 😛 

Vi får se hva som skjer

Drømmeautomat

Jeg tror Norge har posisjonert seg ganske smart utafor kartellet mens vi likevel tjener på kuttene de innfører. Oljepris kommer uansett til å være en av de mindre bekymringene vi har noen måneder framover nå.

AnonymBruker
11 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Jeg tror Norge har posisjonert seg ganske smart utafor kartellet mens vi likevel tjener på kuttene de innfører. Oljepris kommer uansett til å være en av de mindre bekymringene vi har noen måneder framover nå.

Like optimistisk som alltid.

Anonymkode: 337fb...902

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...